Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 185297 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #260 Gepost op: 27 september 2012, 19:45:01
Fijnaut heeft al een hoop kritische noten gekraakt t.a.v. het wetsvoorstel, toen hij door de Eerste Kamer om advies was gevraagd.

 O0
Dat is langs me heen gegaan dan. Weet je of zijn advies nog ergens te vinden is? Ben erg benieuwd.
Senior GGP / Oost-Brabant


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #261 Gepost op: 28 september 2012, 10:17:52
Als het goed is kun je Fijnaut zijn advies vinden onder de link die in de quote staat. Kan het vanaf m'n telefoon alleen niet checken. Anders zoek ik 'm later nog even voor je op.

De aanleiding dat het nu in het nieuws komt is overigens een boek dat Fijnaut heeft geschreven, genaamd 'het nationale politiekorps'. Las ik vanmorgen in Trouw. Is wel interessante kritiek die hij levert (en mijns inziens ook terecht), alleen verwacht ik niet dat de huidige plannen hierop bijgesteld gaan worden. Maar goed, we gaan vanzelf merken in hoeverre de Nationale Politie straks goed functioneert.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #262 Gepost op: 28 september 2012, 15:14:53
Hier in de,bijna voormalige,regio Brabant Zuid oost gaat het wel fundamenteel veranderen.
Min ging van 18 al naar 12 afdelingen en straks worden het er maar 4 met erboven ook nog eens 2 districten.
Als ik de kaart van de nieuwe districten bekijk zie ik dat bv Haaglanden nogal wat robuuste basisteams heeft,er is dus wel degelijk een verschil in sterkte van de teams.


richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #263 Gepost op: 28 september 2012, 20:57:13
Haaglanden heeft gewoon voor elk wijkbureau een basisteam gekregen. En dan verdwijnt er zelfs nog een bureau (Karnebeek). Ik kan me herinneren dat er vroeger nog meer bureaus waren, maar verdwenen zijn. Scheveningen had er zelfs twee (Duinstraat is verdwenen).


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #264 Gepost op: 7 oktober 2012, 12:43:44
Ik volg deze hele ontwikkeling nauw omdat ik bezig ben met een onderzoek naar de positie van de gemeentelijke opsporingsambtenaar na de vorming van de NP. De stukken doornemend kom ik toch al bijna vanzelf tot de conclusie dat er een model van nationale en lokale openbare orde Handhavers zal moeten ontstaan. De een de justitiele Nationale Politie met de volledige politietaak de ander een bestuurlijke lokale eenheid met medewerkers met een beperkte politietaak en een andere dienstnaam dan politie. ( in menig ander europees land doen ze daar iets minder moeilijk over). Fijnaut haalt zelf ook al Frankrijk aan dat een vergelijkbaar model kent.

Wat me wel steeds opvalt is dat er wordt gesproken over een vermeend aantal van ongeveer 20.000 gemeentelijke straattoezichthouders. Dat is inmiddels aantoonbaar feitelijk onjuist. Meer dan 4800 zijn het er op dit moment niet.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #265 Gepost op: 7 oktober 2012, 18:56:43
De stukken doornemend kom ik toch al bijna vanzelf tot de conclusie dat er een model van nationale en lokale openbare orde Handhavers zal moeten ontstaan. De een de justitiele Nationale Politie met de volledige politietaak de ander een bestuurlijke lokale eenheid met medewerkers met een beperkte politietaak en een andere dienstnaam dan politie. ( in menig ander europees land doen ze daar iets minder moeilijk over). Fijnaut haalt zelf ook al Frankrijk aan dat een vergelijkbaar model kent.

Ook in Italië zijn er twee soorten politie: de lokale met beperkte taken en de nationale met een volledige politietaak. Wat zou je bijvoorbeeld denken van 'Rijks'- en 'Gemeentepolitie' voor Nederland, ;-) komt ook dichter bij de profilering van de rijksoverheid met een consequent eigen huisstijl naast de gemeentelijke overheden. 'Nationaal' roept bij oudere Nederlanders vervelende herinneringen op... Voor de burger is de term 'politie' veel duidelijker dan 'handhaver', 'BOA', 'toezichthouder' enzovoort. Voorts kan een buitenlander helemaal niets met deze termen en 'politie' leidt zelden tot verwarring.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #266 Gepost op: 7 oktober 2012, 19:04:39
Ook in Italië zijn er twee soorten politie: de lokale met beperkte taken en de nationale met een volledige politietaak. Wat zou je bijvoorbeeld denken van 'Rijks'- en 'Gemeentepolitie' voor Nederland, ;-) komt ook dichter bij de profilering van de rijksoverheid met een consequent eigen huisstijl naast de gemeentelijke overheden. 'Nationaal' roept bij oudere Nederlanders vervelende herinneringen op... Voor de burger is de term 'politie' veel duidelijker dan 'handhaver', 'BOA', 'toezichthouder' enzovoort. Voorts kan een buitenlander helemaal niets met deze termen en 'politie' leidt zelden tot verwarring.

Jaha tricky vraag :D ook in Spanje is dat zo. Met niet heel veel moeite zou je kunnen redeneren dat de beperkte politietaak van de gemeentelijke Brigade ( aldus Marcouch) toch echt een door de overheid uitgevoerde -beperkte- politietaak is in de klassieke zin des woords. Dan zou er sprake kunnen zijn van een gemeente politie maar dan niet zoals die tot '93 was maar een bestuurlijke versie. En dan heb ik het politiek correct gezegd.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #267 Gepost op: 19 oktober 2012, 23:55:04
‘Nationale politie leidt tot meer bureaucratie’

Auteur: Klaas Salverda – 21/09/2012

De vorming van de nationale politie leidt eerder tot meer dan tot minder bureaucratie. Dat geldt evenzeer voor de administratieve lasten in formuleren, werkprocessen en procedures. Die stevige conclusies komen naar voren in een zogeheten ex ante onderzoek.

(...)

In een casestudy onderzochten beide aankomend academici in welke mate de vorming van nationale politie leidt tot minder bureaucratie in het politiekorps Midden en West Brabant, straks de regionale eenheid Zeeland-West-Brabant. Aan de hand van organisatietheoretische inzichten gingen zij een groot aantal medewerkers en afdelingen langs.
Zij constateren dat de minister met de vorming van de nationale politie twee tegenstrijdige wensen wil inwilligen. Aan de ene kant is dat de wens om minder bureaucratie en meer vakmanschap, maar tegelijk is het een verlangen naar meer eenheid en eenduidigheid door centrale aansturing en meer controle op de uitvoering van het politieapparaat.
Centrale aansturing en de daarbij behorende standaardisatie van werkprocessen leiden tot het voorschrijven van protocollen en procedures aan de medewerkers. Dat staat haaks op het vergroten van vakmanschap, het bieden van ruimte aan professionals en het terugdringen van bureaucratie. Deze tegenstrijdige waarden heffen elkaars effect op, stellen Tevkir en Stoltz.
De hybride organisatievorm die nu ontstaat, met daarbinnen twee tegenwerkende krachten en bureaucratische kenmerken, leidt volgens hen tot meer administratieve lasten in formulieren, werkprocessen, procedures en verantwoordingsbureaucratie. Dat staat de professionele vrijheid en het vakmanschap van de agenten op straat juist in de weg.

Autonomie
De vraag blijft volgens Gül en Stoltz in hoeverre de minister en de nationale korpschef bereid zijn de professional werkelijk te ontlasten van overbodige en ergerlijke bureaucratie door voldoende ondersteuning te bieden. Hun laatste aanbeveling luidt dan ook dat het nationale niveau op termijn meer autonomie en zelfs weer rechtspersoonlijkheid toestaat aan de regionale politie-eenheden. Daar is de hele discussie eerder ongeveer begonnen.

Bron en volledige versie van het artikel: http://www.vngmagazine.nl/archief/5881/%E2%80%98nationale-politie-leidt-tot-meer-bureaucratie%E2%80%99
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #268 Gepost op: 21 oktober 2012, 22:24:11
Voor degene die het interesseert: op deze site (particulier initiatief) kun je reacties op het concept-inrichtingsplan lezen van o.a. de politiebonden en de VNG http://www.politiebestel.nl/nationale-politie/111-reacties-op-concept-inrichtings-en-realisatieplan-nationale-politie
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #269 Gepost op: 15 november 2012, 16:03:33
Politiebond ACP stopt overleg met minister

LEUSDEN - Politiebond ACP heeft het overleg met minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) opgeschort.
De vakbond constateert dat de vorming van de Nationale Politie niet op de manier wordt vormgegeven, zoals volgens hem is afgesproken.
''We zien onder meer dat CAO-afspraken niet worden uitgevoerd of nagekomen'', zegt ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp donderdag tegen het ANP. De financiële toezeggingen voor de politiemensen staan door de huidige ontwikkelingen onder druk, constateert hij.

''Ook is er nu te weinig regie en sturing bij de vorming van de Nationale Politie. Pas als dat voor elkaar is, zullen we het overleg hervatten.''
Eind september kraakte Van de Kamp het voorlopige plan van de overheid voor het realiseren van de Nationale Politie. ''In de plannen zien wij nog te grote risico's om tot een goed functionerende Nationale Politie te komen, die voldoet aan de hoge verwachtingen van de Nederlandse samenleving'', schreef Van de Kamp toen in een brief aan Opstelten.

Voldoende capaciteit
''Ons doel is het realiseren van een doelmatige politieorganisatie, waarin recht wordt gedaan aan de professionaliteit en kwaliteit en waarin voldoende capaciteit is geborgd'', meldde de ACP-voorman aan Opstelten.
Van de Kamp vergelijkt de plannen voor de opbouw van de Nationale Politie met die van de opbouw van een huis. ''Conclusie is dat het al misgaat met de heipalen en het fundament, om over de muren van het huis nog maar te zwijgen.''
Door: ANP

http://www.nu.nl/politiek/2959387/politiebond-acp-stopt-overleg-met-minister.html