MON - Meldkamer Oost Nederland

Auteur Topic: MON - Meldkamer Oost Nederland  (gelezen 60262 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #140 Gepost op: 10 oktober 2010, 20:39:17
De nieuwe meldkamer kan ook sneller buur gemeentes oproepen denk ik

Ik zou niet weten hoe en waarom dat sneller kan gaan, het zal dus louter toeval zijn...

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 10 oktober 2010, 21:39:31
Dat lijkt me onzin, het is juist de bedoeling dat dit landelijk wordt ingevoerd om uniform in te kunnen zetten op meldingen door ProRail.
Bovendien zijn er voor wat betreft de alarmering geen regiogrenzen meer, dus dit soort zaken kan echt niet per regio verschillen.

Niet helemaal waar. TIS is inderdaad iets wat voor en door Prorail gemaakt is. In het huidige TIS zitten een paar hele vervelende problemen voor de brandweer. Het hele TIS systeem kijkt naar de verstoring die ProRail ervan ondervindt en niet naar de inzet die de brandweer moet doen. Het is inderdaad dus mogelijk dat een regio niet met TIS in GMS werkt.

Het is een andere discussie die niet in deze draad thuis hoort denk ik
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:04:40
Ik zou niet weten hoe en waarom dat sneller kan gaan, het zal dus louter toeval zijn...

Maar het kan ook gewoon heéééél erg lang duren...ik weet niet of er iets mis is gegaan, maar bijna 10 minuten lijkt me vrij lang  :-\

22:03:07 10-10-10 00/100 -ALPHA- PRIO 1 Brand dchuurbrand : : Langewijk :  7916TC Elim
0610546BRW Hardenberg (de Krim) (Blusploeg - TS 2332)
p2kflex
22:02:41 10-10-10-ALPHA-PRIO 1 Brand schuur : : Langewijk :  7916TC Elim
0610542BRW Veiligheidsregio IJsselland (?)

21:53:39 10-10-10 13/053 GROUP-1 PRIO 1 Garagebox/Schuur brand LANGEWIJK ELIM
0501105BRW Veiligheidsregio Drenthe (ROvD Cluster Hoogeveen)
0502250BRW Veiligheidsregio Drenthe (Infocode AC IJsselland)
0502999BRW Veiligheidsregio Drenthe (Monitorcode)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:06:32
En Drenthe gaat dan maar zelf alarmeren  :|

p2kflex
22:06:06 10-10-10GROUP-1PRIO 1 (Assist.met: sb) Garagebox/Schuur brand LANGEWIJK  ELIM
0501102BRW Hoogeveen (Blusploeg C)
0502702BRW Hoogeveen (SB 61-61)
p2kflex
22:05:30 10-10-10GROUP-1PRIO 1 Garagebox/Schuur brand LANGEWIJK  ELIM
0501102BRW Hoogeveen (Blusploeg C)
0502696BRW Hoogeveen (TS 61-12)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #144 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:39:46
[speculaas modus]Misschien ligt het aan de centralisten die aan het werk zijn? De IJssellandse centralisten waren vaak veel sneller met het versturen en / of ontvangen van assistentie verzoeken[/speculaas modus]

Uiteindelijk was het alarmeren via P2000 toch bijzaak? ;) Het ging toch telefonisch?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #145 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:43:39
Niet helemaal waar. TIS is inderdaad iets wat voor en door Prorail gemaakt is. In het huidige TIS zitten een paar hele vervelende problemen voor de brandweer. Het hele TIS systeem kijkt naar de verstoring die ProRail ervan ondervindt en niet naar de inzet die de brandweer moet doen. Het is inderdaad dus mogelijk dat een regio niet met TIS in GMS werkt.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat zo'n procedure voor het complete verzorgingsgebied van een meldkamer geldt, of in het geheel niet. Nu 2 regio's zijn "samengevoegd" (qua meldkamer) kan het niet zo zijn dat een TIS procedure voor een bepaald gebied wel geldt en voor een ander gebied niet. De enige reden waarom een regio het niet gebruikt is dat het niet in GMS bekend is. Het is volstrekte waanzin om een complete TIS-matrix in te voeren en deze voor een bepald gebied (IJsselland) niet te hanteren :)

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:52:31
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat zo'n procedure voor het complete verzorgingsgebied van een meldkamer geldt, of in het geheel niet. Nu 2 regio's zijn "samengevoegd" (qua meldkamer) kan het niet zo zijn dat een TIS procedure voor een bepaald gebied wel geldt en voor een ander gebied niet. De enige reden waarom een regio het niet gebruikt is dat het niet in GMS bekend is. Het is volstrekte waanzin om een complete TIS-matrix in te voeren en deze voor een bepald gebied (IJsselland) niet te hanteren :)
Wat ik daarom probeerde te zeggen is dat, aangezien IJsselland al niet met TIS werkte, de TIS-matrix misschien helemaal niet ingevoerd is in het nieuwe MON-systeem?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #147 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:55:40
Wat ik daarom probeerde te zeggen is dat, aangezien IJsselland al niet met TIS werkte, de TIS-matrix misschien helemaal niet ingevoerd is in het nieuwe MON-systeem?

Dat is de omgekeerde wereld, het lijkt me eerder dat dergelijke karakteristieken niet meer worden weergegeven, daarover is al meer geschreven :)

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #148 Gepost op: 11 oktober 2010, 11:16:54
Ben toch wel benieuwd of het nog niet bij alle meldkamers bekend is dat er zoiets als MON bestaat! ;)

p2kflex
10:41:53 11-10-10GROUP-1A1 7364BR 10 MOLENVAART 10 Lieren meldkamer zwolle R 16 D
0923993MKA Veiligheidsregio Gelderland Zuid (Traumaheli Life-Line-3 - MMT)

http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=Molenvaart+10,+Lieren,%20Apeldoorn,%20Gelderland
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #149 Gepost op: 11 oktober 2010, 15:57:31
Ben toch wel benieuwd of het nog niet bij alle meldkamers bekend is dat er zoiets als MON bestaat! ;)

Dit gaat toch iets verder dan je misschien denkt. De heli's hebben voor elke meldkamer (lees: regio) een aparte inmeldgroep en dat geldt overigens niet alleen voor de heli's, maar elk hulpverleningsvoertuig. Logischerwijs is het een onbegonnen zaak om heel Nederland om te programmeren als 2 meldkamers worden samengevoegd en zal een meldkamer beide inmeldgroepen moeten 'uitluisteren'. In dit geval dus AIJ-HELI-04 en AGN-HELI-06. Dus er moet een gespreksgroep kenbaar worden gemaakt wil men met elkaar kunnen communiceren. Dat moet dus IJsselland of NO-Gelderland zijn :) Waarom er dan Zwolle van wordt gemaakt, tsja dat kan natuurlijk een eigen 'draai' zijn van de alarmerend centralist :)