Bernardine van Station Medemblik in vlammen opgegaan

Auteur Topic: Bernardine van Station Medemblik in vlammen opgegaan  (gelezen 9990 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 3 augustus 2010, 00:22:02
Laten we hier ON-topic blijven reageren. Dank u.

FF


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #21 Gepost op: 3 augustus 2010, 09:43:04
Ik hoop dat Rescue Medemblik heeft aangegeven in de aangifte dat ze de kosten willen verhalen op de daders >:( Dan kunnen ze in ieder geval al iets reserveren voor een nieuwe boot. Er zijn momenteel vijf "mannen" tussen de 18 en 21 aangehouden in dezelfde nacht. Er is gisteren besloten om de voorlopige hechtenis van deze mensen te verlengen.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 3 augustus 2010, 09:56:16
Weet iemand of er een zwaardere strafmaat gehanteerd kan worden wanneer materiaal vernield wordt dat nodig is ten behoeve van (nood-)hulpverlening?

Net als dat je met je tengels van hulpverleners afblijft (zwaardere strafmaat) zou zoiets wat mij betreft ook mogen gelden voor hulpverleningsmaterieel.

Het maakt nogal verschil of het plezierjacht van de plaatselijke weldoener in de fik gestoken wordt (ook heel vervelend), of een reddingboot die elk moment moet kunnen uitrukken voor mensen in nood.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #23 Gepost op: 3 augustus 2010, 13:59:46
Team Rescue Medemblik: aangeslagen, maar niet verslagen!
 
  Rescue Medemblik 2 augustus 2010
    
  De bemanning en het bestuur van Rescue Medemblik kunnen het nog steeds niet bevatten wat er is gebeurd met hun reddingboot Bernardine. De reddingboot welke vrijwilligers grotendeels zelf hebben afgebouwd is zondagnacht door brandstichting verwoest. 5 verdachten tussen de 17 en 21 jaar zijn de zelfde nacht nog door de politie aangehouden. Vandaag heeft de technische recherche het politieonderzoek op de Bernardine afgerond. Uit het onderzoek is gebleken dat het wel degelijk om brandstichting gaat. Naast de bemanning is het ongeloof ook groot bij alle buurt reddingstations en andere hulpverleningsdiensten. Ook in Medemblik wordt volop gesproken over de laffe daad welke zondagnacht is verricht. Het is dan ook niemand ontgaan dat de reddingboot van Rescue Medemblik niet meer kan uitrukken. Hierdoor is de reddingsbrigade op dit moment uitgemeld bij het kustwachtcentrum in Den Helder. Dankzij de gelieerde KNRM status van Rescue Medemblik is het de redders gelukt een tijdelijke vervangende reddingboot te regelen. Reddingboot De Gooier van reddingstation Huizen is afgelopen week opgevolgd door reddingboot Nikolaas Wijsenbeek. De Gooier welke op dit moment voor onderhoud in de KNRM werkplaats van IJmuiden ligt zal woensdag of donderdag in Medemblik aankomen. Het is een Tornado 850 met 225 pk motor welke een snelheid van 35 knopen haalt. Er zijn 6 zitplaatsen en een gereddencapaciteit van 16 personen. De boot is voorzien van radar, kaartplotter en een motorpomp. De Gooier zal worden afgemeerd naast het nieuwe bemanningsonderkomen van Rescue Medemblik. Op deze plek zal in de toekomst het drijvende boothuis komen. Morgen zal de Bernardine uit het water worden getakeld waarna het wrak wordt overgebracht naar een werf in de buurt. Hier zal het onderwater schip door de verzekering worden geïnspecteerd. Diverse bedrijven hebben hun medeleven getoond en hulp toegezegd bij de bouw van een nieuwe reddingboot. Via de website zullen wij u op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Donaties zijn op dit moment nog harder nodig dan ooit daarvoor,  wordt vandaag nog donateur en help daarbij de toekomst van Rescue Medemblik te behouden. U gullen hand houd de reddingboot in stand.
 
bron: http://www.rescuemedemblik.nl


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #24 Gepost op: 4 augustus 2010, 12:29:45
MEDEMBLIK De Reddingsbrigade Rescue in Medemblik heeft vanmorgen een nieuwe reddingsboot gekregen.

Zondagochtend ging de oude boot, de Bernadine, in vlammen op. Daarvoor werden meteen vijf mannen uit Zwaagdijk aangehouden. Drie van hen hebben bekend verantwoordelijk te zijn voor de brand: zij worden later vandaag voorgeleid. De andere twee zijn vrijgelaten omdat ze geen aandeel hadden in de brand. De nieuwe reddingsboot is rond 8.30 uur aangekomen in de West-Friese stad.

De reserveboot was tot vorige week lange tijd in gebruik bij het reddingsstation in Huizen. Na een opknapbeurt in IJmuiden wordt hij nu ingezet in Medemblik. "De afgebrande boot voldeed natuurlijk wel iets beter aan onze eisen voor het varen op het IJsselmeer, maar we zijn hartstikke blij met deze oplossing. Het belangrijkste is dat deze reserveboot ook een reddingscapaciteit van zestien man heeft'', aldus een woordvoerder.

De in vlammen opgegane boot werd voor een groot deel door de leden van de reddingsbrigade zelf gebouwd. De schade wordt geschat op ruim 1,5 ton. Rescue Medemblik is een KNRM gelieerd reddingstation. De reserveboot kan slechts tijdelijk worden gebruikt. Het is nog onbekend wat voor boot de Medemblikse reddingsdienst uiteindelijk krijgt. Dit hangt af van de afhandeling van de verzekering.

Bron: website RTV-NH http://rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=111302&tijdlijn=1


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #25 Gepost op: 4 augustus 2010, 18:26:45
Brandstichters reddingboot vrij

MEDEMBLIK De drie jongens die zondag aangehouden zijn na de brandstichting van de reddingsboot in Medemblik, zijn onder voorwaarden vrijgelaten.

De jonge mannen uit Zwaagdijk moeten 's avonds na acht uur binnen blijven en moeten zich melden bij de Reclassering. De jongens van tussen de 17 en 21 jaar oud hebben de brandstichting bekend. Het motief voor hun daad is nog onduidelijk.

De in vlammen opgegane boot, de Bernadine, werd voor een groot deel door de leden van de reddingsbrigade zelf gebouwd. De schade wordt geschat op ruim 1,5 ton.

Bron: website RTV-NH http://rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=111319&tijdlijn=1


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 4 augustus 2010, 19:38:13
"De afgebrande boot voldeed natuurlijk wel iets beter aan onze eisen voor het varen op het IJsselmeer, maar we zijn hartstikke blij met deze oplossing."

Ooh, dus ze zijn wel blij ook al voldoet ie niet zo goed aan hun eisen.

Ik dacht even dat ze ondankbaar waren, maar dat zijn ze gelukkig niet.

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 5 augustus 2010, 09:36:04
"De afgebrande boot voldeed natuurlijk wel iets beter aan onze eisen voor het varen op het IJsselmeer, maar we zijn hartstikke blij met deze oplossing."

Ooh, dus ze zijn wel blij ook al voldoet ie niet zo goed aan hun eisen.

Dat staat er niet. Er staat "de afgebrande boot voldeed natuurlijk wel iets beter".
Dat de één beter voldoet, wil niet zeggen dat de ander niet zo goed voldoet.

Als jij een 8 scoort en ik een 7, scoor jij beter. Maar dat wil niet zeggen dat ik slecht scoor ^-^

Daarbij is hun uitspraak ook niet meer dan logisch; het zou een beetje raar zijn als een vervangende boot beter voldoet dan een boot die je zelf hebt gebouwd (=maatwerk).


Wat een heerlijk stukje discussie weer ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 5 augustus 2010, 12:46:36
Dat staat er niet. Er staat "de afgebrande boot voldeed natuurlijk wel iets beter".
Dat de één beter voldoet, wil niet zeggen dat de ander niet zo goed voldoet.

Als jij een 8 scoort en ik een 7, scoor jij beter. Maar dat wil niet zeggen dat ik slecht scoor ^-^

Daarbij is hun uitspraak ook niet meer dan logisch; het zou een beetje raar zijn als een vervangende boot beter voldoet dan een boot die je zelf hebt gebouwd (=maatwerk).


Wat een heerlijk stukje discussie weer ::)

Ja, goed voorbeeld. Als jij een 8 scoort en ik een 9 ben jij niet zo goed als ik. Wel goed, maar niet zó goed...  0098  0098  8)
Je hebt gelijk, ik trek het uit verband, charcheer met opzet een beetje, maar er is ook nog zoiets als "een gegeven paard mag je niet in de bek kijken".
En wacht maar tot ze er een keer in gevaren hebben. En dat hebben ze inmiddels, ik hoorde de Kustwacht gisteren op 16 en de boot heet gelukkig nog gewoon "De Gooier".

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #29 Gepost op: 5 augustus 2010, 12:55:43
Volgens zijn ze juist blij met een reserve boot van de knrm, dat ze niet zo vrolijk zijn kan ik me voorstellen. Bij voorkeur toch je eigen boot.

9910001
9910001