Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 189894 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #210 Gepost op: 26 februari 2012, 07:42:10
Als het aantreffen van allerhande goederen op de openbare weg (fietsen en ander geneuzel) dan ook naar de gemeente gaat, dan zie ik dat écht als een verbetering en als last-vermindering van de politie.

Ik boek tegenwoordig liever een gevonden fiets in, dan een zakje wiet.
Een aangetroffen fiets heb ik binnen een half uur afgehandeld (met het opsporen van de eigenaar er bij)

Een collega van mij heeft een tijdje terug een zakje wiet gevonden en is nog steeds bezig met de nasleep er van. Het resultaat van deze belachelijk ingewikkelde procedure is nu dat de kans bestaat dat gevonden wiet niet meer in de computer wordt ingevoerd, maar door de collega's zelf vernietigd wordt.

En je wil al helemaal geen buitenlands voertuig inbeslagnemen welke bij criminele activiteiten is gebruikt. Waarvan later blijkt dat er geen tenaamgestelde is en teruggave aan de eigenaar onmogelijk is. (zijn 2 collega's al een jaar mee bezig.)

Kan je toch zien dat de poppenkast van Opstelten goed bezig is met het verlichten van de administratieve lasten.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #211 Gepost op: 26 februari 2012, 13:32:35
Is dat zo?

Of verplaatsen we het werk alleen maar naar een andere overheid die er dus een extra taak bij krijgt?

En natuurlijk geen extra geld van het Rijk om die taak uit te voeren...?


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #212 Gepost op: 26 februari 2012, 19:41:56
Is dat zo?

Of verplaatsen we het werk alleen maar naar een andere overheid die er dus een extra taak bij krijgt?

En natuurlijk geen extra geld van het Rijk om die taak uit te voeren...?

Er is een beslaghuis ontwikkeld waar alle inbeslaggenomen zaken naar toe gaan. Het doel daarvan was vermoedelijk dat alle inbeslaggenomen zaken goed georganiseerd op 1 plaats terecht komt. Lekker makkelijk.

Dat goed organiseren komt doordat wij als blauwe testbuisjes 100 formulieren moeten invullen alvorens iets ingeboekt kan worden. O0

hetzelfde met de vernieuwde wijze van het afhandelen van een 8je. straks moet je bovenop het werk wat je al had ook nog eens een officier uit zijn bed bellen voor een schikkingsvoorstel.. De uitkomst daarvan zal ook op papier moeten. geld innen, evt wisselen als de VE niet kan pinnen, kwitantie uitschrijven... Of een VE die niet accoord gaat met het voorstel... Een dossier voorblad en een tobiasformulier komt sneller uit de computer.. :-X

awel, weer genoeg geklaagd... terug naar de gevonden voorwerpen. Ik had er niet zoveel moeite mee  ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #213 Gepost op: 26 februari 2012, 19:58:31
Er is een beslaghuis ontwikkeld waar alle inbeslaggenomen zaken naar toe gaan. Het doel daarvan was vermoedelijk dat alle inbeslaggenomen zaken goed georganiseerd op 1 plaats terecht komt. Lekker makkelijk.

Dat goed organiseren komt doordat wij als blauwe testbuisjes 100 formulieren moeten invullen alvorens iets ingeboekt kan worden. O0

hetzelfde met de vernieuwde wijze van het afhandelen van een 8je. straks moet je bovenop het werk wat je al had ook nog eens een officier uit zijn bed bellen voor een schikkingsvoorstel.. De uitkomst daarvan zal ook op papier moeten. geld innen, evt wisselen als de VE niet kan pinnen, kwitantie uitschrijven... Of een VE die niet accoord gaat met het voorstel... Een dossier voorblad en een tobiasformulier komt sneller uit de computer.. :-X

awel, weer genoeg geklaagd... terug naar de gevonden voorwerpen. Ik had er niet zoveel moeite mee  ;)

Hier in Emmen hebben we al jaren "Ben Kwijt" voor gevonden en verloren voorwerpen. Dit valt al sinds 2007 onder de verantwoordelijkheid van Veiligheidszorg Drenthe.
http://www.benkwijt.nl/startpagina.html
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #214 Gepost op: 26 februari 2012, 20:30:10
De nieuwe manier van het verwerken van het 8 is niet zo moeilijk binnen gezette tijden contactet cvom. Ve kan of wil niet betalen insturen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #215 Gepost op: 28 februari 2012, 00:20:04
Is dat zo?

Of verplaatsen we het werk alleen maar naar een andere overheid die er dus een extra taak bij krijgt?

En natuurlijk geen extra geld van het Rijk om die taak uit te voeren...?

Tsja, heel zwart wit doet de politie al jaren allerlei werk wat helemaal geen politiewerk is ...
Er wordt altijd van alles weggezet onder het bekende artikel 2 uit de politiewet

''het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.''

Doordat collega's met bepaalde zaken ernstig lang bezig zijn is er soms nauwelijks tijd om het ''echte'' politiewerk uit te voeren.
Een gevonden fiets, telefoon of sleutelbos kan ook door een gemeentemedewerker ingevoerd worden
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #216 Gepost op: 28 februari 2012, 16:12:29
Dat begrijp ik.

Mijn punt is alleen dat deze discussie slechts 1 grondslag heeft: bezuinigen.
(Een ieder die in fabeltjes gelooft m.b.t. kostenbesparing en betere efficiency door schaalvergroting, slaapt nog).

Nu stoot je een taak af. De infrastructuur kan m.i. niet overgeheveld worden naar de gemeente dus zal die weer vanaf de grond moeten worden opgebouwd. Dat gaat geld kosten, wat er niet is en er ook niet komt.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #217 Gepost op: 29 februari 2012, 00:47:16
En je wil al helemaal geen buitenlands voertuig inbeslagnemen welke bij criminele activiteiten is gebruikt. Waarvan later blijkt dat er geen tenaamgestelde is en teruggave aan de eigenaar onmogelijk is. (zijn 2 collega's al een jaar mee bezig.)

Kan je toch zien dat de poppenkast van Opstelten goed bezig is met het verlichten van de administratieve lasten.

Casus uit de praktijk: een motorfiets, geen kenteken rijdend op de openbare weg. Staande houding, bestuurder heeft geen rijbewijs en geen eigendomsbewijs alleen een kentekenbewijs van iemand uit Belgie. Voertuig niet verzekerd. Inbeslagname motorfiets ter zake wie is de eigenaar/ rechtmatig bezit? Aanhouding ter zake heling. Notabeentje: Bestuurder was voorwaardelijk vrijgelaten onder voorwaarde niet de wet te overtreden.

Kost in de praktijk: 2,5 uur noodhulp uren, 2x8 uur wijkteam recherche en het voertuig is nog niet afgehandeld en de zaak niet afgesloten. Ik gok 24 man uren om deze zaak af te ronden.
In de theorie zou die hele zaak in de helft van de tijd afgerond moeten zijn, maar door slechte computer systemen/ communicatie met justitie/ langs elkaar werkende politie afdelingen kost het gewoon 2x zoveel tijd. Ik moest bijvoorbeeld binnen 30 minuten 3x vertellen hoe de zaak nou precies in elkaar steekt. En zeg nou zelf: zo moeilijk is het niet.
En ik kan je garanderen, dat als alles goed zou werken (zoals bijvoorbeeld in het bedrijfsleven) de hele mikmak in nog geen 8 uur afgehandeld zou moeten zijn. En ik kan (en mag) daar van mijzelf een mening over hebben omdat ik uit het bedrijfsleven kom. Maar ja ......
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Regio 22

  • Leerling Niv 4 Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
  • Brandweer Eindhoven
Reactie #218 Gepost op: 6 maart 2012, 20:13:08
Politieorganisatie verandert drastisch

EINDHOVEN - De indeling van de politieafdelingen verandert drastisch als straks de Nationale Politie gestalte krijgt. Helmond, Eindhoven en Den Bosch krijgen een eigen district binnen de regio Oost-Brabant, met een eigen recherche bijvoorbeeld.

Er zijn in Oost-Brabant negen basisteams die veel groter zijn dan de huidige afdelingen. De indeling is verrassend. Zo valt Valkenswaard straks onder basisteam Dommeldal in het district Helmond; dat loopt tot Son en Breugel. Best, Oirschot, Veldhoven en Waalre gaan samen met de huidige Kempengemeenten in het district Eindhoven. De Eindhovense politieorganisatie wordt teruggebracht van drie afdelingen naar twee basisteams: noord en zuid.

Plan

Dat staat in het plan dat de burgemeesters van in totaal 41 gemeenten hebben gemaakt en overhandigd aan de kwartiermaker voor de Nationale Politie, Gerard Bouman. Die legt in april het organisatieplan voor de politie voor aan minister Opstelten.

De behandeling van de Politiewet is nog niet afgerond door de Eerste Kamer. Dat gebeurt mogelijk nog deze maand. De regio gaat er nog vanuit dat de nieuwe organisatie op 1 juli ingaat. In de maanden maart tot juni kan die nieuwe opzet verder uitgewerkt worden.

Bron ED.nl
Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #219 Gepost op: 7 maart 2012, 12:58:35
'Helft politiebureaus dreigt te verdwijnen'
De invoering van de Nationale Politie heeft extreem nadelige gevolgen voor Amsterdam. Zo dreigen 15 van de 32 wijkbureaus in de stad te moeten sluiten.

Dit stelt Ronald Pronk, voorzitter van de Amsterdamse Politie Vakorganisatie (APV) woensdag in een interview met Het Parool. 'De veiligheid van burgers en agenten gaat achteruit.' Om welke bureaus het gaat is nog niet officieel bekend. 'Maar het is duidelijk dat we minder bereikbaar worden voor de burger,' stelt Pronk.

Minister Opstelten (Justitie) wil de Nationale Politie per 1 juli 2012 invoeren. Het ministerie stelt dat er 'geen sprake is van een vermindering van de bereikbaarheid van de politie.'

De APV maakt zich verder ernstig zorgen over de sterkte van de Amsterdamse politie. Deze vrees wordt gedeeld door de Ondernemingsraad (OR) van het korps Amsterdam-Amstelland. In een open brief stelde de OR vorige maand al dat er in hun ogen sprake is van 'een substantiële vermindering van blauw op straat, maar ook van recherchecapaciteit voor de opsporing.'

Het besluit om politiestudenten vanaf dag één in hun opleiding voor 100 procent mee te tellen baart de OR ook zorgen. 'Deze studenten zijn slechts voor 25 tot 40 procent van hun tijd inzetbaar in het operationele proces.' Pronk omschrijft het meetellen van de studenten als 'een rekentruc.

http://www.at5.nl/artikelen/77338/helft-politiebureau-s-dreigt-te-verdwijnen


Ik snap niet hoe ze in Den Haag nog steeds vol kunnen houden dat dit goed is voor Nederland en voor de politie. Samenwerking bevorderen tussen de korpsen is 1 ding, willens en wetens een beleid doordrukken waarvan iedereen zegt "het gaat niet de goeie kant op" is wat anders. Wat heeft Opstelten toch een bord voor ze'n kop!