Privacyregels genegeerd bij opvragen klantgegevens

Auteur Topic: Privacyregels genegeerd bij opvragen klantgegevens  (gelezen 3792 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 27 juli 2010, 02:17:17
Dit is weer voer voor advocaten... Wanneer zal de eerste verdachte worden vrijgesproken wegens onbevoegd opvragen... :-X

http://www.nu.nl/internet/2300050/privacyregels-genegeerd-bij-opvragen-klantgegevens.html

'Privacyregels genegeerd bij opvragen klantgegevens'
Uitgegeven:    26 juli 2010 09:45
Laatst gewijzigd:    26 juli 2010 11:48

AMSTERDAM – Nederlandse opsporingsdiensten lappen privacyregelgeving aan hun laars bij het opvragen van klantgegevens uit telecomdatabank CIOT.
© Novum

Dat blijkt uit een analyse van digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom (BoF).

De organisatie bekeek een intern onderzoek van het ministerie van Justitie over het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT).

Controle ontoereikend

De conclusie van BoF is dat onrechtmatigheden niet verholpen worden omdat de controle ontoereikend is. De opsporingsdiensten zijn sinds 2008 wel regelmatig op de vingers getikt, maar zij nemen nog geen maatregelen om misstanden te voorkomen, aldus BoF.

De opsporingsdiensten vragen drie miljoen keer per jaar klantgegevens op via het CIOT. Het gaat dan om gegevens als naam, adres, telefoonnummers, e-mail en ip-adressen. Het rapport van het ministerie van Justitie laat nu zien dat opsporingsambtenaren het CIOT zonder bevoegdheid raadplegen.

De rechtmatigheid van de verzoeken tot informatie wordt bovendien niet gecontroleerd en er wordt onvoldoende documentatie aangelegd over het hele proces wanneer een opsporingsdienst gegevens uit het CIOT wil hebben.

Hoge prioriteit

Interessant is dat de opsporingsdiensten zoals gezegd al eerder op de vingers zijn getikt. Ze horen deze kritiek niet voor het eerst. Veel van de problemen zijn in eerdere interne rapporten uit 2007 en 2008 al aan het licht gekomen.

“Eerdere conclusies en aanbevelingen blijven dus onverkort van kracht en dienen naar onze mening met hoge prioriteit te worden aangepakt”, aldus de onderzoekers in het rapport. Axel Arnbak van BoF sluit zich bij deze conclusie aan en hoopt dat Tweede Kamerleden de minister van Justitie om opheldering zullen vragen.

'Gemakzucht onacceptabel'

“Deze structurele gemakzucht van de opsporingsdiensten is onacceptabel. Strenge aanbevelingen en kritiek vanuit de samenleving hebben al drie jaar vrijwel geen effect. Het ministerie van Justitie moet ingrijpen en de vrijheid en veiligheid van Nederlanders waarborgen”, aldus Arnbak.

De openbaarmaking van het rapport komt op het moment dat het ministerie bezig is met de vraag of de rol van het CIOT flink uitgebreid kan worden. Zo wil het ministerie de historische klantgegevens - alle gegevens van het afgelopen jaar - en alle verkeersgegeven – wie met wie op welk moment belt, sms’t en e-mailt en waar diegenen zich bevinden – centraal opvraagbaar maken.

'Geen uitbreiding'

BoF hoopt dat het ministerie van Justitie nu inziet dat de huidige problemen met het CIOT eerst moeten worden opgelost, voordat opsporingsdiensten via het CIOT nog meer persoonlijke informatie kunnen inzien.

Arnbak verwacht dat er nu wel iets gaat gebeuren, omdat een dergelijk rapport voor het eerst openbaar is gemaakt. "Nu is pas voor iedereen duidelijk dat de opsporingsdiensten drie jaar privacyregels negeren", aldus Arnbak.

Misbruik

"Concreet komt het er op neer dat een agent al drie jaar lang ongemerkt kan checken of zijn vrouw twee mobieltjes heeft. Journalisten kunnen een bevriende agent vragen om het (e-mail)ares van een celebrity of van een politicus", gaat de BoF-medewerker verder.

"Veel Nederlanders komen op grote schaal in beeld van opsporingsdiensten en mogelijkerwijs wordt er op grote schaal misbruik gemaakt van een infrastructuur waarin alle Nederlanders zijn opgenomen. Een keer de fout in gaan kan gebeuren, maar dan dient er een beleidsverandering te volgen. Drie achtereenvolgende jaren niets doen, wekt de indruk dat men er lak aan heeft. Dat kan nu aan de kaak gesteld worden."




mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2010, 12:28:35
We slaan echt door in Nederland. Het opvragen van telefoonnummers van bekende Nederlanders.... Pfff Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er misbruik gemaakt wordt van de CIOT bevragingen. Het is een goed opsporingsmiddel dat moeten ze plaatsen in de krant ipv deze bangmakerij. Dan ook maar gelijk het RDW blokkeren voor kenteken bevragingen tijdens de dienst. Kan ik ook als ik wil controleren in wat voor een voertuig die bekende Nederlander rond tuft en zijn rijbewijs en adres gegevens bekijken. Als je niks te verbergen hebt hoef je ook niet bang te zijn dat de politie zomaar jou gegevens gaat opvragen. Wat hebben we tenslotte aan die gegevens??? Kortom alleen in opsporingsonderzoeken passen we het toe. En dan ook niet omdat je een verkeersovertreding begaan hebt.
Maarja de rechten van een crimineel zijn in dit land beter beschermd dan de rechten van de normale burger welke aangifte doet van beroving van zijn mobiele telefoon bijvoorbeeld.
Dit gaat weer extra bureaucratie kosten. Weer extra machtigingen opmaken om wat gegevens vrij te krijgen. Nog meer extra tikwerk dus minder zaken welke in behandeling genomen worden. En dat allemaal door een instantie welke op moet komen voor de rechten van de burgers... Zou graag het hele rapport wel willen lezen van deze instantie BoF. Ik vraag me namelijk echt af waar zij de conclusie uit halen dat opsporingsambtenaren zonder bevoegdheid de CIOT bevragingen uitvoeren.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2010, 15:02:13
Hmm, ik vind het wel goed dat er een club is die eens kritische vragen stelt: er worden steeds meer gegevens bewaard op allerlei gebied en die worden vaak ook zonder nadenken beschikbaar gesteld aan politie, opsporingsdiensten etc.  

Ik ben niet voor meer bureaucratie en dus zeker niet voor meer documentatie en meer regels. Ik ga ook altijd uit van het goede in de mens en ik vertrouw oom agent dus volledig op zijn blauwe ogen dat hij niet bewust misbruik maakt van de gegevens. Maar in een organisatie werken mensen altijd volgens gedeelde normen en die verschuiven nog weleens: omdat dit geleidelijk gaat is het belangrijk dat er iemand af en toe van buiten eens iemand een prikje uitdeelt. Door zo'n prikje gaan de mensen in de organisatie het er weer eens over hebben en wordt de norm weer rechtgezet.

Bits of Freedom is een nuttige luis in de pels om de gemakzucht buiten de deur te houden en kritisch te blijven naar je eigen functioneren.

 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2010, 23:45:58
We slaan echt door in Nederland. Het opvragen van telefoonnummers van bekende Nederlanders.... Pfff Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er misbruik gemaakt wordt van de CIOT bevragingen. Het is een goed opsporingsmiddel dat moeten ze plaatsen in de krant ipv deze bangmakerij. Dan ook maar gelijk het RDW blokkeren voor kenteken bevragingen tijdens de dienst. Kan ik ook als ik wil controleren in wat voor een voertuig die bekende Nederlander rond tuft en zijn rijbewijs en adres gegevens bekijken. Als je niks te verbergen hebt hoef je ook niet bang te zijn dat de politie zomaar jou gegevens gaat opvragen. Wat hebben we tenslotte aan die gegevens??? Kortom alleen in opsporingsonderzoeken passen we het toe. En dan ook niet omdat je een verkeersovertreding begaan hebt.
Maarja de rechten van een crimineel zijn in dit land beter beschermd dan de rechten van de normale burger welke aangifte doet van beroving van zijn mobiele telefoon bijvoorbeeld.
Dit gaat weer extra bureaucratie kosten. Weer extra machtigingen opmaken om wat gegevens vrij te krijgen. Nog meer extra tikwerk dus minder zaken welke in behandeling genomen worden. En dat allemaal door een instantie welke op moet komen voor de rechten van de burgers... Zou graag het hele rapport wel willen lezen van deze instantie BoF. Ik vraag me namelijk echt af waar zij de conclusie uit halen dat opsporingsambtenaren zonder bevoegdheid de CIOT bevragingen uitvoeren.
Ik denk dat ze dit rapport bedoelen, betreft namelijk geen rapport van BoF maar van Justitie.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2010/07/01/eindrapport-audit-ciot-en-omgevingen-2009.html

Grtz,
Marcel


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2010, 08:11:08
Als je niks te verbergen hebt hoef je ook niet bang te zijn dat de politie zomaar jou gegevens gaat opvragen. Wat hebben we tenslotte aan die gegevens???
Bah, enge gedachte. Waar moet ik m'n DNA en vingerafdrukken inleveren, en kan er dan ook gelijk een chip geimplementeerd worden... :-X
Van de week nog in het nieuws, dat kentekencamera's onterecht gebruikt werden oid (kan het nieuwsbericht zo snel niet vinden).
Met de OV-chipkaart werd ook beloofd dat de gegevens niet gebruikt zouden worden: bij het eerste beste misdrijf werden meteen alle gegevens opgevraagd.

Nee, ik heb als burger weinig vertrouwen meer in de overheid op dit gebied. Dat heeft niks te maken met de agent op straat, maar wel met het algehele beleid over informatieopslag. Goed dus dat er veel afgeschermd wordt. Laat de overheid het beleid eerst maar eens op orde hebben, zodat de goeden niet onder de kwaden hoeven te lijden.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2010, 12:37:41
Bah, enge gedachte.

Volgens mij is het geen enge gedachte dat ik graag zie dat daders niet ontkomen doordat door een privacyregeltje zijn identiteit beschermd is. Als jij geen misdrijven pleegt hoef je ook niet bang te zijn dat de politie jou gegevens uit de DNA bank haalt of dat de politie jou gegevens gaat opvragen bij het OV bedrijf. Jou gegevens blijven dan veilig in de databank zitten er is geen mens die er naar kijkt. Hoeveel slachtoffers van verkrachting lopen er in Nederland nog rond welke al jaren zitten te wachten op het verlossende telefoontje dat de dader van de verkrachting is opgepakt. Middels een DNA databank kan het leed iets verzacht worden voor dit slachtoffer.
Dacty aangetroffen in een woning waar een woninginbraak is geweest zit nu soms jaren in een databank zonder hit. Doodzonde want die verdachte gaat hoogstwaarschijnlijk gewoon door met inbraken plegen. Hoe mooi zou het zijn dat iedereen zijn DNA in een bestand zit en er zo een hit komt op de aangetroffen dacty. Nu moeten we het hebben van ouderwetse opsporingstechnieken. Horen van getuigen en hopen dat er een goed signalement naar boven komt. Het beste is natuurlijk iemand op heterdaad pakken maar met de huidige bezuinigingen op de politie gaat die kans elke dag kleiner worden. Na een beroving de zendmast gegevens opvragen gaat straks ook stukken moeilijker worden en zo kan ik nog wel legio voorbeelden opnoemen. Van mij mogen ze alles hebben, mijn DNA, mijn vingerafdrukken, mijn foto. Ik heb niks te verbergen. Ik vertrouw er op dat die gegevens ook veilig zijn en alleen gebruikt worden als het echt nodig is. Ik kan me echt niet indenken waarom iemand hier tegenstander van is. Het zal jou vrouw maar zijn welke verkracht wordt en jaren in onzekerheid zit. Als Nederland veiliger kan worden geef ik daar graag een stukje privacy voor op.


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2010, 12:40:10
Ik vertrouw er op dat die gegevens ook veilig zijn en alleen gebruikt worden als het echt nodig is.
Naief :)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2010, 13:37:39
Naief :)
Kan...of niet paranoďde.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2010, 13:48:32
Kan...of niet paranoďde.
Ik ben echt niet paranoďde, maar het is wel erg makkelijk om te denken dat alle gegevens bij de overheid veilig zijn. Wat nou als ze worden gestolen (waar ik me niet over zou verbazen).
En het is wat extreem, maar in WOII kwam het erg goed uit dat iemand het idee had gehad om alle godsdiensten van een persoon vast te leggen. Dus nu kan alles veilig zijn, maar hoe is dat over 20/50 jaar?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2010, 19:28:26
In elke beroepsgroep zitten rotte appels, zo ook bij de politie.
Ik vind het goed dat er naar gekeken wordt, er gaat al genoeg vaud......................... e050
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”