Hoe is dit bij jullie geregeld. Patient van 75 jaar uit ambu gezet.

Auteur Topic: Hoe is dit bij jullie geregeld. Patient van 75 jaar uit ambu gezet.  (gelezen 11157 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2010, 23:37:17
Sterk argument wat je geeft Joffry O0

Er zou veel minder vervoerd moeten worden.  998765
Daarin zie ik toch veel nut nu in van de rapid responders op de ambu.
Komen t.p. schrijven een keurige overdracht en de patiënt meldt zich op de SEH (met eigen vervoer)
De patiënt krijgt in het "acute"moment de juiste zorg, door de juiste persoon en wordt keurig doorverwezen ( soms ook naar Huisarts).

De argumenten van patiënten:" Daar betaal ik toch ziektekosten verzekering voor?"    smoor je in de kiem door juist te zeggen dat hier door we volgend jaar weer allemaal meer moeten gaan betalen, omdat een persoon zelf niet de verantwoording neemt om zijn vervoer te regelen (oeps...mijn probleem is jullie probleem ambu/SEH) 998765

De burger is tegenwoordig erg verwend, als ze die gele bus maar bellen is het vervoer geregeld. Tenminste daar gaan de meeste mensen vanuit. Ik merk de laaste tijd dat ik veel bezig ben met uitleggen waarom wij niet vervoeren, we betalen toch zorgpremie en jullie worden er voor betaald zijn de meeste reacties die ik hoor. Een casus die ik laatst meemaakte. Het was smorgens rond 03.30 uur toen de pieper ging voor een A2 rit,in de plaatselijke disco was een patiënt met een hevig bloedende wond aan de pols, de melding kwam de politie. Wij zijn ter plaatse gegaan en de wond bekeken. Het verhaal was dat de patiënt was gestoken met een glas,later bleek dat hij zelf in een glas had geslagen tijdens een ruzie. De wond moest wel gehecht worden , maar er was geen ambulance vervoer voor nodig, patiënt was ABCD stabiel. Mijncollega had dit aan de patiënt medegedeeld en was al bezig om het ziekenhuis te bellen dat de patiënt er met eigen vervoer naar het ziekenhuis komt. En nu komt het. Ik wordt op mijn schouder getikt,door een vriendin van de patiënt. Daarbij werd mij meteen gevraagd of ik wel wist “wat mijn werk inhoud!!!!!!!!!!!”. nou daar sta je dan om 03.40 uur iemand uit te leggen wat het ambulancewerk precies inhoud.

Ik heb haar verteld dat ons werk onder ander inhoud dat wij eerste hulp verlenen aan iedereen. Daarbij heb ik ook uitgelegd dat wij daar ruimschoots aan hebben voldaan want we hebben de wond weer verbonden en zelfs contact gehad met het ziekenhuis.
Ook heb ik uit gelegd dat het een taak van ons is om te beoordelen of patiënten ABCD stabiel zijn. ik heb de vriendin verteld dat wij daar ook ruimschoots aan hebben voldaan, de was vrij; de B was stabiel;in de C waren geen problemen; en in de D tja de ziekte van Heineken, maar stabiel. Daarna heb ik uitgelegd dat het ook een taak van ons is om te beoordelen wie met een ambulance vervoerd moet worden en wie niet. Ook daar hebben we ruimschoots aan voldaan want deze patiënt had voor ons geen indicatie om vervoerd te worden .Als laatste heb ik uitgelegd dat wij een verantwoording hebben tegenover andere patiënten die wel een indicatie hebben voor vervoer. Daar hebben we ook weer ruimschoots aan voldaan want we waren weer gewoon inzetbaar.

Maar alle gekheid op een stokje, ik wil hier mee zeggen dat we tegenwoordig maar te pas en te onpas worden gebeld en men dan al verwacht dat we ze wel wegbrengen. Als we dat dan niet doen valt het rouw bij de mensen op hun dak.  Ik heb zelf het idee dat mensen veel laagdrempelige zijn om 112 te bellen. Maar wat is daar nu de oorzaak van? Worden de mensen mondiger, zien ze teveel medische programma’s uit het buitenland  en denken dat het hier ook zo werkt, zijn de huisartsen moeilijker te bereiken? Misschien iets voor een onderzoek.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2010, 00:03:02
Ik zag bij een collega een "loesje" achtige poster... (tekst even zo uit het blote bolletje gereproduceerd)

Spoedeisende hulp:
Alleen jammer dat mensen dat "eisende" zo letterlijk nemen tegenwoordig...

misschien niet helemaal van toepassing op de casus uit de eerste posting, maar over het algemeen :-X
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2010, 00:16:29
Ik zag bij een collega een "loesje" achtige poster... (tekst even zo uit het blote bolletje gereproduceerd)

Spoedeisende hulp:
Alleen jammer dat mensen dat "eisende" zo letterlijk nemen tegenwoordig...

misschien niet helemaal van toepassing op de casus uit de eerste posting, maar over het algemeen :-X
Ja mooie Loesjepostertekst, misschien iets voor op de ramen en deuren van de SEH's in Nederland?  :) 998765
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2010, 17:16:25
En nu komt het. Ik wordt op mijn schouder getikt,door een vriendin van de patiënt. Daarbij werd mij meteen gevraagd of ik wel wist “wat mijn werk inhoud!!!!!!!!!!!”.

De casus komt me bekend voor ... Ondanks dat het (met enige regelmaat) ook in andere regio's speelt.
Mensen die eisen dat ze mee gaan, ambulance zegt nee ... dus dan gaan we het wel bij de politie proberen ''nou dat dienstbaar zit er ook voor jan l*l op''

0021
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2010, 18:13:59
''nou dat dienstbaar zit er ook voor jan l*l op''
0021

''Ik betaal belasting dus je doet gewoon je werk, je doet wat ik van je vraag!! ''

Klinkt ook bekend...of niet?  0098

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2010, 18:15:40
''Ja meneer, ik betaal net zo veel belasting maar ik zou het niet in m'n kop halen een ambu te bellen voor een hechtwondje. Schaamt u zich niet?''

0021

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 30 juli 2010, 14:08:10
Of het gemak waarmee ook de huisartsen een ambulance laten voorrijden (A2/B).
Kom je ter plaatse voor een B-rit, staat de patiënt in kwestie achter de voordeur te wachten en krijg je te horen dat het toch wel wat lang duurde en dat ze beter met de eigen auto hadden kunnen gaan .... zucht  98uiye
Geloof niet alles wat je denkt.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 30 juli 2010, 21:42:06
Of het gemak waarmee ook de huisartsen een ambulance laten voorrijden (A2/B).
Kom je ter plaatse voor een B-rit, staat de patiënt in kwestie achter de voordeur te wachten en krijg je te horen dat het toch wel wat lang duurde en dat ze beter met de eigen auto hadden kunnen gaan .... zucht  98uiye

Inderdaad, de eigen auto is sneller beschikbaar, comfortabeler en itgerust me de eigen muziekvoorkeur, pepermuntjes dropjes etc en betere vering, promoten dus :-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EdM0

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 30 juli 2010, 22:20:53
Bij het ziekenhuis betaal je meestal parkeergeld en moet je wachten bij de seh. Ook moet je benzinekosten maken.  998765

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2010, 14:47:38
Bij het ziekenhuis betaal je meestal parkeergeld en moet je wachten bij de seh. Ook moet je benzinekosten maken.  998765
Ja kon je toch declareren?