MON - Meldkamer Oost Nederland

Auteur Topic: MON - Meldkamer Oost Nederland  (gelezen 60041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 21 oktober 2010, 08:00:33
Wat is het nut van een proefalarm uberhaupt? ;) Een keer per week kijken of je pager het nog doet? ;) Misschien moeten sommige functies toch eens wat vaker meldingen gaan krijgen dan... :)

Een beetje simpele opmerking. Wil je dat een Regionaal Commandant Brandweer vaker een melding krijgt? Op het moment dat hij/zij een melding krijgt is er echt wel wat meer aan de hand dan een container brand. Ik vermoed dat je het niet zo bedoeld hebt maar denk dan eerst even na.

Verder kan een proefalarm ook door het backup systeem gedaan worden. Hierdoor behouden de centralisten hun geoefendheid voor als het echt nodig is en wordt dit systeem 1 keer in de week getest.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #171 Gepost op: 24 oktober 2010, 16:35:26
Na bijna een maandje nieuwe alarmeringen vind ik het nu wel een prettige manier van lezen... er staat over het algemeen meer informatie in een melding en dat is toch prettiger. De opstartfase leek - voor een buitenstaander - nog een beetje chaotisch, maar nu ziet het er allemaal erg netjes uit. Het enigste waar ik nog eigenlijk vraagtekens bij heb is waarom er nog steeds dubbele dubbele punten hebben... B.v.:

Citaat
16:29:57   24-10-10      GROUP-1   PRIO 2 Nacontrole : : Voltastraat : 3 a 8013PM Zwolle 1651
11:25:12   24-10-10      GROUP-1   PRIO 1 Automatisch Rookdetectie : Leiboom Psych Geriatrie OMS 01233 : Van Hetenstraat : 65 7415TT Deventer 2830
04:32:05   24-10-10      GROUP-1   PRIO 2 Brandgerucht : : Koningin Wilhelminalaan : Schalkhaar 2830
01:00:46   24-10-10      GROUP-1   PRIO 1 Brand Wegvervoer : : Tjoenerstraat : 9 7416XK Deventer 2830
22:31:46   23-10-10      GROUP-1   PRIO 1 Automatisch Rookdetectie : Keersluis / Delta Wonen De OMS 700344 : Harm Smeengekade : 18 8011AK Zwolle 1690 1632 1630

Nu begrijp ik best dat dat het vak is waar extra informatie over het object in geplaatst kan worden of een eventuele tweede straatnaam; maar is het niet mogelijk om die tweede dubbele punt weg te laten indien er niks extra's ingeplaatst is? Vanuit mijn eigen programmeerkennis met b.v. PHP is zoiets zeer makkelijk te scripten, dus dan moet dat met zo'n systeem toch ook te doen zijn? :) Ben benieuwd of iemand daar nog antwoord op kan geven!  O0
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #172 Gepost op: 24 oktober 2010, 16:50:52
Nu begrijp ik best dat dat het vak is waar extra informatie over het object in geplaatst kan worden of een eventuele tweede straatnaam; maar is het niet mogelijk om die tweede dubbele punt weg te laten indien er niks extra's ingeplaatst is? Vanuit mijn eigen programmeerkennis met b.v. PHP is zoiets zeer makkelijk te scripten, dus dan moet dat met zo'n systeem toch ook te doen zijn?

Het gaat om GMS he :) Dat systeem wat door computerexperts meermalen volledig is afgekraakt ;)

Bovendien, ik snap je wel hoor, maar je moet uitkijken dat je zoiets niet onnodig ingewikkeld maakt.

Het begon ooit met BR 1 JAARBEURSPLEIN UT, transparanter kun je het niet krijgen.

{BR/HV} {PRIO} {STRAAT} {GEMEENTE}

Nu staan er zelfs vaste woorden in, zoals :

PRIO {PRIO} {MC} : {OBJECTNAAM} : {STRAAT} : {HUISNUMMER} {TOEVOEGING} {POSTCODE} {GEMEENTE} {EENHEDEN}

Als jij een zogenaamde ternary operation wilt hebruiken (a>b ? x : y) dan wordt het gebruik van dubbele punten ineens erg lastig, want die hebben thans al een functie. Ook daar valt wel weer omheen te werken, maar ik zei al; zo'n regel moet niet te lang/ingewikkeld worden. Zo'n ramp zijn die twee opvolgende dubbele punten nu ook weer niet. Dat het niet mooi is dat ben ik met je eens :)

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 24 oktober 2010, 19:25:39
Na bijna een maandje nieuwe alarmeringen vind ik het nu wel een prettige manier van lezen... er staat over het algemeen meer informatie in een melding en dat is toch prettiger. De opstartfase leek - voor een buitenstaander - nog een beetje chaotisch, maar nu ziet het er allemaal erg netjes uit. Het enigste waar ik nog eigenlijk vraagtekens bij heb is waarom er nog steeds dubbele dubbele punten hebben... B.v.:

Nu begrijp ik best dat dat het vak is waar extra informatie over het object in geplaatst kan worden of een eventuele tweede straatnaam; maar is het niet mogelijk om die tweede dubbele punt weg te laten indien er niks extra's ingeplaatst is? Vanuit mijn eigen programmeerkennis met b.v. PHP is zoiets zeer makkelijk te scripten, dus dan moet dat met zo'n systeem toch ook te doen zijn? :) Ben benieuwd of iemand daar nog antwoord op kan geven!  O0

De dubbele punten zijn geplaatst om de MDT's, die gebruik maken van een P2000-ontvanger, het adres te kunnen laten lezen. De MDT wil graag het adres uit het alamrbericht kunnen filteren. Daarom wordt de MDT "geleerd" dat het adres altijd na de tweede dubbele punt komt. Als er geen objectnaam bij het adres wordt gemeld zou je in theorie de dubbele punt weg kunnen laten maar dan "snapt" de MDT het niet meer......
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #174 Gepost op: 24 oktober 2010, 19:36:45
De dubbele punten zijn geplaatst om de MDT's, die gebruik maken van een P2000-ontvanger, het adres te kunnen laten lezen. De MDT wil graag het adres uit het alamrbericht kunnen filteren. Daarom wordt de MDT "geleerd" dat het adres altijd na de tweede dubbele punt komt. Als er geen objectnaam bij het adres wordt gemeld zou je in theorie de dubbele punt weg kunnen laten maar dan "snapt" de MDT het niet meer......

Tsja dan zou ik toch geneigd zijn om te zeggen, als het mogelijk is om een MDT "te leren" dat een adres na de 2e dubbele punt volgt, dan zou het toch ook mogelijk moeten zijn om de regel achteruit te laten lezen en te filteren tussen de laatste (of enige) twee dubbele punten.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #175 Gepost op: 28 oktober 2010, 16:04:27
Er was gister een bootbrand aan de Strandweg in Biddinghuizen.

Zie: 17:08:22 27-10-10  GROUP-2 PRIO 1 : 067231 992 243 JACHTHAVEN FLEVOSTRAND STRANDWEG 1 BIDDINGHUIZEN 8256RZ SCHEEPVAARTBRAND
0700012BRW Veiligheidsregio Flevoland (OvD Midden) (Alarmcode)
0700302BRW Dronten (Biddinghuizen) (Kazernealarm)
0700350BRW Dronten (Biddinghuizen) (Blusploeg)

Hier staat een TS van Harderwijk in de melding, omdat het 'dichtbij' Harderwijk ligt.

Er wordt daarom ook besloten bijstand te vragen, en dan komt deze melding:
p2kflex
17:12:27 27-10-10GROUP-1PRIO 1 Brand Scheepvaart : : Strandweg : 1 8256RZ Biddinghuizen 6941  
0805363BRW Veluwe Noord (Elburg) (Bevelvoerder)
0805365BRW Veluwe Noord (Elburg) (Kazernecode)
0805372BRW Veluwe Noord (Elburg) (Alle Blusploegen)
0805390BRW Veluwe Noord (Elburg) (Lichtkrant)
0806878BRW Veluwe Noord (Elburg) (MDT - TS 6941)

Nu  vraag  ik mij af waarom Elburg er heen gaat.
Het is voor Elburg 20.6 Km rijden
 http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Oostendorperstraatweg+8,+8081+RK+Elburg+(Brandweer+Elburg)&daddr=Strandweg+1,+8256+Biddinghuizen&geocode=FbA7IAMd-XZZACFXkbObg4NM3CnJqxtob9HHRzHv3WX8UowDcQ%3BFdFVHwMdbuVVACl5-0QOGzLGRzEs5Hl4dApB4A&hl=nl&mra=pd&mrcr=0&sll=52.45057,5.83168&sspn=0.243132,0.834274&ie=UTF8&t=h&z=12
Voor Harderwijk is het 5.3 Km rijden
 http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=brandweer+harderwijk&daddr=Strandweg+1,+8256+Biddinghuizen&geocode=FfrVHgMdNttVACFYup9HvDkpLSnDHU1-0jPGRzFo8rhWDF5dsQ%3BFdFVHwMdbuVVACl5-0QOGzLGRzEs5Hl4dApB4A&hl=nl&mra=ls&sll=52.421895,5.74532&sspn=0.121645,0.417137&ie=UTF8&ll=52.382725,5.681305&spn=0.243506,0.834274&t=h&z=11
Waarom wordt er dan toch gekozen om Elburg te sturen?
Is dit een fout in GMS?   omdat Flevoland er bijvoorbeeld (niet) volledig instaat???
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #176 Gepost op: 28 oktober 2010, 17:02:13
Waarom wordt er dan toch gekozen om Elburg te sturen?
Is dit een fout in GMS?   omdat Flevoland er bijvoorbeeld (niet) volledig instaat???

Omdat het een inzetvoorstel is en van een voorstel kan om vele redenen worden afgeweken. Wat ik nooit begrijp is dat het meteen een mogelijke "fout" is. Er is altijd telefonisch contact en als de ene regio verzoekt om Harderwijk dan zal de andere regio wel met goede argumenten komen om Elburg te sturen. Enerzijds heeft Flevoland geen inzicht in de inzetbaarheid van Harderwijk, anderzijds is er verzocht om een normale TS en MON heeft een terreinvaardige gestuurd. Kan toch handig zijn, als men zich moet begeven op een losse en mogelijk zelfs drassige ondergrond.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #177 Gepost op: 28 oktober 2010, 17:30:41
Omdat het een inzetvoorstel is en van een voorstel kan om vele redenen worden afgeweken. Wat ik nooit begrijp is dat het meteen een mogelijke "fout" is. Er is altijd telefonisch contact en als de ene regio verzoekt om Harderwijk dan zal de andere regio wel met goede argumenten komen om Elburg te sturen. Enerzijds heeft Flevoland geen inzicht in de inzetbaarheid van Harderwijk, anderzijds is er verzocht om een normale TS en MON heeft een terreinvaardige gestuurd. Kan toch handig zijn, als men zich moet begeven op een losse en mogelijk zelfs drassige ondergrond.

Dat maakt niet zoveel uit, Harderwijk is doordeweeks gewoon inzetbaar, maar worden meerdere blusploegen gepiept(grof gezegd van 6 tot 18 worden er meerdere ploegen gepiept..)
Daarnaast heeft Harderwijk zelf ook een terreinvaardig voertuig  (7241)

Daarom snapte ik het niet, daarnaast kan het zo zijn geweest dat er een 'IJssellandse' centralist de melding heeft aangemaakt en dacht aan Biddinghuizen en daarom daar zelf Elburg aan koppelde?

En daarbij komt dat er 'iets' niet goed gaat, denk ik.

Vorige week of misschien wel 2 weken terug was er verkeersongeval bij Walibi (ook Biddinghuizen), hierbij werd ondersteuning gevraagd aan MON in de meld tekst van Flevoland stond doen 066941 ofzo iets..
Maar hier op werd een TS van Kampen gestuurd. Paar minuten later werd toch Elburg hier nog bij gepiept..  vandaar mijn vraag over de eventuele 'fout'.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #178 Gepost op: 18 november 2010, 04:40:08
Opening nieuwe meldkamer voor Zwolle in Apeldoorn

dinsdag 16 november 2010

Apeldoorn / Zwolle - De gezamenlijke meldkamers en de servicecentra van de Veiligheidsregio's IJsselland en Noord- en Oost-Gelderland worden woensdag 17 november officieel geopend. De teams waren al sinds half oktober 2010 operationeel. Weblog Zwolle nam dinsdag al een kijkje.

Vanaf dat moment is de MON (Meldkamer Oost Nederland) voor de politie, brandweer en ambulancedienst een feit en daarmee de eerste meldkamer, waarin twee veiligheidsregio's met de drie huldiensten (politie, brandweer en ambulancedienst) in één ruimte samenwerken met op elkaar afgestemde technieken. De opening vindt plaats in het Regiobureau van de Veiligheidsregio Noord- en Oost- Gelderland aan de Europaweg in Apeldoorn. De openingshandeling vindt plaats door de voorzitters van de twee veiligheidsregio's, de burgemeester van Apeldoorn de heer F. de Graaf en de burgemeester van Zwolle de heer H.J. Meijer. De voorzitters zullen tijdens de opening twee stekkers in elkaar, als symbool voor een veilige verbinding tussen de beide regio's.

Artikel + foto's : http://www.weblogzwolle.nl/content/view/20232/55

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #179 Gepost op: 25 november 2010, 10:50:39
p2kflex
10:15:27 25-11-10-ALPHA-PRIO 1 Automatisch Rookdetectie : Benring De Trimenzo OMS 00224 : Tuinstraat : 51 7383XC Voorst Gem Voorst
0806674BRW EVA (Voorst) (MDT - TS-BT 7948)

Is dit werkelijk een melding of alleen een test? Er gaan verder (op de 'huismonitor') geen capcodes mee dan de MDT.
Het is de eerste keer dat het mij opvalt sinds de MON...
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo