EHBO vaardigheden, meer of minder?

Auteur Topic: EHBO vaardigheden, meer of minder?  (gelezen 25874 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 3 augustus 2010, 15:00:19
In Nederland kennen wij de hulpverleningsketen. In het buitenland kent men de overlevingsketen (chain of survival). Deze 2 ketens geven een totaal verschillende visie op de hulpverlening bij slachtoffers. Bij SEHSO gaan wij zoveel mogelijk uit van de overlevingsketen.

Ik heb er een korte column over geschreven op mijn BHV-blog

Zowel in nederland als in buitenland kennen we meerdere zorgketens, (Chain of Emergency Care) lees hulpverleningsketens) en elke slachtoffer kent een Chain of survival, overlevingsketen..  Het zijn twee andere principes..

Chain of Survival is kort gezegd, de overlevingsketen bij reanimatie,  dit is voornamelijk een didactische hulpmiddel.
Chain of Emergency Care is de keten van Eerste Hulp (First Aid), 112, First Response, Ambulance , Ziekenhuis, Operatiekamer, Nazorg, Huisartsenzorg (GP)

In nagenoeg elke europees land, is dit het zelfde.. Beide keten behoren naast elkaar te staan, en elke leerstof hoort met beide ketens rekening te houden..  (Volgens mij doet SEHSO, dat ook )

Maar hoe is dat dan vanuit de wet geregeld? Want bij de EHBO is het geijkte argument dat je van de wet niet meer mag doen aan handelingen dan er in het OK-boekje staat.
Tja, wederom een iets van klok en de klepel.. En in EHBO wereldje komt dat heel veel voor..   Het OK boekje heeft geen status van wet, en het Oranje Kruis is slechts een van de aanbieders van ehbo-opleidingsmateriaal, en een bijbehorend certificaatje..

De Wet zegt alleen iets over wettelijke voorbehouden handelingen, en dat voor risicovolle handelingen mensen die bekwaam zijn ook automatisch bevoegd zijn..    Nu zijn er ook Organisatie/werkgevers voorbehouden handelingen, dus dat zijn werkgevers, die tegen medewerkers van een bepaalde functie zeggen, waartoe ze wel of niet bevoegd zijn, of de werkgever wil zien dat iemand bekwaam is om iets te doen, voor dat hij bevoegd word verklaart..

De logroll, het afnemen van een integraalhelm, etc. zijn niet zaken die je leert via de reguliere EHBO. Mag je dat dan zomaar gaan doen? Of is het echt uitsluitend bij direct levensgevaar dat je als leek dergelijke mogelijk levensreddende handelingen mag uitvoeren?

Niemand mag zo maar iets doen, er word algemeen geacht dat je nadenkt bij wat je doet, en dat je de wet en regelgeving in het land waarin je dat uitvoert kent en daar naar handelt..
Het afnemen van intergraal helm, kan levenreddend zijn, maar ook levensbekortend of kwaliteit van leven beperkend, als je dat niet goed kunt.. Dat zelfde geld voor het uitvoeren van welke handeling dan ook..

Je moet dus bekwaam zijn om een handeling uit te voeren. en werk je in organisatorisch verband, (vereniging, rode kruis, stichting,) dan moet je werkgevers, bestuur etc.. er op toezien dat je bekwaam bent om handelingen uit te voeren..

Bijvoorbeeld : Een logroll (bij verdenking van mogelijk wervelletsel), is niet een individuele vaardigheid, maar een teamvaardigheid, Dus de werkgever moet er op toe zien dat het team vaardig is, en niet dat de individuele medewerkers voldoende vaardig zijn.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 3 augustus 2010, 15:28:09

Kijk ik bedoel het zo:

Dat er verschillende opleiders zijn die hun eigen opleiding ontwikkelen, dat vind ik oke.
Iedere opleider kan zo ver gaan als hij zelf wil. Als het maar een eerste hulp opleiding is.

Maar als iedere opleider nou ook nog aparte deelcertificaten gaat uitgeven, dan wordt het wel een heel groot oerwoud aan diploma's en certificaten.
Aangezien er nu nog niet zo heel veel opleidingen zijn, is het nu nog te overzien... toch?

Iedere opleider, kan iemand z'n eigen of andere certificaten, waarin iemand aangeeft dat iemand een bepaalde training heeft gevolgd en daartoe bepaalde kennis en kunde heeft verworven..  
Als je kijkt naar het competentiemodel,
1. Trainingsniveau, = Les ontvangen
2. Oefen niveau     = daadwerkelijk oefenen, bijvoorbeeld scenario trainingen
3. ervaringsniveau  = Stages lopen, onder begeleiding uitvoeren, later zelfstandig uitvoeren
4. Zelfstandigbeoordelings niveau.,  Het meerdere malen, onder verschillende omstandigheden, omgevingen, hebben uitgevoerd van.

dan heeft kan elke opleider mensen trainen tot de laagste schaal van het competentie model namelijk trainingsniveau,  en als iemand veel langere trainingstijd heeft gevolgd ook tot op het beoefenniveau.,  
Een werkgever (zowel in bedrijfs, als in verenigings, stichtings, NRK, ziekenhuis, etc..) zal zelf moeten beoordelen of iemand voldoende bekwaam is om iets zelfstandig te mogen uitvoeren, of dat er traject nodig is, van onder begeleiding uitvoeren van bepaalde handelingen.

Een certificaat zegt dus iets, als een startbekwaamheid..  Na het halen van je rijbewijs, kan je ook niet direct een 4x4 rijden in modderige omgevingen, met een patient achterin...

Dus een certificaat zegt meestal iets over trainingsniveau, en dus maar beperkt iets over de mate waarin iets door die persoon beheerst wordt, en iemand voldoende zelfstandig bekwaam is..  Laat staan, dat het iets zegt over hoe iemand functioneert in team, onder stressvolle omstandigheden..

En een certificaatje van een training is per definitie niet het zelfde als een vergunning om iets te mogen doen....

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 3 augustus 2010, 15:39:18
Een ander voorbeeldje..

Ik geef al jaren les in omgaan met wervelletsels, en het geven zuurstof aan allerlei doelgroepen..  Ik zie vele cursisten zie ik elk jaar terug..
Het is een twee daagse opleiding, met elk jaar, een verplichte nascholingsdag, of het lopen van stages..

De vele technieken die je leert in die twee dagen, zijn geen raket technologie.. en dit is voor de meeste eerste hulpverleners goed te volgen.
Je leert individuele en teamvaardigheden om uiteindelijk iemand te immobiliseren op een wervelplank en transport gereed aan te leveren aan een ambulancedienst..

In de jaren dat ik de les geef, merk ik dat cursisten die er een jaar niets in de praktijk mee hebben gedaan. Dus geen werkstages hebben gedaan. eigenlijk niet meer bekwaam zijn om zelfstandig in allerlei situaties te oefenen..  (Het maakt niet uit of de cursist  nu ehbo-ers of arts is).

Ik merk dat cursisten die dit veel beoefend hebben, met hun team, en die veel werkstages hebben gedaan, dat die makkelijk door de vervolgstof kunnen gaan..
Het is namelijk echt anders, als je iemand moet immobiliseren op een vlakke vloer, dan onder een ingestorte steiger, of iemand die op een steiger of in zachte blubber ligt, op een helling van 25 graden..

Ik kom mensen tegen, dat die op hun CV hebben staan dat ze berggids waren binnen defensie, en daar ook een certificaat van konden laten zien..  Maar een vlinderknoop of achtknoop niet correct konden leggen, en allerlei basis dingen niet beheersen..  Leuke certificaten, maar daar heb je dus niets aan..

Ik kom verpleegkundigen (en artsen) tegen, die alles weten van werken op IC's, operatiekamers en op SEH.. En precies ECG's kunnen lezen en beoordelen,  echter bij het benaderen van patiënt op een motorcross baan, hun eigen veiligheid vergeten..

Dus een certificaatje zegt mij eigenlijk alleen, dat iemand een cursusje of opleiding heeft gevolgd.. Niet over hoe goed die iemand daadwerkelijk is...

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #43 Gepost op: 3 augustus 2010, 16:31:21
Ziet er wel leuk uit die sehso cursus.
Maar 550 euro voor een 2 daagse cursus is wel een drempel!
En dan nog een nascholing van 250 euro ex btw per jaar over kassa gesproken.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 3 augustus 2010, 16:43:11
Ziet er wel leuk uit die sehso cursus.
Maar 550 euro voor een 2 daagse cursus is wel een drempel!
En dan nog een nascholing van 250 euro ex btw per jaar over kassa gesproken.

Het lijkt wel of je dat duur vindt ?, heb je enige idee, van prijzen in de markt ?,

helm

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 3 augustus 2010, 16:59:47
Als ik zelf een scholing volg liggen de prijzen zo tussen de 500,- en 1.000,- per dag. (En de oefenmaterialen waarmee ik dan moet werken zijn dan meestal bedroevend slecht.)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 3 augustus 2010, 17:40:06
tja is 550 euro duur voor een ehbo-opleiding.. tja, als er aanbieders zijn, die een vergelijkbaar papiertje (EFR) leveren in twee dagen voor 250 euro, dan wel. En er zijn vast ook nog wel ehbo-verenigingen waarin een EHBO-cursus met examen een kleine 140 kosten.

Echter als je even verder kijkt dan alleen prijs, kan je een EHBO cursus bij EHBO vereniging X of het NRK, niet vergelijken met een training bij Meduca,  Alleen het boekwerk van Nedcert zit een stuk beter in elkaar.. En de stof ook...  Als je kijkt naar de wijze van examen en certificering, zijn er nog al grote verschillen tussen de verschillende aanbieders.. Als je kijkt naar de inhoud, zit NEDCERT beter in elkaar..

De doelgroep van het Oranje Kruis basisboekje is passantenhulpverlening, en de doelgroep van NEDCERT zit hem in de gevorderde bedrijfshulpverlener, cq EHBO-er binnen bedrijven en organisaties..
Tja, dan kan je kijken naar verschillende basis opleidingen dan zit er nog al kwaliteitsverschillen tussen de verschillende lesstof aanbieders. Tja, misschien iets voor de consumentenbond voor een vergelijkend warenonderzoek..

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #47 Gepost op: 4 augustus 2010, 12:26:35
tja is 550 euro duur voor een ehbo-opleiding.. tja, als er aanbieders zijn, die een vergelijkbaar papiertje (EFR) leveren in twee dagen voor 250 euro, dan wel. En er zijn vast ook nog wel ehbo-verenigingen waarin een EHBO-cursus met examen een kleine 140 kosten.

Echter als je even verder kijkt dan alleen prijs, kan je een EHBO cursus bij EHBO vereniging X of het NRK, niet vergelijken met een training bij Meduca,  Alleen het boekwerk van Nedcert zit een stuk beter in elkaar.. En de stof ook...  Als je kijkt naar de wijze van examen en certificering, zijn er nog al grote verschillen tussen de verschillende aanbieders.. Als je kijkt naar de inhoud, zit NEDCERT beter in elkaar..

De doelgroep van het Oranje Kruis basisboekje is passantenhulpverlening, en de doelgroep van NEDCERT zit hem in de gevorderde bedrijfshulpverlener, cq EHBO-er binnen bedrijven en organisaties..
Tja, dan kan je kijken naar verschillende basis opleidingen dan zit er nog al kwaliteitsverschillen tussen de verschillende lesstof aanbieders. Tja, misschien iets voor de consumentenbond voor een vergelijkend warenonderzoek..

Er is dus al een splitsing aan het ontstaan tussen leken- en professionelere EHBO als ik dit verhaal goed begrijp?

Ps. weet jij trouwens ook wat een gemiddelde WFR of WEMT-cursus kost tegenwoordig? Lijkt mij zeer leuk om te doen..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #48 Gepost op: 4 augustus 2010, 13:29:57
Het lijkt wel of je dat duur vindt ?, heb je enige idee, van prijzen in de markt ?,
Ja, ik vind het best een hoop geld en nee ik denk dat ik geen idee heb heb van de prijzen in de markt.
Maar voor iemand die via zijn vereniging, op vrijwillige basis, een aantal evenementen per jaar doet is dat veel geld.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 4 augustus 2010, 15:37:40

Er is dus al een splitsing aan het ontstaan tussen leken- en professionelere EHBO als ik dit verhaal goed begrijp?

Ps. weet jij
 trouwens ook wat een gemiddelde WFR of WEMT-cursus kost tegenwoordig? Lijkt mij zeer leuk om te doen..

Een WFR is een afhankelijk van je voor opleiding en ervaring 5/9 daagse training, een gehele aaneengesloten week, meestal ergens in de Ardennen.  Kosten ongeveer 2000,00, Inclusief verblijf en eten, en lesmaterialen,
Een WEMT-Training is afhankelijk van je voor opleiding en ervaring  een 9 tot 12 daagse.. Meestal moet je al EMT-Basic zijn om te mogen deelnemen.

Het is in Nederland lastig om een cursus vol gepland te krijgen, want de momenten dat we en de instructeurs, locatie en voldoende cursisten bij elkaar hebben die ongeveer meer dan een week met elkaar in de bossen ter spelen is lastig, we hebben al een aantal keer de cursus daarom moet aflassen..

Ja, ik vind het best een hoop geld en nee ik denk dat ik geen idee heb heb van de prijzen in de markt.
Maar voor iemand die via zijn vereniging, op vrijwillige basis, een aantal evenementen per jaar doet is dat veel geld.

Dat iets waarvoor je kiest.. Vaak kosten bij een vereniging een basiscursus 120-145 euro, ex. btw, en je moet er een lidmaatschap bij volgen van 40 to 60 euro per jaar, en je moet min of meer een aantal dagen "praktijkervaring" op doen en je krijgt nog 45 euro examenkosten.
En je kan de opleiding vaak maar in 20 avonden per jaar doen..
Als je het vergelijkt met je lidmaatschap van een tennis vereniging, geef je vaak al meer uit.

Voor een professionele Eerste Hulp opleiding waarna mensen ook op een verantwoorde wijze eerste hulp kunnen verlenen bij een werkgevers omgeving, waarbij aansprakelijkheden meer een issue zijn dan stel je als werkgever en cursist veel hogere eisen..
En daar hoort een andere prijskaartje bij..  De een beidt de cursus aan incl. Lunch en koffie en thee, en de andere doet alles exclusief..  

Voor dat we weer een tarieven en kwalitiet discussie hebben, waarbij de hobby-matige instructeur met lange tenen, zich aangesproken voelt..
De training van Meduca is echt een ander soortige opleiding dan een EFR opleiding of een oranje kruis opleiding.

tja en een cursus safety responder is nog weer een stapje anders..