Het verschilt enorm per regio. Onze RAC staat, samen met Flevoland nu bepaald in de top 10 van "best met de kustwacht samenwerkende regio's".
Neem alleen al de rare situatie dat Flevoland een coördinerende, centrale rol speelt in de hulpverlening. Maar die regio werkt totaal langs Gooi- en Vechtstreek. Als de Almeerse Reddingsbrgade voor het IJmeer wordt gewaarschuwd, kan het best zijn dat de Ronduit van Reddingsbrigade Naarden op het water is en van niets weet, omdat Flevoland nog de kustwacht, nog RAC Flevoland informeert. Ik liet hier al zien dat het kan dat de Almeerse reddingsbrigade voor een op haar gondgebied plaatsvinden incident met een half uur vertraging wordt gealarmeerd. De volgende keer bij zo'n alarm zal ik niet aarzelen bij zo'n zoekaktie om de telefoon te pakken en hen op de hoogte te stellen van dit incident, via RAC flevoland of rechtstreeks naar de leden. De almeerse brigade heeft een enorme potentie en een enorm gebied, maar wordt sterk ondergewaardeerd door hun eigen RAC.
Ook geeft het geen pas keer op keer de kustwacht de schofferen edoor de operationele leiding over te nemen via C2000. "Wat ons betreft kunt U binnen blijven" van de kustwacht resulteert vaak in een doorvaren, omdat het moet van het RAC. Nergens zitten zoveel OVD's die denken dat de kustwacht ondergeschikt aan hen is als in Flevoland en G&V.
Omdat te veranderen zit er één mannetje (de waterfunctionaris) in flevoland die het denken van de hele brandweer om moet buigen.. De kans dat hij buigt (en daar heb ik al signalen van opgevangen) is vele malen groter.
Henk