Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 185650 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #460 Gepost op: 15 december 2013, 06:02:06
Citaat van: Maarten link=msg=1228561 date=1387042490
Al die cijfers (hierboven ergens) zeggen op zichzelf niet zo heel veel, als je de context niet kent. Hebben we het bijvoorbeeld ook over stadstoezicht / handhaving achtige types? En hoe is de dekking in de stad t.o.v. het platteland? En zo kun je nog tig andere omstandigheden verzinnen.

Maar even terug naar Nederland: in het dorp waar ik woon, gaat het bureau (denk ik) ook op slot, aangezien het bureau van de basiseenheid in een naastgelegen gemeente komt te liggen. Nou kun je natuurlijk van alles gaan vertellen over mobiele werkplek etc., waardoor de auto in het verzorgingsgebied kan blijven, maar feit blijft dat de heren en dames daar in dienst komen en daar ook weer uit dienst gaan. En ze moeten ook nog ergens eten. De dekking is hier, zeker in de 'daluren', niet zodanig dat er twee wagens rijden, die elkaar kunnen aflossen. Er zullen dus vaker momenten zijn dat de eerste de beste eenheid op 20 minuten afstand zit. Ik ben natuurlijk voor efficiëncy, maar van dit vooruitzicht krijg ik niet een heel warm gevoel.

Het schijnt zo te zijn dat je criminaliteit beter kunt bestrijden door te investeren op opsporing (ik kan dit niet staven met onderzoeken, maar die zijn er naar verluid wel), maar ik krijg soms het idee dat de noodhulptaak daardoor wat wordt onderschat. En de schaalvergroting die nu gaande is helpt daar in mijn optiek niet bij.

Je ziet ook steeds meer bestuurders die zich daar druk over maken, zoals in deze uitzending van EenVandaag: http://www.eenvandaag.nl/criminaliteit/48097/drugsoverlast_brabantse_dorpen_neemt_toe

Laat ik nou weer eens lekker in duidelijke bewoordingen vertellen hoe de vork in de steel zit: een buro (wijkteam of wat voor naam dat ook mag hebben) heeft in Amsterdam altijd een 1 wijkteam chef, 1 plaatsvervanger/ capaciteitsmanager, 1 of 2 planner(s), administratie, plot/ aangifte balie en een noodhulp eenheid. Vroeger zat daar ook nog een wijkteam recherche bij, maar daar is men al veel eerder mee begonnen om die samen te voegen dus die laat ik voor het gemak even weg. Dus laat ik de cijfers globaal houden:

- om 1 auto te laten rijden heb je dus (minimaal) 7 man nodig

DAT en enkel DAT is pure geldverspilling ten top! Het zou andersom moeten zijn: je hebt 1 man nodig om 7 auto's op straat te laten zijn. En dat is waar men nu mee bezig is, ten minste dat probeert men..... ten minste men zegt dat men dat probeert.....ofzo

Maar in ieder geval kost het buro bij jou in het dorp dus een hele hoop blauw. In theorie (!) zou het sluiten van jullie buro dus juist voor meer blauw op straat moeten zorgen omdat de wijkteam chef, plaatsvervanger/ capaciteitsmanager, planner, administratie en plot niet meer nodig zijn. Helaas gaat die vlieger nou net niet op want dat zijn allemaal mensen met straatvrees, te veel goud op de schouders of zijn ze als halve S5  afgeschreven.

Dus de theorie is leuk, in de toekomst (als al dat oude goud afgevoerd is) zou het zeker moeten gaan schelen.

Dat je criminaliteit kunt bestrijden met opsporing is absoluut waar. Het ligt er wel aan hoe je de opsporing verricht want in het gros van de gevallen komt de opsporing pas na de criminaliteit. Een heel klein deel is preventief (zogenaamd stuk maken/ aanstalten maken) omdat de bewijs last gewoon veel moeilijker is.

Maar opsporing is ook blauw op straat. Want blauw op straat levert namelijk heterdaadjes op en daar is de bewijslast nou net weer redelijk makkelijk van.

Zie je de splagaat Maarten? Omdat er weinig blauw op straat is, is er veel criminaliteit(sgevoel) en zijn er weinig heterdaad aanhoudingen. Daardoor moet er meer aan buitenheterdaad opsporing gedaan worden en dat kost (blauwe) capaciteit. Al met al dus een circeltje!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #461 Gepost op: 15 december 2013, 11:26:03
Citaat van: Red link=msg=1228552 date=1387040154
Niet? Ik heb met agenten uit al deze landen te maken gehad, en we verschillen echt niet zoveel van die agenten. Zelfs in Amerika is het vaak geen probleem om de weg te vragen of om andere zaken te bespreken met een agent.

Ik ken anders toch niet veel landen waar je met een opblaasbare hamer voor de fun op agenten hun hoofd kan tikken of waar paljassen van Pow News zich steeds opnieuw met het politiewerk kunnen moeien  ::)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #462 Gepost op: 15 december 2013, 11:32:22
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1228660 date=1387103163
Ik ken anders toch niet veel landen waar je met een opblaasbare hamer voor de fun op agenten hun hoofd kan tikken of waar paljassen van Pow News zich steeds opnieuw met het politiewerk kunnen moeien  ::)
Ik ken weinig landen waar de brandweer de politie zo te grazen neemt..  ;)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #463 Gepost op: 15 december 2013, 12:11:11
En bovenstaande is niet overdreven, ik denk dat elke diender honderden van deze voorbeelden kan geven. Maar ik haal het niet in mijn hoofd om dezelfde vragen te stellen aan een politie agent in België, frankrijk, Duitsland of Engeland. Dus waarom verwachten wij dit dan wel van een Nederlandse diender???

Ligt dat, binnen de grenzen van het redelijke, ook niet aan waar je werkt, en wat voor taken je hebt?

Uit ervaring weet ik dat je agenten in België, Duitsland, America en zeker Engeland, als burger/toerist/bezoeker heel veel kan vragen, en ook gewoon antwoord krijgt. Wat niet altijd betekend dat men het antwoord weet..

Maar dan gaat het bijvoorbeeld om Bobbies , en niet om agenten van de  Diplomatic Protection Group...

Overigens verwachten burgers in Engeland dat ook gewoon van "hun" Bobbies....
En ook daar moppert een deel van de burgers als de politie in hun ogen "niet behulpzaam genoeg is".
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #464 Gepost op: 15 december 2013, 16:53:23
Citaat van: moppersmurf link=msg=1228634 date=1387083726
Laat ik nou weer eens lekker in duidelijke bewoordingen vertellen hoe de vork in de steel zit:
etc.
- om 1 auto te laten rijden heb je dus (minimaal) 7 man nodig

Ondanks de bescheidenheid waarmee je het brengt, ben ik het niet helemaal eens met je conclusie ;) Want 5 van die 7 man is tijdens kantooruren bezig om 24/7 een auto te laten rijden. Dat maakt de verhouding wel iets anders. Wel ben ik het verder met je eens dat er alsnog veel capaciteit in de ondersteuning gaat zitten. Met de prio 1 voor iedereen gedachte gaat daarbij wellicht minder blauwe capaciteit 'verloren', als de ondersteuners ook gewoon met hun koppeltje de deur uit kunnen indien nodig. Maar dat is een ander verhaal.

De winst zul je bij de ondersteuning moeten halen uit de optimale schaalgrootte en efficiëntere werkprocessen. Vaak zie je bijv. dat de planning al gecentraliseerd is, maar de afstand die daardoor ontstaat kan ook weer belemmerend werken. Ander voorbeeld is gezamenlijke huisvesting, gedeelde facilitaire voorzieningen en meer van dat soort zaken, maar dat vraagt nog wel dat de overheid zichzelf meer als een geheel gaat beschouwen.

Wat je nu vaak ziet gebeuren, is dat het primaire proces (zeg noodhulp, opsporing, intake & service) de lijnen volgt van de ondersteunende processen, wat dus leidt tot schaalvergroting. Ik ben van mening dat je de ondersteunende en primaire processen ook zo kunt organiseren, dat schaalvergroting voor het primaire proces niet noodzakelijk is. Een politiebalie in een gemeentehuis is daar een mooi voorbeeld van. Een politiepost vestigen in een brandweerkazerne (niet voor aangifte, wel als 'uitrukpost') is een ander voorbeeld.

Maar goed, vooralsnog zijn de pot en de piek van de kerstboom te groot en zolang dat niet verandert, is de capaciteit voor op straat marginaal.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #465 Gepost op: 15 december 2013, 17:21:10
Mooi he, die sinus-beweging van de geschiedenis. Over een jaar of 10 krijgt een eenheids-chef in wording het briljante idee dat we "de wijk in moeten" om verbinding te krijgen met die wijk, met de mensen die daar wonen. Want dan staan we lekker dicht bij die gene waar we het allemaal voor doen !  En tot die tijd gaan we "lekker" werken vanuit de robuuste wijkteams. 98uiye


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #466 Gepost op: 15 december 2013, 17:46:28
Citaat van: Maarten link=msg=1228730 date=1387122803
Ondanks de bescheidenheid ....Maar goed, vooralsnog zijn de pot en de piek van de kerstboom te groot en zolang dat niet verandert, is de capaciteit voor op straat marginaal.

Uiteraard is het allemaal wat meer genuanceerd dan wat ik heb geschreven maar dan word het zo'n ongelovelijk lang (en onbegrijpelijk) verhaal dat niemand het meer wil lezen. Van die tactiek willen de goude haanntjes zich nog wel eens bedienen zodat het voetvolk halverwege inslaap valt of zonder interesse een poging doet om te luisteren. Ik hou daar niet van dus hou ik het redelijk kort en eenvoudig.
 
Een kanttekening bij jouw aanvulling: mijn verhaal is idd gebasseerd op kantooruren omdat dan ook het gros van ons werk aangeboden wordt. Buiten die kantooruren rijden er ook veel minder auto's. Mede daarom heb ik in mijn relaas ook maar 1 auto genoemd, terwijl het gros van de wijkteams een veelfout daarvan hebben rijden.

Mijn verhaal/ relaas/ gemopper/ uitleg is dus een globaal en genuanceerd geheel dat zeer zeker voor mij erg bescheiden geschreven is ja  ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #467 Gepost op: 15 december 2013, 20:11:24
Citaat van: 7131 link=msg=1228734 date=1387124470
Mooi he, die sinus-beweging van de geschiedenis. Over een jaar of 10 krijgt een eenheids-chef in wording het briljante idee dat we "de wijk in moeten" om verbinding te krijgen met die wijk, met de mensen die daar wonen. Want dan staan we lekker dicht bij die gene waar we het allemaal voor doen !  En tot die tijd gaan we "lekker" werken vanuit de robuuste wijkteams. 98uiye

ja geweldig he. Hoor van oudere collega's dat zij al drie of vier van dit soort prestige projecten hebben meegemaakt. Van posthuizen naar district bureaus en weer door naar wijkteams. Nu gaan we weer naar een soort district bureau concept.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #468 Gepost op: 15 december 2013, 21:41:53
Citaat van: AureliusM link=msg=1228768 date=1387134684
ja geweldig he. Hoor van oudere collega's dat zij al drie of vier van dit soort prestige projecten hebben meegemaakt. Van posthuizen naar district bureaus en weer door naar wijkteams. Nu gaan we weer naar een soort district bureau concept.

Ach, het houdt je van de straat...

(of was dat nou juist niet de bedoeling? ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #469 Gepost op: 15 december 2013, 23:42:50
Citaat van: moppersmurf link=msg=1228634 date=1387083726
Laat ik nou weer eens lekker in duidelijke bewoordingen vertellen hoe de vork in de steel zit: een buro (wijkteam of wat voor naam dat ook mag hebben) heeft in Amsterdam altijd een 1 wijkteam chef, 1 plaatsvervanger/ capaciteitsmanager, 1 of 2 planner(s), administratie, plot/ aangifte balie en een noodhulp eenheid. Vroeger zat daar ook nog een wijkteam recherche bij, maar daar is men al veel eerder mee begonnen om die samen te voegen dus die laat ik voor het gemak even weg.

En zo is het dus ontstaan dat men in een héél klein (maar wel druk gebied) diverse politiebureau's heeft geplaatst; Houtmankade-Nieuwerzijds Voorburgwal-Beursstraat-Nieuwmarkt-IJtunnel.
In plaats van mensen op straat om boeven te vangen en deze af te handelen dus ook héél veel ondersteunend personeel.

Ik ben erg benieuwd hoe de plannen hun uitwerking krijgen en wat er gaat gebeuren !
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !