De exameneisen zijn zo flexibel als de vraag om het diploma.
Ik leerde als brandweerman dat ik bij een gewonde met een open beenbreuk in een brandend pand het uitstekende bot voorzichtig steriel moest afdekken en wachten tot professionele hulp ter plaatse kwam...
Vervolgens werden in de loop der jaren de richtlijnen en eisen wat aangepast.
Een groep dove jongens die naar Engeland wilden zeilen kreeg destijds geen marifoonvergunning omdat ze de morse-toets niet konden doorkomen. Die vergunning hadden ze nodig om een apparaat aan boord te mogen hebben dat zodra het in het water valt een noodsignaal uitstuurt. De exameneisen ontnam ze de extra veiligheid die ze zo hard nodig hadden.
Als brandweerman sleepten of droegen wij een gewonde, zo goed en zo kwaad als het kon, gewoon meteen naar buiten.
De dove jongens zijn gewoon vertrokken, dan maar als etherpiraat te boek staan.
Wat ik hiermee wil zeggen? Ga gewoon je gang!! En laat je niet weerhouden.
Leer en doe datgene wat je kunt. Als je ooit in een situatie komt dat je moet doortasten, dan zul je datgene doen wat je geleerd hebt en wat voor jou mogelijk is, en dat is voor een slachtoffer altijd meer dan dat hij anders had gehad. Je bent op dat moment immers de meest bekwame persoon ter plaatse? En als je dingen zou moeten doen die je niet kunt, geen nood, want voor het slachtoffer blijft de situatie dan zoals die was.