Maar goed, als je als bezoeker op een evenement loopt en je ziet de EHBO rondwandelen; dan weet je dus niet wat je van ze kan en mag verwachten. Is dat niet iets waar we rekening mee moeten houden? Want mocht er echt iets aan de hand zijn, dan weet ik niet of ik nou wel of niet blij moet zijn als er een enthousiaste EHBO-er aan komt rennen en helemaal niet of ik hem zelfstandig bepaalde handelingen kan laten uitvoeren.
Ik ben er voorstander van de richtlijn voor EHBO landelijk vast te leggen en, om ruimte te bieden aan minder of juist meer capabele mensen, er een gradatie in te zetten of in ieder geval duidelijk onderscheid te maken tussen de opleidingsniveaus.
Zo iets als dit maar dan in een minsteriele regeling vastgelegd.
NiveausPraktisch gezien zijn er verschillende niveaus in de eerstehulpopleidingen:
* Niveau 0 - Totaal geen kennis
* Niveau 1 - Zeer beperkt: uitsluitend reanimatie, tegenwoordig meestal gecombineerd met AED-bediening (BLS/AED niveau). Gezien de opleidingsvorm, beperkte lesstof en praktische oefentijd vallen hier ook de nieuwe internetcursussen onder.
* Niveau 2 - Beperkt: hieronder vallen bijna alle BHV- / LEH- (Levensreddend Eerste Hulp) opleidingen.
* Niveau 3 - Standaard: hieronder vallen de meeste traditionele eerstehulpopleidingen (bijvoorbeeld van het Oranje Kruis en Rode Kruis) bestemd voor diegenen die een algemeen EHBO-diploma nodig hebben of iets van EHBO willen weten.
* Niveau 4 - Uitgebreid: Uitgebreide leken eerstehulpopleidingen bestemd voor diegenen waar uitgebreide kennis over eerstehulpverlening gewenst of noodzakelijk is. Denk aan eerstehulpverleners zoals brandweer en waterschappen welke reddings-en bergingsdiensten moeten verrichten of eerstehulpverleners bij bepaalde evenementen en sporten met verhoogd risico. Deze eerstehulpopleidingen worden meestal aangeboden als Gevorderd Eerstehulpverlener of First Responder. Ook de opleidingen tot Sigma-lid vallen in deze categorie.
* Niveau 5 - Professionele eerste hulp: Ambulancezorgverlening, SEH-ziekenhuizen, traumacentra, huisartsen enz.
Niveau 0 t/m 4 is altijd EHBO op lekenniveau. Niveau 5 omvat onder meer ATLS, PHTLS, ALS, PALS, APLS, EPLS, TNCC en andere specifieke medische opleidingen.
(Bron : wikepedia)