MON - Meldkamer Oost Nederland

Auteur Topic: MON - Meldkamer Oost Nederland  (gelezen 60331 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #60 Gepost op: 26 september 2010, 22:59:39
Het is toch een voorstel die wagen? de brandweermannen bepalen zelf wel met wat ze gaan rijden als ze op kazerne zijn, de ene keer 1e TS andere keer 2de enz...

Je haalt twee zaken door elkaar. Het inzetvoorstel zegt "1 TS". Of ze nu met de 731 (bijvoorbeeld) of de 732 gaan rijden dat maakt niet zoveel uit. Als ze vervolgens met extra materieel gaan rijden dat kan natuurlijk scheve gezichten geven. Enerzijds kunnen bepaalde korpsen niet beschikken over dat extra materieel, anderzijds kunnen andere korpsen zo verstandig zijn om extra opgekomen personeel gewoon op de kazerne te houden. In de regio's met veel beroepskazernes (Amsterdam, Rijnmond, Haaglanden) kan men het in de gevallen waar 1 TS in het inzetvoorstel staat het ook daadwerkelijk met 1 TS af, dus waarom in bepaalde delen van het land een extra voertuig moet komen die niet in het inzetvoorstel staat, dat kan natuurlijk erg vreemd overkomen. Extra handjes is geen argument, dan kan men met zo goed altijd 2x TS alarmeren omdat extra handjes altijd wel handig kunnen zijn. Motivatie als argument? Als er daadwerkelijk zoveel opkomst is, dan moeten de roosters of blusgroepen eens herzien worden, of misschien moet er juist met blusgroepen gewerkt worden (bij sommige korpsen is er maar 1 blusgroep of wordt er standaard korpsalarm gegeven). Of gewoon goede afspraken maken, in de gevallen dat het geen kwaad kan om even een halve minuut te wachten op manschappen die minder vaak de uitruk redden.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #61 Gepost op: 27 september 2010, 09:20:04
De automatsche brandmeldingen worden vanaf de overgang van de meldkamers gealarmeerd als OMS Brandmelding.

Verder heeft Harderwijk beschikking over de hoogwerker, maar laat deze niet standaard mee piepen bij sommige OMS objecten en/of (bepaalde) branden.  Als de hoogwerker nodig is wordt deze los bij gepiept.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #62 Gepost op: 27 september 2010, 16:25:01
Het IJssellandse GMS en het Apeldoornse GMS worden beide losgelaten en we gaan verder met één MON-GMS.

Opzich wel zo logisch, maar het verbaast me dan wel dat ik de laatste tijd vanuit het Apeldoornse GMS regelmatig nieuwe IJsselandse capcodes zie :

10:25:43 07-08-10GROUP-2PRIO 1 Verkeersongeval : A28 R 91,0 ZWOL 6631
0611411BRW IJsselland (Zwolle-Noord)
0800179BRW N&O-Gelderland (Hattem - BvD)
0800379BRW N&O-Gelderland (Hattem - Lichtkrant)
0801279BRW N&O-Gelderland (Hattem - Alle Groepen)
0802436BRW N&O-Gelderland (Hattem - TS 536)
0805123BRW N&O-Gelderland (Hattem - BvD)
0805125BRW N&O-Gelderland (Hattem - Kazernecode)
0805132BRW N&O-Gelderland (Hattem - Alle Groepen)
0805150BRW N&O-Gelderland (Hattem - Lichtkrant)

22:08:28 27-08-10GROUP-1PRIO 1 Schoorsteenbrand : BOERSENK 4 BATH 7938
0610171BRW IJsselland (Deventer-Hoofdpost)
0800102BRW N&O-Gelderland (Infocode AC IJsselland)
0800355BRW N&O-Gelderland (Terwolde - Lichtkrant)
0800455BRW N&O-Gelderland (Terwolde - Blusgroep)
0804203BRW N&O-Gelderland (Terwolde - BvD)
0804205BRW N&O-Gelderland (Terwolde - Kazernecode)
0804206BRW N&O-Gelderland (Terwolde - Blusgroep)
0804230BRW N&O-Gelderland (Terwolde - Lichtkrant)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #63 Gepost op: 27 september 2010, 17:41:49
Waarom zou een OMS in het hartje van Deventer (nu al) in Apeldoorn uitkomen? :)

p2kflex
17:32:06 27-09-10GROUP-1PRIO 1 Rookdetectie Leiboom De loc Hoornwerk OMS 01203 : G.D. JORDENSPLEIN 107 DEVE
0800102BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Infocode AC IJsselland)
p2kflex
17:33:08 27-09-10GROUP-1Prio 1 OMS Brandmelding LEIBOOM LOC. HOORNWERK DE OMS 1203 G.D. JORDENSPLEIN 107 7417ZT DEVENTER 2830
0610143BRW Deventer (Bevelvoerders)
0610145BRW Deventer (Lichtkrant)
0610146BRW Deventer (1e uitruk beroeps)
0610170BRW Deventer (Monitorcode)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #64 Gepost op: 27 september 2010, 17:45:44
In Apeldoorn zitten nog geen IJssellandse centralisten. Er zijn wel tal van redenen waarom ze het door kunnen schakelen, wellicht een test of een verzoek van een Apeldoornse centralist enz.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #65 Gepost op: 27 september 2010, 19:10:48
In Apeldoorn zitten nog geen IJssellandse centralisten. Er zijn wel tal van redenen waarom ze het door kunnen schakelen, wellicht een test of een verzoek van een Apeldoornse centralist enz.

Dat bedoelt Stefan niet, een OMS gaat via een vaste lijn en kan maar op 1 vaste lokatie binnen komen.
Dat zou impliceren dat bepaalde OMSjes al naar Apeldoorn zijn doorgeschakeld?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #66 Gepost op: 27 september 2010, 19:12:04
Dat bedoelt Stefan niet, een OMS gaat via een vaste lijn en kan maar op 1 vaste lokatie binnen komen.
Dat zou impliceren dat bepaalde OMSjes al naar Apeldoorn zijn doorgeschakeld?
Ah ja, ik zie nu pas de tijden. Excuus :)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #67 Gepost op: 27 september 2010, 19:41:48
Ah, bedankt voor je informatie Crashtender. Nog twee vraagjes: de P2000 alarmeringen (dat gene wat voor de niet HV'ers nog te volgen is); lijken die straks het meest op die van NO-Gelderland of IJsselland of is het gewoon één hele nieuwe opzet? En wat betreft het inzetten van voertuigen; wat hier gebeurd bij een melding is dat naast de standaard TS ook een Manschappenauto met MSA meerijdt. Bijvoorbeeld:  Maar in de werkelijkheid gaat de 6784 (ex-261) ook mee met de andere brandweermensen die te laat waren voor de 1ste wagen. Nu heb ik al wel het een en ander gehoord maar het is mij nog steeds niet duidelijk of ze zo'n tweede wagen ook in een P2000 melding gaan bijplaatsen. In IJsselland plaatsen ze wel alle voertuigen die ook daadwerkelijk gaan rijden in de P2000 meldingen.

1) De alarmeringsteksten zullen er anders uitzien dan we gewend waren. Dat geldt zowel voor de VNOG als voor IJsselland.

2) Binnen het MON GMS worden in de alarmering alleen de voertuigen weergegeven die daadwerkelijk nodig zijn. En bij ieder voertuig moet een bemanning (bijv. blusploeg) beschikbaar zijn. Anders wordt de eenheid niet gealarmeerd.

De PM of SL met MSA wordt vanuit de standaard alarmregeling niet gealarmeerd maar kan door korpsen als maatwerk wel worden toegevoegd. Hierbij gaat het dan wel om een WTS 500. De losse MSA’s worden dus niet gealarmeerd. Als een korps zelf meer mee wil nemen dan kan dat.

Overigens zijn er maar weinig korpsen binnen IJsselland en VNOG die er voor hebben gekozen om hun WTS 500 in de eerstelijns alarmering mee te nemen. In veel gevallen hebben ze genoeg personeel bij de alarmering van 1 TS en kan het restant dus gewoon met de WTS 500 uitrukken. Mocht het niet lukken om hem zo mee te nemen dan kan hij alsnog worden gealarmeerd. Er moet dan nog wel een blusploeg of andere bemanning beschikbaar zijn op de kazerne. Is dat niet het geval dan zal GMS naar de volgende WTS 500 zoeken.

Dat bedoelt Stefan niet, een OMS gaat via een vaste lijn en kan maar op 1 vaste lokatie binnen komen.
Dat zou impliceren dat bepaalde OMSjes al naar Apeldoorn zijn doorgeschakeld?

Correct. Het OMS is vandaag overdag al overgezet naar Apeldoorn.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #68 Gepost op: 27 september 2010, 20:50:57
Het IJssellandse GMS en het Apeldoornse GMS worden beide losgelaten en we gaan verder met één MON-GMS.

Nogmaals hetzelfde citaat, maar met een andere reaktie...

Aangezien de meldkamer IJsselland gesloten wordt, is er voor hun ook geen noodzaak om de oude codes te verwijderen. In de VNOG gebeurt dit wel, maar als er toch een totaal onafhankelijk GMS komt dan is dat toch ook niet noodzakelijk? Of is dat gewoon om te testen of de nieuwe codes goed ingevoerd zijn? Ik heb begrepen dat er hier en daar wat foutjes uit zijn gehaald, maar hoe zit het dan met het nieuwe GMS, moet alles daar dan ook opnieuw ingevoerd worden of is zoiets eenvoudig over te zetten? Lijkt me nogal een klus om zo'n nieuw capcodeplan enerzijds parallel te laten lopen met een bestaand capcodeplan en tevens in te voeren in een nieuw GMS. Vervolgens moeten eventuele fouten en/of aanpassingen consequent in tweevoud worden doorgevoerd. Met andere woorden, straks komen oude foutjes opnieuw boven drijven...


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #69 Gepost op: 28 september 2010, 00:01:20
[off-topic] Gelukkig nieuw meldkamer!!  098uo 098uo [/offtopic]
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon