EHBO vaardigheden, meer of minder?

Auteur Topic: EHBO vaardigheden, meer of minder?  (gelezen 25882 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 4 augustus 2010, 15:55:45
Wanneer je je ehbo activiteiten via het Rode kruis volgt zijn de kosten erg beperkt, de opleiding wordt betaald, de examens worden betaald, de herhalingen worden betaald en de koffie is gratis  :)
Je hebt vaak wel de verplichting om minimaal een paar keer per jaar een dienst te draaien, maar ja laat dat nu net de reden zijn waarom je vrijwilliger geworden was bij het NRK.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Richard BRW

• Forum gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 5 augustus 2010, 09:07:22

Er is dus al een splitsing aan het ontstaan tussen leken- en professionelere EHBO als ik dit verhaal goed begrijp?

Ps. weet jij trouwens ook wat een gemiddelde WFR of WEMT-cursus kost tegenwoordig? Lijkt mij zeer leuk om te doen..

Kijk eens op EHBBO.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #52 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:17:48
Maar hoe is dat dan vanuit de wet geregeld? Want bij de EHBO is het geijkte argument dat je van de wet niet meer mag doen aan handelingen dan er in het OK-boekje staat. De logroll, het afnemen van een integraalhelm, etc. zijn niet zaken die je leert via de reguliere EHBO. Mag je dat dan zomaar gaan doen? Of is het echt uitsluitend bij direct levensgevaar dat je als leek dergelijke mogelijk levensreddende handelingen mag uitvoeren?

De enige wetgeving die gerespecteerd moet worden is de nederlandese wetgeving.
De wetgevingen gaat uit van "het moet" en/of "het is verboden
Het OK boekje heeft geen kracht van wet en er is geen reguliere EHBO.
Er zijn organisaties die cursussen geven en op evenementen de EH taken uitvoeren.
Als je onder hun vlag hulp verleend, dan is de organisatie degene die de koeken bakt en bepaald hoe de hulp verleend moet worden..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:22:31
De enige wetgeving die gerespecteerd moet worden is de nederlandese wetgeving.
De wetgevingen gaat uit van "het moet" en/of "het is verboden
Het OK boekje heeft geen kracht van wet en er is geen reguliere EHBO.
Er zijn organisaties die cursussen geven en op evenementen de EH taken uitvoeren.
Als je onder hun vlag hulp verleend, dan is de organisatie degene die de koeken bakt en bepaald hoe de hulp verleend moet worden..

Mooier had ik het niet kunnen zeggen....

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #54 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:29:43
Er is dus al een splitsing aan het ontstaan tussen leken- en professionelere EHBO als ik dit verhaal goed begrijp?

Ja, die is vlak na de tweede wereld oorlog begonnen.
 >:D

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #55 Gepost op: 19 augustus 2010, 14:36:15
EHBO vaardigheden, meer of minder?

Deze vraag  is eigenlijk alleen persoonlijk te beantwoorden.
Zolang je geen voorbehouden handelingen zoals genoemd in de BIG wet uitvoert kan en mag iedereen alles.
Dus ook handelingen wat velen (onterecht !?!?) gevaarlijk achten en huiverig voor zijn, zoals planken, nekkragen, spalken, knevelen ed.
Los van het feit dat je in deze handelingen wel geoefend moet zijn.

Ik denk dat je meer moet kijken wat je eigen EHBO organisatie aan lespakket(ten) en niveaus aanbied en wat je er persoonlijk mee kan.
Val niet je eigen organisatie af als er iets niet in het lespakket zit wat je eigenlijk zou willen, maar ga gewoon op zoek naar nieuwe uitdagingen bij een andere EHBO organisatie die wel datgene heeft wat jij zoekt.
Ga je voor een reanimatie cursus, dan kan en mag je als cursist niet verwachten dat je eerstehulp kan verlenen bij een trauma letsel.

Vrijheid blijheid, tegenwoordig keuze mogelijk tussen opleidingen van diverse EHBO organisaties.
Wil je meer dan alleen een reanimatie opleiding, behaal dan een OK of NRK EHBO diploma waarin je de algemene standaard EHBO vaardigheden leert.
Wil je persoonlijk een all-round goed opgeleide EHBO-er zijn, die in elke situatie ingezet kan en wil worden, dan moet je op zoek naar een EHBO organisatie die in niveau als uitgebreidheid in vaardigheden in jouw persoonlijke behoefte kan voorzien.

Hoe ver je als EHBO-er opgeleid wilt worden, hoeveel vaardigheden je je eigen wil maken, dat bepaal je gewoon zelf door persoonlijke keuzes te maken bij welke organisatie je een EHBO opleiding volgt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #56 Gepost op: 19 augustus 2010, 14:45:39
Hoe ver je als EHBO-er opgeleid wilt worden, hoeveel vaardigheden je je eigen wil maken, dat bepaal je gewoon zelf door persoonlijke keuzes te maken bij welke organisatie je een EHBO opleiding volgt.
Maar goed, als je als bezoeker op een evenement loopt en je ziet de EHBO rondwandelen; dan weet je dus niet wat je van ze kan en mag verwachten. Is dat niet iets waar we rekening mee moeten houden? Want mocht er echt iets aan de hand zijn, dan weet ik niet of ik nou wel of niet blij moet zijn als er een enthousiaste EHBO-er aan komt rennen en helemaal niet of ik hem zelfstandig bepaalde handelingen kan laten uitvoeren.

Ik ben er voorstander van de richtlijn voor EHBO landelijk vast te leggen en, om ruimte te bieden aan minder of juist meer capabele mensen, er een gradatie in te zetten of in ieder geval duidelijk onderscheid te maken tussen de opleidingsniveaus.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #57 Gepost op: 19 augustus 2010, 14:58:19
In principe is het helemaal niet belangrijk dat ik weet wat die EHBO'er wel en niet kan.
de ehbo'er is voor mij aanspreekpunt van de geneeskundige hulpverleningsketen, de ehbo'er bepaalt dan wel op welke gebieden hij zelf hulp kan verlenen en waar doorverwezen kan/moet worden.

Dat is overigens bij verpleegkundigen en artsen niet anders, het maakt nogal uit of je pleeg/arts bent bij een verzorgingshuis of op een SEH
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 19 augustus 2010, 16:22:33
Dat is overigens bij verpleegkundigen en artsen niet anders, het maakt nogal uit of je pleeg/arts bent bij een verzorgingshuis of op een SEH
Ik neem aan dat je het hier hebt over plegen en artsen die meewerken bij een EHBO-dienst? Anders heb je het natuurlijk over SEH-artsen, IC-artsen, CCU-artsen enz.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #59 Gepost op: 19 augustus 2010, 17:11:00
Maar goed, als je als bezoeker op een evenement loopt en je ziet de EHBO rondwandelen; dan weet je dus niet wat je van ze kan en mag verwachten. Is dat niet iets waar we rekening mee moeten houden? Want mocht er echt iets aan de hand zijn, dan weet ik niet of ik nou wel of niet blij moet zijn als er een enthousiaste EHBO-er aan komt rennen en helemaal niet of ik hem zelfstandig bepaalde handelingen kan laten uitvoeren.

Ik ben er voorstander van de richtlijn voor EHBO landelijk vast te leggen en, om ruimte te bieden aan minder of juist meer capabele mensen, er een gradatie in te zetten of in ieder geval duidelijk onderscheid te maken tussen de opleidingsniveaus.
Zo iets als dit maar dan in een minsteriele regeling vastgelegd.

Niveaus

Praktisch gezien zijn er verschillende niveaus in de eerstehulpopleidingen:

* Niveau 0 - Totaal geen kennis
    * Niveau 1 - Zeer beperkt: uitsluitend reanimatie, tegenwoordig meestal gecombineerd met AED-bediening (BLS/AED niveau). Gezien de opleidingsvorm, beperkte lesstof en praktische oefentijd vallen hier ook de nieuwe internetcursussen onder.
    * Niveau 2 - Beperkt: hieronder vallen bijna alle BHV- / LEH- (Levensreddend Eerste Hulp) opleidingen.
    * Niveau 3 - Standaard: hieronder vallen de meeste traditionele eerstehulpopleidingen (bijvoorbeeld van het Oranje Kruis en Rode Kruis) bestemd voor diegenen die een algemeen EHBO-diploma nodig hebben of iets van EHBO willen weten.
    * Niveau 4 - Uitgebreid: Uitgebreide leken eerstehulpopleidingen bestemd voor diegenen waar uitgebreide kennis over eerstehulpverlening gewenst of noodzakelijk is. Denk aan eerstehulpverleners zoals brandweer en waterschappen welke reddings-en bergingsdiensten moeten verrichten of eerstehulpverleners bij bepaalde evenementen en sporten met verhoogd risico. Deze eerstehulpopleidingen worden meestal aangeboden als Gevorderd Eerstehulpverlener of First Responder. Ook de opleidingen tot Sigma-lid vallen in deze categorie.
    * Niveau 5 - Professionele eerste hulp: Ambulancezorgverlening, SEH-ziekenhuizen, traumacentra, huisartsen enz.

Niveau 0 t/m 4 is altijd EHBO op lekenniveau. Niveau 5 omvat onder meer ATLS, PHTLS, ALS, PALS, APLS, EPLS, TNCC en andere specifieke medische opleidingen.
(Bron : wikepedia)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we