EHBO vaardigheden, meer of minder?

Auteur Topic: EHBO vaardigheden, meer of minder?  (gelezen 25654 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2010, 18:27:33
Dat spiltsen in diverse opleidingen/deelcertificaten lijkt mij eigenlijk niet zo'n goed idee.

Naast de wildgroei aan opleidingen gaat iedere opleider ook nog weer eigen deelcertificaten ontwikkelen.
Dan zie je helemaal door de bomen het bos niet meer.
Dat zou dus landelijk geregeld moeten worden; welke niveaus EHBO er zijn en wat de eisen aan die diploma's of certificaten zijn. Hoe de verschillende opleiders dat gaan invullen kunnen ze zelf bepalen, als de criteria van die landelijke maatstaf maar worden gehaald.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2010, 18:45:28
Een opzet in drie niveaus zou kunnen zijn:

1. Eerste Hulp (huis tuin en keuken EHBO)
2. Medische Hulpverlening Evenementen (huidige EHBO met wat meer diepgang, uitgebreid met kennis over alcohol en drugsmisbruik, communicatie met portofoon protocollen en omgaan met agressie)
3. Medisch Technische Hulpverlening (zelfde als twee, maar met veel meer achtergrondkennis, en het rijtje van Jim - dus meer richting het niveau van de SIGMA)

Het rijtje van Jim:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,42579.msg789379.html#msg789379

CWK immobilisatie vind ik in ieder geval een must voor de 'hogere vormen' van EHBO, evenals de ABCDE methode. Eigenlijk leer je dat al een beetje bij je EHBO, maar wordt er niet bewust op gewezen.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2010, 18:48:47
Dat spiltsen in diverse opleidingen/deelcertificaten lijkt mij eigenlijk niet zo'n goed idee.

Naast de wildgroei aan opleidingen gaat iedere opleider ook nog weer eigen deelcertificaten ontwikkelen.
Dan zie je helemaal door de bomen het bos niet meer.

Ik vind het aanbod aan verschillende opleiders overigens absoluut niet verkeerd. (OK loopt met sommige dingen zooooo ontzettend achter... blij dat de markt open ligt)
opleider A biedt bijvoorbeeld een giga-basis-opleiding aan, en opleider B weer iets uitgebreider, en opleider C zeer uit gebreid, enz, enz.
De EHBO-er kan dan zelf beslissen hoe uitgebreid hij/zij de opleiding wil volgen en bij wie.

Hier kan ik helemaal geen touw meer aan vastknopen.
Je verhaal zit helemaal vol tegenstrijdigheden.
Als de ene opleider A aan gaat bieden en de volgende B enz..... zie je idd door de bomen het bos niet meer en zullen de verschillende opleidingen waarschijnlijk niet meer op elkaar aansluiten.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2010, 18:49:03
Persoonlijk zou ik graag zien dat de ''O'' van EHBO wat serieuzer werd genomen. Je kan een heel werkstuk maken van een verbandje, maar op de SEH of HAP gaat het er direct weer af omdat het moet worden beoordeeld.
Dus steriel afdekken en hoog houden (bij een wond) is voldoende.

Op de juiste manier koelen bij brandwonden, CWK immobilisatie bij mogelijk trauma, reanimatie, vrijhouden ademweg tot komst ambulance, bescherming tegen onderkoeling of oververhitting etc.

Wat mij betreft komen de echte levensreddende handelingen aan bod bij de EHBO. Zo heb je een heel team aan mensen die eerste hulp bij ongelukken kan verrichten. Waar dan ook, wanneer dan ook.

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 29 juli 2010, 18:54:46
Persoonlijk zou ik graag zien dat de ''O'' van EHBO wat serieuzer werd genomen.
De "O" staat toch voor "Ongelukken-en-allerhande-ongemakken"?

Voor die laatste "O" kreeg ik laatst een homeopathisch zalfje in mijn EHBO tas, toen ik wat verbaast opkeek zij hij "daar kan iedereen tegen". Briljant... dat is het hele punt juist.

Maar ik moet zeggen dat ik op scouting veel homeopathische zalf smeer, het was ooit in de kist gekomen als zalf bij brandwonden, maar het blijkt ook uitstekend te werken bij insectenbeten en steken en bij blauwe plekken. "Een wondermiddel!"

...ik dwaal af  :-X

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2010, 19:01:41
...ik dwaal af  :-X

Dat je afdwaalt okee, maar ik snap je punt niet. Ik ken rampenverhalen van zalfjes+brandwonden, stiekum 3e graads.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/238596

De ''O'' staat bij mij nog steeds voor ongelukken. (ongevallen)

En ''het was ooit in de kist gekomen''....checkt iemand daar af en toe wel houdbaarheidsdata van geneesmiddelen?

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2010, 19:19:33
Inderdaad, je zou zeggen dat het algemeen bekend is dat je niet te snel met zalfjes moet gaan werken, zeker niet op brandwonden...

Maar ik maakte een grapje, dat zal niet weer gebeuren...  998765
En ''het was ooit in de kist gekomen''....checkt iemand daar af en toe wel houdbaarheidsdata van geneesmiddelen?
Nou, iedere speltak (leeftijdsgroep binnen scouting) had z'n eigen EHBO voorziening. Althans, in die illusie verkeerden de meeste leidinggevenden. Totdat ik daar eens kritisch naar ging kijken. Niemand behalve de twee scoutsspeltakken (11-14 jaar) hadden een voorziening die je acceptabel kan noemen. De meeste koffers vielen van ellende uit elkaar (letterlijk) en je wilt niet weten wat ik daar uit heb getrokken.

Snelverbanden van het leger, zo gaar als wat, oude gaasjes die nog met stoom werden gesteriliseerd en ga zo maar door. Ook het meest absurde spul, van arterieklemmen tot geel-verkleurde opblaasbare spalken uit 1814. Bijna alles was meer dan twee jaar over de houdbaarheidsdatum - of het was zo oud dat er niet eens datum op stond.

Dus ik heb de hele zooi maar op me genomen, leuke korting geregeld bij een leverancier en de eerste lading voor een kleine 600 eu binnengesleept. Nu 6 EHBO koffers met uitgebreide inhoud en een simpel systeem om de controle over de houdbare zaken te houden. Als je iets goed wilt zien gebeuren, moet je het zelf doen...

Ik heb ook meteen maar een (eveneens simpel) slachtoffer registratie formulier in elkaar gezet.

helm

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2010, 20:50:40
Meer of minder moet je niet willen??
Kan je dat motiveren en wat heeft dat met sehso te maken??
Sehso is toch niets anders dan EHBO maar dan in een moderne benaming?
Of zie ik dat verkeerd?

Voor Jacques, de stand is nu 10-1-0  0098

de stand is nu 10-4-0 er zijn er dus blijkbaar meer die het zo goed vinden.

Even een korte motivering.
Er zijn al diverse die het aangeven dat er duidelijke verschillen zitten tussen de ehbo-certificaten. Er is er maar 1 die aan de hoge internationale eisen van examineren en certificeren voldoet en dat is het SEHSO-certificaat van NedCert. Er zijn maar heel weinig opleiders die hiervoor durven op te leiden.
Ik ben meer dan 30 jaar ambulance- en SEH-verpleegkundige en tijdens de cursus leren de cursisten te denken en werken zoals ik zelf zou doen als ik in mijn vrije tijd, zonder hulpmiddelen, zou moeten helpen bij een onwelwording of ongeval.
In het kort wat we behandelen:
- hulpverlenen bij kinderen en volwassenen
- hulpverlenen volgens de professionele ABC-DE methode
- reanimeren met CPREzy en AED
- hulpverlenen bij stoornissen van de ademhaling, bloedsomloop, zenuwstelsel, temperatuur, huid en skelet
- toepassen van diverse soorten materiaal en verbandmiddelen uit de bedrijfsverbandkoffer
- uitvoeren van handelingen zoals het afnemen van een integraalhelm, handgreep van Zäch, haines, logroll

Ik denk dat het wel genoeg is om hulp te kunnen verlenen.

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2010, 20:57:44
Wat voor 'soort' mensen doen die SEHSO cursus zoal? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat een bedrijf heil ziet in het dusdanig opleiden van werknemers wanneer een simpel EHBO en/of BHV diploma voldoende is. Of is het specifiek iets voor medische hulpverlenings bedrijven?

helm

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 29 juli 2010, 21:14:43
Wat voor 'soort' mensen doen die SEHSO cursus zoal? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat een bedrijf heil ziet in het dusdanig opleiden van werknemers wanneer een simpel EHBO en/of BHV diploma voldoende is. Of is het specifiek iets voor medische hulpverlenings bedrijven?

Mensen die serieuze ehbo of goede BHV willen uit alle soorten bedrijven en overheden. Geen particulieren.