Nieuwe meldkamer voor Oost-Nederland staat in ApeldoornIn menskracht scheelt het straks nauwelijks. Maar doordat de techniek op èèn locatie 'up to date' gehouden kan worden, scheelt het toch snel een ruime 3 miljoen euro.De meldkamers van de regio's IJsselland en Noord- en Oost Gelderland (NOG) gaan samen op in de Meldkamer Oost Nederland (MON) in Apeldoorn.
Na het laatste weekeinde van september is de verhuizing. Spannend is het dan niet echt: de apparatuur staat al klaar aan de Europalaan in Apeldoorn. Bij de nieuwbouw van het politiebureau is al rekening gehouden met de samenvoeging. De medewerkers uit Zwolle moeten alleen wel wennen aan de nieuwe werkplek, de net iets andere uitrusting en de reistijd.
Mensen die bellen met 112 of 0900-8844 komen straks in Apeldoorn terecht, of ze nu in Hardenberg, Raalte, Winterswijk of Harderwijk wonen. Eerst in het nieuwe Service Centrum, waar zowel spoed als geen-spoed binnenkomt. Vervolgens wordt spoed meteen doorgeschakeld naar de meldkamer. "Het is uniek dat 112 en 0900-8844 op dezelfde afdeling binnenkomt. We willen onze meldkamer de rust geven die nodig is.'' Zo hoeven de centralisten zich niet bezig te houden met valse spoedmeldingen. De meldkamer vangt ook de brandmeldingen en het verzoek voor ambulancevervoer op.
"We werken straks in het hele gebied. Dat is ook makkelijk als er ergens calamiteiten zijn: dat kun je beter opvangen met meer mensen. Het gebeurt natuurlijk niet zo snel dat er op allerlei verschillende plekken calamiteiten zijn'', zeggen Gerard ten Have en Freek Vierwind. Ten Have is de plaatsvervangend korpschef NOG, maar ook projectleider voor MON. Vierwind is kwartiermaker.
Een meldkamer is een eerste vereiste voor een veilige regio. "Je bent afhankelijk van je infrastructuur als gas, water, stroom en datalijnen en Nederland raakt steeds dichter bevolkt. Calamiteiten treffen meteen veel mensen. We moeten onze voorzieningen op peil houden en in techniek investeren.'' Het moet een absoluut betrouwbare verbinding zijn tussen de burgers en de hulpverleners op straat. "Hulpverleners moeten goed naar de locatie genavigeerd worden en informatie krijgen over wat ze te wachten staat. We zijn een lifelinefunctie. Met onze systemen moet precies in kaart gebracht worden wat er te vinden is op locatie. Denk bijvoorbeeld aan gevaarlijke stoffen en agressieve personen.''
De plannen ontstonden in 2007. Ook het korps Twente was daarbij betrokken, maar trok zich al gauw terug. De geografische afstand werd toch te groot. "Daarom denk ik ook dat één meldkamer voor Nederland, zoals de vorige minister opperde, geen haalbare kaart is'', zegt Ten Have. "Het moet een balans zijn tussen menselijke maat en de technische mogelijkheden.''
In de meldkamer zijn verschillende centralistentafels, met verschillende schermen. Politie, brandweer en ambulancezorg hebben hun eigen hoeken in de grote ruimte. Overleg is makkelijk. De 112-telefoontjes worden vanuit het Service Centrum naar ze doorgezet. "Alle systemen staan dubbel aan. Het kan niet zo zijn dat door stroomuitval of ander technisch mankement de meldkamer uitvalt.''
Op dezelfde verdieping is het Service Centrum. Beiden zitten achter gesloten deuren. Alleen via vingerafdrukverificatie kunnen mensen naar binnen. "Het moet hier absoluut rustig zijn. Iedereen heeft opperste concentratie nodig.'' Beide plekken zijn verbonden met een tussenruimte, waarin nu tientallen lockerkastjes bijgeplaatst worden en een nieuwe keuken gebouwd wordt. "We hebben natuurlijk een kantine, maar de mensen hier moeten 24 uur per dag, zeven dagen in de week, beschikbaar zijn. Dan is een keuken in de buurt wel handig.''
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/7084763/Nieuwe-meldkamer-voor-OostNederland-staat-in-Apeldoorn.ece