KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 44274 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #160 Gepost op: 10 augustus 2010, 17:53:35
Maar je kunt je afvragen of door het aannemen van de sleep niet een situatie ontstond waardoor het convenant niets meer waard was. Ik neem aan dat Noordgat via de marifoon hierover ook gecommuniceerd heeft naar de KNRM boot maar dat dit terzijde is gelegd door de bemanning van de KNRM. Volgens mij is een convenant niets anders als een 'papiertje' dat geen enkele wetskracht heeft en zijn status alleen ontleend aan het feit dat alle partijen zich hieraan houden. Als dus één partij zich niets aantrekt van het convenant dan kan je het het papier net zo goed gebruiken op het kleinste kamertje...

Een berger/sleper leeft van dit soort klussen. Het verlies aan inkomsten kan nooit achteraf goed gemaakt worden door een 'goed gesprek' tussen de partijen. Of zou de KNRM, achteraf, het verlies aan inkomsten overmaken aan Noordgat?  ??? ::)

Als je dan weet dat een partij illegaal bezig is met een sleepklus, ondanks een convenant, dan zou ik hetzelfde doen en gebruik maken van mijn wettelijke mogelijkheden. Dat schud meestal wel de partijen wakker... ;)
Ik duft te wedden dat dit de laatste sleepklus geweest is van de KNRM van een boot >20 meter zonder noodomstandigheden...  :P

Heeft echt niemand een opname van de marifoongesprekken? Dit zou een hoop verhelderen...  :)
Aannames, aannames. Zou er onderling contact zijn geweest... Weet jij het? Weet ik het ook... Zou de KNRM het verlies aan inkomsten hebben overgemaakt? Weet jij het? Weet ik het ook.
Maar waar het werkelijk om gaat is of het convenant is nageleefd en hoe je het ook wendt of keert, dat is door beide partijen niet nageleefd.
Als je afspreekt elkaar niet op de bek te slaan als een van beiden een scheve schaats rijdt moet je dat niet toch doen.
Als je afspreekt om bij conflicten de koppen bij elkaar te steken en je doet dat niet dan hou je je niet aan de afspraken.
En wat dat slepen van boten groter dan 20 meter betreft: het is voorschrift om geen boten te slepen van 20 meter of meer tenzij dat niet anders kan omdat er een noodsituatie is is zonder dat een berger/sleper in de buurt is.
Je zult dus vast en zeker niet snel opnieuw een dergelijk akkefietje voorbij zien komen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #161 Gepost op: 10 augustus 2010, 18:10:55
Je kunt je afvragen wat de reden was dat Noordgat dit convenant werd voorgehouden. Er is voor hem geen enkel voordeel bij te halen, er is enkel maar voordeel voor de KNRM. Als we weer eens een klus van je afpakken, maak dan even geen lawaai!

Terwijl ditmaal het lawaai juist van die KNRM kwam, verontwaardigd als ze waren door de bekeuring die zijn kregen voor het zonder noodzaak slepen van een schip groter dan 20 meter zonder de vereiste papieren.

Ik heb Noordgat gesproken en die houdt zich keurig aan de media stilte. Het is niet dat hij bij de eerste en de beste keer dat het convenant niet nagekomen werd de politie wees op het feit dat er gesleept werd zonder papieren. Dit is de zoveelste keer, vooral sommige stations lappen het convenant aan hun laars. Dit is niet de fout van de KNRM hoofd direktie, die zegde telefonisch zelfs toe aan  Noordgat dat zij de klipper natuurlijk mocht binnenbrengen, "het convenant is daar heel duidelijk over" maar Harlingen ondertussen besliste anders  "wij slepen punt uit" en brachten ze de klipper naar binnen.

Je moet weten dat stations in belangrijke mate autonoom zijn, net zoals reddingsbrigades.

Henk


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #162 Gepost op: 10 augustus 2010, 19:59:04

Je moet weten dat stations in belangrijke mate autonoom zijn, net zoals reddingsbrigades.

Henk
Niet helemaal waar. De div. reddingsbrigades zijn allemaal op zichzelf staande verenigingen die geheel autonoom zijn.
Reddingsbrigade Nederland is de koepelorganisatie die (af en toe tevergeefs) probeert alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

De div. KNRM-stations hebben een zgn. "plaatselijke commissie" die enige speelruimte heeft, maar niet over de beleidsmatige zaken.
Dat wordt allemaal centraal beslist in IJmuiden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #163 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:15:12
Niet helemaal waar. De div. reddingsbrigades zijn allemaal op zichzelf staande verenigingen die geheel autonoom zijn.
Reddingsbrigade Nederland is de koepelorganisatie die (af en toe tevergeefs) probeert alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

De div. KNRM-stations hebben een zgn. "plaatselijke commissie" die enige speelruimte heeft, maar niet over de beleidsmatige zaken.
Dat wordt allemaal centraal beslist in IJmuiden.

Ja, ik geef toe dat de speelruimte theoretisch beperkt zou moeten zijn, maar de grip die de KNRM op de stations heeft is dat ook. Als een station dat beleid naast zich neer legt (zo vinden wij er niets meer aan, wij stappen allemaal op) krijgt het station in de meeste gevallen gelijk. Hoewel de direktie op naleving van het convenant staat, zelfs op het moment van overtreding, krijgt het station de ruimte.

De knrm direktie kan van alles in brieven schrijven en toezeggen en in convenanten vastleggen, maar als het station niet meewerkt bereikt de hoofd direktie niets. Zonder de medewerking van de vrijwilligers geen station moet je maar denken.

Henk


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #164 Gepost op: 10 augustus 2010, 23:13:17
Een mogelijke taak voor de (handhavende) overheid is het informeren van de Wadvaarders:
- igv nood zijn er de reddingsdiensten, zoals KNRM
- igv niet spoedeisende hulpbehofte zijn er de bergingsbedrijven. Op het Wad is men overgeleverd aan een monopolist, danwel zijn de volgende bergers te raadplegen: berger A, berger B, enz. enz.

Er valt dan iets te kiezen.

Of zouden de verzekeraars zo'n lijst kunnen opzetten?


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #165 Gepost op: 11 augustus 2010, 09:26:43
Ik heb Noordgat gesproken en die houdt zich keurig aan de media stilte. Het is niet dat hij bij de eerste en de beste keer dat het convenant niet nagekomen werd de politie wees op het feit dat er gesleept werd zonder papieren. Dit is de zoveelste keer, vooral sommige stations lappen het convenant aan hun laars.

Dus Noordgat heeft bij deze "zoveelste keer" de politie gebeld om ze te attenderen op de sleep? Snap dat ze dat even uit de media willen houden. Waarom ga jij ze bellen en die informatie naar buiten brengen terwijl ze juist een mediastilte houden? Denk niet dat forumbezoekers de rol van onderzoeksjournalist past, daarvoor zijn we met iets te veel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #166 Gepost op: 11 augustus 2010, 09:48:32
Een mogelijke taak voor de (handhavende) overheid is het informeren van de Wadvaarders:
- igv nood zijn er de reddingsdiensten, zoals KNRM
- igv niet spoedeisende hulpbehofte zijn er de bergingsbedrijven. Op het Wad is men overgeleverd aan een monopolist, danwel zijn de volgende bergers te raadplegen: berger A, berger B, enz. enz.

Er valt dan iets te kiezen.

Of zouden de verzekeraars zo'n lijst kunnen opzetten?

Het gaat al 'niet goed' bij het KWC die ipv een reddingsboot een pechhulpdienst moet sturen naar een bootje met motorpech die niet in gevaar is...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #167 Gepost op: 11 augustus 2010, 10:21:58
Dus Noordgat heeft bij deze "zoveelste keer" de politie gebeld om ze te attenderen op de sleep? Snap dat ze dat even uit de media willen houden. Waarom ga jij ze bellen en die informatie naar buiten brengen terwijl ze juist een mediastilte houden? Denk niet dat forumbezoekers de rol van onderzoeksjournalist past, daarvoor zijn we met iets te veel.

Nee, de politie is niet gebeld. Die was onderweg naar de Klipper en heeft de hele klucht van dichtbij meegemaakt.
Noordgat heeft drie bekeuringen gekregen voor het zelfde wat de KNRM nu ook deed: slepen met een kleine boot zonder papieren.

Stel je bent een afsleepbedrijf aan de weg en jou auto's en moeten aan allerlei eisen voldoen. Je kraan moet gekeurd zijn en je auto helemaal beveiligd.
Sta je voor een auto met pech, je hebt 'm al half in de kraan hangen, komt een ambulance en hangen de broeders dat ding er zo achter: "wij doen het gratis, dan ga je toch niet betalen aan een autosleepbedrijf!

Wat onvoorstelbaar is op de weg, daar komt een KNRM op het water gewoon mee weg!

Henk

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #168 Gepost op: 11 augustus 2010, 10:24:39
Iedereen gaat er van uit dat de knrm niet aan alle eisen voldoet en gooit verschillende zaken hier op het forum, is er gekeken in hoe verre de knrm hier niet aan voldoet.

9910001
9910001


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #169 Gepost op: 11 augustus 2010, 10:27:03
Iedereen gaat er van uit dat de knrm niet aan alle eisen voldoet en gooit verschillende zaken hier op het forum, is er gekeken in hoe verre de knrm hier niet aan voldoet.

9910001

Blijkbaar voldoet de sleper er ook niet aan...

Noordgat heeft drie bekeuringen gekregen voor het zelfde wat de KNRM nu ook deed: slepen met een kleine boot zonder papieren.