Sterk argument wat je geeft Joffry
Er zou veel minder vervoerd moeten worden.
Daarin zie ik toch veel nut nu in van de rapid responders op de ambu.
Komen t.p. schrijven een keurige overdracht en de patiënt meldt zich op de SEH (met eigen vervoer)
De patiënt krijgt in het "acute"moment de juiste zorg, door de juiste persoon en wordt keurig doorverwezen ( soms ook naar Huisarts).
De argumenten van patiënten:" Daar betaal ik toch ziektekosten verzekering voor?" smoor je in de kiem door juist te zeggen dat hier door we volgend jaar weer allemaal meer moeten gaan betalen, omdat een persoon zelf niet de verantwoording neemt om zijn vervoer te regelen (oeps...mijn probleem is jullie probleem ambu/SEH)
De burger is tegenwoordig erg verwend, als ze die gele bus maar bellen is het vervoer geregeld. Tenminste daar gaan de meeste mensen vanuit. Ik merk de laaste tijd dat ik veel bezig ben met uitleggen waarom wij niet vervoeren, we betalen toch zorgpremie en jullie worden er voor betaald zijn de meeste reacties die ik hoor. Een casus die ik laatst meemaakte. Het was smorgens rond 03.30 uur toen de pieper ging voor een A2 rit,in de plaatselijke disco was een patiënt met een hevig bloedende wond aan de pols, de melding kwam de politie. Wij zijn ter plaatse gegaan en de wond bekeken. Het verhaal was dat de patiënt was gestoken met een glas,later bleek dat hij zelf in een glas had geslagen tijdens een ruzie. De wond moest wel gehecht worden , maar er was geen ambulance vervoer voor nodig, patiënt was ABCD stabiel. Mijncollega had dit aan de patiënt medegedeeld en was al bezig om het ziekenhuis te bellen dat de patiënt er met eigen vervoer naar het ziekenhuis komt. En nu komt het. Ik wordt op mijn schouder getikt,door een vriendin van de patiënt. Daarbij werd mij meteen gevraagd of ik wel wist “wat mijn werk inhoud!!!!!!!!!!!”. nou daar sta je dan om 03.40 uur iemand uit te leggen wat het ambulancewerk precies inhoud.
Ik heb haar verteld dat ons werk onder ander inhoud dat wij eerste hulp verlenen aan iedereen. Daarbij heb ik ook uitgelegd dat wij daar ruimschoots aan hebben voldaan want we hebben de wond weer verbonden en zelfs contact gehad met het ziekenhuis.
Ook heb ik uit gelegd dat het een taak van ons is om te beoordelen of patiënten ABCD stabiel zijn. ik heb de vriendin verteld dat wij daar ook ruimschoots aan hebben voldaan, de was vrij; de B was stabiel;in de C waren geen problemen; en in de D tja de ziekte van Heineken, maar stabiel. Daarna heb ik uitgelegd dat het ook een taak van ons is om te beoordelen wie met een ambulance vervoerd moet worden en wie niet. Ook daar hebben we ruimschoots aan voldaan want deze patiënt had voor ons geen indicatie om vervoerd te worden .Als laatste heb ik uitgelegd dat wij een verantwoording hebben tegenover andere patiënten die wel een indicatie hebben voor vervoer. Daar hebben we ook weer ruimschoots aan voldaan want we waren weer gewoon inzetbaar.
Maar alle gekheid op een stokje, ik wil hier mee zeggen dat we tegenwoordig maar te pas en te onpas worden gebeld en men dan al verwacht dat we ze wel wegbrengen. Als we dat dan niet doen valt het rouw bij de mensen op hun dak. Ik heb zelf het idee dat mensen veel laagdrempelige zijn om 112 te bellen. Maar wat is daar nu de oorzaak van? Worden de mensen mondiger, zien ze teveel medische programma’s uit het buitenland en denken dat het hier ook zo werkt, zijn de huisartsen moeilijker te bereiken? Misschien iets voor een onderzoek.