Misbruik van P2000

Auteur Topic: Misbruik van P2000  (gelezen 11530 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rbgv

• Forum gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 29 juli 2010, 19:26:35
Waarop baseer je dat deze meldingen met elkaar te maken hebben? De een betreft een scheepsbrand in een niet SAR gebied, de ander betreft een mijnheer die de weg kwijt was, maar op het moment van uitvaren belde de mijnheer de kustwacht dat ie weer wist waar ie was.

waar ik het op baseer is dat ik op de kazerne was en ff een proto aangezet heb om even mee te luisteren en de AC melde aan de BRW Muiden dat er een aanvaring was geweest na dat een boot de weg kwijt was op het ijmeer dan dat de die nu water aan het maken was in de haven van Muiden en dat de Kustwacht graag de brandweer terplaatse had met pompen. Ik weet niet of er ook KNRM bij geweest is

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 29 juli 2010, 20:42:01
Nee, de bovenste melding heb ik niet eens gezien, die capcode staat niet in mijn pieper. Als het in de haven is, hebben wij er geen bemoeienis mee en de kustwacht ook niet. Die wordt ook niet op de hoogte gesteld daarvan, een haven valt niet onder het SAR verzorgingsgebied van de kustwacht.

Overleg is er niet veel tussen het RAC en de kustwacht, alles staat vast in protocollen. West van de haven van Huizen alarmeert de Kustwacht de KNRM Huizen én Reddingsbrigade Naarden en Oost daarvan de KNRM Huizen met reddingsbrigade Almere. Na een half uurtje ofzo bedenkt men dat ook de Almeerse reddingsbrigade niet gepasseerd kan worden en alarmeert ook die.

De kustwacht wordt regelmatig geconfronteert met reddingsboten die ze wil terugsturen maar niet gaan omdat ze van het RAC door moeten varen. Dit botst wan de kustwacht hoort te bepalen wat er vaart en waarheen.

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 29 juli 2010, 23:57:45
Maar terug naar topic, de kustwacht bepaald wie er gaat varen en wie er thuis mag blijven. Als kustwacht zijnde lijkt mij het erg storend om gestoord te worden door stations of boten welke willen helpen.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 30 juli 2010, 00:07:16
De kustwacht denkt héél anders als jij denkt gelukkig. Die denkt aan de snelst mogelijke hulp en wordt graag gestoord als dat een snelle en goede hulpverlening ten goede komt. Dat is ook één van haar taken.

De verhouding tussen de kustwacht, HOGE en JSH is uitstekend, vaak noemt mij men mij en Menno over 16 bij de voornaam. Ook op televisie heeft de kustwacht herhaald dat men - als dat de snelle hulpverlening bevordert- geen moment aarzelt gebruik te maken van niet bij de kustwacht aangesloten partijen als HOGE.

Het is een misverstand dat de kustwacht liever alleen de eigen eenheden coördineert.
Henk

roekeloos

• Forum gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 30 juli 2010, 01:00:25
Overleg is er niet veel tussen het RAC en de kustwacht, alles staat vast in protocollen. West van de haven van Huizen alarmeert de Kustwacht de KNRM Huizen én Reddingsbrigade Naarden en Oost daarvan de KNRM Huizen met reddingsbrigade Almere. Na een half uurtje ofzo bedenkt men dat ook de Almeerse reddingsbrigade niet gepasseerd kan worden en alarmeert ook die.

De kustwacht wordt regelmatig geconfronteert met reddingsboten die ze wil terugsturen maar niet gaan omdat ze van het RAC door moeten varen. Dit botst wan de kustwacht hoort te bepalen wat er vaart en waarheen.

Henk,
dat is niet best, ik hoop dat dit een plaatselijk probleem is, ik heb wat dat betreft wel eens betere berichten gehoord, RAC en KWC samen.  Het zal den ik wel moeten aangezien beide istanties een reddingsboot kunnen alarmeren. Strak afspraken maken zou ik zeggen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 30 juli 2010, 01:30:01
Het verschilt enorm per regio. Onze RAC staat, samen met Flevoland nu bepaald in de top 10 van "best met de kustwacht samenwerkende regio's".

Neem alleen al de rare situatie dat Flevoland een coördinerende, centrale rol speelt in de hulpverlening. Maar die regio werkt totaal langs Gooi- en Vechtstreek. Als de Almeerse Reddingsbrgade voor het IJmeer wordt gewaarschuwd, kan het best zijn dat de Ronduit van Reddingsbrigade Naarden op het water is en van niets weet, omdat Flevoland nog de kustwacht, nog RAC Flevoland informeert. Ik liet hier al zien dat het kan dat de Almeerse reddingsbrigade voor een op haar gondgebied plaatsvinden incident met een half uur vertraging wordt gealarmeerd.  De volgende keer bij zo'n alarm zal ik niet aarzelen bij zo'n zoekaktie om de telefoon te pakken en hen op de hoogte te stellen van dit incident, via RAC flevoland of rechtstreeks naar de leden. De almeerse brigade heeft een enorme potentie en een enorm gebied, maar wordt sterk ondergewaardeerd door hun eigen RAC.

Ook geeft het geen pas keer op keer de kustwacht de schofferen edoor de operationele leiding over te nemen via C2000. "Wat ons betreft kunt U binnen blijven" van de kustwacht resulteert vaak in een doorvaren, omdat het moet van het RAC.  Nergens zitten zoveel OVD's die denken dat de kustwacht ondergeschikt aan hen is als in Flevoland en G&V.

Omdat te veranderen zit er één mannetje (de waterfunctionaris)  in flevoland die het denken van de hele brandweer om moet buigen.. De kans dat hij buigt (en daar heb ik al signalen van opgevangen) is vele malen groter.

Henk

roekeloos

• Forum gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 30 juli 2010, 02:58:16
Henk,

dat is een vervelend verhaal zo, het zal nog wel even duren voordat daar verandering in gaat komen zo te merken. en dat terwijl beide (volgens mij) het beste met de medemens voor hebben.

andere mensen nog ervaringen tussen samenwerking RAC en KWC mbt alarmeren reddingsboot en de coordinatie tussen beide??????
(heeft misschien niet meer met topic te maken)

stormvogel

• Forum gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 30 juli 2010, 12:34:29
Weet niet of je ook de acties op het IJsselmeer kan volgen bij jou in Huizen maar ik geloof niet dat het KWC daar altijd even blij mee is . Als er een melding komt kan het KWC niet eens normaal met de mensen communiceren omdat er dan al een hulpverlener tussen door zit. Gistermiddag bvb was het rond half 4 een beetje druk nou dat leverde gewoon belachelijke situaties op waarbij de schepen waar het om ging niet eens te verstaan waren
De kustwacht denkt héél anders als jij denkt gelukkig. Die denkt aan de snelst mogelijke hulp en wordt graag gestoord als dat een snelle en goede hulpverlening ten goede komt.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 30 juli 2010, 12:55:47
Dit is het radioverkeer van 15.30 tot 18.00 uur, ik hoor niet echt heel bijzondere dingen:

http://reddingbrigade.net/radioverkeer/29juli2010_16_30.mp3

Bedenk dat de afstand Huizen - Urk 25 mijl bedraagt, het komt niet allemaal goed door.

Henk

stormvogel

• Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 30 juli 2010, 14:11:51
Het was al voor het begin van je opnames die je eop hebt gezet was gedurende een half uur ongeveer