GRIP 1 Lekkende brommer in berging Van Speyklaan - Harderwijk 31-07-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Lekkende brommer in berging Van Speyklaan - Harderwijk 31-07-2010  (gelezen 8689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Grip 1 voor een gare brommer... :-X :D

Als je brandstof ruikt (want die geur herken je) dan ga je toch gewoon even kijken in de berging? Of denk ik (weer) te simpel...

Ik weet niet of het handig is, wil geen kwaad bloed zetten, maar wil toch graag even reageren:

De laatste tijd zijn er een aantal discussies op het forum geweest (over een traumahelikopter die verderop landt, iets dat voor iemand met niet al te veel kennis over de procedures van de heli best vreemd is, ik heb het zelf meegemaakt bij de 'brandmoord' in Zeist: er was een prachtige landingsplek gecreëerd, maar de LL landde een paar kilometer verderop) over bepaalde dingen die gezegd worden en 'beste stuurlui' en dergelijke...


De beste stuurlui zitten in de heli, die staan niet op de grond.

Er is bij dit incident een tijd lang overleg geweest over wat er nou precies moest gebeuren, begrijp ik uit de verhalen. Voor de rest valt er absoluut niet uit af te leiden dat de brandweer niet al in de berging is geweest of dat er een andere oorzaak is voor het pas later aantreffen van de bron van de 'ellende'. Ik denk dat ik toch mag stellen dat de mensen die daar in touw geweest zijn (OvD'en, AGS etc.) best over de inzet nagedacht zullen hebben en met hun kennis (ook uit wat ze ter plaatse aantreffen) waarschijnlijk de inzet beter kunnen bepalen dan forumleden.

Niet om puur kritisch te zijn tegen Dinges -niet als moderator reagerend, laten we dat voorop stellen, voordat daar gezeur over komt-, maar ik ben het eens met wat er gezegd wordt: de deskundigen (of voor bepaalde zaken aangestelde mensen) zullen echt wel weten wat ze doen. Wacht nou eerst verdere informatie af en dan kan je opbouwende kritiek hebben op bepaalde zaken...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Nog even een nieuwsberichtje wat aangeeft dat de brandweer dus wél in de berging is geweest zonder iets aan te treffen:

Onderzoek onbekende stof van Speyklaan Harderwijk

Zaterdagnacht kwam er bij de meldkamer een melding binnen van een vreemde lucht aan de van Speijklaan in Harderwijk.

Hierop werd door de bevelvoerder met een zo geheten chemisch adviseur gealameerd om onderzoek te plegen. Na de metingen verricht te hebben kwam er uit dat er geen 'gevaarlijke' concentratie. Er werd toen besloten later op de dag verder onderzoek uit te voeren.

Aan het eind van de morgen werd er ook een tankautospuit met een hulpverleningsvoertuig ingezet. Na onderzoek betrof het een organische stof, maar er is voorals nog niet bekend wat voor stof.
 
Er werd onderzoek uitgevoerd in o.a. de berging van het appartamenten complex maar ook in de kruipruimtes. Hier werd tijdens de onderzoeken niets gevonden.

Er is nu ook een overleg-unit gealarmeerd om de zaken ter plaatse in goede banen te kunnen leiden. Ook is er een GRIP 1 afgekondigd, dit betekend dat de burgemeester samen met de officieren gaat overleggen, over het handelen op dit moment.
 
Als er meer informatie bekend is, wordt dit bericht weer bij gewerkt!

Bron : 112harderwijk
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl


Veel meer op: http://www.delwelfotografie.nl/?p=1236
Videotje volgt.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
de deskundigen (of voor bepaalde zaken aangestelde mensen) zullen echt wel weten wat ze doen.
Wacht nou eerst verdere informatie af en dan kan je opbouwende kritiek hebben op bepaalde zaken...

Je eerste stelling durf ik hier op het forum wel in twijfel te trekken. De brandweer is een hierarchische organisatie, en als de OVD zegt we gaan die kant op dan rennen ze ook allemaal die kant op. In de meeste gevallen is dat goed en noodzakelijk maar soms is het ook goed om naar het boeren verstand en de ervaring van die oude beroepsrot te luisteren om een scenario veilig, snel en zonder al te veel rombslomp af te handelen.

Met je tweede stelling ben ik het eens. Afwachten tot infromatie verstrekt wordt en dan eventueel kritiek geven.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik lees links en rechts wat (opbouwende) kritiek. Heel goed; vooral zelf ook blijven nadenken!  O0

Maar, is er inmiddels al wat anders uitgekomen, behalve een gaar lekkend brommertje?

Niet om uitsluitend kritiek te leveren hoor, maar e.e.a. moet gewoon bespreekbaar kunnen zijn. Zeker nu het niet meer al te actueel is, zie dit niet als off-topic maar als een soort van evaluatie.  ;)

Wat ik bedoel is (en iemand zei het hier al in iets andere bewoordingen) ; volgens een geldend protocol kun je wel Grip 1 roepen, maar is er überhaubt naar de gemotoriseerde brommertjes en ander spul gekeken, in die berging, alvorens een Grip-situatie af te kondigen?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Wat ik bedoel is (en iemand zei het hier al in iets andere bewoordingen) ; volgens een geldend protocol kun je wel Grip 1 roepen, maar is er überhaubt naar de gemotoriseerde brommertjes en ander spul gekeken, in die berging, alvorens een Grip-situatie af te kondigen?

GRIP is vaak niet geheel zonder reden en de hulpdiensten weten doorgaans heel goed dat er dan een bepaalde molen gaat draaien. Gezocht, in eerste instantie niets gevonden, overlegd, besloten om (gedeeltelijk) te ontruimen => GRIP-1.

Ontruiming gaat vaak gepaard met GRIP-1 omdat zoiets logischerwijs de nodige gevolgen heeft. GRIP zal dus niet zwart/wit gezegd zijn omdat men "het niet kan vinden".


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
GRIP is vaak niet geheel zonder reden <knipperdeknip>

Dat weet ik.  :) ::)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355

Er werd onderzoek uitgevoerd in o.a. de berging van het appartamenten complex maar ook in de kruipruimtes. Hier werd tijdens de onderzoeken niets gevonden.

Bron : 112harderwijk

een onderzoek in de berging geeft mij nog geen idee of men hiermee de gang waaraan de bergingen grenzen bedoeld of dat er daadwerkelijk in de bergingen zelf is gecontroleerd.......als dat zo zou zijn dan had men toch zeker in de omgeving van de brommer een verhoogde concentratie aan kunnen treffen dan wel lekkage kunnen constateren. Als dat niet zo is dan ben ik benieuwd hoe men dan in een later stadium vast heeft kunnen stellen dat het om een lekkende bromfiets zou gaan.

Verder als het gaat om betrouwbaarheid van informatie (niets ten nadele van de website beheerder) maar dan prefereer ik toch liever de officiele persberichten ;)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Wat ik bedoel is (en iemand zei het hier al in iets andere bewoordingen) ; volgens een geldend protocol kun je wel Grip 1 roepen, maar is er überhaubt naar de gemotoriseerde brommertjes en ander spul gekeken, in die berging, alvorens een Grip-situatie af te kondigen?

Er is in de bering van het gebouw gezocht alleen zijn er maar een aantal 'vergeten'. Dit komt omdat deze niet in de gang onder het complex zit maar met een buiten deur, aan de achterzijde van het complex;-)
Verder als het gaat om betrouwbaarheid van informatie (niets ten nadele van de website beheerder) maar dan prefereer ik toch liever de officiele persberichten ;)

De informatie die op 112harderwijk online is geplaatst is, mede als mijn informatie die ik ook in dit topic heb vermeld heb ik rechtsstreeks van een brandweerman gehoord.. Lijkt mij best wel betrouwbaar, toch?  ???
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar