EHBO opleiding volgen met een handicap, welke mogelijkheden zijn er?

Auteur Topic: EHBO opleiding volgen met een handicap, welke mogelijkheden zijn er?  (gelezen 5850 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brt

• Junior gebruiker
  • **
  • BIG is Beautiful
Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2011, 14:22:12
Het Oranje Kruis geeft de mogelijk heid om ipv een diploma een certificaat te halen, voor iemand die bijvoorbeeld niet kan reanimeren.

Kijk of er een vereniging in de buurt is die alles rustig met jouw wil oefenen want je zal waarschijnlijk niet mee kunnen komen met een 'normale' cursus, maar als je de handeling rustig over meerdere keren oefend kun je hem wellicht op een gegeven moment wel in één keer goed uitvoeren.

Als je wilt meedraaien met diensten zal je op zoek moeten naar een vereniging die werkt met meerdere hulpverleners en een vaste post,
hier kan jij waarschijnlijk wel functioneren.

Eventueel kan je ook kijken of iets als de verbindingsdienst bij een Rode Kruis afdeling iets voor je is.

Ik wens je in ieder geval succes.
Keep it simple

helm

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2011, 20:39:35
Doe een online EHBO cursus.

yvonne

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2011, 16:15:54
Een online cursus is natuurlijk geen optie want ook daar moet het examen praktijk behaald worden.
Het aanvragen van een certificaat ipv het reguliere diploma is  misschien wel een optie voor je.
Ook zijn er nog wel meer mogelijkheden om toch te blijven zitten en kracht uit te oefenen in een andere houding dan gangbaar is, maar die wel functioneel is.
Ik heb meerdere mensen op deze manier opgeleid en die hebben zelfs allemaal het diploma behaald.

Ga eens op zoek naar een goede instructeur bij jou in de buurt en probeer het gewoon eens met diverse houdingen.
Zelfs al behaal je niet het diploma of certificaat, je kennis heb je al wel en misschien kun je er een ander mee aansturen.

Iets is altijd beter dan niets...

nikitacavia

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2011, 19:11:15
Allemaal bedankt voor die reacties,ik schiet zo al wel wat op  :).

*Ik blijf stilletjes dit volgen dus schrijf maar door als er iemand nog wat wil vertellen  O0*
Brandweer liefhebber,wou er altijd bij,maar helaas door mijn handicap is het onmogelijk.

tucker

• Junior gebruiker
  • **
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #14 Gepost op: 4 april 2011, 14:04:40
Mensen mensen toch, Ik zie niet in waarom iemand die gemotiveerd doch beperkt is niet aan zo'n cursus mee zou kunnen doen. Als het nu ging om iemand die geestelijk beperkt is ok, maar iemand die geestelijk verder in orde is?

De mensen die ons ondersteunen tijdens grote inzetten bijvoorbeeld achter de centrale zijn net zo goed helden. Ze praten mensen door reanimaties heen, ze regelen dat er gele taxi's komen en ze staan de mensen op straat met raad en daad bij. Minstens even belangrijk als kunnen reanimeren is kunnen communiceren.

Gaat het echt om dat velletje papier? Of gaat het erom dat iemand zich in kan zetten voor de maatschappij op zijn of haar manier?
Als je gaat lopen zeuren over een velletje papier met wat tekst erop, heb je als instructeur/kaderlid het gewoon niet begrepen.

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2011, 14:55:31
De exameneisen zijn zo flexibel als de vraag om het diploma.

Ik leerde als brandweerman dat ik bij een gewonde met een open beenbreuk in een brandend pand het uitstekende bot voorzichtig steriel moest afdekken en wachten tot professionele hulp ter plaatse kwam...
Vervolgens werden in de loop der jaren de richtlijnen en eisen wat aangepast.

Een groep dove jongens die naar Engeland wilden zeilen kreeg destijds geen marifoonvergunning omdat ze de morse-toets niet konden doorkomen. Die vergunning hadden ze nodig om een apparaat aan boord te mogen hebben dat zodra het in het water valt een noodsignaal uitstuurt. De exameneisen ontnam ze de extra veiligheid die ze zo hard nodig hadden.

Als brandweerman sleepten of droegen wij een gewonde, zo goed en zo kwaad als het kon, gewoon meteen naar buiten.
De dove jongens zijn gewoon vertrokken, dan maar als etherpiraat te boek staan.

Wat ik hiermee wil zeggen? Ga gewoon je gang!! En laat je niet weerhouden.
Leer en doe datgene wat je kunt. Als je ooit in een situatie komt dat je moet doortasten, dan zul je datgene doen wat je geleerd hebt en wat voor jou mogelijk is, en dat is voor een slachtoffer altijd meer dan dat hij anders had gehad. Je bent op dat moment immers de meest bekwame persoon ter plaatse? En als je dingen zou moeten doen die je niet kunt, geen nood, want voor het slachtoffer blijft de situatie dan zoals die was.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #16 Gepost op: 5 april 2011, 01:09:17
Wat men al zegt, ga bij een vereniging en als je het papiertje niet haalt, laat je je er vooral niet van weerhouden hetgeen je geleerd hebt en wel kunt uitvoeren in de praktijk te brengen indien nodig. En idd, als je een leek bij een reanimatie kan uitleggen hoe en wat ie moet doen, dan is dat al veel meer dan helemaal niets.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

VKRC

• Senior gebruiker
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #17 Gepost op: 5 april 2011, 09:16:35
Bij ons werkt ook een jongen met een spierhandicap, deze wilde ook zijn ehbo papieren halen.
Het is zeer vermoeiend geweest voor hem, maar hij heeft hem wel gehaald  O0
Blijkt dat het wel aan te passen is, met name bij reanimatie gaat er 1 been over het slachtoffer om stabiliteit te houden en spierkracht te verdelen.

De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat

tucker

• Junior gebruiker
  • **
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #18 Gepost op: 5 april 2011, 12:28:00
Kijk. Dat is meedenken mensen:) Ik vind het soms zo maf dat de mensen die als hulpverlener te boek staan zo krampachtig met medehulpverleners omgaan.. maar goed, mijn grootste handicap is een mensenmens te zijn dus ik zie dat soms een beetje vreemd:) 098uo

Die man met de spierziekte wordt msischien wat gek aangekeken als ie uit z'n rolstoel valt om een ander te helpen, maar hij is misschien wel de enige die doortastend genoeg is om te hulp te snellen. Ik zie het regelmatig rond mij heen, dat diegene die de medemens helpt zelf eigenlijk van anderen afhankelijk is of in moeilijkheden verkeerd.

[offtopic]Doet me denken aan het verhaal waar Christus de offergave van de arme vrouw van enkele centen meer waardeerd dan van de honderd denarie van de rijke. [/offtopic]

Houd nooit gemotiveerde mensen tegen, maar kanaliseer hun energie zodat ze niet gedemotiveerd raken. Denk in oplossingen, want als de nood aan de man is heb je weinig keuze.