Kan je in elk geval weer ergens tussen de 5 en 10 topsalarissen kwijt.
Dat bedoel ik, er wordt voor die mensen vast wel een plekje gevonden. Is het niet binnen de politieorganisatie, dan hebben ze in ieder geval ook goede papieren voor functies buiten de politie.
Even wat anders: wat ik nou zo storend vind aan het hele 'nationale politie' verhaal, met tien regio's, is dat de hele gebiedsindeling weer territoriaal incongruent wordt.
Jarenlang is er naar gestreefd om de gebiedindelingen van politie, brandweer en GHOR gelijk te trekken (territoriale congruentie) en nu dat net/bijna voor elkaar is, gaat de politie een stapje groter. Alles wat in de afgelopen jaren zorgvuldig is opgebouwd aan contacten met brandweer en GHOR gaat weer op de schop. En ook bestuurlijk gezien is het niet handig, omdat de bestuurders straks met gremia van verschillende samenstelling zitten.
Ik zou graag zien dat de rijksoverheid een plan opstelt voor al die disciplines (politie, brandweer, GHOR, GGD, milieudienst) dat het in één keer goed wordt neergezet, in plaats van dat er weer jaren over hervormingen wordt gedaan. En dan graag een gebiedsindeling die logisch is en past bij het karakter en de risico's in het gebied, in plaats van de gebiedsindeling van de rechterlijke macht te volgen.