Discussie nav alarmering MICU Rijnmond naar Luxemburg

Auteur Topic: Discussie nav alarmering MICU Rijnmond naar Luxemburg  (gelezen 8549 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 30 juli 2010, 13:59:03
Nog even een off topic opmerking (in het licht van de beginpost):
A1 SEH / zkh kan in een aantal ziekenhuizen in de provincie Utrecht ook betekenen dat er een reanimatie is. Deze ziekenhuizen hebben zelf te weinig gespecialeerde kennis en personeel op de betreffende locaties om zelf een reanimatie (ALS) uit te voeren. Op die locaties gaan dus eenheden van de ambudienst ter plaatse om de reanimatie te doen.

In aanvulling hierop: de ene SEH is de andere niet.
De SEH van bijvoorbeeld een UMC beschikt over meer faciliteiten en personeel dan de SEH van een perifeer ziekenhuis. Wanneer het voor de SEH van een perifeer ziekenhuis te 'moeilijk' wordt, zal de patiënt overgeplaatst moeten worden naar een SEH/ziekenhuis met meer mogelijkheden. Dat kan ook een reden zijn dat een ambu met A1 naar een SEH moet.
E.e.a. heeft ook te maken met het traject na de SEH, waarbij een UMC vanzelfsprekend meer te bieden heeft dan een perifeer ziekenhuis (denk aan beschikbaarheid van specialisten e.d.).

Dit bedenk ik overigens niet zelf, ik heb dit vernomen van mensen die hier dagelijks mee te maken hebben.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #31 Gepost op: 30 juli 2010, 18:38:48
Nog even een off topic opmerking (in het licht van de beginpost):
A1 SEH / zkh kan in een aantal ziekenhuizen in de provincie Utrecht ook betekenen dat er een reanimatie is. Deze ziekenhuizen hebben zelf te weinig gespecialeerde kennis en personeel op de betreffende locaties om zelf een reanimatie (ALS) uit te voeren. Op die locaties gaan dus eenheden van de ambudienst ter plaatse om de reanimatie te doen.
Dit meen je niet? Een ziekenhuis dat intern geen crashteam heeft?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #32 Gepost op: 30 juli 2010, 18:40:16
Dit meen je niet? Een ziekenhuis dat intern geen crashteam heeft?

Je hebt ziekenhuizen en ziekenhuizen. Je hebt politiebureaus en politiebureaus.....je hebt ambu-posten en ambu-postjes....snap je 'm?  0098

Zie het als een politiebureau welke om 1700 uur sluit. Dan ben je aangewezen op de dichtsbijzijnde ''stad''.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #33 Gepost op: 31 juli 2010, 16:18:28
Nog even een off topic opmerking (in het licht van de beginpost):
A1 SEH / zkh kan in een aantal ziekenhuizen in de provincie Utrecht ook betekenen dat er een reanimatie is. Deze ziekenhuizen hebben zelf te weinig gespecialeerde kennis en personeel op de betreffende locaties om zelf een reanimatie (ALS) uit te voeren. Op die locaties gaan dus eenheden van de ambudienst ter plaatse om de reanimatie te doen.
Hier schrik ik van hoor!   :-X


Ik kan wel de context begrijpen, dat ik bezig ben met een reanimatie op de SEH, en met spoed een ambu nodig heb (a1) om over te plaatsen voor pci (of naar level 1 voor andere interventies m.b.t. thorax chirurgie wat niet in ieder algemeen ziekenhuis is)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #34 Gepost op: 31 juli 2010, 16:29:30
Hier schrik ik van hoor!   :-X


Ik kan wel de context begrijpen, dat ik bezig ben met een reanimatie op de SEH, en met spoed een ambu nodig heb (a1) om over te plaatsen voor pci (of naar level 1 voor andere interventies m.b.t. thorax chirurgie wat niet in ieder algemeen ziekenhuis is)

In Utrecht-stad hebben de St Antonius loc Oudenrijn, DIAK en het UMC een SEH-post. St Antonius loc Overvecht heeft geen SEH (meer). Bij die laatste hoef je dus ook niet aan te kloppen voor spoedeisende hulp (al zullen ze je ongetwijfeld helpen daar waar mogelijk).


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #35 Gepost op: 31 juli 2010, 19:22:49
Hier schrik ik van hoor!   :-X


Ik kan wel de context begrijpen, dat ik bezig ben met een reanimatie op de SEH, en met spoed een ambu nodig heb (a1) om over te plaatsen voor pci (of naar level 1 voor andere interventies m.b.t. thorax chirurgie wat niet in ieder algemeen ziekenhuis is)

Het gaat dus iets verder dan vervoer vanaf de SEH naar een andere kliniek. De ambu komt ter plaatse om op de SEH of op een afdeling in het zkh de ALS-reanimatie te doen. Met een laag-profiel SEH heb je vaak in huis ook maar een beperkt aantal of geen gespecialiseerde afdelingen (in de prov. Utrecht). Ook de bijbehorende specialisten zijn dan niet aanwezig (en al helemaal niet 24/7). In deze ziekenhuizen is het SEH-personeel het enige wat een ALS-reanimatie kan neerzetten, maar heeft vervolgens te weinig capaciteit om het alleen te doen. Dat is dan ook de reden dat de ambu er heen gaat.
Verder zijn er, zoals Michel D. aan gaf ook ziekenhuizen waar helemaal geen SEH is, maar ook geen andere afdelingen met ALS-getraint personeel.
Het gaat, zo uit mijn hoofd, om 3 ziekenhuizen verspreid over de provincie.
Geloof niet alles wat je denkt.


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #36 Gepost op: 31 juli 2010, 21:23:32
Als je een IC-pleeg en een Intensivist aan boord hebt is een AVK alleen handig om koffie en broodjes aan te geven...

Maar de AVK weet wel precies waar de benodigde 'koffie en broodjes' zich in zijn wagen bevinden als er zich toch een spoedsituatie tijdens de rit voordoet.
De chauffeur natuurlijk ook wel, maar als die met haast door moet rijden, of als de intensivist net andere benamingen gebruikt, kan een AVK handig zijn.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #37 Gepost op: 31 juli 2010, 21:40:09
Maar de AVK weet wel precies waar de benodigde 'koffie en broodjes' zich in zijn wagen bevinden als er zich toch een spoedsituatie tijdens de rit voordoet.
De chauffeur natuurlijk ook wel, maar als die met haast door moet rijden, of als de intensivist net andere benamingen gebruikt, kan een AVK handig zijn.
In de MICU waar ik op rij zit als uitrusting een zuurstofaansluiting, een persluchtaansluiting en een stopcontact. De rest van de spullen zit vastgemonteerd op of aan de trolley(het bed), die in overleg met de intensivisten van het AMC(de enige intensivisten die erop meerijden)  is ontworpen, en ook op het AMC gestald is.... het klinkt heel raar, maar een AVPK maakt aan boord van de MICU van het AMC geen verschil voor de patient....

http://www.amc.uva.nl/?pid=1745

helaas voor mijn betoog zie je op deze verouderde beelden nog wel een ambupleeg... maar die rijdt dus inmiddels niet meer mee... en de achterwacht heb ik ook nog niet hoeven waarschuwen, volgens mij regelen ze dat gewoon zelf en telefonisch....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #38 Gepost op: 31 juli 2010, 22:04:41
In de MICU waar ik op rij zit als uitrusting een zuurstofaansluiting, een persluchtaansluiting en een stopcontact. De rest van de spullen zit vastgemonteerd op of aan de trolley(het bed), die in overleg met de intensivisten van het AMC(de enige intensivisten die erop meerijden)  is ontworpen, en ook op het AMC gestald is.... het klinkt heel raar, maar een AVPK maakt aan boord van de MICU van het AMC geen verschil voor de patient....
In zo'n MICU heeft een AMV inderdaad geen meerwaarde.
Behoudens de ambulance's die naast het ''gewone'' ambulance ook als MICU kunnen dienen
Maar op een gewone ambu die als MICU kan functioneren kan ik me de meerwaarde wel voorstellen.

Duidelijke beelden. Kan me voorstellen dat het interessant is om dit vervoer te doen.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #39 Gepost op: 31 juli 2010, 23:44:35
Duidelijke beelden. Kan me voorstellen dat het interessant is om dit vervoer te doen.
Als ICpleeg wel, hoewel de meeste ritten niet zo enerverend zijn. Als chauffeur vind ik meer uitdaging in het "gewone" spoedwerk, ik chargeer vreselijk hoor, want ik vindt het absoluut leuk werk om te doen op de MICU,  Ik loop dan nog regelmatig mee de afdeling op, weet nu onderhand wel hoe de inspuitpompen werken en hoe je de monitor aansluit....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-