Na een etentje en een wijntje toch nog eens de discussie gelezen. Wat mij opvalt is dat we toch meer op een lijn zitten dan we denken Joost. Ik zie dat jij/jullie ook met name de lokale samenwerking zoeken binnen de mogelijkheden die je hebt.
............. Ik ben niet positief over het welslagen van de RVR en denk dat de invulling per regio verschilt.
Na een etentje en een wijntje wordt alles milder
Volgens mij zitten we aardig op een lijn, maar heb jij een ander beeld van wat een RVR zou moeten zijn dan ik. Vooral dat zinnetje 'Ik ben niet positief over het welslagen van de RVR en denk dat de invulling per regio verschilt' viel me op: ik denk juist dat de RVR gaat slagen OMDAT de invulling per regio verschilt!
Juist de lokale invulling van de samenwerking is zo enorm belangrijk, en dat hebben ze gelukkig dit keer goed gezien bij Reddingsbrigade Nederland. Niet iedere Veiligheidsregio is hetzelfde, niet in alle VR's hebben de reddingsbrigades van oudsher dezelfde rol en niet alle Reddingsbrigades kunnen hetzelfde. Daarom wil je geen eenheidsworst, maar een ruim kader waarbinnen lokaal de juist uitwerking kan worden gekozen.
Als je het heel strikt bekijkt, vraagt het programma RVR maar om 2 dingen van de Reddingsbrigades:
1) lokale samenwerking
2) op de schaal van de Veiligheidsregio
De convenanten tussen de brigades onderling worden ook per regio opgesteld en ook het convenant van de samenwerkende brigades met de Veiligheidsregio wordt per regio opgesteld. Er zijn een paar onderdelen verplicht vanuit RN, maar invulling van de thema's waarop wordt samengewerkt, de diensten die geleverd kunnen worden, de vergoedingen, de rechtsvorm etc. zijn de brigades vrij in om dat onderling te regelen.
En dan denk je: waarom dan? Nou, omdat de Veiligheidsregio's ook zo zijn. Daar ligt een landelijke wet aan ten grondslag, maar de invulling is de uitkomst van lobby en politiek van alle gemeenten in een regio. Daardoor is er geen een hetzelfde, dus moeten ook de Reddingsbrigades per veiligheidsregio een passende samenwerking neer zetten. En dat lijkt aardig te lukken!
Waar ik alleen mijn twijfels over heb, is in hoeverre het de RVR's lukt om uiteindelijk zelf regionale financiering te regelen. De geldkraan vanuit het Ministerie naar de landelijke organisatie gaat over enkele jaren dicht. Dat geld gaat (met een flinke korting) voortaan naar de Veiligheidsregio's die daar 'waterhulpverlening en rampenbestrijding bij overstromingen' van moeten organiseren. De RVR's zouden dan de logische keus moeten zijn om het aan te besteden, maar de vraag is hoeveel VR's het geld lekker houden of aan iets anders uitgeven en denken: "overstroming? dat gebeurt toch bijna nooit!"