Genoeg gezeurd dezen avond... eens kijken of er nog positievere berichten op het forum geplaatst zijn.
Ik vind dat een hele negatieve benadering, met die insteek graaf je gewoon je eigen graf... Ik heb jarenlang bij een organisatie gewerkt waar ze ook met die insteek hun markt benaderden en dat heeft bijna tot een faillissement geleid: krimpende markt, krimpend klantenbestand en maar vasthouden aan wat je ooit goed deed, maar dan met steeds minder mensen en op steeds kleinere schaal. Nu is er een nieuwe directeur die vooral uitgaat van wat we wel kunnen, vanuit eigen kracht innoveren, investeren. Wel realistisch blijven, maar soms ook gewoon iets proberen zonder dat je weet of het gaat lukken.
In onze regio zien we de RVR echt als een kans: dingen die niet je core business zijn, kunnen dat wel worden. De Brandweer wil hier graag van onze diensten gebruik maken, niet als first responder, maar meer als 2e-lijns bij waterongevallen, zoekacties etc. Maar dan alleen als we regionaal dekkend kunnen werken. Dat konden we niet, maar we gaan nu brigades die alleen zwemopleidingen geven helpen om een vaartak op te zetten. Daar heeft de Brandweer iets voor over en die brigades worden versterkt, een vaartak trekt toch weer nieuwe en andere vrijwilligers aan. Want die zijn er wel, als je maar een uitdaging biedt. We hebben hier met z'n allen nog 0 euro uitgegeven aan de RVR, we hebben ook geen ingewikkelde overlegstructuur opgetuigd en dat zijn we ook niet van plan.
Wat hebben we dan wel gedaan? We hebben 06-nummers en mailadressen uitgewisseld van uitvoerende mensen, zodat ze elkaar kunnen benaderen met vragen en ideeen. En we hebben op een gratis site een kennisplatform opgetuigd waarin iedereen documenten kan uitwisselen, waarin we een centrale agenda hebben etc. En dan gaat het vooral om: elkaar kennen en kennis durven delen. Dus gewoon jouw draaiboeken en plannen en protocollen op internet dumpen, zodat een ander daar zijn eigen logo op kan plakken. En daar hebben we binnen 1 jaar al zoveel voordeel uit behaald!
Zo zijn we nu aan het kijken om boten en bemanningen uit te wisselen bij bewakingen: wij hebben soms als brigade zoveel in 1 weekend, dat we gewoon mensen tekort komen. Terwijl andere brigades strootjes moeten trekken wie er dit keer mag gaan. Dan bellen we even of die andere brigade misschien een boot met bemanning, of soms zelfs alleen bemanning kan leveren. Zijn we allemaal blij. Hoeft niet ingewikkeld te zijn, toch?
Ik vind het mooie aan het programma RVR dat er landelijke uitstraling komt en je op de schaal van de veiligheidsregio's kunt meedoen, maar dat er IN iedere regio maatwerk wordt toegepast. Reddingsbrigade Nederland geeft adviezen, tips en heeft enkele randvoorwaarden, maar hoe je het precies invult is echt aan de brigades zelf. Daarom hebben wij bewust gekozen om vooral praktisch samen te werken, kennis en mensen uitwisselen, samenwerken op basis van vertrouwen. Geen hierarchie, geen extra kosten. Ik weet dat er regio's zijn waar zelfs een aparte stichting is opgericht om ook materiaal regionaal onder te brengen enzo, dan moet je je volgens mij echt afvragen wat nu het doel is en wat het middel. Zoals je zelf al zegt: die structuur gaat je niet helpen als de shit de ventilator raakt, dat uitwisselen van 06-nummers wel!
Ik ben het met je eens dat we op een aantal punten compacter en goedkoper kunnen en moeten worden. Als ik aan de andere kant zie dat het bedrag dat Nederlanders jaarlijks aan goede doelen geven nog ieder jaar stijgt. En dat ik aan 1 brief naar het Rabofonds genoeg heb om 2 AED's cadeau te krijgen!? Dan zijn er nog kansen genoeg. Juist in deze veranderende maatschappij is er veel behoefte aan eigen initiatieven: waarom je handje ophouden naar de gemeente, als je op een andere manier fondsen kunt werven en dat je dan je diensten GRATIS kunt aanbieden aan die gemeente! Dat is pas win-win...
Kort gezegd: de RVR biedt heel veel kansen, maar het is aan de brigades zelf om er wat van te maken of om het kapot te maken....