Op de kazerne mee zitten luisteren met brandweer Muiden en zover ik er uit op kon maken hadden deze meldingen met elkaar te maken en werd de brandweer Muiden op verzoek van de kustwacht gealarmeerd. Dus de Kustwacht en de RAC werken wel samen
112meldingen
23:54:29 28-07-10 | [GOO] | Pr 1 Scheepvaartongeval (srt vaartg: recreatievaart) HERENGRACHT 50 thv MUIDEN 737 761 |
0703362 | Muiden / Muiderberg |
0703911 | Lichtkrant Kazerne Muiderberg |
0703904 | Lichtkrant Kazerne Hilversum |
0704999 | Monitorcode Brandweer Gooi en Vechtstreek |
0703910 | Lichtkrant Kazerne Muiden |
0704998 | Koppelcode Voertuigen Gooi en Vechtstreek |
0703355 | Bevelvoerder van Dienst Muiderberg |
0703354 | Bevelvoerder van Dienst Muiden |
0703163 | Bevelvoerders Hilversum |
0703353 | Bevelvoerder van Dienst Muiderberg |
0703162 | Blusgroep-3 Hilversum |
112meldingen
23:36:42 28-07-10 | [KWC] | ALARM INGETROKKEN, STATION HUIWEST |
1735498 | Bemanning De Gooier Huizen West |
1735099 | Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden |
1735064 | Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek |
112meldingen
23:33:49 28-07-10 | [KWC] | VAARTUIG DE WEG KWIJT,PRIO 2, STATION HUIWEST |
1735498 | Bemanning De Gooier Huizen West |
1735099 | Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden |
1735064 | Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek |
Waarop baseer je dat deze meldingen met elkaar te maken hebben? De een betreft een scheepsbrand in een niet SAR gebied, de ander betreft een mijnheer die de weg kwijt was, maar op het moment van uitvaren belde de mijnheer de kustwacht dat ie weer wist waar ie was.
Wij gaan nooit zomaar varen, wij bieden onze diensten aan bij de kustwacht en als we niet nodig zijn blijven we binnen. En bij een ongeval zijn we altijd nodig gezien de eerste hulp spullen die wij bij ons hebben.
Het niet waarschuwen van de KNRM ligt voor de kustwacht heel ingewikkeld. Alarmeren ze als wij een boot in nood aantreffen de KNRM niet dan bellen de mannen dat ze zich gepasserd voelen. "Wij zijn verantwoordelijk voor dit gebied en als er iets fout loopt dan zijn wij de klos. U moet ons altijd alarmeren."
Prompt daarop is de officiële klacht van het hoofdkantoor dat de kustwacht moet doen waarvoor ze bedacht is: niet de KNRM lastigvallen met bootjes met motorpech daar zijn we niet voor en als een zaak al opgelost wordt door een andere partij niet ons pagen. Het is erg frustrerend voor onze vrijwilligers als ze steeds worden gepiept en weer terug kunnen na het inmelden omdat de zaak al opgelost is.
Standpunt Kustwacht hierin: wij hebben hier een overeenkomst liggen met de KNRM waar de KNRM aangeeft dat zij ten alle tijde gewaarschuwd wordt, dat weet de KNRM direktie heel goed.
Als ze dat anders geregeld wil zien, dan moet die overeenkomst herzien worden. Tot die tijd houden wij ons aan hetgeen overeengekomen is.
Dat alarmeren houdt ELKE melding op het SAR gebied in, lege accu, zeilboot met motorpech, weg kwijt (op het IJmeer, hoe bestaat het) mijn motor maakt zo'n raar geluid.
En je kunt niet van een berger verwachten dat hij ziet dat er een boot met motorpech ergens ligt en dat hij er dan niet heen gaat. Wachten tot de kustwacht 'm roept kan lang duren, die hoort de KNRM in te schakelen en mag geen andere partijen van huis roepen.
En als ie gaat dan moet ie vlug zijn anders is de KNRM 'm voor. Ik stel het andersom voor. Het overheidsmiddel P2000 wordt misbruikt om de KNRM te dwingen bootjes met pech en veel te grote schepen te slepen en zo het werk van de reguliere pechhulp het brood uit de mond te stoten.
Dus ja, misbruik van P2000
.
Er is een oplossing: een convenant met de KNRM waarbij een deel van de verantwoording wordt gedelegeerd naar een bepaalde berger, zoals Noordgat. Maar of de KNRM zich daar dan aan houdt?
Henk