EHBO vaardigheden, meer of minder?

Auteur Topic: EHBO vaardigheden, meer of minder?  (gelezen 25534 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

M4rk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #60 Gepost op: 19 augustus 2010, 18:03:13
Even tussendoor wat ik meegekregen heb is dat het rode kruis ook gradaties gaat toepassen. Wat ik me meen te herinneren is dat als er ook rode kruis diploma's komen een volledige cursus  3 sterren waard is en een van bijv iedereenehbo.nl 1 ster waard is.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #61 Gepost op: 19 augustus 2010, 18:07:41
Even tussendoor wat ik meegekregen heb is dat het rode kruis ook gradaties gaat toepassen. Wat ik me meen te herinneren is dat als er ook rode kruis diploma's komen een volledige cursus  3 sterren waard is en een van bijv iedereenehbo.nl 1 ster waard is.
En hoeveel aanvullende cursussen moet je dan nog doen om 4 sterren te halen? En heb je dan een 3-sterren diploma of ben je daarmee een 3-sterren hulpverlener?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #62 Gepost op: 19 augustus 2010, 19:41:26
Kies een EHBO organisatie waarvan je denkt dat het past in je gewenste sterrenwaardering en volg daar opleidingen.
Zoek zelf uit welke EHBO organisatie op je gewenste niveau ligt en ook qua mogelijkheden : OK (gerelateerd), NRK, FAI, LPEV, MFA, EFR e.a. en trek daaruit je conclusies.
Even de betreffende sites af en je weet het.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #63 Gepost op: 3 april 2011, 23:11:30
Even tussendoor wat ik meegekregen heb is dat het rode kruis ook gradaties gaat toepassen. Wat ik me meen te herinneren is dat als er ook rode kruis diploma's komen een volledige cursus  3 sterren waard is en een van bijv iedereenehbo.nl 1 ster waard is.
Het NRK gaat Eerste Hulp cursussen aanbieden, vooral gericht op het grotere publiek. Het is een versimpelde vorm van het reguliere EHBO waarbij men in stercertificaten aanmerkt hoeveel kennis en kunde iemand heeft verworven.

Hier in Groningen zijn we bezig met het opzetten van trajecten voor leerlingen zodat ze hun maatschappelijke stage bij het Rode Kruis kunnen lopen, als assistent in een team van EHBO'ers. Daarvoor halen ze eerst zo'n stercertificaat bij ons.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #64 Gepost op: 6 april 2011, 14:53:31
Hier bij het rode kruis heb ik dit seizoen al 8 leerlingen voor hun maatschappelijks stage opgeleid tot ehbo er .
Dit wel volgens het oranje kruis boekje.
We gaan hier voorlopig nog geen les geven uit het rode kruis materiaal.

Hier in Groningen zijn we bezig met het opzetten van trajecten voor leerlingen zodat ze hun maatschappelijke stage bij het Rode Kruis kunnen lopen, als assistent in een team van EHBO'ers. Daarvoor halen ze eerst zo'n stercertificaat bij ons.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #65 Gepost op: 6 april 2011, 16:45:11
Ik heb al een keer gereageerd in dit topic..  Echter ik mis in de reacties nog wel de essentie..

Je kan eerste hulpverleners in een cursus van alles leren, echter zijn mensen ook bereid om dan ook nog competent te worden, en praktijkervaring op te doen.. En voldoende aanvullende trainings en oefen momenten te volgen..

Waarom zou je ehbo-ers teamvaardigheden leren, (logroll, wervelimmobilisatietechnieken) als ze nooit in een team werken..
Waarom zou je ehbo-ers zuurstof training geven, als ze niet in de praktijk nooit met zuurstofkits werken, om dat een abbonnementje van 300 euro per jaar nu eenmaal te duur is....
Waarom leer je ehbo-ers slachtoffers transport technieken, als ze niet eens fysiek in staat zijn om 25 kilo te tillen..
Waarom leer je ehbo-ers reanimatie als ze door hun omvangrijke postuur uberhaupt niet in staat zijn, om te reanimeren..

Aan de andere kant, als iemand in een team werkt, zelf fysiek in conditie is en in staat is om, beschikt over de materialen en bereid is om aanvullende training te volgen, oefen momenten te draaien en praktijk ervaring ergens op te doen.. heb ik geen bezwaren om EHBO-er van alles te leren..


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #66 Gepost op: 6 april 2011, 19:52:10
Ik denk dat er nu een generatie ehbo-ers bij evenementen aan het opstaan is die maar al te graag goed beslagen en getraint te ijs komt, dus met extra trainingen en oefeningen en ervaring opdoen.

Echter zit deze generatie nog niet in de besturen van verenigingen/ rode kruis.

Hier ben ik zelf ook een persoon van hoor. Hulpverlening kan absoluut beter, de vraag is alleen hoe bewaak je je grenzen als organisatie.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #67 Gepost op: 6 april 2011, 19:59:39
Hulpverlening kan absoluut beter, de vraag is alleen hoe bewaak je je grenzen als organisatie.

Wil je die grenzen eens beschrijven, in Jip en Janneke taal.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #68 Gepost op: 6 april 2011, 20:13:41
Ja hoor, dat wil ik best proberen.

Je hebt natuurlijk de wettelijke grenzen, de voorbehouden handelingen. Daarnaast heb je de grenzen van je opleiding die je je mensen aanbiedt. Wil je gaan tot de wettelijke grens, of stel je zelf grenzen op plaatsen waar je weer dat je door de ervaring die je mensen opdoen en trainingen de extra vaardigheden goed getraind kan laten houden?
Wil je iemand leren planken en ook een nekkraag om laten doen, als ze dat helemaal nooit tegenkomen? Herhaal je dat dan 1 x per jaar in de les, of ga je dat dan vaker doen, om de vaardigheid toch op peil te houden
Wil je iemand leren zuurstof toe te dienen, hoe garandeer je dan dat dat veilig gebeurt (voor de pt. en de hulpverlener), veel trainen.
Wil je iemand leren bloeddrukmeten, hoe vaak train je dat, en laat je dat iedereen leren, of alleen mensen die ook in staat zijn de kennis op te doen om enigzins  ;)te interpreteren of ze er actie op moeten ondernemen ?

De EHBO er is geen eenheidsworst, het zijn allemaal verschillende mensen met verschillende achtergronden en opleidingsniveaus van LBO tot WO, moet je iedereen dezelfde skills en kennis aanbieden, of ga je selecteren op capaciteiten?

Er zijn veel vragen die een organisatie zichzelf kan stellen, en waarmee zij hun grenzen bepalen. Hiervoor is een keurmerk wellicht een optie.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #69 Gepost op: 6 april 2011, 20:51:31
Ja hoor, dat wil ik best proberen.

Je hebt natuurlijk de wettelijke grenzen, de voorbehouden handelingen. Daarnaast heb je de grenzen van je opleiding die je je mensen aanbiedt. Wil je gaan tot de wettelijke grens, of stel je zelf grenzen op

Wil
je wel verder? Als leek?

Wat willen we nou eigenlijk? Dat iemand kan reanimeren en een slagaderlijke wond kan afdrukken..en kan koelen bij brandwonden. Acute dingetjes, dat is belangrijk, vind ik. Dat je een splinter te pakken krijgt: 100 punten. Maar, wat verstaan we eigenlijk onder EHBO, tegenwoordig? Want dat lijkt steeds meer te verschillen, dokter Golly.  8)