EHBO vaardigheden, meer of minder?

Auteur Topic: EHBO vaardigheden, meer of minder?  (gelezen 25526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2010, 14:05:38
Diederick, wil je svp de optie "geen mening" in je poll toevoegen, dan kunnen mensen die geen keuze kunnen maken toch de resultaten bekijken, anders kiest men maar iets om de resultaten te kunnen zien en dat komt de betrouwbaarheid van de uitslag natuurlijk niet ten goede  O0
Niet nodig. Achter de laatste keuze staat een link "Bekijk de resultaten". Die kun je gebruiken zonder te stemmen.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2010, 14:18:21
Ik denk overigens dat het gros van de EHBOers denkt dat het opleidingsniveau te laag is geworden alsmede de hh lessen. Als je geluk hebt en er is een goede kader instructeur aanwezig heb je nog wat diepgang in de lessen. Maar de vraag zou moeten zijn 'wat doen we er aan'.


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2010, 14:27:05
Ik denk overigens dat het gros van de EHBOers denk dat het opleidingsniveau te laag is geworden alsmede de hh lessen. Als je geluk hebt en er is een goede kader instructeur aanwezig heb je nog wat diepgang in de lessen. Maar de vraag zou moeten zijn 'wat doen we er aan'.
Lijkt me inderdaad niet onwaarschijnlijk dat de meeste EHBO-ers balen van het gebrek aan inhoud.

Ik denk dat een opsplitsing van het huidige EHBO diploma erg gezond zou zijn, als niet noodzakelijk.

Dan zou ik op het 'hoogste' niveau dat lijstje van Jim graag terugzien. Het toedienen van noodmedicatie, de ABCDE-methode, immobiliseren van de CWK, etc. zijn zaken waar je best mensen vrij gemakkelijk voor kunt opleiden en waarmee je hulpvragers verder en efficiënter kan helpen.

Maar op het moment is de wetgeving niet dusdanig dat daar ruimte voor is, tenminste, van wat ik begrijp van de meeste EHBO-ers waarmee ik dit onderwerp heb besproken. Medicatie toedienen is bijvoorbeeld een grote, ze doen al moeilijk over paracetamol (hoewel daar ook wel weer wat voor te zeggen valt). Het is vooral een probleem betreft de verantwoordelijkheid van de vrijwilliger. Maar als het EHBO diploma wordt omgegooid dan moet er vast ruimte zijn om ook op dat gebied meer mogelijk te maken.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2010, 14:48:49
Niet nodig. Achter de laatste keuze staat een link "Bekijk de resultaten". Die kun je gebruiken zonder te stemmen.

Heel scherp, vaak is die er niet als je niet gekozen hebt .......  O0
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2010, 14:54:26
Ik heb even niets aangevinkt, mijn optie staat er niet bij. Ik vind het niveau'afhankelijk. Het topic heb ik verder nog niet doorgelezen, dus hier even mijn ongezouten mening.

Zelf vind ik dat er gewoonweg verschillende gradaties in de EHBO moeten komen. Voor iemand die alleen huis- tuin- en keuken EHBO wil is de opleiding in de huidige vorm prima, men is prima in staat om  met de standaard cursus een pleistertje te plakken.

Wanneer men actief deel gaat nemen aan EHBO-diensten tijdens evenementen vind ik op de opleiding zeer ernstig tekort schieten, je komt daar veel dingen tegen die niet of amper behandeld zijn in de les.
Een motorcross, dancefeest, vierdaagse enz. enz. vergt toch veel meer van een EHBO-er dan in de standaard lesstof wordt behandeld. Wat mij betreft mogen voor de EHBO-ers die diensten gaan draaien de stof wel wat moeilijker, diepgaander, uitgebreider (bijv. agressietraining, alcoholgenruik e.d.) en wat handelingen betreft mag er dan van mij ook wel wat meer bij komen (loggroll bijv.).
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


helm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2010, 15:01:00
Ik kies ....voldoende, meer of minder moet je niet willen. Ik geef SEHSO.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2010, 15:03:08
Ik kies ....voldoende, meer of minder moet je niet willen. Ik geef SEHSO.

Zou je kunnen motiveren waarom het voldoende is?
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2010, 17:26:10
Ik kies ....voldoende, meer of minder moet je niet willen. Ik geef SEHSO.

Meer of minder moet je niet willen??
Kan je dat motiveren en wat heeft dat met sehso te maken??
Sehso is toch niets anders dan EHBO maar dan in een moderne benaming?
Of zie ik dat verkeerd?

Voor Jacques, de stand is nu 10-1-0  0098


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2010, 18:04:55
Dat spiltsen in diverse opleidingen/deelcertificaten lijkt mij eigenlijk niet zo'n goed idee.

Naast de wildgroei aan opleidingen gaat iedere opleider ook nog weer eigen deelcertificaten ontwikkelen.
Dan zie je helemaal door de bomen het bos niet meer.

Ik vind het aanbod aan verschillende opleiders overigens absoluut niet verkeerd. (OK loopt met sommige dingen zooooo ontzettend achter... blij dat de markt open ligt)
opleider A biedt bijvoorbeeld een giga-basis-opleiding aan, en opleider B weer iets uitgebreider, en opleider C zeer uit gebreid, enz, enz.
De EHBO-er kan dan zelf beslissen hoe uitgebreid hij/zij de opleiding wil volgen en bij wie.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2010, 18:09:16
Dat spiltsen in diverse opleidingen/deelcertificaten lijkt mij eigenlijk niet zo'n goed idee.

Naast de wildgroei aan opleidingen gaat iedere opleider ook nog weer eigen deelcertificaten ontwikkelen.
Dan zie je helemaal door de bomen het bos niet meer.

Ik vind het aanbod aan verschillende opleiders overigens absoluut niet verkeerd. (OK loopt met sommige dingen zooooo ontzettend achter... blij dat de markt open ligt)
opleider A biedt bijvoorbeeld een giga-basis-opleiding aan, en opleider B weer iets uitgebreider, en opleider C zeer uit gebreid, enz, enz.
De EHBO-er kan dan zelf beslissen hoe uitgebreid hij/zij de opleiding wil volgen en bij wie.



Uhm, volgens mij zeg je eerst het ene, en dan weer het compleet tegenovergestelde.. 0098 of begrijp ik het verkeerd?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!