Misbruik van P2000

Auteur Topic: Misbruik van P2000  (gelezen 11004 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2010, 15:45:15
Regelmatig komt het voor dat er alarm gemaakt word voor 1 van de KNRM stations of andere Reddingstations waarna een bergings/hulpverleningsvaartuig bij het KWC informatie opvraagt wat er aan de hand is in de byyrt van dat station. Is dit legaal of mag iedereen gebruik maken van de alarmering van een ander?

Het ging mij om deze opmerking (hierbij ga ik er vanuit dat het KWC als (R)AC fungeert en met de alarmering te maken heeft)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2010, 15:52:22
Ja, Joost je verhaal klopt weer helemaal.

Tot mijn verbazing kwam ik toet ik naar Notwin googlede (hoe je dat correct schrijft) een verhaal tegen wat naadloos aansluit op mijn subsidie verhaal.

Uitspraak Stichting Reddingsstation Wijdenes tegen de gemeente Drechterland

Hier procedeert de Stichting Reddingsstation Wijdenes, die de reddingsboten Mantelmeeuw en de Zeehond exploiteert tegen de gemeente.
In de uitspraak staat te lezen dat de gemeente geen noodzaak ziet de subsidie te handhaven nu de KNRM een station in de buurt heeft. De KNRM betoogt als getuige dat de boten van Stichting Reddingsstation Wijdenes, "handig maar niet noodzakelijk voor het reddingswerk zijn, de KNRM kan het ook alleen af".
Weg subsidie (er blijft nog een schamele 1500,00 euro per jaar over). De stichting wordt daarop gelieerd aan de KNRM en ontvangt daarvoor 5000,00 euro van de KNRM per jaar.

Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2010, 15:53:53
Het lijkt mij zeer vreemd dat een RAC expres een verkeerde lokatie alarmeerd. Hoe zit het met dat bellen onderling tussen de kustwacht en de RAC luisterd de kustwacht niet gewoon C2000 uit waar de KNRM op zit ? Dan weet de kustwacht het toch ook ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2010, 16:01:26
Het ging mij om deze opmerking (hierbij ga ik er vanuit dat het KWC als (R)AC fungeert en met de alarmering te maken heeft)

De Kustwacht is heel wat anders als een RAC. De kustwacht vervult de rol van Rescue Co"rdination Center, RCC. Ze coördineert op het water alle scheepvaart die bij de hulpverlening betrokken zijn en geeft alle relevante informatie aan de deelnemende schepen over de daarvoor bestemde openbare kanalen.

Dit in schril contrast met de insteek van de RAC's die informatie liever niet delen.
Deze RAC's beseften toen ze zich zoveel vervreemden van het publiek dat de prestaie cijfers kelderden dat er wellicht iets gedaan moest worden aan het zelf gecreeërde isolement. Daarop werd de alarmcentrale weer bereikbaar gemaakt voor boeven vangen en het SNMS alert ingevoerd. Het aantal heterdaadjes en opgeloste zaken herstelt zich inmiddels weer.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2010, 16:06:56
Het lijkt mij zeer vreemd dat een RAC expres een verkeerde lokatie alarmeerd. Hoe zit het met dat bellen onderling tussen de kustwacht en de RAC luisterd de kustwacht niet gewoon C2000 uit waar de KNRM op zit ? Dan weet de kustwacht het toch ook ?

Nee, de kustwacht schakelt alleen op verzoek bij. Het is ondoenlijk om bij elke aktie C2000 bij te zetten.

Of het verkeert alarmeren expres gebeurt weet ik niet, het gebeurt wel erg vaak. Gevolgen heeft dat ook niet, we vragen toch aan de kustwacht de bijzonderheden en de KNRM en Reddingsbrigades worden via C2000 van de juiste locatie op de hoogte gesteld. De verkeerde lokatie aan de kustwacht doorgeven komt niet voor.

Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2010, 16:07:13
De Kustwacht is heel wat anders als een RAC. De kustwacht vervult de rol van Rescue Co"rdination Center, RCC. Ze coördineert op het water alle scheepvaart die bij de hulpverlening betrokken zijn en geeft alle relevante informatie aan de deelnemende schepen over de daarvoor bestemde openbare kanalen.

Dit in schril contrast met de insteek van de RAC's die informatie liever niet delen.
Deze RAC's beseften toen ze zich zoveel vervreemden van het publiek dat de prestaie cijfers kelderden dat er wellicht iets gedaan moest worden aan het zelf gecreeërde isolement. Daarop werd de alarmcentrale weer bereikbaar gemaakt voor boeven vangen en het SNMS alert ingevoerd. Het aantal heterdaadjes en opgeloste zaken herstelt zich inmiddels weer.

Henk



Zover ik weet heeft de RAC niks met de politie meldkamer te maken. Een RAC stuurt geen politie aan en verstuurd ook geen smsalert. Ik ben niet super bekend hoe het werkt tussen de RAC en kustwacht en KNRM daarom volg ik het hier met intresse.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2010, 16:39:05
Zover ik weet heeft de RAC niks met de politie meldkamer te maken. Een RAC stuurt geen politie aan en verstuurd ook geen smsalert. Ik ben niet super bekend hoe het werkt tussen de RAC en kustwacht en KNRM daarom volg ik het hier met intresse.

RAC staat voor Regionale Alarm Centrale en deze is onderdeel van GMK, de gemeenschappelijke meldkamer. Daar zitten drie instanties, de brandweer, ambulance en politie. Vandaaruit wordt via C2000 en P2000 alle eenheden van die drie diensten aangestuurd. Ook de Reddingsbrigade en KNRM wordt van daaruit aangestuurd. Vandaaruit bedient men het proefalarm brurgersirene, stoplichten, deuren en wat allemaal nog meer electronisch aangestuurd en ontvangen kan worden zoals OMS en het verzend men de SMS alert. Ook worden hier binnenkort de kluisjes bediend van de AED's.

Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2010, 16:45:31
RAC staat voor Regionale Alarm Centrale. (Ook wel GMK genoemd) Daar zitten drie instanties, de brandweer, ambulance en politie. Vandaaruit wordt via C2000 en P2000 alle eenheden van die drie diensten aangestuurd. Ook de Reddingsbrigade en KNRM wordt van daaruit aangestuurd. Vandaaruit bedient men het proefalarm brurgersirene, stoplichten, deuren en wat allemaal nog meer electronisch aangestuurd en ontvangen kan worden zoals OMS en het verzend men de SMS alert. Ook worden hier binnenkort de kluisjes bediend van de AED's.

Henk

Ik ben maar HBTer bij de brandweer maar zover ik weet is een RAC iets heel anders dan een GMK

RAC staat voor regionale alarm centrale dit is voor de brandweer
CPA staat voor centrale post ambulance
HB hoofdburo en dat is voor de politie

en deze drie vormen samen het GMK gemeenschappelijke meldkamer

Zo is het mij uitgelegt ooit in me opleiding


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2010, 17:26:59
Ik ben maar HBTer bij de brandweer maar zover ik weet is een RAC iets heel anders dan een GMK

RAC staat voor regionale alarm centrale dit is voor de brandweer
CPA staat voor centrale post ambulance
HB hoofdburo en dat is voor de politie

en deze drie vormen samen het GMK gemeenschappelijke meldkamer

Zo is het mij uitgelegt ooit in me opleiding

Even verversen, ik had het al aangepast. Het RAC zit dus in de meldkamer samen met de politie en de ambulance en daar communiceert de Kustwacht mee.
Je hebt gelijk, als je het hebt specifiek over het RAC dan heb je het over de brandweer. Die verzorgen die alarmeringen voor de Reddingsbrigades en de KNRM.
Daar gaat het dus vaak fout. Zo zat er bijvoorbeeld een half uur tussen het alarmeren van RB Almere en de KNRM Huizen bij een zoekaktie naar een catamaran op het IJmeer:

04:18:34 22-07-10 Melding : PRIO 2 : ADRIANA ALBERTUS MARINA MUIDERZAND IJMEERDIJK 4 ALMERE 1361AA INZET REDDINGBRIGADE
    Regio : [FLE] Regio 25 - Flevoland
    Urgentie : [MIDDEL]
    Eenheden : [0700280] Reddingsbrigade Almere


03:48:02 22-07-10 Melding : VAARTUIG OVERDUE,PRIO 1,STATION HUI, BLA, NAA
    Regio : [KWC] Landelijk - Kustwacht Centrum
    Urgentie : [HOOG]
    Eenheden : [1735499] Bemanning De Gooier Huizen Oost
1735099Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
1735498Bemanning De Gooier Huizen West
1735064Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek
112meldingen
17:50:27 18-07-10[FLE]PRIO 2: ALBERTUS GOOIMEER ALMERE INZET REDDINGBRIGADE
0700280Reddingsbrigade Almere
112meldingen
17:47:03 18-07-10[GOO]Pr 1 inzet reddingsbrigade IJMEER MUIDEN 7139 3919
0704998Koppelcode Voertuigen Gooi en Vechtstreek
0704999Monitorcode Brandweer Gooi en Vechtstreek
112meldingen
17:47:03 18-07-10[GOO]Pr 1 inzet reddingsbrigade IJMEER MUIDEN 7139 3919
0703309Bemanning Reddingsboot Johanna Smit & Ronduit Naarden
0703029Bemanning Reddingsboot Nikolaas Wijsenbeek Huizen
112meldingen
17:45:58 18-07-10[KWC]VAARTUIG AAN NETTEN/WATERPLANTEN,PRIO 2, STATION HUIwest
1735099Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
1735498Bemanning De Gooier Huizen West
1735064Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek


Hierboven zie je dat voor één en dezelfde melding op het Gooimeer bij de waterskibaan Prio 1 (hoog) en prio twee (middel) gegeven wordt en de plaatsbepaling varieerd van op het Gooimeer tot aan IJmeer bij Muiden. Dus deze P2000 meldingen van de RAC's geven geen betrouwbare informatie. Het enige wat je er uit kan maken dat er iets aan de hand is ergens op het water.

De alarmering van de kustwacht geeft geen plaats, maar wel een duidelijke omschijving van het gebeurde en een juiste prioritering.

Henk


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #19 Gepost op: 27 juli 2010, 18:15:33
wie weet is het binnenkort wel afgelopen met de openbaarheid van P2000, of misschien wel een heel ander systeem?? en hoe gaan de fotograven/sleepers/belangstellende/andere media dan geinformeerd worden??

Via de normale persvoorlichting en verder niets.

wat zal het rustig worden............ rond het ongeval/sleepklusje etc....

als er meer mensen/materieel nodig zijn/is weet een RAC/CPA/PMK (Gezamelijke MeldKamer) echt wel de juiste personen te vinden. en de zelf initiatief van extra auto's bootjes ed word het alleen maar onduidelijk door. Voor iedereen.

en ja misschien is het jammer voor de oude die Hard scanner luisteraars die nu alleen nog maar P2000 hebben. Maar als Slachtoffer is het niet fijn als er veel mensen komen kijken of dat er ineens 10 boten op je afstormen om de klus maar binnen te halen.