Geen 25 korpschefs meer die alleen maar met hun eigen belangen bezig zijn. Gewoon één korpschef die verantwoordelijk is voor het hele politiekorps.
Wat voor superkorpsschef krijg je dan? Moet iemand zijn een behoorlijke 'span of control'. Je hebt dan misschien één korpsschef, maar onder die chef moet dan een veelheid aan andere chefs komen om de handel beheersbaar te houden. Ik denk dat het rendement dat je wilt behalen door één korpsschef aan te stellen, teniet wordt gedaan door de vele chefs die je daarnaast nog nodig hebt.
Nederland is zon klein land dat je beter alles centraal kan organiseren. Daarbij komt dat de criminaliteit niet ophoudt bij de regiogrens. De 25 regio's die we nu kennen, kunnen beter worden omgevormd tot 10 districten, waarbij deze districten minder macht krijgen dan voorheen.
Grenzen houd je altijd, hoe je het ook wendt of keert. Waar je dan nu regiogrenzen hebt, krijg je dan straks districtsgrenzen. Minder macht of één werkwijze hanteren wil zeker niet zeggen dat de samenwerking dan automatisch beter wordt. Kijk nu al maar binnen de de korpsen. Op papier wordt binnen een korps eenzelfde werkwijze gehanteerd, maar in de praktijk wil dat tussen districten ook nog wel eens verschillen. Afstemming zoeken blijft gewoon heel moeilijk en is m.i. vaak voor een groot deel afhankelijk van individuen (kennen en gekend worden, bereid zijn om samen te werken, enz.).
Een ander terugkerend argument blijft de democratische inbedding. In hoeverre heeft de lokale politiek nog wat in te brengen bij nationaal aangestuurde politie?
En daaraan verwant: in hoeverre kan je bij een nationaal aangestuurde en uniform georganiseerde politie nog maatwerk leveren?
Niet dat ik daar de antwoorden op heb ofzo, maar om maar aan te geven dat het zo simpel niet ligt.