Voertuigen Reddingsbrigade: hoe gefinancierd?

Auteur Topic: Voertuigen Reddingsbrigade: hoe gefinancierd?  (gelezen 7332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2010, 14:36:50
Nou ja, "lief", inzet van auto's door HV-diensten is voor veel merken en dealers wel een "gratis" reclame-plaatje. Tenminste, niet gratis, maar het betekent wel veel bereidwilligheid.

Ik meen dat er in het geval van het voertuig van de foto, van de RB Wijk aan Zee, ook een soort terugkeer-afspraak op zit. Na gedane dienst gaat het voertuig retour naar de dealer om als ocassion weer door te verkopen. Die "diensttijd" zal dan wel korter zijn dan normaal.

RB Nederland heeft ook een deal met Toyota Nederland. Lokale brigades kunnen, onder voorwaarden, via deze deal prijsgunstig een Toyota aanschaffen. Deze deal bestaat nu een jaar of 2, maar volgens mij zijn er nog maar 1 of 2 brigades die ervan gebruik hebben gemaakt.
Een beetje Landcruiser komt zonder BPM en zonder BTW op 35000 euro.......dan nog spuiten, stripen en OGS (en de rest). Voor een beetje reddingsbrigade een reden om te kijken naar een voertuig dat wel binnen het budget past. Misschien zou RN naast een deal met Toyota ook met andere leveranciers afspraken kunnen maken.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2010, 16:14:42
Het probleem blijft dat voor het werk dat met de auto's gedaan wordt gewoon niet zo veel keus is. Wij hebben in het verleden diverse testdagen met diverse 4x4's gedaan en er zijn weinig merken die een 4x4 leveren die:
- uitstekende terrein eigenschappen (vooral voor strand) heeft
- voldoende ruimte voor inbouw (ambu)brancard
- na inbouw brancard voldoende werktruimte en 3 tot 4 volwaardige zitplaatsen overhoudt...

Je komt dan dus al snel uit bij Toyota (waar reddingsbrigade landelijke afspraken mee heeft), Land Rover of eventueel Nissan/mitsubishi voor de pick-up varianten...

Wat betreft de diensttijd die moet (net al andere hulpverleningsauto's) minimaal 5 jaar zijn om bij het ministerie in aanmerking voor 0% BPM tekomen  123chill
[img]/img]


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2010, 16:22:40
Het probleem blijft dat voor het werk dat met de auto's gedaan wordt gewoon niet zo veel keus is. Wij hebben in het verleden diverse testdagen met diverse 4x4's gedaan en er zijn weinig merken die een 4x4 leveren die:
- uitstekende terrein eigenschappen (vooral voor strand) heeft
- voldoende ruimte voor inbouw (ambu)brancard
- na inbouw brancard voldoende werktruimte en 3 tot 4 volwaardige zitplaatsen overhoudt...

Je komt dan dus al snel uit bij Toyota (waar reddingsbrigade landelijke afspraken mee heeft), Land Rover of eventueel Nissan/mitsubishi voor de pick-up varianten...

Wat betreft de diensttijd die moet (net al andere hulpverleningsauto's) minimaal 5 jaar zijn om bij het ministerie in aanmerking voor 0% BPM tekomen  123chill
5? Ik zie onze opvallende voertuigen wel korter rondrijden...


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2010, 17:07:58
5? Ik zie onze opvallende voertuigen wel korter rondrijden...

Artikel 15 Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992, hoodstuk 4, afdeling 2: teruggaaf

"4.In geval voor een personenauto, een motorrijwiel of, gedurende de eerste vijf jaren na inschrijving in het in artikel 1, tweede lid , bedoelde register, een bestelauto, niet langer wordt voldaan aan de voorwaarden en beperkingen voor teruggaaf, wordt vanaf dat moment het teruggegeven bedrag, met overeenkomstige toepassing van artikel 10 , als belasting verschuldigd. Het zesde en zevende lid van artikel 10 zijn niet van toepassing. De verschuldigd geworden belasting wordt door degene aan wie de teruggaaf is verleend, op aangifte voldaan binnen een maand na het moment dat niet langer aan de voorwaarden en beperkingen wordt voldaan.

Dit geldt voor alle HV voertuigen die onder vrijstelling worden aangeschaft....
[img]/img]


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2010, 17:24:54
Wat jij noemt gaat over bestelauto's die door hun inrichting BPM-vrij zijn. Niet over personenauto's die OGS hebben.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2010, 17:36:45
Aanvulling:

Citaat
Artikel 15 Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992

    *

      1. Teruggaaf van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, op aanvraag verleend voor personenauto's, motorrijwielen en bestelauto's die:
          o

            a. zijn ingericht om te worden gebruikt door de politie en als zodanig uiterlijk kenbaar zijn;
          o

            b. zijn ingericht om te worden gebruikt door de brandweer en als zodanig uiterlijk kenbaar zijn;
          o

            c. kennelijk zijn ingericht om te worden gebruikt door een invalide en zijn uitgerust met een elektromotor dan wel met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 250 cm³;
          o

            d. zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden en als zodanig uiterlijk kenbaar zijn;
          o

            e. zijn ingericht voor het vervoer van stoffelijke overschotten en als zodanig uiterlijk kenbaar zijn;
          o

            f. zijn ingericht voor het vervoer van gevangenen en als zodanig uiterlijk kenbaar zijn;
          o

            g. zijn ingericht en uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van rolstoelgebruikers in groepsverband;
          o

            h. zijn ingericht voor het vervoer van zieke of gewonde dieren en als zodanig uiterlijk kenbaar zijn;
          o

            i. zijn ingericht voor geldtransport en als zodanig uiterlijk kenbaar zijn.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2010, 17:42:50
Wat jij noemt gaat over bestelauto's die door hun inrichting BPM-vrij zijn. Niet over personenauto's die OGS hebben.

je moet maar even doorklikken vanaf deze regeling (vervolg artikelen zijn klikbaar)

http://lexius.nl/kaderbesluit-bpm/artikel8.2 ->
d. het motorrijtuig wordt uitsluitend gebruikt voor activiteiten gericht op het redden van drenkelingen.
De voorwaarden die in artikel 5 van het besluit worden gesteld aan het teruggaafverzoek zijn van overeenkomstige toepassing.

http://lexius.nl/uitvoeringsbesluit-belasting-van-personenautos-en-motorrijwielen-1992/artikel5/ ->
Artikel 5De in artikel 15 van de wet bedoelde teruggaven worden slechts verleend indien de belastingplichtige binnen dertien weken na de registratie van de de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto daartoe verzoekt.

http://lexius.nl/wet-op-de-belasting-van-personenautos-en-motorrijwielen-1992/artikel15/ ->
[img]/img]


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2010, 17:44:53
Een beetje Landcruiser komt zonder BPM en zonder BTW op 35000 euro.......dan nog spuiten, stripen en OGS (en de rest). Voor een beetje reddingsbrigade een reden om te kijken naar een voertuig dat wel binnen het budget past. Misschien zou RN naast een deal met Toyota ook met andere leveranciers afspraken kunnen maken.

Wat ik weet over de "deal" van RB NL is dat indertijd met meerdere fabrikanten/importeurs is gesproken. De medewerkers van het Landelijk Bureau reden toen net al met diverse Mitsubishi's bijvoorbeeld. Het wordt voor een merk als Toyota natuurlijk minder interessant om een speciaal pakket te bieden als meerdere concurrenten meedoen.

Hoe of wat weet ik verder ook niet, heb toen meer meegedacht over intro striping, Brancherichtlijn OGS, ontwerpen nieuwe huisstijl/logo e.d.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2010, 17:56:37
zulke dikke bakken zijn het toch niet?  123chill

[img]/img]


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2010, 17:57:28
je moet maar even doorklikken vanaf deze regeling (vervolg artikelen zijn klikbaar)

http://lexius.nl/kaderbesluit-bpm/artikel8.2 ->
d. het motorrijtuig wordt uitsluitend gebruikt voor activiteiten gericht op het redden van drenkelingen.
De voorwaarden die in artikel 5 van het besluit worden gesteld aan het teruggaafverzoek zijn van overeenkomstige toepassing.

http://lexius.nl/uitvoeringsbesluit-belasting-van-personenautos-en-motorrijwielen-1992/artikel5/ ->
Artikel 5De in artikel 15 van de wet bedoelde teruggaven worden slechts verleend indien de belastingplichtige binnen dertien weken na de registratie van de de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto daartoe verzoekt.

http://lexius.nl/wet-op-de-belasting-van-personenautos-en-motorrijwielen-1992/artikel15/ ->

Erny, ik haal hier nog steeds niet uit dat ze minimaal 5 jaar in dienst moeten blijven.