Ervaringen met REDREG

Auteur Topic: Ervaringen met REDREG  (gelezen 9916 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Gepost op: 11 juli 2004, 22:52:59
Hoe zijn jullie ervaringen met het nieuwe programma REDREG wat voor REDNED gemaakt is door eenn aantal studenten.

Diegene die het programma nog niet zo goed kennen moeten eventjes kijken op: www.reddingsbrigade.net/redreg

Dus wie gebruiken het en hoe vinden jullie alle opties.
Ik denk zelf dat er nog wel wat aan gesleuteld kan worden.

Graag een levendige discussie.

gr,

Paul


Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2004, 23:43:40
Ik heb de mogelijkheden kort bekeken, en het ziet er goed uit. Ik denk zeker dat hier behoefte aan is en vind het een goede zaak dat RedNed nauw betrokken is en zich na de startperiode over het project ontfermt.
Ik heb de volgende kanttekeningen, om te beginnen een klein puntje dat bij mij gevoelig ligt:
- in de tekst wordt gesproken over 'eventuele professionele hulpverleningsinstanties' deze woordkeuze is minder gelukkig (beroeps en professioneel is niet gelijk aan elkaar, veel vrijwilligersorganissaties leveren professionele dienstverlening en niet alle beroeps zijn professioneel) beter zou zijn 'eventuele professionele' te vervangen door 'andere'.
- bij de vondelingenpagina's zou de mogelijkheid om een fotootje op te nemen nuttig zijn
- hoe werkt het programma met meerder posten, vooral bij vondelingen is het handig de gegevens door te kunnen geven aan andere posten/brigades en eventueel de politie
- is er webfunctionaliteit zodat er vanaf een computer zonder het programma meegekeken kan worden?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2004, 00:47:45
aardig progje maar vind het voor het gebodene nogal groot. daarbij komt dat het eigenwijze ding zich zonder keuzemogelijkheid op de C-schijf wil nestelen  >:(
Heb er dientengevolge nog niet echt mee gestoeid.
Overigens had Domburg vorig jaar een programma draaien wat ik persoonlijk handiger vond met bij de leden al de mogelijkheid om iemand zijn deskundigheid/bevoegdheid aan te geven zodat met niet een aspirant per ongeluk als postcommandant op kon geven.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2004, 15:04:33
Ik heb het programmatje bekeken, en qua infrastructuur is het om te huilen.

Een serieuze applicatie in Access bouwen betekend per definitie geen goede communicatie met andere partijen..

Als de energie was ingezet in een beknopte database server en een html-frontend. en een paar goede scripts en forms., had het veel meer potentieel gehad.. En waren de gegevens ook snel beschikbaar geweest voor andere toepassingen. zoals publieke informatiezuilen en internettoepassing en interactieve communicatie tussen de hulpverleningsdiensten en verantwoordelijke exploitanten en gemeentes..

Maar ja, ik zou waarschijnlijk wel te veel willen...
De functionaliteit, moet iedereen maar voor zich bekijken. maar door de gekozen architectuur van de applicatie is het mijns inziens  veelste beperkt..


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2004, 11:21:57
Nu we zo aan het eind van het zomerseizoen zitten ben ik erg benieuwd naar brigades die deze zomer met dit systeem gewerkt hebben....??? graag jullie ervaringen/commentaar!
[img]/img]


T-J

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 september 2004, 10:32:15
Wat leuk dat hier een topic over "ons" progje is gestart! Ik kan dat alleen maar toejuichen.

Eerst zou ik graag een reactie geven op een paar onderwerpen van de eerdere reacties:
- De tekst "professionele hulpverleningsinstanties" moet niet te zwaar opgenomen worden. Professioneel heeft meerdere betekenissen, waaronder "Beroeps". Wij willen natuurlijk niet suggereren dat de vrijwilligers niet vakkundig zijn!
- Doorgeven van gegevens aan andere posten of andere hulpverleningsdiensten kan door een rapport (ook vondelingenrapporten) af te drukken op papier. (Of als excel bestand te exporteren)
- Webfunctionaliteit is niet aanwezig. De reden hiervoor is dat RedReg vooral gebruikt zal worden tijdens bewakingstijd op lokatie. De meeste brigades hebben daar niet de beschikking over een (permanente) internetverbinding. Zeker als de applicatie geheel gebaseerd zou zijn op een database-server met HTML front-end, zou dit voor de meeste brigade's betekenen dat het onbruikbaar zou worden. TENZIJ je die server lokaal zou installeren (is ook een van de mogelijkheden geweest). Het grote probleem dat hierbij optreedt, is dat installatie van een webserver en een database voor veel mensen een te grote stap is, en er teveel mis kan gaan bij deze installatie. Daarbij kunnen zoveel instellingen afwijken, dat het voor ons (of RedNed) teveel werk zou gaan opleveren om bij klachten na te gaan of een fout aan de software ligt, of aan de installatie van de server c.q. database.

Dan heb ik nog een vraag:
- @ Peter Adema: kun je je uitspraak "qua infrastructuur is het om te huilen" toelichten? Als we op dit vlak iets kunnen verbeteren ben ik zeer geinteresseerd!

En als laatste een paar opmerkingen:
- We zijn bezig geweest alle opgedoken foutjes uit RedReg weg te werken. Een nieuwe versie zal binnenkort beschikbaar komen als update. (of is reeds beschikbaar 8) ) Zie onze website voor meer info.
- In Leidschendam (de brigade waar ikzelf werkzaam ben) wordt RedReg naar volle tevredenheid gebruikt. Ik heb niemand ooit uitleg hoeven geven over het gebruik en tot nu toe gaat alles perfect! Alleen het afdrukken van rapporten gebruiken wij niet, mede doordat we geen werkende printer hebben ;) Verder is het heel handig gebleken persoonsgegevens te kunnen koppelen aan hulpverleningsrapporten: we kunnen nu eenvoudig mensen nabellen om te checken of alles OK is! (Wordt vaak zeer gewaardeerd)
- Ook ik ben benieuwd naar de ervaringen, verbetervoorstellen en opbouwende kritiek van gebruikers!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 25 september 2004, 20:13:15
T-J allereerst leuk dat je reageert. Ik denk dat zeker de verenigingen die redreg gebruiken je een stuk positieve feedback kunnen geven.
- Doorgeven van gegevens aan andere posten of andere hulpverleningsdiensten kan door een rapport (ook vondelingenrapporten) af te drukken op papier. (Of als excel bestand te exporteren)
Maar ik denk (spreek ik even voor koen) dat de vraag was of je het ook in een netwerk omgeving (meerder lokaties) kan gebruiken. Wij maken bv nu zelf gebruik van een systeem dat op twee lokaties draait en waarschijnlijk volgend jaar ook bij onze buurbrigade. Gegevens worden nu nog maar 1 keer ingevoerd en zijn dan direct beschikbaar voor de andere lokaties (zeker bij vondelingen en zoekacties zeer waardevol).
[img]/img]


T-J

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 25 september 2004, 21:13:00
Beste Erny (en alle anderen ;)) We hebben RedReg niet speciaal ontworpen voor gebruik in een multi-user omgeving. Hierover 2 opmerkingen:

1) Als je dezelfde RedReg applicatie vanaf meerdere lokaties (bijv. via een LAN) start, kan vanaf beide lokaties in dezelfde database invoer gepleegd worden. Echter:
2) Het zou kunnen gebeuren dat twee updates elkaar "in de weg zitten". (Wat mogelijk tot vervelende foutmeldingen of inconsistentie zou kunnen leiden)

Ik heb het op mijn thuisnetwerk wel al eens geprobeerd en dat werkte goed, maar ik (we) kunnen nu geen garantie geven dat het altijd goed gaat. Ik zal er eens naar kijken en mijn bevindingen hier op het forum kenbaar maken.

**edit**
Okee, ik heb het even getest. Het kan eenvoudig problemen opleveren, zeker als van meerdere lokaties invoer gepleegd wordt. Het betreft dan met name het dagrapport. Voor de overige functionaliteit zijn minder problemen te verwachten, behalve dat het voor kan komen dat tijdens het invoeren van bijvoorbeeld een hulpverleningsrapport de groep met aanwezigen ondertussen kan wijzigen. Hierdoor is deze lijst in deze gevallen mogelijk onvolledig. (Het levert in geen enkel geval problemen op als een hulpverlener wordt geselecteerd die ondertussen is verwijderd)
Kortom: Multi-user is niet geheel veilig. Als op 1 lokatie wordt "geschreven" kan er vanaf andere lokaties, via een lokaal netwerk, wel veilig worden "gelezen". Ik kan echter niets garanderen, want we hebben er in ons ontwerp geen rekening mee gehouden.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 25 september 2004, 21:53:51
Voor een succesvol gebruik vind ik dat het programma vanaf meerdere posten gebruikt moet kunnen worden. Zandvoort heeft inmiddels een geavanceerd netwerk tussen de posten in gebruik, onze hoofdpost en hopelijk ook onze hulppost worden hierop aangesloten, dus de infrastructuur is er.  
Het is dan handig als eventuele veranderingen of aanvullingen worden voorzien van een identiteit zoals 60-21 Ernst of 28-11 Koen. Die postnummers kunnen vast zijn, zodat altijd duidelijk is waar de laatste wijziging is uitgevoerd, misschien kan er nog een knipper pop up bij met 'update'?

Overigens maak het met het inpassen van allerlei wensen niet te moeilijk om te bedienen.
Alles zo simpel mogelijk houden, zeker het praktisch gebruik, blijft belangrijk, Keep It Stupide Simple! Als je het KISS doet heeft het aan het strand de meeste kans van slagen.

Verder heb ik nog een opmerking over de privacy, dit ligt nogal gevoelig, ik denk dat je je er bewust van moet zijn en er tegelijkertijd niet te diep op in moet gaan.
Een oplossing is misschien dat na bv. 6 maanden automatisch alle voor en achternamen van de mensen aan wie hulp is verleend gewist worden.

Trouwens fraai en nuttig dat het getijverloop getoond kan worden.

Ter info, er is een site van de KLPD over vermiste personen en vermiste kinderen, riant gesponsoord door enkele grote computerbedrijven. Misschien dat er via die weg nog wat te leren valt en wie weet hebben ze nog een printer over.

Vanwege het nieuws op jullie site vermeld ik nog even de URL:
http://www.reddingsbrigade.net/redreg/
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 25 september 2004, 23:40:02
Door er een access applicatie van te maken, heeft de applicatie al een aantal belangrijke infrastructurele nadelen..

Database is niet multi-user en moet altijd rechtstreeks benaderd worden door filelocking..
recordlocking werkt slecht in MS-Access.

Door niet te kiezen voor een XML oplossing en de infrastructuur iets aan te passen, komt de functionaliteit niet ten goede en zijn  de gegevens ook niet  direct raadpleegbaar..
Ook zijn mobiele toepassingen als een PDA-raadpleegbaar niet toegankelijk.. zelfs niet goed met een citrix gebasseerde oplossing..
Verder zijn koppelingen tussen databases van diverse organisaties niet mogelijk.

Neem maar eens contact op. misschien kan ik wel wat betekenen om dit op te lossen..