Je kunt je afvragen wat de reden was dat Noordgat dit convenant werd voorgehouden. Er is voor hem geen enkel voordeel bij te halen, er is enkel maar voordeel voor de KNRM. Als we weer eens een klus van je afpakken, maak dan even geen lawaai!
Terwijl ditmaal het lawaai juist van die KNRM kwam, verontwaardigd als ze waren door de bekeuring die zijn kregen voor het zonder noodzaak slepen van een schip groter dan 20 meter zonder de vereiste papieren.
Ik heb Noordgat gesproken en die houdt zich keurig aan de media stilte. Het is niet dat hij bij de eerste en de beste keer dat het convenant niet nagekomen werd de politie wees op het feit dat er gesleept werd zonder papieren. Dit is de zoveelste keer, vooral sommige stations lappen het convenant aan hun laars. Dit is niet de fout van de KNRM hoofd direktie, die zegde telefonisch zelfs toe aan Noordgat dat zij de klipper natuurlijk mocht binnenbrengen, "het convenant is daar heel duidelijk over" maar Harlingen ondertussen besliste anders "wij slepen punt uit" en brachten ze de klipper naar binnen.
Je moet weten dat stations in belangrijke mate autonoom zijn, net zoals reddingsbrigades.
Henk