Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 185876 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #520 Gepost op: 1 juni 2015, 11:19:19
Citaat van: moppersmurf link=msg=1353341 date=1433109927
..toch bizar dat helemaal niemand enig weerwoord weet te plaatsen!Is het zo triest gesteld binnen de Politie en heb ik gewoon gelijk of durft er nou niemand een weerwoord te plaatsen omdat ze eigenlijk wel weten dat ik gelijk heb? (uitdaging.......)

Baanbehoud zal het zijn, info kijkt mee op het forum. Wij hebben weinig vrijheid van meningsuiting. Daarvoor hebben we jou.  ;D :D


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #521 Gepost op: 1 juni 2015, 16:43:48
http://nos.nl/artikel/2038922-korpsleiding-gooit-roer-om-bij-nationale-politie.html

Citaat
Door redacteuren Robert Bas en Hugo van der Parre

De problemen bij de Nationale Politie zijn veel groter dan tot nu toe erkend werd. Na kritische rapporten van het ministerie, een lobby van burgemeesters en een brandbrief van agenten trekt nu ook de top van de politie zelf die conclusie. Dat blijkt uit een nog niet gepubliceerde nota die in handen is van de NOS.

De korpsleiding gooit het roer daarom drastisch om: burgemeesters krijgen weer meer te zeggen over de politie, er wordt straks veel scherper gekozen welke misdaadbestrijding prioriteit krijgt en de ambities moeten omlaag.

Financiële malaise

Door bezuinigingen en reorganisaties staat de Nationale Politie er financieel heel slecht voor, blijkt uit het concept van het ‘Herijkt Realisatieplan Nationale Politie’. Er moet ruim twee keer zoveel worden bespaard als aanvankelijk gedacht: een half miljard per jaar. Bovendien verdubbelden de kosten voor een grote reorganisatie naar 460 miljoen euro.

De reorganisatie bij de politie is in 2013 ingezet. Alle 26 politiekorpsen gingen toen op in één landelijke organisatie met een centrale leiding in Den Haag.

Het personeel klaagt intussen steen en been omdat die reorganisatie nog altijd niet is afgerond. Ook de ICT en de bedrijfsvoering zijn nog steeds niet op orde.
Te veel personeel

De Nationale Politie komt verder in de financiële problemen doordat er te veel mensen in dienst zijn. Onder druk van de politiek zijn jarenlang te veel nieuwe studenten aangenomen op de Politieacademie.

Bij de start van de Nationale Politie in 2013 waren er 2500 mensen te veel in dienst. Inmiddels is dat teruggelopen tot 1500. Maar de politie krijgt geen extra geld voor deze politiemensen en moet het geld voor hun salarissen dus uit de eigen reserves halen. Al met al stapelden de financiële tegenvallers zich zo op.

Scherper kiezen

De politietop trekt dan ook een duidelijke conclusie: we moeten nu te veel tegelijk. Er zal scherper gekozen moeten worden. In de ogen van de korpsleiding zijn daarbij het op peil houden van de prestaties, het verbeteren van het welzijn van de medewerkers en het op gang brengen van de bedrijfsvoering het belangrijkst.

In het plan krijgen burgemeesters meer te zeggen over welke misdaden in hun regio de politie vooral moet aanpakken. De macht om die prioriteiten aan te geven lag bij de korpsleiding in Den Haag, maar de samenwerking tussen de regio’s en op (inter-)nationaal niveau was beneden peil.

Om de rust terug te laten keren in de organisatie is het ook van groot belang dat de personele reorganisatie dit jaar eindelijk eens wordt afgerond. Dat zal geen makkelijke opgave worden, want inmiddels hebben 10.000 van de 65.000 politiemedewerkers een bezwaarschrift ingediend tegen hun nieuwe functie.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #522 Gepost op: 1 juni 2015, 16:52:20
Citaat van: Roare link=msg=790353 date=1280658302
Met de komst van het nieuwe kabinet, zal de vorming van één politiekorps ook weer ter sprake komen. Het lijkt mij een uitstekend idee. Dat kan enorm in de kosten besparen en de slagkracht vergroten. Geen 25 korpschefs meer die alleen maar met hun eigen belangen bezig zijn. Gewoon één korpschef die verantwoordelijk is voor het hele politiekorps. Nederland is zon klein land dat je beter alles centraal kan organiseren. Daarbij komt dat de criminaliteit niet ophoudt bij de regiogrens. De 25 regio's die we nu kennen, kunnen beter worden omgevormd tot 10 districten, waarbij deze districten minder macht krijgen dan voorheen. Het lijkt me ook veel praktischer dat deze districten de grenzen van de provincies volgen, al kunnen sommige kleine provincies beter worden samengevoegd met wat grotere provincies.

@Roare. Ik val je niet persoonlijk aan. (iets van don't shoot the mesenger). Want wat jij hier verwoordde in de openingspost, zal ongetwijfeld ook het idee geweest zijn bij de aanstichters van deze puinhoop.

Het gehele plan dreigt dus gewoon faliekant te mislukken. Een bezuinigingsoperatie welke bijlange na niet wordt gehaald, kosten die de pan uit ijzen, ruim 1 op de 6 die niet tevreden is met zijn functie, de ICT nog steeds 1 takkezooi.

De NP is dus gewoon op sterven na dood. Wie verlost deze patiënt uit haar lijden?


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #523 Gepost op: 1 juni 2015, 17:26:50
Citaat van: Diamondback link=msg=1353428 date=1433170340
@Roare. Ik val je niet persoonlijk aan. (iets van don't shoot the mesenger). Want wat jij hier verwoordde in de openingspost, zal ongetwijfeld ook het idee geweest zijn bij de aanstichters van deze puinhoop.

Het gehele plan dreigt dus gewoon faliekant te mislukken. Een bezuinigingsoperatie welke bijlange na niet wordt gehaald, kosten die de pan uit ijzen, ruim 1 op de 6 die niet tevreden is met zijn functie, de ICT nog steeds 1 takkezooi.

De NP is dus gewoon op sterven na dood. Wie verlost deze patiënt uit haar lijden?

haha, niemand natuurlijk. Ff paar jaar doorbijten en dan is iedereen eraan gewend.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #524 Gepost op: 1 juni 2015, 17:34:04
http://nos.nl/artikel/2038923-bonden-blij-dat-korpsleiding-problemen-erkent.html

Citaat
De politiebonden NPB en ACP zeggen blij te zijn dat de korpsleiding nu ook constateert dat er grote problemen zijn bij de Nationale Politie. Uit een nog niet gepubliceerd rapport dat in handen is van de NOS blijkt onder meer dat er grote financiële problemen zijn en dat de reorganisatie van 2013 nog steeds niet is afgerond.

"De bonden hebben de afgelopen tijd al vele signalen gegeven. De korpsleiding lijkt in het stuk nu, in tegenstelling tot het verleden, de problemen ook te erkennen", zegt voorzitter Han Busker van de NPB.

De vraag is of de huidige korpsleiding nog wel in staat is om het schip vlot te trekken. "We hebben de minister eerder een brief gestuurd met het verzoek om in te grijpen. De kloof tussen de korpsleiding en de medewerkers is onverminderd groot. Onze achterban heeft geen geloof meer dat deze korpsleiding dit tot een goed eind gaat brengen", aldus ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp.

De officiële presentatie van de nota 'Herijkt Realisatieplan Nationale Politie' staat voor volgende maand gepland.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #525 Gepost op: 1 juni 2015, 22:22:50
Citaat van: moppersmurf link=msg=1353341 date=1433109927
..toch bizar dat helemaal niemand enig weerwoord weet te plaatsen!Is het zo triest gesteld binnen de Politie en heb ik gewoon gelijk of durft er nou niemand een weerwoord te plaatsen omdat ze eigenlijk wel weten dat ik gelijk heb? (uitdaging.......)
Als iemand jou vraagt om met een lintje de weg af te sluiten doe je dat, als er vervolgens een brandweerauto en daarna een ambulance voorbij komt moet je twee keer een nieuw lintje ophangen. Na de derde ambulance ga je toch eens op zoek naar een betere oplossing in de vorm van een hek zodat je niet steeds een lint hoeft af te scheuren. Een uur later worden er nog zes straten ontruimd en heeft je lint geen nut meer. De hekken worden verplaatst en er komt een container met zwarte bouwhekken.
Achteraf gezien had je eigenlijk gelijk die bouwhekken nodig gehad zodat je niet met 8 man twee uur lang 100 meter lint hebt verspild.
Zo gaat het met (bijna) alle ICT projecten ook, iemand wil een simpele webpagina voor het bijhouden van de overuren. Zes jaar laten blijkt men eigenlijk een koppeling te willen tussen de gebruikte tankpassen en de lichtsensor in het toilet met realtime grafieken op een scherm boven de receptie, maar daar is bij het ontwerp van die simpele webpagina voor de overuren geen rekening mee gehouden. Ook is tussendoor van tankpas gewisseld waardoor zes maanden samenwerking met de leverancier van de tankpassen voor niets is geweest. Achter elkaar worden ontwerpen aangepast totdat het technisch niet meer mogelijk is om de extra functies te implementeren, dan kan de ICT dienstverlener weer opnieuw beginnen.
Niet gelijk denken dat de overheid het alleenrecht heeft op dit soort problemen, het bedrijfsleven is net zo erg.  :-\


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #526 Gepost op: 1 juni 2015, 23:15:18
Citaat van: jadjong link=msg=1353493 date=1433190170
Als iemand jou vraagt om met een lintje de weg af te sluiten doe je dat, als er vervolgens een brandweerauto en daarna een ambulance voorbij komt moet je twee keer een nieuw lintje ophangen. Na de derde ambulance ga je toch eens op zoek naar een betere oplossing in de vorm van een hek zodat je niet steeds een lint hoeft af te scheuren. Een uur later worden er nog zes straten ontruimd en heeft je lint geen nut meer. De hekken worden verplaatst en er komt een container met zwarte bouwhekken.
Achteraf gezien had je eigenlijk gelijk die bouwhekken nodig gehad zodat je niet met 8 man twee uur lang 100 meter lint hebt verspild.
Zo gaat het met (bijna) alle ICT projecten ook, iemand wil een simpele webpagina voor het bijhouden van de overuren. Zes jaar laten blijkt men eigenlijk een koppeling te willen tussen de gebruikte tankpassen en de lichtsensor in het toilet met realtime grafieken op een scherm boven de receptie, maar daar is bij het ontwerp van die simpele webpagina voor de overuren geen rekening mee gehouden. Ook is tussendoor van tankpas gewisseld waardoor zes maanden samenwerking met de leverancier van de tankpassen voor niets is geweest. Achter elkaar worden ontwerpen aangepast totdat het technisch niet meer mogelijk is om de extra functies te implementeren, dan kan de ICT dienstverlener weer opnieuw beginnen.
Niet gelijk denken dat de overheid het alleenrecht heeft op dit soort problemen, het bedrijfsleven is net zo erg.  :-\

Waar heb jij het in vredesnaam over? Ik snap niet helemaal... correctie... helemaal niet waar je het over hebt. Ik snap het dat je, als je een bepaalde functie in deze maatschappij hebt en als deze functie door anderen als "waardeloos" gewaardeerd wordt, je jezelf gaat verdedigen. Maar doe dat dan naar beste weten en niet met een ton aan waardeloze smoesen.

De politie functioneert niet zoals het behoort te zijn (in mijn ogen!) en dat komt door tientalle redenen. Eén hele grote reden is de NaPo een andere grote reden is VTSPN en een derde reden als dat goud dat door de wandelgangen hobbelt. Wie de winnaar is? In mijn ogen is het om het even: Zonder VTSPN bestaat de politie nog steeds. Zonder al dat goude spul in de gangen ook. En de Nationale Politie? Inderdaad....ook daar kunnen we zonder. Maar kunnen we zonder al die dienders die elke dag de straat op gaan..... nee! Dan is er geen politie meer.

Wat is een schip zonder kapitein? Er staat vanzelf iemand op om kapitein te spelen
Wat is een schip zonder bemanning? Gaat de kapitein nu bemanning zijn???

< de rest is censuur>
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #527 Gepost op: 1 juni 2015, 23:38:58
Citaat van: moppersmurf link=msg=1353506 date=1433193318
Waar heb jij het in vredesnaam over? Ik snap niet helemaal... correctie... helemaal niet waar je het over hebt. Ik snap het dat je, als je een bepaalde functie in deze maatschappij hebt en als deze functie door anderen als "waardeloos" gewaardeerd wordt, je jezelf gaat verdedigen. Maar doe dat dan naar beste weten en niet met een ton aan waardeloze smoesen.
Ik verdedig mijzelf niet, ik geef alleen aan dat aanpassingen aan een ICT-systeem soms verregaande gevolgen hebben die op het moment van beginnen helemaal niet aan de orde waren.
Citaat
De politie functioneert niet zoals het behoort te zijn (in mijn ogen!) en dat komt door tientalle redenen. Eén hele grote reden is de NaPo een andere grote reden is VTSPN en een derde reden als dat goud dat door de wandelgangen hobbelt. Wie de winnaar is? In mijn ogen is het om het even: Zonder VTSPN bestaat de politie nog steeds. Zonder al dat goude spul in de gangen ook. En de Nationale Politie? Inderdaad....ook daar kunnen we zonder. Maar kunnen we zonder al die dienders die elke dag de straat op gaan..... nee! Dan is er geen politie meer.

Wat is een schip zonder kapitein? Er staat vanzelf iemand op om kapitein te spelen
Wat is een schip zonder bemanning? Gaat de kapitein nu bemanning zijn???

< de rest is censuur>
Je vaart nu rond met een schip waarvan niemand de kapitein serieus neemt. Tijd voor een nieuwe kapitein die wel het vertrouwen heeft want een stuurman die vol gas naar links vaart terwijl twee dekmatrozen het anker op eigen initiatief uitgooien is gegarandeerd succes op een enkele reis naar de bodem.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #528 Gepost op: 2 juni 2015, 07:55:15
Citaat van: jadjong link=msg=1353513 date=1433194738
Ik verdedig mijzelf niet, ik geef alleen aan dat aanpassingen aan een ICT-systeem soms verregaande gevolgen hebben die op het moment van beginnen helemaal niet aan de orde waren. Je vaart nu rond met een schip waarvan niemand de kapitein serieus neemt. Tijd voor een nieuwe kapitein die wel het vertrouwen heeft want een stuurman die vol gas naar links vaart terwijl twee dekmatrozen het anker op eigen initiatief uitgooien is gegarandeerd succes op een enkele reis naar de bodem.

Nou ik weet het niet... maar we zijn allang hard op weg naar de bodem.... Helaas... De hele reorganisatie naar de NP is er een van schaalvergroting, gebaseerd op een bezuinigingsslag. Alles zou goedkoper worden echter "vergat" men dat deze reorganisatie, in combinatie met het LFNP een enorm zwart gat zou worden waar inmiddels al bijna een half miljard in gestort is.

Effect... we kunnen als basisteam bijna niets meer zelf en moeten voor vanalles en nog wat meldingen maken in het DPC waar je vervolgens maanden op wacht voor iets geregeld is. Het dan gek vinden dat basisteams zelf enorme hoeveelheden van artikelen gaan bestellen zodat er een eigen voorraad is. Terwijl het hiervoor, op lokaal niveau, prima geregeld was. Nee... een paarse krokodillen organisatie zijn we geworden, waarvan ik me afvraag, of we nog in staat zijn om in te springen in de dagelijkse behoeften.

De diender op straat wil wel... echter die gouden tussenlaag... die zouden ze moeten saneren. Net als die hele paarse krokodillen bende....
Verandering en vernieuwing kunnen echt wel goed zijn... maar dan moet het ook wel een verbetering zijn. Die verbetering mis ik nog...

Het meest jammere wat ik aan mezelf bemerk is dat ik minder trots ben op het feit dat ik bij de politie werk. Het werk zelf, er zijn voor de burgers, alsmede de saamhorigheid op de werkvloer die is niet veranderd. Dat is nog steeds het mooiste wat er is. Maar al die rotzooi er om heen... 98uiye
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #529 Gepost op: 2 juni 2015, 18:51:17
Citaat van: grizz link=msg=1353542 date=1433224515
Nou ik weet het niet... maar we zijn allang hard op weg naar de bodem.... Helaas... De hele reorganisatie naar de NP is er een van schaalvergroting, gebaseerd op een bezuinigingsslag. Alles zou goedkoper worden echter "vergat" men dat deze reorganisatie, in combinatie met het LFNP een enorm zwart gat zou worden waar inmiddels al bijna een half miljard in gestort is.

Effect... we kunnen als basisteam bijna niets meer zelf en moeten voor vanalles en nog wat meldingen maken in het DPC waar je vervolgens maanden op wacht voor iets geregeld is. Het dan gek vinden dat basisteams zelf enorme hoeveelheden van artikelen gaan bestellen zodat er een eigen voorraad is. Terwijl het hiervoor, op lokaal niveau, prima geregeld was. Nee... een paarse krokodillen organisatie zijn we geworden, waarvan ik me afvraag, of we nog in staat zijn om in te springen in de dagelijkse behoeften.

De diender op straat wil wel... echter die gouden tussenlaag... die zouden ze moeten saneren. Net als die hele paarse krokodillen bende....
Verandering en vernieuwing kunnen echt wel goed zijn... maar dan moet het ook wel een verbetering zijn. Die verbetering mis ik nog...

Het meest jammere wat ik aan mezelf bemerk is dat ik minder trots ben op het feit dat ik bij de politie werk. Het werk zelf, er zijn voor de burgers, alsmede de saamhorigheid op de werkvloer die is niet veranderd. Dat is nog steeds het mooiste wat er is. Maar al die rotzooi er om heen... 98uiye