EHBO vaardigheden, meer of minder?

Auteur Topic: EHBO vaardigheden, meer of minder?  (gelezen 25655 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #30 Gepost op: 29 juli 2010, 21:28:45
Ziet er wel interessant uit dat sehso maar waarom geen parteculieren, die meer willen dan de basis ehbo, daarin opleiden?
Lijkt mij dus wel een goede vervolgopleiding na de ehbo.

By the way: de stand is 11-5-0 Jacques  0098

helm

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 30 juli 2010, 10:15:13
Ziet er wel interessant uit dat sehso maar waarom geen parteculieren, die meer willen dan de basis ehbo, daarin opleiden?
Lijkt mij dus wel een goede vervolgopleiding na de ehbo.

By the way: de stand is 11-5-0 Jacques  0098

Er mogen wel particulieren meedoen, ze zitten er, voor zover ik weet, gewoon niet bij.
Ik zie SEHSO niet als vervolgcursus maar als goede ehbo-cursus.

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #32 Gepost op: 30 juli 2010, 15:01:09
Maar hoe is dat dan vanuit de wet geregeld? Want bij de EHBO is het geijkte argument dat je van de wet niet meer mag doen aan handelingen dan er in het OK-boekje staat. De logroll, het afnemen van een integraalhelm, etc. zijn niet zaken die je leert via de reguliere EHBO. Mag je dat dan zomaar gaan doen? Of is het echt uitsluitend bij direct levensgevaar dat je als leek dergelijke mogelijk levensreddende handelingen mag uitvoeren?
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

rob-r

• Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 30 juli 2010, 17:38:15
Er mogen wel particulieren meedoen, ze zitten er, voor zover ik weet, gewoon niet bij.
Ik zie SEHSO niet als vervolgcursus maar als goede ehbo-cursus.
Komt dat door de kosten, omdat het niet overal gegeven word of door de onbekendheid??
Dit is de eerste keer dat ik van sehso hoor en ik ben daar volgens mij niet de enige in.

voor Jacques: de stand is nu 12-7-0  0098

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #34 Gepost op: 30 juli 2010, 19:02:26
Maar hoe is dat dan vanuit de wet geregeld? Want bij de EHBO is het geijkte argument dat je van de wet niet meer mag doen aan handelingen dan er in het OK-boekje staat. De logroll, het afnemen van een integraalhelm, etc. zijn niet zaken die je leert via de reguliere EHBO. Mag je dat dan zomaar gaan doen? Of is het echt uitsluitend bij direct levensgevaar dat je als leek dergelijke mogelijk levensreddende handelingen mag uitvoeren?

Waar staat dat, in welke wet?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #35 Gepost op: 30 juli 2010, 21:32:11
Ik heb het nooit opgezocht, zou zo niet eens weten hoe, maar het is wel een argument dat ik vaker tegenkomen; waarom we bepaalde dingen wel doen en andere weer niet.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2010, 21:45:33

Log rol, afnemen integraalhelm etc zijn geen levensreddende handelingen.

En Medisch Technische hulpverlening is een verwarrende naam, medisch-technisch zal zo'n cursus voor leken in ieder geval niet zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 31 juli 2010, 11:08:58
Hier kan ik helemaal geen touw meer aan vastknopen.
Je verhaal zit helemaal vol tegenstrijdigheden.
Als de ene opleider A aan gaat bieden en de volgende B enz..... zie je idd door de bomen het bos niet meer en zullen de verschillende opleidingen waarschijnlijk niet meer op elkaar aansluiten.

Kijk ik bedoel het zo:

Dat er verschillende opleiders zijn die hun eigen opleiding ontwikkelen, dat vind ik oke.
Iedere opleider kan zo ver gaan als hij zelf wil. Als het maar een eerste hulp opleiding is.

Maar als iedere opleider nou ook nog aparte deelcertificaten gaat uitgeven, dan wordt het wel een heel groot oerwoud aan diploma's en certificaten.
Aangezien er nu nog niet zo heel veel opleidingen zijn, is het nu nog te overzien... toch?

rob-r

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 31 juli 2010, 14:15:34
Ik denk dat je wel een standaard aan moet houden.
Dus opleiden via RK of OK standaard en van daaruit de opleiding gaan verzorgen.
Die standaard houd je dan als leidraad.
Zoals eerder al aangegeven zou je dan certificaten uit kunnen gaan geven in bijvoorbeeld een huis, tuin en keuken EHBO, een evenementen certificaat (en die zou je dan ook nog uit kunnen splitsen) enz. enz.
Maakt het tevens voor iedereen interessanter denk ik.

helm

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 3 augustus 2010, 13:56:18
In Nederland kennen wij de hulpverleningsketen. In het buitenland kent men de overlevingsketen (chain of survival). Deze 2 ketens geven een totaal verschillende visie op de hulpverlening bij slachtoffers. Bij SEHSO gaan wij zoveel mogelijk uit van de overlevingsketen.

Ik heb er een korte column over geschreven op mijn BHV-blog