EHBO vaardigheden, meer of minder?

Auteur Topic: EHBO vaardigheden, meer of minder?  (gelezen 25531 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Gepost op: 29 juli 2010, 12:41:54
Het is vrij bedroevend. De EHBO taken worden steeds verder verminderd en tot mijn verbazing is het Rode Kruis nu bezig met een tweede soort certificaat genaamd Eerste Hulp, wat een huis-tuin-en-keuken versie van het EHBO diploma is, dus nog minder dan het al is. (Hoewel dat de kwantiteit aan eerste hulp vaardigen wel ten goede komt...) En natuurlijk kan het niet zo zijn als vroeger, ik vertrouw 80 procent van de NRK vrijwilligers niet met een hypodermische naald, ook sommige daarvan die 'verpleegkundige' zijn niet. (Niet dat ik vind dat we weer moeten gaan prikken...) Maar is dit niet de verkeerde kant op groeien? Als een EHBO-er niet vaardig genoeg is om EHBO handelingen uit te voeren, geef je hem toch geen diploma? En over het eindeloos verlengen van zo'n ding ben ik ook niet uit, misschien moet er af en toe maar een soort profcheck komen om te checken of men het echt nog wel weet en vooral kan uitvoeren.

Ik bedoel, dat zou wat zijn als het reguliere onderwijs dat ging doen, diploma-eisen aanpassen aan de leerlingen. Als iets te moeilijk voor iemand is dan is het jammer maar helaas. Maar de vaardigheden die een EHBO-er nu moet kunnen stellen ook niet zo veel voor, het is vooral trucjes leren. Van de achterliggende motieven hoeft men niets te weten, alleen wat te doen bij welke symptomen. Heel oppervlakkig. Ik sprak recent een kader-instructeur in opleiding, die vertelde me dat het druk/steunverband er uit gaat, want "de dokter moet het er toch weer af halen". Straks worden we echt pleisterplakkers...

Ik heb dus een beetje het idee dat de EHBO-er steeds minder mag (en kan) doen, terwijl dat volgens mij helemaal niet hoeft.

Daarom begrijp ik ook wel dat men EHBO-ers niet meer zo serieus neemt, er valt weinig serieus te nemen. Zeker als je kijkt wat er soms rondloopt aan vrijwilligers, mensen die zelf zo om zouden vallen of die je het liefst zo ver mogelijk bij je vandaan houdt. Wat eigenlijk erg jammer is, want het is slecht gesteld met de EHBO kennis in Nederland - en dan vooral het aantal mensen dat kan EHBO-en. Volgens mij zijn we vergelijkbaar met een derdewereldland wat dat betreft. Wat het ergste er aan is is dat je, door deze 'cultuur' van lage niveaus en minder capabele vrijwilligers, je de hoger opgeleiden en zeer capabele mensen afschrikt om vrijwilliger te worden. Een verhaal wat ik ooit opving is dat er bij Groningen eens een vrouwelijke arts aanklopte die wel bij het NRK vrijwilliger wilde worden, maar die snel weer vertrokken was, waarschijnlijk om redenen zoals bovenstaande. Dat vind ik erg jammer.

Wat vinden jullie? Is het terecht dat de medische wereld de 'invloed' van EHBO wil beperken, of moet er juist strenger gekeken worden naar de examens om het niveau op peil te houden? Volgens mij mag je best wel wat verwachten van een EHBO-er en moet je niet bang zijn mensen te laten zakken voor een examen, want wat is de waarde van een test als je niet kunt falen? Bovendien denk ik dat, ondanks het schrijnende tekort aan vrijwilligers, inzetten op een hoger niveau ook juist mensen van hoger niveau zal aantrekken.


“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2010, 12:54:24
Ik vind dat er wel meer van EHBOers verwacht mag worden. Ik heb mijn eerste EHBO diploma ergens begin jaren'90 gehaald. Toen leerden we nog iets met verbanden, drukpunten en andere zaken. Daar waren nuttige en minder nuttige bij, maar goed, je leerde wel iets waar je wat aan had.

Door drukte is mijn diploma verlopen en heb ik hem opnieuw gedaan ergens in 2002. Tot mijn verbazing, hoefde ik eigenlijk niets meer te leren. Als ik maar een beetje kon reanimeren en de plakkers van een AED op de juiste plaats plakte, was het goed.  :-\

Ik denk/vind dat je er best iets kan komen als EHBO plus....

gr. Xangadib
Digitaal onderzoek


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2010, 13:14:36
Ik heb ook een aantal jaren geleden op de diverse fora's al eens geroepen dat ik met lede ogen het kennis en kunde nivo van de ehbo'ers zag dalen.

het doel van de diverse ehbo organisaties en wellicht ook van de overheid is er voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn om die eerste hulp kunnen verlenen die geen uitstel kan velen.
(denk aan reanimaties, opheffen van verstikking, stelpen van ernstige bloedingen, snel en goed alarmeren)
Alle andere dingen zijn minder urgent en om die reden minder belangrijk, een pleister plakken mag ook over een half uur en als je niet weet hoe dat moet dan wacht je gewoon op iemand die het wel weet.

Dit streven staat natuurlijk een beetje haaks op de wensen van de fanatieke ehbo'er die graag zoveel mogelijk wel kennen en kunnen om daarmee zo goed mogelijk te kunnen helpen.

De enige manier om deze tegenstrijdigheid aan te pakken is het invoeren van verschillende nivo's in de EHBO.

nivo 1: levensreddende handelingen
nivo 2: basis EHBO
nivo 3: uitgebreide ehbo, EHBO++, Evenementen EHBO etc maar dan wel modulair van opbouw en met de nodige diepgang en kwaliteitsbewaking

Op deze manier kun je de diverse 'klanten' en ehbo'ers goed bedienen

ik ben dus erg tegen uitsluitend verschraling van de opleiding en pleit dus voor een duidelijker/betere differentiatie en meer diepgang in kennis en kunde waar gewenst/noodzakelijk
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2010, 13:21:39
De Poll heb ik niet ingevuld daar ik de vraagstelling niet correct vind.
Je refereert naar wat EHBO'ers 'mogen'.
'Mogen" in de ogen van wie ? de wetgever ? het Oranje Kruis ? Het Nederlandse Rode kruis ? De organisatie voor wie ik werk ?

Ook geef je de optie dat bepaalde zaken niet door niet geschoolde gedaan kunnen worden, daar ben ik het mee  eens, maar ik zou dan zeggen "school die mensen daar dan in zodat ze het wel kunnen !"
 
Ze mogen niet te veel, ze leren te weinig !
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2010, 13:24:10
Ik denk ook dat de EHBO te simpel wordt gemaakt zodat de opleiding toegankelijker kan worden gemaakt voor jan en alleman. Tegenwoordig zelfs via het internet! Daarom denk ik dat een splitsing in de niveau's de oplossing kan zijn:

Basis EHBO: Voor de 'gewone' moeders, leraren, automobilisten, etc. De lesstof wordt bewust laag complex gehouden om de opleiding toegankelijk te hebben voor iedereen. Deze opleiding zou dan natuurlijk ook goedkoper worden dan bestaande EHBO-opleidingen en in minder lessen gegeven kunnen worden. Dit zou ik dan het belangrijkste vinden:

- Levensreddende handelingen (Reanimatie/AED/Bloedverlies stoppen)
- Kleine verwondingen ( huis-tuin en keukendingetjes, teken, splinters, snij- en schaafwondjes,etc.)
- Wanneer schakel ik professionele hulp in? Wanneer de HAP, wanneer 112?
- Misschien nog een stukje materiaalleer (wat zou je in huis/auto moeten hebben?)

Evenementen EHBO, EHBO+, First-responder of hoe je het ook noemen wilt: Een EHBO opleiding die gericht is op mensen die vrijwilliger willen worden voor de vereniging, of die geïnteresseerd zijn in EHBO en daarom een diepere opleiding wil volgen. Deze opleiding zal wat meer kosten en langer duren, maar je krijgt er wel meer verschillende vaardigheden aangeleerd die jaarlijks hergetoetst worden.

Naast de basiszaken die nu in het boekje staan zal deze hulpverlener bv. ook les krijgen in:

- Organisatie van evenementenhulpverlening
- Gebruik van communicatiemiddelen, zoals bv. een portofoon
- ABCDE-methodiek
- Anamnese/uitvragen van je patiënt en overdragen aan professionele hulpverleners
- Omgaan met agressie en nazorg
- Veel voorkomende ziektebeelden (Diabetes, Epillepsie,etc.)
- Toedienen van Noodmedicatie met relevante wetgeving (Epi-Pen, Glucagon, etc.)
- Blaren prikken
- Manueel fixeren van de CWK
-Triage
- Assisteren van de ambulancedienst (bv. hoe een logroll in elkaar zit)

Wat ik ook belangrijk vind is dat er bij deze opleiding meer ruimte voor oefenen in de praktijk is dan in de huidige opleidingen.

Natuurlijk zal ik dingen vergeten hebben en zal niet iedereen het eens zijn, maar ik denk wel dat een splitsing de oplossing is om te voorkomen dat je van die fossielen op je evenementen hebt rondlopen, maar ook geen moeder met 2 kinderen afschrikt die gewoon wil weten wat ze moet doen als haar kind van de trap valt.

Je hebt dus geen ‘Standaard EHBO opleiding’ meer in Nederland, wat zo ongeveer de grootste nachtmerrie is van het Oranje kruis.. Maar ik denk eerder dat dat slechter is voor de kas van het OK, dan voor de kwaliteit van de EHBO’er die je voor je hebt..

EDIT: Dus eigenlijk ongeveer hetzelfde als wat Jaques zegt.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2010, 13:35:01
Het niveau van het EHBO is met de komst van de BHV alleen maar gedaald.
Voor de fanatiekelingen onder ons jammer maar voor de EHBO verenigingen wel prima zo denk ik anders zou er niemand meer op af komen en zouden de leden aantallen nog bedroevender worden.
Je zou het niveau alleen nog maar kunnen opkrikken door EHBO in de BHV te integreren of de EHBO b.v. op te splitsen met deelcertificaten. En dan krijg je EHBO op BHV niveau, op sport niveau, op evenementen niveau en zo zullen er nog tal van mogelijkheden zijn.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2010, 13:37:38
Diederick, wil je svp de optie "geen mening" in je poll toevoegen, dan kunnen mensen die geen keuze kunnen maken toch de resultaten bekijken, anders kiest men maar iets om de resultaten te kunnen zien en dat komt de betrouwbaarheid van de uitslag natuurlijk niet ten goede  O0
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2010, 13:55:52
Diederick, wil je svp de optie "geen mening" in je poll toevoegen, dan kunnen mensen die geen keuze kunnen maken toch de resultaten bekijken, anders kiest men maar iets om de resultaten te kunnen zien en dat komt de betrouwbaarheid van de uitslag natuurlijk niet ten goede  O0
Het spijt me, ik heb er wel even aan gedacht om het te doen maar kon geen goede verwoording vinden (ik dacht in de verkeerde richting), maar nu kan ik hem niet meer aanpassen (of ik moet wat beter zoeken)... misschien dat een Mod. het wil doen?

Afscheidingen maken van eerste hulp diploma's/certificaten lijkt me inderdaad een goede. Daar is het Rode Kruis dus ook al mee bezig (de Eerste Hulp voor de simpelste versie). Ik weet dat het Rode Kruis ook een eigen EHBO boek heeft uitgegeven, waar meer achtergrondinformatie in staat dan het OK boekje (waar eigenlijk alleen de trucjes in staan). Maar of daar wat mee gedaan wordt in de opleiding durf ik niet te zeggen. Volgens mij is het NRK boekje heel mooi, maar ik heb het nooit gezien en ik las hier ergens ook dat het wat onprofessioneel is.

Een landelijke erkenning/certificering lijkt me onontbeerlijk, zowel nu als bij de introductie van een variatie aan EHBO-niveaus.

Ik kan me trouwens best vinden in jouw argument, Jacques, dat het doel van EHBO het geven van de vitale eerste hulp is die geen uitstel mag lijden. Maar zoals je zelf ook al aangeeft is het daarnaast ook een deel aanbieden van eenvoudige behandelingen van klachten en wonden, zaken die mensen zelf ook zouden kunnen doen als ze een verbandtrommel bij zich hadden gehad. Vooral bij evenementen natuurlijk. Ook kleine ongemakken vallen daar onder.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2010, 13:59:28
Ga je dan "geen mening" invullen om de stand te kunnen zien?
Overigens is die nu 7-0-0


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2010, 14:01:53
Ga je dan "geen mening" invullen om de stand te kunnen zien?

Klopt ! (ondanks dat ik persoonlijk geen van de opties van toepassing vind, ben ik wel benieuwd hoe anderen daar over deken)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources