Discussie brancherichtlijnen pol / brw / ambu

Auteur Topic: Discussie brancherichtlijnen pol / brw / ambu  (gelezen 8457 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #30 Gepost op: 2 augustus 2010, 15:55:23
Dat niet alleen....wat dacht je van de bekeuringen die binnenstromen als je een beetje achtervolging hebt ? Ik heb een achtervolging gehad over de A10 door het 80 km gebied.... gemiddelde snelheid.... 170 in het uur... goed dat was snachts... maar goed.... is een andere regio.... en is 30 km harder dan de branche richtlijn voorschrijft....

Er zou dus meer training moeten komen (zoals in engeland al gebruikelijk is) in het beoordelen van verkeers-situaties en of er onaanvaardbare risico's worden genomen. Dat kan volgens mij beter worden ingeschat door iemand die op dat moment aan de achtervolging deelneemt dan door een centralist of een ovd-p.

Zeker als de betreffende collega's daarvoor opgeleid zijn....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #31 Gepost op: 2 augustus 2010, 16:54:44
True. Maarja, geld he.

Lijkt me trouwens wel een spanningsveld voor je. Enerzijds ben je centralist, anderzijds ben je hoofdagent. Maargoed, dat is weer een andere discussie.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #32 Gepost op: 3 augustus 2010, 07:02:19
Dat spanningsveld valt wel mee, ik ga er vanuit dat mijn collega's proffesioneel genoeg zijn om de achtervolging te staken als het gevaarlijk wordt. Anderzijds zal ik niet aarzelen als ik hoor dat ze met hoge snelheden de binnenstad in duiken.... dan gaat de stekker eruit en proberen we het net gewoon te sluiten door de uitvalswegen te bezetten.... soms moet je slim zijn ipv heel snel....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #33 Gepost op: 3 augustus 2010, 15:52:07
soms moet je slim zijn ipv heel snel....
Dat sowieso ;)


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #34 Gepost op: 3 augustus 2010, 19:17:33
het gaat er om dat je weet waar je mee bezig bent en als je het dan kan verantwoorden dan is er niks aan de hand. Vaak zat het drie voudige van ter plaatse geldende maxium snelheid. Maar heb er er altijd een legitiem verhaal bij, niks van de zwarte BMW en weet ik wat voor nono verhalen.

Het is gewoon erg simpel allemaal. +40 geen overleg meldkamer daar boven overleg en tot het anders is gewoon doorgaan. Immers daarvoor heeft men in de satus uitvonden om boven de branch richtlijn te gaan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 9 augustus 2010, 17:26:47
Ik denk dat er daarom ook een Middel WO is gegeven. Met de personenauto is het al snel een kwartiertje om in Reutum te komen vanaf Almelo. Dus met Prio1 schat ik toch al gauw zo'n 10 minuten (misschien nog wel meer vanwege de vele wegwerkzaamheden in Almelo). Hengelo is ook gemiddeld een kwartiertje rijden. Laten we hopen dat de brandweer op tijd komt om de perso(o)n(en) in kwestie te kunnen redden.

Als je duikers op langere tijden gaat zetten moet je je afvragen of het nog wel zin heeft om prio 1 te gaan rijden. Je mag maar 20 km/u harder dan de rest van het verkeer en elke kruising moet je stapvoets oversteken als je van OGS gebruik maakt om voorrang te krijgen... Breng je niet meer risico in het verkeer dan het uiteindelijk oplevert? ???


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #36 Gepost op: 9 augustus 2010, 17:30:02
Als je duikers op langere tijden gaat zetten moet je je afvragen of het nog wel zin heeft om prio 1 te gaan rijden. Je mag maar 20 km/u harder dan de rest van het verkeer en elke kruising moet je stapvoets oversteken als je van OGS gebruik maakt om voorrang te krijgen... Breng je niet meer risico in het verkeer dan het uiteindelijk oplevert? ???

Volgens de brancherichtlijn ja... maar (met toestemming van de meldkamer) mag je die 20km/u best overschrijden, eigen inzicht telt. (discussie over de richtlijn loopt elders, maar zo heilig als jij hem stelt, is het dus niet).


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #37 Gepost op: 9 augustus 2010, 17:33:15
Als je duikers op langere tijden gaat zetten moet je je afvragen of het nog wel zin heeft om prio 1 te gaan rijden. Je mag maar 20 km/u harder dan de rest van het verkeer en elke kruising moet je stapvoets oversteken als je van OGS gebruik maakt om voorrang te krijgen... Breng je niet meer risico in het verkeer dan het uiteindelijk oplevert? ???

Ik ben zeer bekend op de weg van Almelo richting Reutum. Gelukkig zijn er niet extreem veel stoplichten op de route naar de plaats des onheils. Wanneer ze Almelo uit zijn, hebben ze het overgrote deel gehad. Dan hoeven ze in principe nog maar 2 stoplichten te doorkruizen, waardoor een snelheid van 20km/h meer (gedurende 10km) is dus 100 km/h, toch een behoorlijke tijdwinst kan opleveren. Uiteraard zal er dan wel moeten worden ingehaald, wat ook nodige risico's meebrengt. Het verschil zal waarschijnlijk 5 minuten zijn, over een geheel lege weg. 1,5 á 2 minuten tijdwinst bij drukte.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 9 augustus 2010, 17:33:55
Volgens de brancherichtlijn ja... maar (met toestemming van de meldkamer) mag je die 20km/u best overschrijden, eigen inzicht telt. (discussie over de richtlijn loopt elders, maar zo heilig als jij hem stelt, is het dus niet).


Is de centralist verantwoordelijk voor de rit of staat de chauffeur voor het hekje na een ongeval waarbij hij is afgeweken van de brancherichtlijn?  :-\


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #39 Gepost op: 9 augustus 2010, 18:01:18
Je mag maar 20 km/u harder dan de rest van het verkeer

Volgens de brancherichtlijn ja... maar (met toestemming van de meldkamer) mag je die 20km/u best overschrijden, eigen inzicht telt.

40 km/pu, meen ik. Maximaal 40 km/pu harder als het overige verkeer.  0098 Als richtlijn.

Behalve woonerven en vluchtstrook, hier heb je afwijkende richtlijnen voor.