MON - Meldkamer Oost Nederland

Auteur Topic: MON - Meldkamer Oost Nederland  (gelezen 60325 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #150 Gepost op: 11 oktober 2010, 19:22:30
Dit gaat toch iets verder dan je misschien denkt. De heli's hebben voor elke meldkamer (lees: regio) een aparte inmeldgroep en dat geldt overigens niet alleen voor de heli's, maar elk hulpverleningsvoertuig. Logischerwijs is het een onbegonnen zaak om heel Nederland om te programmeren als 2 meldkamers worden samengevoegd en zal een meldkamer beide inmeldgroepen moeten 'uitluisteren'. In dit geval dus AIJ-HELI-04 en AGN-HELI-06. Dus er moet een gespreksgroep kenbaar worden gemaakt wil men met elkaar kunnen communiceren. Dat moet dus IJsselland of NO-Gelderland zijn :) Waarom er dan Zwolle van wordt gemaakt, tsja dat kan natuurlijk een eigen 'draai' zijn van de alarmerend centralist :)

Het kan natuurlijk ook zijn dat er nog maar 1 inmeldgroep is voor de regio's welke vallen onder MON en dat dit de oude inmeldgroep is van IJsselland.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #151 Gepost op: 11 oktober 2010, 19:26:29
Het kan natuurlijk ook zijn dat er nog maar 1 inmeldgroep is voor de regio's welke vallen onder MON en dat dit de oude inmeldgroep is van IJsselland.

Hoe weten eenheden dat? Stel dat een politiewagen van Gelderland-Midden een achtervolging heeft en in de richting van Apeldoorn rijdt. Dan moet hij maar net weten dat hij op dat moment naar "IJsselland" moet schakelen. Het is overigens makkelijker dan ik in mijn vorige reaktie schetste, de 2 inmeldgroepen kunnen eenvoudig aan elkaar worden gekoppeld, waardoor er fysiek 1 gespreksgroep ontstaat. Probleem opgelost :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #152 Gepost op: 11 oktober 2010, 21:45:23
Om nog even terug te komen op dat TIS verhaal:

Dat lijkt me onzin, het is juist de bedoeling dat dit landelijk wordt ingevoerd om uniform in te kunnen zetten op meldingen door ProRail.
Bovendien zijn er voor wat betreft de alarmering geen regiogrenzen meer, dus dit soort zaken kan echt niet per regio verschillen.

Zoals uiltje al aangeeft, is TIS geen inzetvoorstel voor hulpverleningspotentieel, maar puur een classificatie die ProRail aan een melding hangt. Volgens mij heeft een werkgroep zich wel bezig gehouden met het koppelen van inzetvoorstellen aan TIS alarmen (op landelijk niveau), maar ik geloof niet dat dit in de regio's is geïmplementeerd. Wel is TIS meegenomen in de landelijke meldingsclassificaties, dus moet dit ook in het GMS van MON staan (zie onderstaand citaat).

Ja, die worden gelijk getrokken. We gaan vanuit het project IMCA verder met de landelijke meldingsclassificaties en we zullen daarbij in beide regio's dezelfde meldingsteksten uit gaan sturen via P2000.

Mogelijk betreft dit één van de onderwerpen waarvoor nog geen standaard is vastgesteld door de twee regio's, dat kan natuurlijk ook. Crashtender, is u genegen om hier wat over te roepen? :)

Voor een aantal onderwerpen is er binnen het MON-gebied vooralsnog geen standaard vastgesteld. Zo kent IJsselland een andere systematiek voor de vastgestelde pelotons/compagniën voor interregionale bijstand dan Noord- en Oost-Gelderland heeft. Het zelfde geld voor de OGS-organisatie. Of en hoe dit soort procedures/werkwijzen worden geharmoniseerd is nog niet bekend.

Als aan de TIS alarmen inderdaad (nog) geen inzetvoorstel is gekoppeld, zou dat dus puur in GMS staan als aanvullende informatie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #153 Gepost op: 12 oktober 2010, 11:07:19
Komt er nog een monitorcode voor de beide regio's apart? Het hangt namelijk af welke site je gebruikt (monitor.livep2000 of de 'huismonitor') of je alles van beide regio's meekrijgt of niet. Voor mensen die de code 0806240 in hun pieper hebben staan vind ik het niet handig om ook alles mee te krijgen van IJsseland.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #154 Gepost op: 12 oktober 2010, 15:30:40
Komt er nog een monitorcode voor de beide regio's apart? Het hangt namelijk af welke site je gebruikt (monitor.livep2000 of de 'huismonitor') of je alles van beide regio's meekrijgt of niet. Voor mensen die de code 0806240 in hun pieper hebben staan vind ik het niet handig om ook alles mee te krijgen van IJsseland.

Dit is volgens mij eerder besproken. Wat is de functie van een monitorcode? Het aansturen van de lichtkrant van de meldkamer. Als er nog maar 1 meldkamer is, dan is er nog maar 1 monitorcode nodig. Hobbyisten maken massaal dankbaar gebruik van die monitorcodes, maar voor de meldkamer heeft het 0,0 voordelen om 2 aparte codes te gebruiken, ook al kunnen er 16 in een lichtkrant.

1 meldkamer = 1 monitorcode


Alwin L.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • ALMAfotografie.nl
Reactie #155 Gepost op: 13 oktober 2010, 23:11:23
Om nog even terug te komen op dat TIS verhaal:

Zoals uiltje al aangeeft, is TIS geen inzetvoorstel voor hulpverleningspotentieel, maar puur een classificatie die ProRail aan een melding hangt. Volgens mij heeft een werkgroep zich wel bezig gehouden met het koppelen van inzetvoorstellen aan TIS alarmen (op landelijk niveau), maar ik geloof niet dat dit in de regio's is geïmplementeerd. Wel is TIS meegenomen in de landelijke meldingsclassificaties, dus moet dit ook in het GMS van MON staan (zie onderstaand citaat).

Mogelijk betreft dit één van de onderwerpen waarvoor nog geen standaard is vastgesteld door de twee regio's, dat kan natuurlijk ook. Crashtender, is u genegen om hier wat over te roepen? :)


Als aan de TIS alarmen inderdaad (nog) geen inzetvoorstel is gekoppeld, zou dat dus puur in GMS staan als aanvullende informatie.

Ik heb begrepen dat de MON niet meer met de TIS situaties gaat werken als alarmeringstekst op de pager.
Volgens mij was dit ook al teruggekoppeld naar de korpsen?!

Insiders die dit kunnen bevestigen?
Met vriendelijke groet, Alwin Lankman www.almafotografie.nl


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #156 Gepost op: 13 oktober 2010, 23:34:40
Ik heb begrepen dat de MON niet meer met de TIS situaties gaat werken als alarmeringstekst op de pager.

Zou heel goed kunnen, want het heeft voor "buitenstaanders" (lees: wie niet werkzaam is bij ProRail) geen toegevoegde waarde. Het is puur in het leven geroepen om procedures op elkaar af te stemmen en met name de alarmering. Dat wil niet direkt zeggen dat de inzetvoorstellen landelijk straks exact eender zijn, maar wel dat ProRail een incident van een "bepaalde ernst" meldt en dat die "bepaalde ernst" al vast ligt in GMS met daaraan een zeker inzetvoorstel. In elk geval binnen een regio zal dit leiden tot eenduidige inzetvoorstellen en hoeft de centralist dus geen eigen inschatting te maken, dat heeft ProRail immers al gedaan.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #157 Gepost op: 15 oktober 2010, 16:28:32
Binnen het MON-gebied wordt niet meer met TIS gewerkt. IJsselland deed dit al niet en Noord- en Oost-Gelderland heeft dit overgenomen. Hiervoor zijn eigenlijk twee redenen:

1) De TIS classificatie in de alarmering werkt alleen maar verwarrend. Mensen vragen zich altijd af wat TIS 3.1 of TIS 3.2 ook al weer was. De gemiddelde brandweerman heeft er meer aan om te lezen dat het om een aanrijding van een trein met een persoon gaat of een aanrijding van een trein met een vrachtwagen.

2) Het TIS-verhaal is helemaal bedacht voor en door Pro-Rail. En die heeft maar één doel: het treinverkeer zo snel mogelijk weer aan het rijden krijgen. Dat zie je bijvoorbeeld aan de TIS 1.1 t/m TIS 1.4. Daar hebben de hulpdiensten al helemaal niets mee.

Wij voelen er bovendien weinig voor dat andere diensten voor ons gaan bepalen hoe wij uit moeten rukken. En hoe goed bedoeld de TIS-structuur is, nu is het Pro-Rail die met zoiets komt, de volgende keer is er weer een andere organisatie die een eigen opschalingstructuur bedenkt. Ons motto is: geef maar aan wat het probleem is: dan zorgen wij wel dat we het juiste materieel er heen sturen. En dan zou je zeggen: dat kun je dan toch mooi voorbereiden aan de hand van de TIS-classificaties. En daar zit hem meteen en probleem. Pro-Rail heeft in de TIS-matrix een aantal zaken gebundeld. Een voorbeeld:

TIS 2.2
Kleine brand in trein of op station:
- prullenbak,
- brandlucht in trein.

Voor Pro-Rail is dat schijnbaar onder één noemer te zetten. Dit komt omdat Pro-Rail uit gaat van de vertraging/overlast die dat oplevert voor het treinverkeer. Voor de brandweer is het een groot verschil of er brand is in een stationsgebouw of in een trein die ergens in het buitengebied tot stilstand is gekomen. Bij de eerste scenario zul je waarschijnlijk minder problemen hebben met de bereikbaarheid en aanvoer van bluswater dan bij het tweede scenario. Dit vraagt daarom wellicht om een ander inzetvoorstel. Hiermee is een TIS 2.2 voor de brandweer dus niet altijd hetzelfde. Het is prima dat Pro-Rail dit systeem gebruikt maar wij volgen het niet klakkeloos.

Zoals gezegd, laat ons maar bepalen met welk materieel wij uit moeten rukken. Als ik mijn huis wil laten verbouwen, dan bepaal ik toch ook niet welk gereedschap de bouwvakkers wel en niet moeten gebruiken.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #158 Gepost op: 16 oktober 2010, 22:58:33
Binnen het MON-gebied wordt niet meer met TIS gewerkt. IJsselland deed dit al niet en Noord- en Oost-Gelderland heeft dit overgenomen. Hiervoor zijn eigenlijk twee redenen:

Is het wel bij de karakteristieken van de melding opgenomen in GMS (als aanvullende informatie)?

Want als de MON de landelijke classificaties gevolgd heeft, zou het er mijns inziens wel in moeten staan.
Wat natuurlijk niet betekent dat het in de alarmeringsteksten terug hoeft te komen of dat er überhaupt standaard inzetvoorstellen aan moeten zijn gekoppeld.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #159 Gepost op: 18 oktober 2010, 08:59:48
Is het wel bij de karakteristieken van de melding opgenomen in GMS (als aanvullende informatie)?

Want als de MON de landelijke classificaties gevolgd heeft, zou het er mijns inziens wel in moeten staan.
Wat natuurlijk niet betekent dat het in de alarmeringsteksten terug hoeft te komen of dat er überhaupt standaard inzetvoorstellen aan moeten zijn gekoppeld.
Dit klopt niet. De TIS is geen meldingsclassificatie maar een karakteristiek. Karakteristieken zijn vrij om al dan niet te gebruiken. Het is in het kader van de LMC niet verplicht die te gebruiken er wordt alleen een set veel gebruikte karakteristieken 'meegeleverd'.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel