Grmbl, was ik net klaar met mijn post, is mijn iPhone op!
Als je een IC-pleeg en een Intensivist aan boord hebt is een AVK alleen handig om koffie en broodjes aan te geven... Hij/zij heeft geen functie, ook al omdat lang niet alle AVK's een IC-achtergrond hebben.....
Ik snap het nu, maar ik las de vraag van Hunter in een andere context.
@Hunter: Je hebt helemaal gelijk. De anekdokte van jvo is daar een goed voorbeeld van! Ik ken ook nog een 'mooi' voorbeeld: een motorrijder wordt aangereden, klapt op de motorkap en tegen de vooruit. Er staat al een groep mensen omheen, als er ineens iemand aan komt rennen die roept: "Ik ben huisarts, uit de weg!" De mensen gaan aan de kant en terwijl de motorrijder meerdere verschijnselen van CWK-letsel laat zien, trekt de 'deskundige' huisarts snel de motorhelm van het hoofd van de motorrijder, zodat hij de pupillen kan controleren. (meteen de reden waarom PHTLS belangrijk is
)
Ook op de SEH zijn alle patiënten die men krijgt al onder handen genomen door het ambulancepersoneel. Ze hebben (zo nodig) de eerste medicatie en stabilisatie gehad. Juist daarom moet ook bij een ongeval in de deuropening van het ziekenhuis een ambulance komen, zodat deze de broodnodige prehospitale behandeling nog kan doen.
Ik ken nog een mooi verhaal (jaja, dit is de laatste
). Een reanimatie, 5 meter van de deur van een ziekenhuis. De ambulance is ter plaatse en de ambulancebemensing is begonnen met hun gestructureerde en superstrakke protocol voor een reanimatie. Vlak daarna komt het hele ziekenhuisteam naar buiten (cardioloog, anaesthesist, co-assistent, hele groep verpleegkundigen..) en die beginnen allemaal door elkaar te roepen, totdat de avpk stopt en roept: "Jullie protocol of mijn protocol? Zeg het maar!" De cardioloog geeft een knikje en de avpk gaat door met de reanimatie, volgens het samenwerkingsprotocol van de ambulance welteverstaan...