GRIP 1 Lekkende brommer in berging Van Speyklaan - Harderwijk 31-07-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Lekkende brommer in berging Van Speyklaan - Harderwijk 31-07-2010  (gelezen 8687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
De informatie die op 112harderwijk online is geplaatst is, mede als mijn informatie die ik ook in dit topic heb vermeld heb ik rechtsstreeks van een brandweerman gehoord.. Lijkt mij best wel betrouwbaar, toch?  ???

Verder als het gaat om betrouwbaarheid van informatie (niets ten nadele van de website beheerder) maar dan prefereer ik toch liever de officiele persberichten ;)


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Brandweer heeft meerdere schuren open gebroken, maar niks aangetroffen. In sommige woningen was een hoge concentratie en in andere woningen een lagere concentratie, vrij verwarrend dus.
De eigenaar van de scooter wou op pad gaan en trof zijn lekkende scooter aan met een enorme brandstof lucht eromheen. Daarop heeft hij het bij de brandweer gemeld waarna bleek dat dat de bron was van de hoge concentratie.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Mooi spul he, riolering... ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
GRIP is maar een coördinatiefase, niet zozeer gelinkt aan de aard en omvang van een incident, maar aan de complexiteit ervan. Als de OvD's ter plaatse behoefte hebben aan een gestructureerde samenwerking door regelmatig overleg kunnen ze opschalen naar GRIP 1. In principe komt er dan alleen een Leider CoPI, Informatiemanager, Plotter en CoPI-container bij.
De Leider CoPI neemt dan de algehele coördinatie over zodat de OvD's zelf alleen nog maar aandacht hoeven te besteden aan hun eigen processen.
De IM'er en plotter verzorgen de ondersteuning daarvan in de CoPI-container.

Dus ook als al eerder bekend was dat het om een lekkende brommer ging, dan nog had men te maken met een wijd verspreide lucht die niet goed is. En een stukje coördinatie om a) die verspreiding op te lossen en b) omwonenden evt. te ontruimen, kan ik me goed voorstellen.

Natuurlijk zijn er ook OvD's die hierbij genoeg hebben aan het zgn. motorkap-overleg, dat is hun eigen keuze.
Overigens lees ik in één van de geciteerde nieuwsberichten dat GRIP 1 betekent dat de burgemeester erbij komt; dat is niet conform het landelijke referentiekader GRIP. Wel wordt de burgemeester veel bij GRIP 1 geïnformeerd, niet zozeer vanuit zijn "opperbevelhebber bij rampen"-rol, maar meer als burgervader.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Citaat
Wel wordt de burgemeester veel bij GRIP 1 geïnformeerd, niet zozeer vanuit zijn "opperbevelhebber bij rampen"-rol, maar meer als burgervader.

Die rol of functie wilt u vast wel uitleggen.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Die rol of functie wilt u vast wel uitleggen.

Natuurlijk. De burgemeester heeft meerdere rollen bij incidenten. Het is eigenlijk niet mogelijk dit kort uit te leggen, maar ik doe een poging.

Conform de Gemeentewet is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in zijn gemeente. Bij complexe/grote incidenten wordt hij dan ook vaak geïnformeerd door de meldkamer of de lokale commandant brandweer of teamleider politie.
Bij rampen/crisis is de burgemeester "opperbevelhebber" conform de huidige Wet Rampen en Zware Ongevallen/toekomstige Wet Veiligheidsregio's, dit is gekoppeld aan de Gemeentewet. Hier geeft hij zelf bestuurlijke/beleidsmatige leiding aan het incident.
En daarnaast heeft hij de rol als "burgervader"; hij is niet alleen verantwoordelijk voor de OOV, hij laat dat ook blijken door persoonlijk bij het incident ter plaatse te komen om de getroffenen en betrokken hulpverleners een hart onder de riem te steken. Hij laat zich informeren maar bemoeit zich verder niet met de hulpverlening.

Bovenstaand is op hoofdlijnen, afhankelijk van de persoon en/of lokale/regionale afspraken en natuurlijk het incident zelf kan hiervan worden afgeweken.

Mijn eerste burgemeester waar ik ambtenaar OOV was (kleine gemeente, 9000 inwoners) wilde bij elk ernstig incident direct gëïnformeerd worden en - zeker met dodelijke afloop - de getroffenen bezoeken.
De burgemeester van mijn tweede gemeente (125.000 inwoners) hoefde daarvoor niet dag en nacht opgetrommeld te worden, een berichtje achteraf was voldoende.
Steeds meer burgemeesters laten deze alarm/infolijn via hun adviseur OOV lopen; in de eerste plaats omdat die weet of de burgemeester afwezig is en een loco in beeld komt, in de tweede plaats omdat die zijn eigen burgemeester beter kan inschatten wat die wel of niet wilt/moet weten dan de meldkamer. Doordat de lokale commandanten en teamleiders ten eerste een uitstervend ras zijn, en ten tweede niet altijd aanwezig meer, wordt de AOV'er hiervoor steeds meer gepaged.

De functie van burgemeester is geen sinecure. Voor meer info: http://www.burgemeesters.nl/crisisbeheersing


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Citaat
De functie van burgemeester is geen sinecure.

Sinecure, geenszins beweer of beweerde ik dat, voor de rest verbaasd mij uw uitleg wel, leest u eens in de Brandweer- en rampenwet 1985, die u toch bekend moet zijn, de rol van de Burgemeester en het College is toch duidelijk “Burgervader” is slechts een volksbenaming zonder status en of plicht.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Het is wel raak weer in Harderwijk..

p2kflex
22:27:14 02-08-10GROUP-1PRIO 2 Onderzoek naar Gaslucht : KORTEKAMP HARW 7242
0805003BRW Veluwe West (Hierden) (Bevelvoerder)
0805005BRW Veluwe West (Hierden) (Lichtkrant)
0805006BRW Veluwe West (Hierden) (Blusploeg - TS-BT 7242)
0805030BRW Veluwe West (Hierden) (Monitorcode)


Betrof gewoon precies dezelfde melding alleen was deze binnen 10 minuten opgelost! (mede door het voorbeeld van afgelopen week:P)

Daarnaast vind ik wel wat raar, waarom is er geen GRIP 0 gepiept..? of kan dit ook via C2000 afgemeld worden?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Afschaling wordt toch bijna altijd via C2000 gedaan? Het kan iig wel.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172

Daarnaast vind ik wel wat raar, waarom is er geen GRIP 0 gepiept..? of kan dit ook via C2000 afgemeld worden?

Binnen NOG wordt de GRIP afschaling in principe alleen nog maar via C2000 gedaan. Via P2000 afschalen diende geen doel en het veroorzaakte eigenlijk alleen maar overlast doordat er bij een heleboel mensen (soms meerdere keren) de pagers begonnen te piepen. Met name 's nachts bleek dit erg hinderlijk te zijn.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.