Discussie nav alarmering MICU Rijnmond naar Luxemburg

Auteur Topic: Discussie nav alarmering MICU Rijnmond naar Luxemburg  (gelezen 8334 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2010, 19:34:21
Volgens mij komt het op het zelfde neer  :-X

Nee hoor  :P Lees nog eens door..


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2010, 19:46:39
Bedoelen jullie niet hetzelfde? Namelijk dat er gewone ambu's zijn die als MICU ingezet kunnen worden, maar ook andersom. En dat daarom beide varianten ook voor spoedvervoer kunnen worden ingezet?

Anyway, de aanleiding is een A2/B-vervoer, dus niet-spoedeisend. Zolang niemand navraag doet blijft het gissen, maar het lijkt mij logischer dat ze iemand vanuit Rotjeknor moeten brengen dan halen. Anders hadden ze wel een MICU uit Limburg oid ingezet?

De combi met het MMT kan, zoals Hunter al noemde, een verkeerde alarmering zijn, maar misschien ook omdat er een (trauma)arts mee moest en die verder niet beschikbaar was?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2010, 19:52:09
Bedoelen jullie niet hetzelfde? Namelijk dat er gewone ambu's zijn die als MICU ingezet kunnen worden, maar ook andersom. En dat daarom beide varianten ook voor spoedvervoer kunnen worden ingezet?

Nu wil ik mezelf als onwetende niet op glad ijs begeven, maar ik was altijd in de veronderstelling dat een MICU een volstrekt andere inrichting had dan een normale ambulance en daarom kan ik me persoolijk niet voorstellen dat een MICU als gewone ambulance ingezet kan worden. Dan moet zo'n ambulance beschikken over dezelfde materialen en bovendien vraag ik me -nog steeds als dezelfde leek- af wat een verpleegkundige op een MICU te zoeken heeft?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2010, 19:55:09
Anders hadden ze wel een MICU uit Limburg oid ingezet?

Of uit Luxemburg zelf natuurlijk, want dit is er volgens mij één: http://www.rescue911.de/vid-ambulance-naw-incendie-sauvetage-luxembourg-(compilation)-(stream)-8885.htm

@ Hunter: ik ben ook een leek op dit gebied, de vraag kan/mag dubbel gelezen worden: of ze dat inderdaad bedoelen én of het ook zo is?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2010, 20:21:13
Ik kan niet voor alle regio's spreken, maar de MICU van IJsselland heeft precies hetzelfde materiaal als de reguliere A- wagens hebben. Deze wordt overdag dan ook ingezet als gewone ambulance, binnen 1 uur van Zwolle. Het uur is omdat hij binnen die tijd bij het ziekenhuis in Zwolle moet kunnen zijn voor een IC-vervoer.

@Jerommeke: Ik wil niet mierenn****n, maar toch even een toelichting.
Jij hebt het over gewone ambulances die als MICU ingezet (kunnen) worden. Ik heb het over MICU's die als normale ambulance ingezet worden: dus precies andersom. Als ik je goed begrijp, komt het inderdaad op hetzelfde neer, namelijk dat MICU's en ambulances dezelfde reguliere spoedritten (A1 en A2) rijden.

@Hunter: over welke verpleegkundige heb je het? Op een MICU rijden er bij IC-vervoer een IC-vpk en een avpk mee.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2010, 20:45:12
Ik kan niet voor alle regio's spreken, maar de MICU van IJsselland heeft precies hetzelfde materiaal als de reguliere A- wagens hebben. Deze wordt overdag dan ook ingezet als gewone ambulance, binnen 1 uur van Zwolle. Het uur is omdat hij binnen die tijd bij het ziekenhuis in Zwolle moet kunnen zijn voor een IC-vervoer.

@Jerommeke: Ik wil niet mierenn****n, maar toch even een toelichting.
Jij hebt het over gewone ambulances die als MICU ingezet (kunnen) worden. Ik heb het over MICU's die als normale ambulance ingezet worden: dus precies andersom. Als ik je goed begrijp, komt het inderdaad op hetzelfde neer, namelijk dat MICU's en ambulances dezelfde reguliere spoedritten (A1 en A2) rijden.

@Hunter: over welke verpleegkundige heb je het? Op een MICU rijden er bij IC-vervoer een IC-vpk en een avpk mee.
Dat is de IJssellandse MICU die anders bemensd wordt dan de Amsterdamse (onder andere), ik krijg een IC-pleeg en een Intensivist mee, meer niet, een AVK heeft hoegenaamd geen meerwaarde, de patient is al helemaal opgelijnd etc.... Maar de amsterdamse MICU is ook (even generaliserend) een verhuiswagen met perslucht en zuurstof-aansluitingen in de bak... alle apparatuur zit op de trolley
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2010, 20:56:27
Dat is de IJssellandse MICU die anders bemensd wordt dan de Amsterdamse (onder andere), ik krijg een IC-pleeg en een Intensivist mee, meer niet, een AVK heeft hoegenaamd geen meerwaarde, de patient is al helemaal opgelijnd etc.... Maar de amsterdamse MICU is ook (even generaliserend) een verhuiswagen met perslucht en zuurstof-aansluitingen in de bak... alle apparatuur zit op de trolley
Bij IC-vervoer heeft hier de avpk ook geen functie, maar rijdt deze altijd mee zodat de MICU voor gewone ritten uit kan rukken. Ook is dan de MICU meteen na het wegbrengen van de IC-bemensing weer inzetbaar.

Citaat
bovendien vraag ik me -nog steeds als dezelfde leek- af wat een verpleegkundige op een MICU te zoeken heeft?
Ik begrijp deze vraag niet goed. Bedoel je dat de verpleegkundige (ambu of IC?) onnodig is, wanneer er al een intensivist aanwezig is?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2010, 21:01:14
Ik begrijp deze vraag niet goed. Bedoel je dat de verpleegkundige (ambu of IC?) onnodig is, wanneer er al een intensivist aanwezig is?

Een AVK loopt ook niet op de IC van een ziekenhuis rond, dat bedoelde ik ermee te zeggen. Omgekeerd, de Intensivist en de IC-pleeg (woorden geleend uit de posting van jvo) hebben in feite (bot gezegd) ook niets op straat te zoeken. Dat zijn volledig gescheiden functies.

In het verleden zag ik mensen weleens roepen bij een ongeval voor de deur van een ziekenhuis waarom er dan nog een ambu moest komen, als er al "eerste hulp" voorhanden is, maar zo werkt het natuurlijk niet. Men kan het werk in het ziekenhuis natuurlijk niet laten vallen alleen maar omdat er voor de deur een ongeluk gebeurt, daar zijn ambu's voor. IC-vervoer, daar zijn MICU's voor, ambulancevervoer daar zijn ambu's voor.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2010, 21:06:10
Bij IC-vervoer heeft hier de avpk ook geen functie, maar rijdt deze altijd mee zodat de MICU voor gewone ritten uit kan rukken. Ook is dan de MICU meteen na het wegbrengen van de IC-bemensing weer inzetbaar.
Bij "ons" heb je wel als tussenvorm IC-begeleide transporten, voor minder complexe casussen wordt de special care auto dan ingezet, daar zit ook een "kliniekmonitor" en een oxilog 3000 in met wat inspuitpompen, dan gaat er meestal een anesthesist uit de verzendende kliniek mee, die samen met de AVPK dan de patient verzorgt, alleen wordt op dit moment die special care auto nog niet voor A1 ingezet.



Ik begrijp deze vraag niet goed. Bedoel je dat de verpleegkundige (ambu of IC?) onnodig is, wanneer er al een intensivist aanwezig is?

Als je een IC-pleeg en een Intensivist aan boord hebt is een AVK alleen handig om koffie en broodjes aan te geven... Hij/zij heeft geen functie, ook al omdat lang niet alle AVK's een IC-achtergrond hebben.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2010, 21:09:54
Een AVK loopt ook niet op de IC van een ziekenhuis rond, dat bedoelde ik ermee te zeggen. Omgekeerd, de Intensivist en de IC-pleeg (woorden geleend uit de posting van jvo) hebben in feite (bot gezegd) ook niets op straat te zoeken. Dat zijn volledig gescheiden functies.

In het verleden zag ik mensen weleens roepen bij een ongeval voor de deur van een ziekenhuis waarom er dan nog een ambu moest komen, als er al "eerste hulp" voorhanden is, maar zo werkt het natuurlijk niet. Men kan het werk in het ziekenhuis natuurlijk niet laten vallen alleen maar omdat er voor de deur een ongeluk gebeurt, daar zijn ambu's voor. IC-vervoer, daar zijn MICU's voor, ambulancevervoer daar zijn ambu's voor.
Daar heb ik nog weleens een mooie anecdote van gehoord.... reanimatie in de parkeergarage van een kliniek.... SEH-personeel hollen met de crashcar... deur door, stukje gang, , deur door, trapje van 3 treden af.... en oprapen maar die crashcar... heeft niet zo'n hele goeie uitwerking op de prognose, SEH-personeel buiten de SEH ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-