Misbruik van P2000

Auteur Topic: Misbruik van P2000  (gelezen 11006 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #30 Gepost op: 28 juli 2010, 19:58:21
Jij bent grappig: Je kunt de hulpverlening op het water niet regelen zoals op het land: op het land kun je via niet-openbare informatiesystemen netjes de ANWB of hulpdienst laten komen die je nodig hebt en die komen ook. Op het water ben je toch afhankelijk van wie er in de buurt is en wie jou toevallig wil helpen. De beste manier om iemand te vinden is dan om het hard van de daken te schreeuwen: een hulproep via de marifoon levert nog altijd het meest op. En als je slepen onder hulpverlening schaart (is trouwens ook een leuke discussie), dan vind het grootste deel van de hulpverlening nog steeds plaats door 'leken'. Ik zit zomers veel op het water en als je dan ziet hoeveel jachtjes met motorpech ofzo er door andere jachten of zelfs beroepsschepen binnengebracht worden! Dat gebeurt vele malen vaker dan de KNRM hierbij te pas komt. Sowieso heeft de KNRM bij lange na geen landelijke dekking.

Als je hier (gelderland/brabant) de tienduizenden plezierboten zomers in de grindplassen en recreatiegebieden langs de Maas ziet rondvaren en die helpen allemaal elkaar, zonder KNRM of berger. Je moet er niet aan denken dat deze mensen eerst 112 moeten bellen en dat de RAC dan de Reddingsbrigade of Brandweer moet laten komen, terwijl er tientallen boten in de buurt zijn die een handje kunnen helpen als ze weten dat er iets aan de hand is.

Op het water help je elkaar, op het water sleep je dat zeiljachtje met dat gescheurde zeil ff mee naar de haven of die boot met die gebroken schroefas naar de werf...
En dat gaat gewoon lekker open, via de marifoon!

Van eigen initiatief wordt het niet onduidelijk, maar wordt het snel opgelost!


Joost,

Ik ben het wel met je eens dat we elkaar moeten helpen op het water, Maar het ging mij om het meelezen van P2000 en het acteren van sommige externe partyen hierop. Stel er word om hulp geroependoor een boot met motorstoring- of iemand die medische attentie nodig heeft, laten we er vanuit gaan even via 112, dan kom je uit bij driebergen. Driebergen kan 2 dingen doen je doorschakelen met het kustwacht centrum of met een RAC. een van de 2 gaat een reddingsboot aansturen om te zorgen dat het probleem word opgelost.

Dan moet het toch niet zo zijn dat de slepers-knrm en andere externe partijen moeten gaan ruzie maken wie nou de opdracht krijgt. dat was namelijk mijn punt. Daarnaast stel dat er 5 boten uitvaren... Die verbruiken allemaal diesel.... de ene boot die informeert net even de KNRM niet dat er al gesleept word en boem zoekactie of boot word voor niets gelanceerd. en dit alles omdat je via een omweg te zien krijgt, P2000 in dit geval`, dat er een reddingsboot geallarmeerd word. En dan is het ook nog maar afwachten van de kwaliteit van een externe party.

Een RAC of KWC die stuurt voor hun de meest geschikte party, anders hadden ze vast wel een sleper gebeld ipv een pager bericht via P2000 om daarmee de KNRM te waarschuwen.

I


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #31 Gepost op: 28 juli 2010, 21:18:52
Goede opmerking Roekeloos misschien is de KNRM wel niet de meest geschikte partij voor dat werk maar in mijn ogen toch wel de meest betrouwbare die een 24/7 dekking heeft en alleen met ijs hun vaartaken niet uit kunnen oefenen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 28 juli 2010, 22:29:25
Goede opmerking Roekeloos misschien is de KNRM wel niet de meest geschikte partij voor dat werk maar in mijn ogen toch wel de meest betrouwbare die een 24/7 dekking heeft en alleen met ijs hun vaartaken niet uit kunnen oefenen

Goede opmerking Roekeloos misschien is de KNRM wel niet de meest geschikte partij voor dat werk maar in mijn ogen toch wel de meest betrouwbare die een 24/7 dekking heeft en alleen met ijs hun vaartaken niet uit kunnen oefenen

Daarom hebben ze hier een convenant met de reddingsbrigades. De KNRM Huizen was in het hoogseizoen meer dan een maand niet inzetbaar en die klap is opgevangen door de Brigade Blaricum. Over 16: waarom worden wij gewaarschuwd voor het IJmeer? Kustwacht, omdat Huizen personele problemen heeft. Dus tot zover de 24/7 dienst. Deze gegarandeerde inzet wordt ook in gevaar gebracht door al dat slepen. Al meegemaakt afgelopen maand dat de ene boot van KNRM Marken vast lag in het wier en de andere aan het slepen was en iemand in nood op de Gauwzee dus maar even op zijn beurt moest wachten.

De KNRM bewaakt zijn eigen kwaliteit en ziet dat het goed is. Ik steek mijn handen in het vuur voor de schippers van JSH. Ook redden deze bergers regelmatig mensen die de KNRM moet laten liggen omdat ze aan het slepen zijn. Op Noordzee zijn ze absolute nummer één, maar dat is snel als je de enige bent. Ik vind het goed dat er een KNRM is, hou mij ten goede, maar die heilig verklaring staat me een beetje tegen.
Het doet mij denken aan dat programma " fans ", waar van die meisjes met van die betraande ogen alles helemaal geweldig vinden van hun idool, bah!

De KNRM is de meest geschikte partij en past uitstekend in het veiligheidsregio, de strandhulpverlening en de SAR hulpverlening, maar de KNRM zegt zelf "wij zijn geen monopolist".
Vreemd dat de fans vinden dat de KNRM dat wel zou moeten zijn.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #33 Gepost op: 29 juli 2010, 00:09:16
weet niet hoe het in elkaar steekt met de meldingen of daar bvb voor betaald word om daar gebruik van te maken en vergis je niet van mij mogen ze rustig hun gang gaan met de hulpverlening op het water.

Ik ben al 40 jaar een groot voorstander van de KNRM en zal dat blijven ook al klinkt het mij heel vreemd in de oren dat een station er niet voor zorg draagt dat het dekking heeft maar goed misschien opstart problemen. En wat de overige hulpverleners betreft van mij mogen ze zolang ze maar eerlijk zeggen wie ze zijn .


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #34 Gepost op: 29 juli 2010, 04:01:32
Misschien wek ik wel de indruk dat ik de KNRM de meest juiste partij vind, maar dat is niet helemaal zoals ik bedoel. Een centralist van de RAC of van het KWC weet wie inzetbaar is en wie niet, weet wie buiten dienst is en wie niet.

Dekking word vaak geregeld via protocol, of via afspraken die gemaakt worden als er tijdelijk een dienst buiten dienst is. Dit zal misschien regelmatig gebeuren. Een KWC of RAC zal nogmaals de op dat moment beste partner voor de klus sturen.

De ANWB zal ook niet direct een sleepwagen sturen als ze iemand hebben staan met kapotte accu, (misschien uitgezonderd als de persoon gevaarlijk staat ofzo) nee er komt een monteur met een nieuwe accu.

Dit rechtvaardigd nog steeds niet dat iedere dienst die toevallig een pager bericht ziet via P2000, welke aan een andere dienst is gestuurd , maar gaat uitvaren toch?? Enige coordinatie lijkt me dan best welkom.

KWC-RAC : KNRM-reddingsbrigades-externe partijen kunnen elkaar best aanvullen maar wat niet op eigen initaitief lijkt me. altijd in overleg met de opdrachtverstrekker. Zodat de hulpverlening gecoordineerd kan blijven lopen. Is er een andere party bij nodig dan bellen ze vast wel toch???


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #35 Gepost op: 29 juli 2010, 05:35:40
zo is het ook en wanneer er via de marifoon een melding binnen komt en een externe partij biedt zich aan hoeft er niet nog eens een keer alarm te maken voor een reddingsboot. Natuurlijk heb je daar wel uitzonderingen bij zoals bij gevaar van mensenlevens, brand of gewoon mensen die om welke reden dan ook om de KNRM vragen.


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #36 Gepost op: 29 juli 2010, 06:56:34
Op de kazerne mee zitten luisteren met brandweer Muiden en zover ik er uit op kon maken hadden deze meldingen met elkaar te maken en werd de brandweer Muiden op verzoek van de kustwacht gealarmeerd. Dus de Kustwacht en de RAC werken wel samen


112meldingen
23:54:29 28-07-10[GOO]Pr 1 Scheepvaartongeval (srt vaartg: recreatievaart) HERENGRACHT 50 thv MUIDEN 737 761
0703362Muiden / Muiderberg
0703911Lichtkrant Kazerne Muiderberg
0703904Lichtkrant Kazerne Hilversum
0704999Monitorcode Brandweer Gooi en Vechtstreek
0703910Lichtkrant Kazerne Muiden
0704998Koppelcode Voertuigen Gooi en Vechtstreek
0703355Bevelvoerder van Dienst Muiderberg
0703354Bevelvoerder van Dienst Muiden
0703163Bevelvoerders Hilversum
0703353Bevelvoerder van Dienst Muiderberg
0703162Blusgroep-3 Hilversum
112meldingen
23:36:42 28-07-10[KWC]ALARM INGETROKKEN, STATION HUIWEST
1735498Bemanning De Gooier Huizen West
1735099Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
1735064Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek
112meldingen
23:33:49 28-07-10[KWC]VAARTUIG DE WEG KWIJT,PRIO 2, STATION HUIWEST
1735498Bemanning De Gooier Huizen West
1735099Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
1735064Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 29 juli 2010, 11:21:45
Op de kazerne mee zitten luisteren met brandweer Muiden en zover ik er uit op kon maken hadden deze meldingen met elkaar te maken en werd de brandweer Muiden op verzoek van de kustwacht gealarmeerd. Dus de Kustwacht en de RAC werken wel samen


112meldingen
23:54:29 28-07-10[GOO]Pr 1 Scheepvaartongeval (srt vaartg: recreatievaart) HERENGRACHT 50 thv MUIDEN 737 761
0703362Muiden / Muiderberg
0703911Lichtkrant Kazerne Muiderberg
0703904Lichtkrant Kazerne Hilversum
0704999Monitorcode Brandweer Gooi en Vechtstreek
0703910Lichtkrant Kazerne Muiden
0704998Koppelcode Voertuigen Gooi en Vechtstreek
0703355Bevelvoerder van Dienst Muiderberg
0703354Bevelvoerder van Dienst Muiden
0703163Bevelvoerders Hilversum
0703353Bevelvoerder van Dienst Muiderberg
0703162Blusgroep-3 Hilversum
112meldingen
23:36:42 28-07-10[KWC]ALARM INGETROKKEN, STATION HUIWEST
1735498Bemanning De Gooier Huizen West
1735099Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
1735064Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek
112meldingen
23:33:49 28-07-10[KWC]VAARTUIG DE WEG KWIJT,PRIO 2, STATION HUIWEST
1735498Bemanning De Gooier Huizen West
1735099Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
1735064Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek

Waarop baseer je dat deze meldingen met elkaar te maken hebben? De een betreft een scheepsbrand in een niet SAR gebied, de ander betreft een mijnheer die de weg kwijt was, maar op het moment van uitvaren belde de mijnheer de kustwacht dat ie weer wist waar ie was.

Wij gaan nooit zomaar varen, wij bieden onze diensten aan bij de kustwacht en als we niet nodig zijn blijven we binnen. En bij een ongeval zijn we altijd nodig gezien de eerste hulp spullen die wij bij ons hebben.

Het niet waarschuwen van de KNRM ligt voor de kustwacht heel ingewikkeld. Alarmeren ze als wij een boot in nood aantreffen de KNRM niet dan bellen de mannen dat ze zich gepasserd voelen. "Wij zijn verantwoordelijk voor dit gebied en als er iets fout loopt dan zijn wij de klos. U moet ons altijd alarmeren."
Prompt daarop is de officiële klacht van het hoofdkantoor dat de kustwacht moet doen waarvoor ze bedacht is: niet de KNRM lastigvallen met bootjes met motorpech daar zijn we niet voor en als een zaak al opgelost wordt door een andere partij niet ons pagen. Het is erg frustrerend voor onze vrijwilligers als ze steeds worden gepiept en weer terug kunnen na het inmelden omdat de zaak al opgelost is.
Standpunt Kustwacht hierin: wij hebben hier een overeenkomst liggen met de KNRM waar de KNRM aangeeft dat zij ten alle tijde gewaarschuwd wordt, dat weet de KNRM direktie heel goed.
Als ze dat anders geregeld wil zien, dan moet die overeenkomst herzien worden. Tot die tijd houden wij ons aan hetgeen overeengekomen is.

Dat alarmeren houdt ELKE melding op het SAR gebied in, lege accu, zeilboot met motorpech, weg kwijt (op het IJmeer, hoe bestaat het) mijn motor maakt zo'n raar geluid.
En je kunt niet van een berger verwachten dat hij ziet dat er een boot met motorpech ergens ligt en dat hij er dan niet heen gaat. Wachten tot de kustwacht 'm roept kan lang duren, die hoort de KNRM in te schakelen en mag geen andere partijen van huis roepen.
En als ie gaat dan moet ie vlug zijn anders is de KNRM 'm voor. Ik stel het andersom voor. Het overheidsmiddel P2000 wordt misbruikt om de KNRM te dwingen bootjes met pech en veel te grote schepen te slepen en zo het werk van de reguliere pechhulp het brood uit de mond te stoten.

Dus ja, misbruik van P2000  8).
Er is een oplossing: een convenant met de KNRM waarbij een deel van de verantwoording wordt gedelegeerd naar een bepaalde berger, zoals Noordgat. Maar of de KNRM zich daar dan aan houdt?

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 29 juli 2010, 14:27:17
Ik denk als er afspraken worden gemaakt dat de knrm zich hier wel aan moet houden maar afspraken maak je samen en worden je niet opgedrongen.

9910001
9910001


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #39 Gepost op: 29 juli 2010, 16:54:33
Ik denk ook wel dat de RAC en de Kustwacht regelmatig overleggen bij situaties, dat kan ook niet anders want beide zouden apart van elkaar en tegelijkertijd dezelfde boot wel eens nodig kunnen hebben voor een andere klus, dus ik gok dat daar wel overleg zit.

Er zou niets mis mee kunnen zijn met de melding welke henk heeft gehoord in Muiden, en een RAC zal ism kustwacht best het plaatje kloppend hebben van het incident, als er maar ergens coordinatie is en dat er maar niet lukraak gevaren gaat worden. Als ze je nodig hebben weten ze echt wel bij wie ze aan moeten kloppen.