Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 190106 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #390 Gepost op: 21 juni 2013, 08:39:56
Citaat
Opstelten informeert Kamer over voortgang vorming nationale politie
De realisatie van de nationale politie is de afgelopen maanden voortvarend opgepakt. Het nieuwe politiebestel is sinds 1 januari 2013 een feit en dat is nu al zichtbaar en merkbaar voor burgers. Dat schrijft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie in een brief waarin hij de Tweede Kamer informeert over de voortgang van de vorming van de nationale politie.

Volgens Opstelten ervaren burgers nu al de effecten van het nieuwe politiebestel. Zo informeert de nationale politie sinds 1 januari bijvoorbeeld aangevers van woninginbraken persoonlijk over de voortgang van de behandeling van hun aangifte. Volgens de bewindsman vergroot dit het veiligheidsgevoel van Nederlanders.

Ook bij de inhuldiging van de Koning is volgens Opstelten de werking zichtbaar geworden die uitgaat van één nationaal politiekorps. Alle politie-eenheden hebben die dag bijgedragen aan de veiligheid in Amsterdam, terwijl ook de veiligheid bij festiviteiten in de rest van het land was geborgd.

In de brief doet Opstelten verslag over de stand van zaken van diverse onderdelen van de realisatie van de nationale politie. De bewindsman zal de Tweede Kamer twee keer per jaar uitgebreid informeren over de voortgang, mede op basis van een realisatiemonitor van de Inspectie Veiligheid en Justitie. De eerste voortgangsrapportage wordt na de zomer naar de Tweede Kamer gestuurd; de tweede na het kerstreces van de Tweede Kamer.
bron: Ministerie VenJ


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #391 Gepost op: 21 juni 2013, 08:54:36
Citaat
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Datum 19 juni 2013

Onderwerp Stand van zaken vorming nationale politie

1. Inleiding
Op 1 januari is de Politiewet 2012 in werking getreden. Daarmee is de nationale politie een feit. Er wordt sindsdien hard gewerkt aan het realiseren van de politieorganisatie, zoals dat is beschreven in het Realisatieplan Nationale Politie. Het is een majeure operatie met duidelijke doelen: een grotere bijdrage aan een veiliger Nederland, betere politieprestaties, functioneren als één korps, meer legitimiteit van en groter vertrouwen in de politie. In het realisatieplan is omwille van de omvang van de veranderopgave de realisatie opgedeeld in drie plateaus.1 Plateau 0, de voorbereiding op ‘dag 1’, is op 1 januari jl. afgerond. Plateau 1, het realiseren inrichting, en plateau 2, het optimaliseren en harmoniseren, beslaan samen vijf jaar. Inmiddels wordt het realisatieplan voortvarend uitgevoerd, al is er vanzelfsprekend nog veel te doen om tot volledige realisatie van de nationale politie te komen.

Zoals met uw Kamer is afgesproken zal ik twee maal per jaar over de voortgang van de realisatie rapporteren. Teneinde een zo volledig mogelijk beeld over die voortgang te kunnen presenteren acht ik het wenselijk om de voortgangsrapportages aan uw Kamer te combineren met de realisatiemonitor van de Inspectie Veiligheid en Justitie. De voortgangsrapportage die ik u heb toegezegd zal ik derhalve na de zomer aan uw Kamer sturen. Ik zal u dan, mede gebaseerd op de rapportage van de Inspectie Veiligheid en Justitie, een totaalbeeld schetsen van de voortgang van de realisatie.

De tweede voortgangsrapportage zal om bovengenoemde redenen niet voor, maar kort na het kerstreces uitkomen. Zoals ik u al eerder berichtte in de vierde rapportage,2 zal de Inspectie Veiligheid en Justitie ook de cultuurverandering monitoren. In de voortgangsrapportage van vlak na de zomer zal ik hier uitgebreider op in gaan.
In deze brief doe ik verslag over stand van zaken van diverse onderdelen van de realisatie van de nationale politie.

1 Kamerstukken II, 2012 – 13, 29.628 nr.346, hoofdstuk 5
2 Kamerstukken II, 2012 – 13, 29.628 nr.353



2. Algemeen
De afgelopen maanden is de realisatie van de nationale politie voortvarend opgepakt en is het nieuwe bestel ook voor burgers en ondernemers zichtbaar en merkbaar. De officiële ceremonie voor de nationale politie op 3 januari jl. was het startschot. Burgers ervaren de effecten van de het nieuwe bestel door de landelijke invoering van de verplichte terugmelding op aangiften van woninginbraken, als onderdeel van de verbeterde dienstverlening van de politie. Dit draagt direct bij aan het verhogen van de veiligheid en het veiligheidsgevoel. Ook de organisatie rond de inhuldiging van de Koning getuigt van de werking die uitgaat van één politiekorps. Alle eenheden hebben bijgedragen aan de uitdaging waar de eenheid Amsterdam voor stond, terwijl ook de veiligheid bij de festiviteiten in de rest van het land geborgd was. Ook ten aanzien van de voorbereidingen op de Nuclear Security Summit worden de vruchten van het zijn van één politieorganisatie reeds geplukt. Landelijke actiedagen, bijvoorbeeld bij de recente succesvolle aanpak van plofkraken of de aanpak van prostitutie laten zien dat, ondanks het vele werk dat nog verzet moet worden ten aanzien van de veranderopgave, de operationele aanpak van één nationaal politiekorps op onderdelen reeds succesvol is.

Zoals in het realisatieplan is aangegeven omvat de vorming van nationale politie verschillende inspanningsclusters. Eén daarvan is de personele reorganisatie. Dat is een zeer complexe operatie die alle 65.000 politiemedewerkers raakt. Belangrijke randvoorwaarde om te kunnen starten met de reorganisatie is overeenstemming met de politiebonden over het invoeren van het Landelijk Functiegebouw Nederlandse Politie (LFNP) en over onderdelen van het landelijk sociaal statuut (LSS). Deze overeenstemming is inmiddels bereikt, waardoor het korps kan gaan werken aan het personele reorganisatieplan.

Een ander inspanningscluster is het feitelijk inrichten van de nationale politie en het in werking brengen van de organisatie. Dit gedeelte omvat het daadwerkelijk komen tot een andere organisatie met eenduidige inrichting en werkwijzen voor onder meer de vorming van de robuuste basisteams en de opsporingsonderdelen. Veel activiteiten in dit cluster zijn er op gericht te zorgen dat zodra nieuwe leidinggevenden en agenten geplaatst zijn werkwijzen en sturingslijnen van de nieuwe onderdelen helder en toepasbaar zijn. Een onderdeel dat vooruitlopend daarop al is ingericht zijn de Real Time Intelligence Centra (RTIC). De RTIC’s zorgen 24/7 voor een actueel operationeel beeld en voorzien agenten op straat van real time intelligence, wat direct bijdraagt aan de operationele successen.

3. Stand van zaken per onderdeel
Bestuurlijke inbedding
Benoeming regioburgemeesters
Op grond van het (aanvullend) wetsvoorstel tot wijziging van de Politiewet 2012 is artikel 38 c van de Politiewet 2012 gewijzigd. Het gewijzigd artikel 38 c is op 1 mei 2013 in werking getreden. In verband met de wijziging van voornoemd artikel hebben de (beoogd) regioburgemeesters de burgemeesters van de gemeenten in hun regionale eenheid in de gelegenheid gesteld een gezamenlijke aanbeveling voor de aanwijzing tot regioburgemeester te doen. De gezamenlijke aanbevelingen hebben niet geleid tot de aanwijzing van andere regioburgemeesters dan die ik bij brief van 21 december 2012 per 1 januari 2013 had aangewezen. Op grond van artikel 38 c, eerste lid, van de Politiewet heb ik per 1 mei jl. deze burgemeesters als regioburgemeesters aangewezen.
Tijdens het overleg met de Eerste Kamer over het wetsvoorstel voor de Politiewet 2012 heb ik toegezegd om in het Artikel 19-overleg met de regioburgemeesters, de korpschef en de voorzitter van het College van procureurs-generaal te spreken over de vergaderstructuur van de burgemeesters in de regionale eenheden. Hieruit is gebleken dat er grote verschillen tussen de regionale eenheden bestaan; het aantal gemeenten en veiligheidsregio’s in de regionale eenheden varieert sterk. De voorkeur van de regioburgemeesters en de voorzitter van het College van procureurs-generaal is dat iedere regionale eenheid zelfstandig op de eigen maat toegesneden structuur aanbrengt in de vergaderstructuur. Er is geen behoefte aan centrale regels op dit punt.

Motie Kuiken informatiepositie burgemeester
Bij de behandeling van de Politiewet 2012 heeft uw Kamer de motie Kuiken3 aangenomen die de regering verzoekt om de informatiebehoefte van de burgemeester in kaart te brengen en voorstellen te doen om aan deze behoefte invulling te geven. Ik heb het WODC verzocht om dit onderzoek uit te laten voeren met als centrale onderzoeksvraag: Wat is de informatiebehoefte van burgemeesters en van colleges van burgemeester en wethouders als het gaat om sociale veiligheid en de handhaving van de openbare orde, wat is de daadwerkelijke informatiepositie en hoe kan een eventuele kloof tussen de behoefte en de praktijk verklaard worden? Dit onderzoek is inmiddels uitgevoerd en wordt nog deze maand opgeleverd. Ik zal deze zomer de conclusies bestuderen en u het onderzoek doen toekomen.

Vaststelling beleidsplannen regionale eenheden
Eind vorig jaar en begin dit jaar zijn in alle regionale eenheden de beleidsplannen van die eenheden vastgesteld. De beleidsplannen van de eenheden worden conform artikel 39 Politiewet 2012 vastgesteld door alle burgemeesters en de hoofdofficier. In de eenheid Limburg bleek unanimiteit niet mogelijk. Conform het bepaalde in artikel 39 tweede lid van de Politiewet, heeft de regioburgemeester in overeenstemming met de hoofdofficier het beleidsplan alsnog vastgesteld. De burgemeester van Roermond heeft hiertegen bij mij beroep ingesteld, waarop ik conform het vijfde lid van genoemd artikel moet beoordelen of het beleidsplan op onaanvaardbare wijze afbreuk doet aan het belang van een goede vervulling van de politietaak in deze. Met inachtneming van het in de hoofdstukken 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalde, heb ik gelet op de aangedragen argumenten vastgesteld dat het beleidsplan van de eenheid Limburg niet op onaanvaardbare wijze afbreuk doet aan de vervulling van de politietaak in de gemeente Roermond en heb ik aldus besloten.

Realisatie nationale politie
Reorganisatie
Met de politiebonden is overeenstemming bereikt over de invoering van het Landelijk Functiegebouw Nederlandse Politie (LFNP) en over onderdelen van het landelijk sociaal statuut (LSS). Nu hier overeenstemming over is bereikt worden de afspraken over het LSS omgezet in regelgeving. De korpschef verwerkt deze zomer de gemaakte afspraken en de regelgeving in het reorganisatieplan. Zodra het reorganisatieplan gereed is zal het aan de centrale ondernemingsraad worden aangeboden en start de personele reorganisatie.

Uitvoering LFNP
Het proces en de regelgeving voor de totstandkoming van het LFNP (Landelijk Functiegebouw Nederlandse Politie) zijn gezamenlijk met de politievakbonden ontworpen. Een paritair samengestelde commissie van bonden en werkgever heeft de matching tussen oude en nieuwe functies uitgevoerd, waarna volgens planning en afspraak met de bonden op 14 mei jl. de individuele voorgenomen besluiten van de LFNP matching naar de politiemedewerkers zijn verstuurd. Alle medewerkers zijn expliciet uitgenodigd hun zienswijze te delen voordat het definitieve besluit wordt genomen. De medewerkers zijn hiermee in staat gesteld om hun zienswijze op dit voorgenomen besluit in te dienen. In totaal heeft ongeveer een kwart van de politiemedewerkers gereageerd. Deze matching gaat vooraf aan de personele reorganisatie in het kader van de totstandkoming van de nationale politie: in feite worden door de matching de functies en functiebeschrijvingen van alle politiemedewerkers geharmoniseerd. De reacties zien zowel op vragen over de juistheid van het voorgenomen besluit, vragen over (de systematiek van) het LFNP en vragen over de consequenties voor de uitgangspositie tijdens de reorganisatie. Het spreekt voor zich dat de korpschef de reacties zeer zorgvuldig zal behandelen, waar nodig extra uitleg over het LFNP en de reorganisatie zal verschaffen, en eventuele fouten zal corrigeren. Hierna zal de korpschef de definitieve besluiten versturen. Het staat vervolgens elke politiemedewerker vrij gebruik te maken van de mogelijkheid om bezwaar in te dienen tegen het definitieve besluit.

Huisvesting
Bij brief van 14 december4 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de huisvesting van de hoofdlocaties van de regionale eenheden en over de PDC-locaties. In het AO van 24 januari jl. heb ik vervolgens toegezegd u nader te informeren over de strategische huisvestingsplannen van de politie en over de criteria die ten grondslag liggen aan de huisvesting van de politie. Dat treft u in de bijlage aan.

De huisvesting van de politie is altijd ondersteunend aan de werkprocessen in de operatie. De toekomstige huisvesting van de basisteams van de politie is dan ook gebaseerd op het dienstverleningsconcept van de politie. Uitgangspunt daarbij is gebruik te maken van de moderne communicatiemiddelen die maken dat veel meer activiteiten op straat kunnen worden afgehandeld en niet meer per se op een vaste locatie. Het dienstverleningsconcept en de visie op huisvesting die daarop aansluit, wordt momenteel door de politie verder uitgewerkt. Vervolgens zal, in afstemming met het lokale gezag, worden bepaald hoe de huisvesting voor de basisteams en districten zich in lijn met die visie in de komende jaren kan ontwikkelen. De huisvesting van de hoofdlocaties van de regionale eenheden zal dit jaar worden gerealiseerd, de hoofdlocatie van de korpsleiding in 2014 en van de PDC-locaties in 2015.
Het strategisch huisvestingsbeleid van de politie heb ik nauw afgestemd met de huisvesting van de overige onderdelen van het ministerie van VenJ en met het rijksbrede huisvestingsstelsel. Hoewel de politie zoals bekend geen onderdeel van het rijk uitmaakt acht ik het van groot belang besluitvorming over huisvesting in nauwe samenhang te bezien.

Ik heb dit proces met de leden van het art 19-overleg besproken en ook daar mijn toezegging aan uw Kamer herhaald dat tot en met 2015 geen wijzigingen in de teamlocaties worden aangebracht tenzij dit voortkomt uit besluiten uit de periode

3 Kamerstukken II, 2011 – 12, 30.880 nr.40

Evaluatie
De Politiewet 2012 bepaalt dat de minister van Veiligheid en Justitie binnen vijf jaar na inwerkingtreding van de wet aan de Staten-Generaal een verslag dient te sturen over de doeltreffendheid en de effecten van de wet in de praktijk. Binnen drie jaar na inwerkingtreding van de wet dient een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de wet in de regionale eenheid Oost-Nederland naar de Staten-Generaal te worden gestuurd. Dat betekent dat deze evaluatie uiterlijk in 2015 en de evaluatie voor geheel Nederland uiterlijk in 2017 dient te zijn afgerond. Het spreekt voor zich dat ook mijn toezeggingen aan de Staten-Generaal wat betreft de evaluatie hierin worden meegenomen.

De evaluatie zal in drie fasen plaatsvinden. De eerste fase behelst het opstellen van een evaluatiekader. De tweede fase is de evaluatie van de doeltreffendheid en de effecten van de wet in de regionale eenheid Oost-Nederland. De derde fase tenslotte is de evaluatie voor geheel Nederland. De gehele evaluatie van de nationale politie zal worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de nog in te stellen commissie evaluatie Politiewet 2012. Deze commissie zal de onderzoeksverslagen met haar aanbevelingen aan mij doen toekomen. De voorbereidingen voor het instellen van deze commissie zijn inmiddels gestart. Ik zal uw Kamer daar in de voortgangsrapportage nader over berichten.

Wet- en regelgeving
Subdelegatie art.30 en art.36 Politiewet 2012
Tijdens het overleg met de Eerste en met de Tweede Kamer over het wetsvoorstel tot wijziging van de Politiewet 2012 in verband met de positie van de korpschef en van de regioburgemeester alsmede enkele andere verbeteringen5, heb ik toegezegd het parlement te informeren over de subdelegatie van bovengenoemde artikelen. Bij Wet van 20 december 2012 tot wijziging van de Politiewet 2012 in verband met de positie van de korpschef en van de regioburgemeester alsmede enkele andere verbeteringen6 is artikel 30 van de Politiewet 2012 (zie artikel I, onderdeel D) gewijzigd in die zin dat de regels over financieel beheer en beheer van de politie bij of krachtens algemene maatregel van bestuur (in plaats van bij ministeriële regeling) worden vastgesteld en dat de voordracht voor de algemene maatregelen van bestuur niet eerder wordt gedaan dan vier weken nadat het ontwerp aan beide kamers der Staten-Generaal is overgelegd. De consultatie van beide ontwerpbesluiten is nagenoeg afgerond. Na het verwerken van de reacties zullen de ontwerpbesluiten met het oog op de voorhang aan de Staten-Generaal worden aangeboden. Naar verwachting zullen artikel I, onderdeel D, van de Wet van 20 december 2012 en beide algemene maatregelen van bestuur op 1 januari 2014 in werking treden.

AMVB’s
Bij Wet van 20 december 2012 tot wijzing van de Politiewet 2012 is bepaald dat de voordracht van de algemene maatregel van bestuur met regels over de verdeling van de sterkte en middelen over de onderdelen van de politie niet eerder wordt gedaan dan vier weken nadat het ontwerp aan beide kamers der Staten-Generaal is overgelegd (gewijzigd artikel 36, tweede lid, van de Politiewet 2012). Bij afzonderlijke brieven van 19 juli 2012 is het ontwerp van het Besluit verdeling sterkte en middelen politie voorgehangen bij de Staten-Generaal.7 8 Het Besluit verdeling strekte en middelen is op 1 januari jl. in werking getreden.


4 Kamerstukken II, 2012 – 13, 29.628 nr.348
5 Kamerstukken 33.368
6 Stb. 2012, 660


Commissie van toezicht op het beheer
Op basis van een analyse op hoofdlijnen van het voor de nationale politie relevante toezichtveld is bepaald wat de rol en taken van de commissie van toezicht op het beheer door de politie zullen zijn. Dit is afgestemd met alle direct betrokken partijen. Ik zal het jaarverslag van de Commissie, voorzien van mijn bestuurlijke reactie, gelijktijdig met de indiening van het jaarverslag van het ministerie aan de Tweede Kamer toezenden. Recent is een start gemaakt met de voorbereidingen voor de werving van de voorzitter en leden van de commissie.

Personeel
Overzicht benoemingen leden voormalige korpsleidingen
Conform de toezegging die ik de Tweede Kamer deed tijdens de behandeling van
de Politiewet 2012 op 28 november 2011, heb ik uw Kamer d.d. 4 april 2013 een overzicht doen toekomen betreffende de benoemingen van de leden van de voormalige (toentertijd: huidige) korpsleidingen.9 Het overzicht heb ik u kunnen doen toekomen eerst nadat de politietop per 1 januari 2013 is benoemd en nagenoeg alle leden van de voormalige korpsleidingen nieuwe werkzaamheden binnen dan wel buiten de politie hebben gevonden. Bovengenoemde brief dient tevens te worden beschouwd als een reactie op de motie van het lid Van Raak (SP) betreffende de sollicitatieprocedure van de regionale politiechefs.10

4. Tot slot
De eerste stappen in de realisatie van de nationale politie zijn gezet, waardoor de eerste verbeteringen zowel intern bij de politie als extern voor burgers en bedrijven reeds zichtbaar worden. Zoals hierboven aangegeven zend ik uw Kamer na de zomer de voortgangsrapportage over de vorming nationale politie. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dan weer verdere stappen zijn gezet in de vorming van de nationale politie. En daarmee stappen in het realiseren van de beoogde doelen: bijdragen aan meer ruimte voor de professionaliteit van de politie en aan een veiliger Nederland

7 Kamerstukken II, 2011 – 12, 30.880 nr.73
8 Kamerstukken I, 2011 – 12, 30.880 P
9 Kamerstukken II, 2012 – 13, 29.628 nr. 377
10 Kamerstukken II, 2011 – 12, 30.880 nr. 38


De Minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten

bron: ministerie VenJ


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #392 Gepost op: 22 juni 2013, 01:28:43
Citaat van: RAdeR link=msg=1176007 date=1371796796
bron: Ministerie VenJ
(samenvatting)

Dat is nog eens een lesje: Hoe steek je een veer in je eigen .... :-X

Maar globaal, na een stukje relativering, komt het er op neer dat niemand weet waar hij-of-zij aan toe is, als je boven schaal 7 en onder schaal 6  geplaatst bent. Goede gedaan Op-Stelte  O0

vriend!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #393 Gepost op: 22 juni 2013, 01:33:29
tja... volgens mij veranderd en aan de werkzaamheden niets voor 6 t/m 9....

of het beter wordt ? tja... kwestie van proberen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #394 Gepost op: 22 juni 2013, 01:45:05
Citaat van: grizz link=msg=1176309 date=1371857609
kwestie van proberen...

en je vervolgens af vragen wie de dupe is of zou kunnen zijn/worden van jouw probeersel

of doe je dat voordat je gaat proberen???? :o
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #395 Gepost op: 22 juni 2013, 01:46:49
Citaat van: moppersmurf link=msg=1176313 date=1371858305
en je vervolgens af vragen wie de dupe is of zou kunnen zijn/worden van jouw probeersel

of doe je dat voordat je gaat proberen???? :o

Ik denk dat er wel degelijk goed over wordt nagedacht over hoe zaken moeten worden uitgevoerd. Voordeel is ook dat er collega's zijn die hun eigen GBV gebruiken en daardoor de burger niet de dupe laten worden. Probleem is wel dat dit dus niet wordt gecommuniceerd met de beleidsmakers, waardoor er een vertekend beeld ontstaat. Daar ligt volgens mij het grootste probleem.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #396 Gepost op: 27 juli 2013, 23:12:03
Nationale politie pakt minder goed uit dan gehoopt
Burgemeesters ergeren zich aan houding minister Opstelten
Een half jaar geleden werd de nationale politie opgericht door minister Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD). Nu, slechts luttele maanden verder, is er vooral veel irritatie tussen de minister en burgemeesters. Oorzaak: het is onduidelijk wie er over de inzet van de politie gaat. Dat meldt NRC Handelsblad op basis van een rondgang langs de burgemeesters.

De minister zou zich te veel bemoeien met de werkzaamheden van de burgemeesters. Vanaf 1 januari is de minister verantwoordelijk voor de 'beheerstaak' van de politie. Denk hierbij aan financiën, materieelinkoop en arbeidsvoorwaarden. Op die dag kreeg Nederland als opvolger van de 25 regionale politiekorpsen en het Korps Landelijk Politiediensten een nationale politie.

Opstelten benadrukt nu dat de burgemeesters gaan over de inzet van de agenten, maar in de praktijk schijnt dat wel eens anders uit te pakken. Onder meer burgemeester Rob van Gijzel (PvdA) van Eindhoven doet in NRC zijn beklag. NRC schrijft:

"Volgens hem bepaalt Opstelten niet alleen de prioriteiten van de politie, maar stelt hij 'zelfs de manier waarop de politie met zaken om moet gaan' vast. Van Gijzel noemde de nationale politie onlangs 'een gecentraliseerde moloch'. De burgemeesters krijgen bijval van commissaris van de koning Verbeek in Flevoland. Volgens hem zijn er 'stevige signalen' dat de relatie tussen de lokaal verantwoordelijken voor de veiligheid en de minister 'bepaald niet optimaal' is."


Ook zou het reguliere overleg tussen de minister en nationale korpschef Bouman met de burgemeesters die hun collega's vertegenwoordigen uiterst moeizaam verlopen. Burgemeester Noordanus van Tilburg noemt het "veel te hapsnapperig", burgemeester Schneiders van Haarlem zegt: "Opstelten zou er goed aan doen het overleg serieuzer te nemen." Bouman is zich bewust van de wrevel: "Ik zie ook de irritatie."

In een reactie hierop laat de minister weten dat "het overleg inderdaad nog op vlieghoogte moet komen. Maar het moet en zal een succes worden."

bron : http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/22172_nationale_politie_pakt_tot_nu_toe_minder_goed_uit_dan_gehoopt/


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #397 Gepost op: 28 juli 2013, 17:03:00
Citaat van: richard1074 link=msg=1186872 date=1374959523
In een reactie hierop laat de minister weten dat "het overleg inderdaad nog op vlieghoogte moet komen. Maar het moet en zal een succes worden."

Bij ons noemen ze dat tunnelvisie..


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #398 Gepost op: 29 juli 2013, 16:37:04
Poppenkast de Nationale Politie. Zie tot nu toe bijna de boel alleen maar verslechteren. Samenvoegingen wijkteams, drie locaties voor diensten, slecht moreel personeel.  :-\


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #399 Gepost op: 30 juli 2013, 16:13:38
Den Haag - In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Teeven dat de vijf te veel verdienende topfunctionarissen bij de politie geen salaris willen inleveren.

Teeven had een moreel appèl op hen gedaan, maar de politiebazen geven daar geen gehoor aan, zo melden verschillende media dinsdag.

Teeven schrijft de brief in een reactie op kamervragen van de PVV. Teeven heeft geen juridische mogelijkheden om de inkomens van de betrokken chefs te verlagen en schrijft:'Om die reden zijn de afgelopen periode met deze functinarissen gesprekken gevoerd en is een moreel beroep op hen gedaan om vrijwillig af te zien van dat surplus aan inkomen. Na overleg met hen is gebleken dat de bereidheid om vrijwillig af te zien van dit surplus niet aanwezig is.'

[...]

Bron + meer: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/203670/te-veel-verdienende-politiechefs-willen-geen-salaris-inleveren
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein