MON - Meldkamer Oost Nederland

Auteur Topic: MON - Meldkamer Oost Nederland  (gelezen 60228 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #80 Gepost op: 28 september 2010, 10:16:18
Nieuwe alarmering van Brand Bijgebouw leverde net al wat negatieve reacties op, toen wij deze melding lieten zien..
Omdat je dan weer hele lappen tekst krijgt over de pager, hier willen ze het het liefst zo kort mogelijk PRIO 1 Schuurbrand Goosenskamp 31 Harderwijk 7231
Dit is kort, duidelijk en overzichtelijk, aldus aantal brandweerlieden.
En waarom zouden ze niet van Automatisch => OMS / PAC maken? :) Is toch makkelijker?
Het antwoord is in beide gevallen de landelijke meldingsclassificaties. In een werkgroep onder de vlag van het veiligheidsberaad is bepaald welke termen aan meldingen worden gegeven. Zie topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,32767.0.html

Als het goed is wordt dit in de toekomst in heel Nederland geïmplementeerd en hanteert dus iedereen dezelfde systematiek voor opmaak van de meldingen in GMS.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #81 Gepost op: 28 september 2010, 11:08:43
Oude? De nieuwe monitorcode bedoel je, de oude was 0802999. Het doel van deze code is het monitoren van de eigen alarmeringen en dat gebeurt meestal met een lichtkrant. Als alle meldingen, verzonden door één meldkamer op dezelfde lichtkrant verschijnen, wat is dan de toegevoegde waarde van het opdelen in "clusters"? Met andere woorden, 0806240 zal gebruikt worden voor het complete verzorgingsgebied van de MON en dus ook voor meldingen in IJsselland.

Nou ik noemde het oud omdat ze nu over zijn naar MON, de code 0806240 was van vnog en was benieuwd of deze gewoon bleef als monitorcode..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 28 september 2010, 12:35:27
p2kflex
12:25:08 28-09-10GROUP-1PRIO 1 Automatisch Rookdetectie Wolkenland Groepsverblijf OMS 05179 : Peeskesweg 13 7037CH Beek Gem Montferland 8732
0802426BRW Montferland (Didam) (TS 8732)
0803523BRW Achterhoek West (Didam) (Bevelvoerders)
0803525BRW Achterhoek West (Didam) (Lichtkrant)
0803532BRW Achterhoek West (Didam) (Alle Blusploegen)
0803550BRW Achterhoek West (Didam) (Monitorcode)
0803551BRW Achterhoek West (Montferland) (Infocode klein Incident)
0806557BRW Achterhoek West (Didam) (MDT - TS 8732)
p2kflex
12:29:10 28-09-10GROUP-1NB. meldester aan de lijn gehad loos alarm voor Brw niets te doen.
0803523BRW Achterhoek West (Didam) (Bevelvoerders)
0803525BRW Achterhoek West (Didam) (Lichtkrant)
0803532BRW Achterhoek West (Didam) (Alle Blusploegen)
0803550BRW Achterhoek West (Didam) (Monitorcode)

Gaan we 't afmelden vanaf nu ook te zien krijgen in deze tekstvorm? Of is 't een soort test of het kan?

Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

FF_holland

• Senior gebruiker
  • Leuk forum!
Reactie #83 Gepost op: 28 september 2010, 14:34:07
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een : tussen incident en adres?

05:01:57   28-09-10      GROUP-1   PRIO 1 Automatisch Rookdetectie Maars Productie BV OMS 04011 : Newtonweg 1 3846BJ Harderwijk 7231
07:52:42   28-09-10      GROUP-1   PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : A50 L 198,0 Apeldoorn 7744

En waarom zouden ze niet van Automatisch => OMS / PAC maken? :) Is toch makkelijker?
OMS is per definitie al automatisch, dus zou het OMS Rookdetectie of OMS Sprinkel etc. moeten zijn ;)

Ik vermoed dat de : te maken heeft had met de MDT, maar het lijkt erop dat er wordt meegelezen hier  :D Ik vond de dubbele punt wel handig, want bij twee straatnamen (kruising) stond ie precies tussen beide straten. Twente heeft de dubbele punt ook nog tussen de postcode en de plaats staan.

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 28 september 2010, 16:24:53
Gemeenschappelijke Meldkamer Oost Nederland in bedrijf

Samenvoeging meldkamers IJsselland en Noord- en Oost-Gelderland succesvol verlopen

Apeldoorn , 28-09-2010 • De samenvoeging van de meldkamers IJsselland en Noord- en Oost-Gelderland is succesvol verlopen. Afgelopen nacht werden de laatste handelingen verricht voor de definitieve overgang naar deze nieuwe gemeenschappelijke Meldkamer Oost Nederland (MON).

In deze nieuwe meldkamer zijn de brandweer, ambulancedienst en politie van de regio’s IJsselland en Noord- en Oost-Gelderland vertegenwoordigd. Meldkamer Oost Nederland start per 1 oktober. De officiële opening is op woensdag 17 november 2010. Meldkamer Oost Nederland is de eerste bovenregionale gemeenschappelijke en technisch geïntegreerde meldkamer nieuwe stijl in Nederland.

In de nacht van maandag 27 op dinsdag 28 september werden de laatste werkzaamheden uitgevoerd om de meldkamers van IJsselland en Noord- en Oost-Gelderland tot één bovenregionale meldkamer te maken. In de nieuwe Meldkamer Oost Nederland in Apeldoorn werden hiervoor de meldkamerfuncties van Meldkamer IJsselland in Zwolle, samengevoegd met die van Noord- en Oost-Gelderland. Daarna kon de betreffende meldkamerapparatuur in Zwolle uitgezet worden.

Voor de operatie is een strak draaiboek gehanteerd. Daarbij stond voorop dat zowel de bewoners van de beide regio’s als de medewerkers van de hulpverleningsdiensten en de meldkamers er geen last van mochten hebben. Tijdens de operatie waren meldkamers van andere veiligheidsregio’s ‘stand by’ om bij te springen als dat nodig mocht zijn. De samenvoeging tot één meldkamer is zonder problemen verlopen.

Het samengaan van de meldkamers van IJsselland en Noord- en Oost-Gelderland leidt tot bundeling van kennis en ervaring waardoor de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers verbeterd kan worden. Één bovenregionale meldkamer betekent ook schaalvergroting waardoor bijvoorbeeld gebruik kan worden gemaakt van de modernste meldkamerapparatuur.

Met de nieuwe Meldkamer Oost Nederland ontstaat een betrouwbare schakel tussen de burgers, de ambulancedienst, de brandweer en de politie. Maar het leidt ook tot kostenbesparing omdat één meldkamer nu eenmaal goedkoper is dan twee meldkamers. Door de meldkamer op één locatie te brengen worden niet alleen de kwaliteit en continuïteit verbeterd, maar wordt ook ruim 3 miljoen euro per jaar bezuinigd.

bron: Politie Noord- en Oost-Gelderland
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 28 september 2010, 18:52:15
Ik vermoed dat de : te maken heeft had met de MDT, maar het lijkt erop dat er wordt meegelezen hier  :D
Klopt ;)

De centralisten hebben allemaal een presentje gekregen!

En ja, het eten was lekker ;)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Rikkertje

• Manschap A - student Veiligheidskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Brandweer - HBO Integrale Veiligheidskunde
Reactie #86 Gepost op: 28 september 2010, 19:09:25
Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk.

Gisteren hebben ze hier op de kazerne allerlei nieuwe capcode's in de piepers gezet. Veranderen de capcode's?

Rik.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #87 Gepost op: 28 september 2010, 19:16:57
Gisteren hebben ze hier op de kazerne allerlei nieuwe capcode's in de piepers gezet. Veranderen de capcode's?

Dan denk ik dat je de afgelopen maanden niet goed hebt opgelet, want er wordt al meer dan een half jaar gealarmeerd op dubbele capcodes (oude en nieuwe). De reden van deze nieuwe capcodes is dat beide regio's overstappen op een uniform capcodeplan, waarbij de indeling voor elk korps binnen beide regio's gelijk is.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #88 Gepost op: 28 september 2010, 19:39:37
Wellicht is het gewoon een storing in mijn pager, maar ik kreeg net de melding voor Heerde en Wapenveld niet binnen terwijl ik toch echt de juiste capcodes in mijn pager had staan... (eindigend op xxx5, lichtkranten).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #89 Gepost op: 28 september 2010, 19:51:39
Nog een foutje :)

p2kflex
19:46:19 28-09-10GROUP-2PRIO 1 Automatisch Rookdetectie Frion Locatie IJsselbolder OMS 700117 Commissarislaan 35 8016BE Zwolle 1650 2090 1630 1632
0611383BRW Zwolle (Noord) (Bevelvoerder)
0611385BRW Zwolle (Noord) (Lichtkrant)
0611386BRW Zwolle (Noord) (Blusploeg 1)
0611410BRW Zwolle (Noord) (Monitorcode)
0611411BRW Zwolle (Monitorcode Gemeente)
0611423BRW Zwolle (Hoofdpost) (Bevelvoerder)
0611425BRW Zwolle (Hoofdpost) (Lichtkrant)
0611426BRW Zwolle (Hoofdpost) (Kazernebezetting Blusploeg)
0611436BRW Zwolle (Hoofdpost) (Bemanning bijzonder voertuig)
0611450BRW Zwolle (Hoofdpost) (Monitorcode)
0611740BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Dalfsen / Staphorst / Zwartewaterland)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon