Voertuigen Reddingsbrigade: hoe gefinancierd?

Auteur Topic: Voertuigen Reddingsbrigade: hoe gefinancierd?  (gelezen 7334 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Gepost op: 30 juli 2010, 18:37:31
Hoi!

Ik verbaas me al enige tijd over de 'dikke bakken' bij diverse Reddingsbrigades in mijn werkgebied. 4x4 (dat dat nodig is snap ik), ruim, volledig voorzien van apparatuur en OGS. Het zijn ook vaak nieuwe wagens. Ook op het forum zie ik regelmatig gave bakken voorbij komen.

Nu ben ik benieuwd hoe dit gefinancierd wordt. Waar komt dat geld vandaan? Of zijn dealers gewoon heel lief? ;)

Overigens is dit geen afgunst hoor, Reddingsbrigade is een belangrijke partner in het politiewerk, maar ik vroeg het me gewoon af.




ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2010, 19:52:03
Omdat deze voertuigen volgens de richtlijnen zijn uitgevoerd met striping, is er vrijstelling van BPM waardoor de initiele aanschafprijs relatief lager uitvalt. Verder zijn het vaak ook gemeentes en tegenwoordig ook de veiligheidsregio's die een duit in het zakje doen.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2010, 20:01:46
Bij sommige reddingsbrigades word het door de leden opbrengst gefinancierd, maar dan zijn vaak de "bakken: minder dik. Dit is een kleine groep.

De meeste reddingsbrigades die hebben een taak toegewezen gekregen door gemeente of provincie voor het beveiligen van een stuk strand of een stuk binnenwater. Er word vaak gekeken door een gemeente wat de opbrengst is in de toeristensector en welk deel dat water of strand hun oplevert. aan de hand daarvan word er gekeken of het veiliger moet of niet.

Een reddingsbrigade word tegenwoordig een stukje openbare veiligheid in de schoenen geschoven (vaak willen ze dit zelf ook dragen) en daar kan dan "zo'n dikke bak"van gekocht worden. Sommige reddingsbrigades die doen dit ism de brandweer.

Ook zijn er reddingsbrigades die zichzelf verhuren bij evenementen. ze zorgen dan voor een stuk beveiliging. Een hele oude en bekende is BV te land terzee en in de lucht van de TROS. Maar er zijn er veel meer. van kleine wedstrijden (open water zwemwedstrijd) tot mega grote zeil evenementen.

Maar het is niet alleen maar goede tijden dikke bakken hoor, er zijn ook verenigingen waar gemeenten zwaar onderbetalen, de club die gratis openbare veiligheid waarborgt op of rond een strand of water. Dat kost zo nu en dan een bootje en klaar. Helaas werkt het zo niet en steeds meer reddingsbrigades trekken dan ook aan de bel.

Reddingsbrides Nederland, ondersteund de reddingsbrigades met centrale inkoop en goede leveringscondities maar er zijn ook verenigingen die zelf sponsoren zoeken of goed zaken kunnen doen bij andere bedrijven waardoer een vette boot gekocht kan worden.

Er zijn voor deze boten nogal wat eisen, afhankelijk met welk doel de boot gekocht word. maar er word vaak veel van deze boten gevraagd,  betrouwbaarheid is erg belangrijk en is vaak belangrijker als snelheid en luxe/hoe mooi hij eruit ziet.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2010, 20:03:18
oeps iets te snel gereageerd en verkeerd gelezen  :D :-X,

ging om auto's,

sommige dingen zijn wat dat betreft hetzelfde haha


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2010, 20:10:32
Omdat deze voertuigen volgens de richtlijnen zijn uitgevoerd met striping, is er vrijstelling van BPM waardoor de initiele aanschafprijs relatief lager uitvalt. Verder zijn het vaak ook gemeentes en tegenwoordig ook de veiligheidsregio's die een duit in het zakje doen.
Dat eerste wist ik ja. :)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2010, 08:38:31
Hoi!

Ik verbaas me al enige tijd over de 'dikke bakken' bij diverse Reddingsbrigades in mijn werkgebied. 4x4 (dat dat nodig is snap ik), ruim, volledig voorzien van apparatuur en OGS. Het zijn ook vaak nieuwe wagens. Ook op het forum zie ik regelmatig gave bakken voorbij komen.

Nu ben ik benieuwd hoe dit gefinancierd wordt. Waar komt dat geld vandaan? Of zijn dealers gewoon heel lief? ;)

Overigens is dit geen afgunst hoor, Reddingsbrigade is een belangrijke partner in het politiewerk, maar ik vroeg het me gewoon af.

Wat versta jij nou onder 'dikke bakken'?


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2010, 13:04:51
Dit:


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2010, 13:36:48
Of zijn dealers gewoon heel lief? ;)

Nou ja, "lief", inzet van auto's door HV-diensten is voor veel merken en dealers wel een "gratis" reclame-plaatje. Tenminste, niet gratis, maar het betekent wel veel bereidwilligheid.

Ik meen dat er in het geval van het voertuig van de foto, van de RB Wijk aan Zee, ook een soort terugkeer-afspraak op zit. Na gedane dienst gaat het voertuig retour naar de dealer om als ocassion weer door te verkopen. Die "diensttijd" zal dan wel korter zijn dan normaal.

RB Nederland heeft ook een deal met Toyota Nederland. Lokale brigades kunnen, onder voorwaarden, via deze deal prijsgunstig een Toyota aanschaffen. Deze deal bestaat nu een jaar of 2, maar volgens mij zijn er nog maar 1 of 2 brigades die ervan gebruik hebben gemaakt.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2010, 13:47:14
Dit:


Sorry, noem dit geen dikke bak 8)


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2010, 14:20:50
Dank roekeloos en SimonSt voor de uitleg.  O0