Als trekker van de RVR in onze regio ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar ik zie wel potentie in dit plan.
Het plan als geheel gaat misschien wat ver, zeker voor minder waterrijke gebieden, maar je weet zelf ook hoe het werkt bij de overheid: je krijgt altijd minder dan je vraagt, dus begin met hoog inzetten
Als ik goed begin geinformeerd heeft BZK het contract met Reddingsbrigade Nederland voor de rampenvloot net met 5 jaar verlengd. En volgens mij is het de bedoeling dat de Reddingsbrigades in die 5 jaar bewijzen dat ze de RVR waar kunnen maken, oftewel een rol van belang kunnen gaan spelen in de keten van de veiligheidsregio. Daarna zou de financiering moeten gaan verschuiven van BZK (landelijk) naar de regio's.
Misschien nog niet zichtbaar, maar ik weet dat er al in heel veel regio's gesprekken zijn tussen reddingsbrigades en de veiligheidsregio en dat er ook al overeenkomsten zijn gesloten. En echt niet alleen in de pilot-regio's, maar juist ook in de waterrijke binnenlanden langs de Maas, Waal en IJssel....
Je probeert het mooi 'neutraal' te formuleren, maar ook in deze post druipt je voorkeur voor de KNRM er gewoon weer vanaf. Maar de KNRM heeft in deze gewoon 1 groot manco en dat is juist wat BZK zoekt in een partner voor de rampenbestrijding: mensen, heel veel mensen! De Reddingsbrigade kan gewoon ineens 90x4=360 man optrommelen en waarschijnlijk nog wel meer. En ja, deze mensen zijn niet getraind in Engeland en zijn nog nooit in een helikopter gehesen, maar je kunt ze wel met een gerust hart een overstromingsgebied insturen. Dat lukt de KNRM gewoon niet, en al helemaal niet landelijk gedekt, want heb in risico-overstromingsgebieden als Limburg en Gelderland-Zuid nog nooit KNRM gezien?
Er zijn verschillende onderzoeken verschenen (staan ook in Rapport RVR) waaruit gewoon blijkt dat de vrijwilligers van de Reddingsbrigade onmisbaar zijn in de Nederlandse hulpverleningsketen, omdat je in een waterrijk land met een aardige kans op overstromingen gewoon een 'grote' organisatie nodig hebt voor de waterhulpverlening. Heel vaak zien de Reddingsbrigades de KNRM als de 'grote broer', omdat de KNRM meer geld heeft, grotere boten, sterkere opleiding etc., maar in dit geval is de KNRM gewoon 'te klein' want het gaat om MENSEN!