Die rol of functie wilt u vast wel uitleggen.
Natuurlijk. De burgemeester heeft meerdere rollen bij incidenten. Het is eigenlijk niet mogelijk dit kort uit te leggen, maar ik doe een poging.
Conform de Gemeentewet is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in zijn gemeente. Bij complexe/grote incidenten wordt hij dan ook vaak geïnformeerd door de meldkamer of de lokale commandant brandweer of teamleider politie.
Bij rampen/crisis is de burgemeester "opperbevelhebber" conform de huidige Wet Rampen en Zware Ongevallen/toekomstige Wet Veiligheidsregio's, dit is gekoppeld aan de Gemeentewet. Hier geeft hij zelf bestuurlijke/beleidsmatige leiding aan het incident.
En daarnaast heeft hij de rol als "burgervader"; hij is niet alleen verantwoordelijk voor de OOV, hij laat dat ook blijken door persoonlijk bij het incident ter plaatse te komen om de getroffenen en betrokken hulpverleners een hart onder de riem te steken. Hij laat zich informeren maar bemoeit zich verder niet met de hulpverlening.
Bovenstaand is op hoofdlijnen, afhankelijk van de persoon en/of lokale/regionale afspraken en natuurlijk het incident zelf kan hiervan worden afgeweken.
Mijn eerste burgemeester waar ik ambtenaar OOV was (kleine gemeente, 9000 inwoners) wilde bij elk ernstig incident direct gëïnformeerd worden en - zeker met dodelijke afloop - de getroffenen bezoeken.
De burgemeester van mijn tweede gemeente (125.000 inwoners) hoefde daarvoor niet dag en nacht opgetrommeld te worden, een berichtje achteraf was voldoende.
Steeds meer burgemeesters laten deze alarm/infolijn via hun adviseur OOV lopen; in de eerste plaats omdat die weet of de burgemeester afwezig is en een loco in beeld komt, in de tweede plaats omdat die zijn eigen burgemeester beter kan inschatten wat die wel of niet wilt/moet weten dan de meldkamer. Doordat de lokale commandanten en teamleiders ten eerste een uitstervend ras zijn, en ten tweede niet altijd aanwezig meer, wordt de AOV'er hiervoor steeds meer gepaged.
De functie van burgemeester is geen sinecure. Voor meer info:
http://www.burgemeesters.nl/crisisbeheersing