KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 44267 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #150 Gepost op: 9 augustus 2010, 14:08:30
Bel jij dan de politie iedere keer als iemand ergens een verkeersovertreding ziet maken? Het gaat erom dat in het convenant regels zijn vastgesteld hoe te handelen als de ene partij de ander verdenkt van handelen in strijd met het convenant.Mee eens, maar de vraag is dus of op het moment dat het wel gebeurde dit via de politie had moeten worden geregeld of op de wijze zoals in het convenant was afgesproken.


Ik denk het wel. Als ik met mijn buren overeen kom dat ze niet meer door mijn keuken banjeren en ze doen dat toch dan doe ik zeker aangifte.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #151 Gepost op: 9 augustus 2010, 14:25:09
(...)
Mee eens, maar de vraag is dus of op het moment dat het wel gebeurde dit via de politie had moeten worden geregeld of op de wijze zoals in het convenant was afgesproken.


Kan je misschien vertellen hoe het in het convenant geregeld is bij geschillen?  :) Lijkt mij wel interessant voor de discussie.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #152 Gepost op: 9 augustus 2010, 19:01:05
Kan je misschien vertellen hoe het in het convenant geregeld is bij geschillen?  :) Lijkt mij wel interessant voor de discussie.
Goed plan, al moet ik ervoor waarschuwen dat ik alleen de beschikking heb over een versie uit 1998.
Of die sindsdien nog ernstig is veranderd weet ik niet, maar dat kan iemand anders misschien vertellen.

De tekst van de paragraaf over geschillen:
"Om de in dit convenant bedoelde na te streven sfeer van harmonieuze samenwerking tussen enerzijds KNRM en anderzijds de aansloten Bergers zo goed mogelijk in praktijk te brengen, zullen de directies van de betrokken organisaties actief (doen) bewerkstelligen dat:
-   op alle locaties regelmatig collegiaal overleg tussen partijen plaats vindt;
-   het gebruik van onparlementaire of opruiende taal tijdens operaties, over de radio of anderszins, ten stelligste wordt voorkomen;
-   er bij voorkomende gevallen van onenigheid/conflict achteraf corrigerend overleg plaats vindt met een mogelijkheid om -zo nodig - tot verwijzing naar de betrokken directies of diens vertegenwoordigers over te gaan.
-   in voorkomende publiciteit, gerapporteerd wordt op een wijze welke niet als schadelijk kan worden ervaren door een der partijen."


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #153 Gepost op: 9 augustus 2010, 19:04:36
Ik denk het wel. Als ik met mijn buren overeen kom dat ze niet meer door mijn keuken banjeren en ze doen dat toch dan doe ik zeker aangifte.

Henk
Oh? Je loopt dan dus niet eerst nog een keer naar de buren, belt aan en zegt: "Hadden we niet afgesproken dat...."


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #154 Gepost op: 9 augustus 2010, 21:50:20
Nee, ik vind het eigenlijk al te gek voor woorden dat je moet afdwingen met een convenant dat de buren niet in je keuken komen.

Het is te gek voor woorden dat er een convenant nodig is om te regelen dat de KNRM iets gaat doen wat ze zowiezo niet mogen. En dan houden ze zich er ook nog eens niet aan.

De waterpolitie die ook onderweg was naar de Klipper heeft de hele conversatie op 67 mee kunnen luisteren en inderdaad, toen de Klipper zei liever op de KNRM te wachten en die de Klipper op sleep nam riep Noordgat de politie op: "dan moet je nu ook flink zijn en de KNRM bekeuren niet alleen ons een geven als we assisteren met slepen in haven van Harlingen met de Typhoon en de Tempest." Wat is een convenant waard als je je er niet aan houdt?

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #155 Gepost op: 9 augustus 2010, 22:29:00
Is de politie zelf ook nog daadwerkelijk ter plaatse geweest?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #156 Gepost op: 9 augustus 2010, 22:38:43
Nee, ik vind het eigenlijk al te gek voor woorden dat je moet afdwingen met een convenant dat de buren niet in je keuken komen.

Het is te gek voor woorden dat er een convenant nodig is om te regelen dat de KNRM iets gaat doen wat ze zowiezo niet mogen. En dan houden ze zich er ook nog eens niet aan.

De waterpolitie die ook onderweg was naar de Klipper heeft de hele conversatie op 67 mee kunnen luisteren en inderdaad, toen de Klipper zei liever op de KNRM te wachten en die de Klipper op sleep nam riep Noordgat de politie op: "dan moet je nu ook flink zijn en de KNRM bekeuren niet alleen ons een geven als we assisteren met slepen in haven van Harlingen met de Typhoon en de Tempest." Wat is een convenant waard als je je er niet aan houdt?

Henk

Als jouw informatie klopt heeft KNRM Harlingen zich inderdaad niet aan het convenant gehouden. Maar Noordgat dus ook niet, want volgens dat convenant waren er afspraken gemaakt om geschillen te beslechten.... En zoals ik al eerder heb gezegd: daar hoort het op iemands dak sturen van de politie niet bij..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #157 Gepost op: 10 augustus 2010, 15:44:40
Als jouw informatie klopt heeft KNRM Harlingen zich inderdaad niet aan het convenant gehouden. Maar Noordgat dus ook niet, want volgens dat convenant waren er afspraken gemaakt om geschillen te beslechten.... En zoals ik al eerder heb gezegd: daar hoort het op iemands dak sturen van de politie niet bij..


Maar je kunt je afvragen of door het aannemen van de sleep niet een situatie ontstond waardoor het convenant niets meer waard was. Ik neem aan dat Noordgat via de marifoon hierover ook gecommuniceerd heeft naar de KNRM boot maar dat dit terzijde is gelegd door de bemanning van de KNRM. Volgens mij is een convenant niets anders als een 'papiertje' dat geen enkele wetskracht heeft en zijn status alleen ontleend aan het feit dat alle partijen zich hieraan houden. Als dus één partij zich niets aantrekt van het convenant dan kan je het het papier net zo goed gebruiken op het kleinste kamertje...

Een berger/sleper leeft van dit soort klussen. Het verlies aan inkomsten kan nooit achteraf goed gemaakt worden door een 'goed gesprek' tussen de partijen. Of zou de KNRM, achteraf, het verlies aan inkomsten overmaken aan Noordgat?  ??? ::)

Als je dan weet dat een partij illegaal bezig is met een sleepklus, ondanks een convenant, dan zou ik hetzelfde doen en gebruik maken van mijn wettelijke mogelijkheden. Dat schud meestal wel de partijen wakker... ;)
Ik duft te wedden dat dit de laatste sleepklus geweest is van de KNRM van een boot >20 meter zonder noodomstandigheden...  :P

Heeft echt niemand een opname van de marifoongesprekken? Dit zou een hoop verhelderen...  :)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #158 Gepost op: 10 augustus 2010, 17:17:01
Volgens mij is een convenant niets anders als een 'papiertje' dat geen enkele wetskracht heeft en zijn status alleen ontleend aan het feit dat alle partijen zich hieraan houden. Als dus één partij zich niets aantrekt van het convenant dan kan je het het papier net zo goed gebruiken op het kleinste kamertje...

Hiermee was mijn interesse gewekt naar de status van een convenant. Volgens Wikipedia is het wel een soort van overeenkomst, maar is de status zwakker dan bijvoorbeeld een contract door de woordkeus:

In een overeenkomst spreken partijen af "het volgende overeen te komen", in een convenant komen de partijen meestal overeen "het volgende in acht te zullen nemen". Door zo te formuleren ontbreekt het element van verbinden of verplichten aan een convenant. Het afdwingen van nakoming is dus minder gemakkelijk.

Tenzij je natuurlijk in het convenant overeenkomt welke straf er staat op het schenden van het convenant door een van de beide partijen. Maar een rechtszaak wordt dus lastig, want je kunt altijd zeggen dat je het 'in acht hebt genomen', maar toch anders hebt gedaan want....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #159 Gepost op: 10 augustus 2010, 17:45:44
Nog wat oudere info:


http://steinmeijer.blogspot.com/2003/08/uit-vlienieuws-dd-6-8-203-zeiljacht.html

Uit : Vlienieuws dd 6-8-203

Zeiljacht met motorstoring op zee is de officiele titel boven dit KNRM bericht .

Maar er staat eigenlijk:
'de KNRM en Rederij Noordgat hebben weer hooglopende ruzie.'

Om 15.00 uur zijn wij samen met de “ Leng “ uitgevaren naar het zeiljacht “ Dione” PG 5441 dat nabij de inloop van het Zuider Stortemelk problemen met zijn motor had gekregen en bij het K.W.C Den Helder op kanaal 16 specifiek om de hulp van de KNRM had gevraagd.

Ook de Typhoon en de Northern Diver waren naar het zeiljacht onderweg, alsook de reddingboot Frans Hogewind welke toevallig in de haven van West Terschelling lag vervoegde zich ook bij ons.

De schipper van de “ Dione” vroeg om 15.13 uur op kanaal 16 hoe lang het zou duren voor dat wij bij hem konden zijn en ons antwoord was “ binnen 2 minuten “ en de schipper maakte nogmaals duidelijk dat hij alleen gebruik van de KNRM wilde maken en op ons zou wachten

Om 15.15 uur lagen wij bij de “Dione“ doch konden nog niet langszij komen daar de Northern Diver aan haar bakboorboords kant lag en de “Typhoon” nog bezig was met zich los te maken van haar achtersteven.

Nadat de “Leng “ een opstapper aan boord v/d “ Dione “ had gezet konden wij onze sleeptros overgeven en om 15.20 uur hadden wij het jacht op sleeptouw en zijn de “Typhoon” en de Northern Diver huiswaarts gegaan en onze collega redders zijn met de “ Frans Hogewind “ om +/- 15.45 uur terug naar station gegaan.

Om 16.05 uur lagen wij voor de haven en de Leng” maakte achter op de “ Dione “ vast en om 16.15 uur lagen wij gezamenlijk afgemeerd in de haven van Vlieland.

Schipper A. Boon, Graaf van Bylandt

Vl2003-64



Geplaatst op 06-08-2003 13:11
Bron: KNRM 05-08-2003

De rivaliteit tussen de 'redders' en de 'bergers' is een bon van veel pret, of van veel ellende, in ieder geval van veel gedoe waar het convenant dat ze gesloten hebben niet veel aan verholpen heeft, zo te merken ....

"More about that story later ...."

grjoep







http://www.knrm.nl/20wat_wij_doen/10laatste_nieuws/?TheArticle=230

KNRM sluit convenant met Rederij Noordgat
Terschelling, 15 januari 2003

De KNRM sloot in het verleden een convenant met verschillende gerenommeerde bergingsbedrijven. Met onder andere Smit en Wijsmuller maakte de KNRM sluitende afspraken over hulpverlening aan vaartuigen door reddingboten van de KNRM. De essentie van dit convenant is dat de KNRM onder bepaalde voorwaarden een schip moet laten aan een tevens onderweg zijnde berger, maar dat de KNRM in andere -nader omschreven- omstandigheden ook vrij is om aan een schip hulp te verlenen. Rederij Noordgat was tot voor kort niet bereid tot het ondertekenen van een dergelijk convenant. Mede daardoor was de relatie tussen het Terschellinger bergingsbedrijf en de in die regio opererende KNRM-reddingstations van tijd tot tijd gespannen. Sommige aanvaringen’ haalden de pers en waren schadelijk voor het imago van redding en hulpverlening in het algemeen.
Dankzij aanhoudende pogingen om al pratend tot een werkbare situatie te komen, heeft Rederij Noordgat uiteindelijk toch besloten om het convenant met de KNRM te ondertekenen. Beide partijen hebben de verwachting uitgesproken dat de schriftelijke afspraken de relatie ten goede zullen komen.





De basis van het convenant is al niet echt optimaal te noemen...