Discussie brancherichtlijnen pol / brw / ambu

Auteur Topic: Discussie brancherichtlijnen pol / brw / ambu  (gelezen 8655 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2010, 20:19:10
Overigens zijn brancherichtlijnen niet aan te merken als voorschriften verbonden aan de ontheffing. Tenzij in de ontheffing expliciet bij de voorschriften verwezen wordt naar de brancherichtlijn.
Hm, hoe kom je daarbij? De brancherichtlijn is naar mijn weten een vrijstelling en in die vrijstelling zijn de voorschriften opgenomen. Lijkt mij dan...


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2010, 20:23:25
Hm, hoe kom je daarbij? De brancherichtlijn is naar mijn weten een vrijstelling en in die vrijstelling zijn de voorschriften opgenomen. Lijkt mij dan...

Dat is niet correct de ontheffing word verleend door de minister. De richtlijn word opgesteld door de raad van hoofdcommissarissen.

gr
Mike


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2010, 20:32:26
Dat is niet correct de ontheffing word verleend door de minister. De richtlijn word opgesteld door de raad van hoofdcommissarissen.

gr
Mike
Dank voor je scherpte. Ik haal het e.e.a. door elkaar blijkbaar ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2010, 23:08:56
het is en blijft altijd je eigen verantwoording. Immers jij zit achter stuur. Er kan ten alle tijde van de branche richtlijn worden afgeweken, alleen dit zal altijd moeten worden doorgegeven aan de meldkamer en deze beslist voor hoelang deze blijft staan.

Gebeurt dit bij jullie nog? Bij ons wordt het nauwelijks nog doorgegeven (alleen heel soms bij spoedritten en niet om iemand te achterhalen). Dat kan een hoop gezeur opleveren als het fout gaat :-X. Meestal wordt het wel netjes achteraf afgemuteerd.. dat dan weer wel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2010, 23:43:22
Hoe zit dat eigenlijk met ABS, ASR, BAS, ETS, ESP etcetera? Allemaal moderne rem-en stabiliteitssystemen...hoe bepaalt men de remweg als een voertuig met 1-of meer van deze systemen is uitgerust?

Voorbeeld: je rijdt 60km boven de richtlijn, je remt bruusk voor een noodsituatie en door dat remmen is je snelheid al met 60km/pu gereduceerd voordat je ergens op klapt.

Hoe bepaalt men naderhand je werkelijk gereden snelheid?

Ik ben geen VOA, maar heb dezelfde vraag aan hun gesteld, maar er zijn altijd wel wat sporen te vinden.  Zelfs met alle elektronische hulpmiddelen.
(de toekomst: de black box, registreerd alles wat je doet...)
De voa weet eigenlijk altijd wel een redelijke inschatting te geven van de snelheid....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2010, 23:44:51
Onder andere dmv. (indien aanwezig) een voertuig volgsysteem (UDS bijv.), anders kan men dmv. remproeven en allerlei ingewikkelde berekeningen aan de gereden snelheid komen.

UDS = Unfall Data Spreicher, ofwel een 'flight data recorder' in de auto. Neemt een bepaalt tijdsbestek op en overschrijft dit constant. Bij een ongeval stopt de opname en zo heb je altijd een beeld van de laatste momenten voor de klap (snelheid, versnelling etc). Dit is dus geen AVLS zoals ik twee mensen zie beweren!!!

UDS hebben vrij veel voertuigen al, ik weet zo ie zo de auto's van de politieacademie en Flevoland (volgens mij is het al een landelijk fenomeen).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2010, 08:01:39
Dit is dus geen AVLS zoals ik twee mensen zie beweren!!!

UDS hebben vrij veel voertuigen al, ik weet zo ie zo de auto's van de politieacademie en Flevoland (volgens mij is het al een landelijk fenomeen).

Hóhó, ik noem een voertuig volgsysteem als bijvoorbeeld UDS ... Die ''volgt'' de (technische) verrichtingen van het voertuig en legt die inderdaad vast ;)
Een AVLS of iets kan alleen de gereden route (in sommige regio's) terug zien.
UDS is nóg lang niet landelijk verspreid, er zijn maar een aantal regio's die het gebruiken .... Centjes centjes ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2010, 14:53:12
Hóhó, ik noem een voertuig volgsysteem als bijvoorbeeld UDS ... Die ''volgt'' de (technische) verrichtingen van het voertuig en legt die inderdaad vast ;)

Je probeert het mooi te brengen maar het begrip 'voertuigvolgsysteem' dekt toch wel een hele andere lading (google het maar eens bijvoorbeeld), namelijk het traceren van voertuigen. UDS is niet meer en minder dan een blackbox dat alleen gegevens opslaat. ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2010, 16:23:47
Je probeert het mooi te brengen maar het begrip 'voertuigvolgsysteem' dekt toch wel een hele andere lading (google het maar eens bijvoorbeeld), namelijk het traceren van voertuigen. UDS is niet meer en minder dan een blackbox dat alleen gegevens opslaat. ;)

Op de (voormalige) Mitsubishi les-voertuigen van de PolitieAcademie zat het UDS systeem ook, in de kofferbak zat de harde schijf met de tekst ''Vehicle-tracing system''.
Een meldkamer kon dit voertuig niet (live) volgen maar kon bij bijvoorbeeld diefstal wél dmv het UDS systeem een GPS lokatie verkrijgen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2010, 16:40:57
Uds is niet meer en minder dan een systeem  dat vastlegt wat jij als bestuurder hebt gedaan. Voor het volgen van voertuigen heb je toch echt een systeem nodig zoals avls. Maar goed uds is ook niet meer nodig in rotterdam heeft men de gegevens van de boordcomputer reeds gebruikt bij een aanrijding en we zullen zien wat de rechter daar van zegt.