Je baseert je veiligheidsvoorzieningen in een regio op basis van de risico's die er gelden. Heb je veel overvallen, dan roep je daarvoor bepaalde politieteams in het leven. Heb je chemische plants, zorg je voor bepaalde brandweereenheden. Heb je regelmatig festivals, dan zorg je voor bepaalde medische capaciteiten. Etcetera.
En zo brengt Schiphol een hoop risico's met zich mee, ook in een straal die ruim om het luchthaventerrein heen ligt. Amsterdam-A wordt ook met die risico's geconfronteerd, dus je kunt stellen dat Amsterdam-A er het nodige belang bij heeft. Maar ze gaan er niet over. Bestuurlijk gezien niet, niet in de planvorming, niet in de operatiën. Totdat er daadwerkelijk wat gebeurt op hun grondgebied, maar ook dan in het de bestuurder van Kennemerland die over Schiphol grondgebied gaat. Het is niet voor niets dat de voorzitters van de veiligheidsregio's hebben voorgesteld om samen te gaan. Dat verzoek is echter afgewezen door toenmalig minister Ter Horst.
1Ik wil niet bepleiten dat Schiphol naar Amsterdam-Amstelland moet, maar met samenvoeging van beide korpsen heb je een korps welke (grotendeels) het risicogebied van Schiphol omvat. Zowel bestuurlijk als operationeel. Bestuurlijk gezien is de crisisbeheersing al complex. Als je dan ook nog met meer regio's = meer bestuurders te maken hebt, wordt het nog complexer. Daarnaast heeft een regio als Amsterdam veel te bieden qua kennis, kunde, materiaal en middelen, waarmee je elkaar kunt versterken.
2Op de werkvloer wordt er wel samengewerkt als het erop aankomt, dat zal het probleem niet zijn. Het gaat mij vooral om bestuurlijke lijnen en verantwoordelijkheden.
Overigens is er recent een
onderzoek gedaan naar een fusie van de Veiligheidsregio's Kennemerland, Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland. Conclusie is dat samenvoeging van deze drie regio's nu niet haalbaar is en dat door de samenwerking te intensiveren het nodige kan worden bereikt. En dat zal - denk ik - vooral te maken hebben met bestuurlijke verantwoordelijkheden. Maar goed, dat gaat puur over de veiligheidsregio's, dus is hier enigszins off-topic.
1Met als argument: territoriale congruentie; de veiligheidsregio's moeten gelijk zijn aan de politieregio's. Grappig dat die politieregio's nu naar een 'hoger plan' gaan 2Waarmee ik niet wil zeggen dat Kennemerland het slecht doet.