Al die cijfers (hierboven ergens) zeggen op zichzelf niet zo heel veel, als je de context niet kent. Hebben we het bijvoorbeeld ook over stadstoezicht / handhaving achtige types? En hoe is de dekking in de stad t.o.v. het platteland? En zo kun je nog tig andere omstandigheden verzinnen.
Maar even terug naar Nederland: in het dorp waar ik woon, gaat het bureau (denk ik) ook op slot, aangezien het bureau van de basiseenheid in een naastgelegen gemeente komt te liggen. Nou kun je natuurlijk van alles gaan vertellen over mobiele werkplek etc., waardoor de auto in het verzorgingsgebied kan blijven, maar feit blijft dat de heren en dames daar in dienst komen en daar ook weer uit dienst gaan. En ze moeten ook nog ergens eten. De dekking is hier, zeker in de 'daluren', niet zodanig dat er twee wagens rijden, die elkaar kunnen aflossen. Er zullen dus vaker momenten zijn dat de eerste de beste eenheid op 20 minuten afstand zit. Ik ben natuurlijk voor efficiëncy, maar van dit vooruitzicht krijg ik niet een heel warm gevoel.
Het schijnt zo te zijn dat je criminaliteit beter kunt bestrijden door te investeren op opsporing (ik kan dit niet staven met onderzoeken, maar die zijn er naar verluid wel), maar ik krijg soms het idee dat de noodhulptaak daardoor wat wordt onderschat. En de schaalvergroting die nu gaande is helpt daar in mijn optiek niet bij.
Je ziet ook steeds meer bestuurders die zich daar druk over maken, zoals in deze uitzending van EenVandaag: http://www.eenvandaag.nl/criminaliteit/48097/drugsoverlast_brabantse_dorpen_neemt_toe
Laat ik nou weer eens lekker in duidelijke bewoordingen vertellen hoe de vork in de steel zit: een buro (wijkteam of wat voor naam dat ook mag hebben) heeft in Amsterdam altijd een 1 wijkteam chef, 1 plaatsvervanger/ capaciteitsmanager, 1 of 2 planner(s), administratie, plot/ aangifte balie en een noodhulp eenheid. Vroeger zat daar ook nog een wijkteam recherche bij, maar daar is men al veel eerder mee begonnen om die samen te voegen dus die laat ik voor het gemak even weg. Dus laat ik de cijfers globaal houden:
- om 1 auto te laten rijden heb je dus (minimaal) 7 man nodig
DAT en enkel DAT is pure geldverspilling ten top! Het zou andersom moeten zijn: je hebt 1 man nodig om 7 auto's op straat te laten zijn. En dat is waar men nu mee bezig is, ten minste dat probeert men..... ten minste men zegt dat men dat probeert.....ofzo
Maar in ieder geval kost het buro bij jou in het dorp dus een hele hoop blauw. In theorie (!) zou het sluiten van jullie buro dus juist voor meer blauw op straat moeten zorgen omdat de wijkteam chef, plaatsvervanger/ capaciteitsmanager, planner, administratie en plot niet meer nodig zijn. Helaas gaat die vlieger nou net niet op want dat zijn allemaal mensen met straatvrees, te veel goud op de schouders of zijn ze als halve S5 afgeschreven.
Dus de theorie is leuk, in de toekomst (als al dat oude goud afgevoerd is) zou het zeker moeten gaan schelen.
Dat je criminaliteit kunt bestrijden met opsporing is absoluut waar. Het ligt er wel aan hoe je de opsporing verricht want in het gros van de gevallen komt de opsporing pas na de criminaliteit. Een heel klein deel is preventief (zogenaamd stuk maken/ aanstalten maken) omdat de bewijs last gewoon veel moeilijker is.
Maar opsporing is ook blauw op straat. Want blauw op straat levert namelijk heterdaadjes op en daar is de bewijslast nou net weer redelijk makkelijk van.
Zie je de splagaat Maarten? Omdat er weinig blauw op straat is, is er veel criminaliteit(sgevoel) en zijn er weinig heterdaad aanhoudingen. Daardoor moet er meer aan buitenheterdaad opsporing gedaan worden en dat kost (blauwe) capaciteit. Al met al dus een circeltje!