Vorming nationale politie

Auteur Topic: Vorming nationale politie  (gelezen 193149 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #240 Gepost op: 29 april 2012, 19:23:04
Senaat besluit 8 mei over behandeling Politiewet

25-04-2012 - Op 8 mei bespreekt de Eerste Kamer welke wetsvoorstellen ‘controversieel' worden verklaard.

De fractievoorzitters in de Eerste Kamer bespreken op 8 mei in het College van Senioren (fractievoorzittersoverleg) welke wetsvoorstellen wel of niet ‘controversieel' zullen worden verklaard. Het gaat om voorstellen die momenteel bij de Senaat in behandeling zijn, waaronder het wetsvoorstel tot invoering van nationale politie.
Het ‘(niet)-controversieel' verklaren is noodzakelijk nu het kabinet demissionair is geworden. Wetsvoorstellen waarvan verwacht mag worden dat behandeling met een ander kabinet tot een andere uitkomst zal leiden, krijgen het stempel ‘controversieel'. De behandeling daarvan zal worden opgeschort. Van ‘niet-controversieel' verklaarde wetsvoorstellen zet de Eerste Kamer de behandeling gewoon voort.

De datum van bespreking door het College van Senioren vindt op 8 mei plaats, omdat dat de eerstvolgende vergaderdag is. De Eerste Kamer gaat de komende week met reces.

Bron : http://www.vmhp.nl


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #241 Gepost op: 8 mei 2012, 19:38:30
Behandeling Nationale Politie gaat door
Door: Emma van der Wateren − 08/05/12, 17:06
De invoering van de Nationale politie kan doorgaan. De Eerste kamer heeft besloten het paradepaardje van minister Ivo Opstelten (Justitie) niet controversieel te verklaren.

De Eerste Kamer heeft geen enkel wetsvoorstel controversieel verklaard.

De planning van Opstelten is om op 1 juli de Nationale Politie in te voeren. Maar voor die tijd moet de Eerste Kamer nog stemmen over het voorstel zelf. Volgende week dinsdag staat een hoorzitting met deskundigen over de politie gepland, want de Eerste Kamer wil eerst meer informatie voordat er met de daadwerkelijke behandeling van de plannen van Opstelten wordt begonnen.

Politiekorpsen
Binnen de Nationale Politie gaan 26 politiekorpsen op in één korps, met tien regionale eenheden. De minister wordt verantwoordelijk  met onder hem één landelijke korpschef (de zogenoemde blauwe baas). Dat zou moeten schelen in de grote bureaucratie en de ICT-problemen die de politiekorpsen plagen. De politie wordt nu aangestuurd door korpschefs én burgemeesters van grote steden.

In november van vorig jaar steunde de voltallige Tweede Kamer het plan. Dat ging niet zonder slag of stoot. Opstelten moest wel op verschillende punten tegemoet komen aan de oppositie. Ook waren er nog vragen over de rol van de regioburgemeesters. Partijen waren bang dat zij de nieuwe korpsbeheerders zouden worden. Ook zou de Nationale Politie moeten leiden tot meer blauw op straat.

Na de val van een kabinet wordt bekeken of er onderwerpen zijn die beter niet besproken kunnen worden omdat verwacht mag worden dat met een nieuw aangetreden kabinet de situatie kan veranderen.

De Tweede Kamer bepaalt na het reces welke onderwerpen controversieel moeten worden verklaard en moeten wachten tot na de verkiezingen in september.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #242 Gepost op: 22 juni 2012, 22:03:34
Citaat
Van Aartsen roept op tot verwerpen Politiewet
SCHEVENINGEN - Burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag roept de Eerste Kamer op de Politiewet, die de vorming van de nationale politie regelt, te verwerpen.

De korpsbeheerder van de politie Haaglanden is een groot voorstander van de nationale politie. Maar het wetsvoorstel dat nu voorligt, vertoont ''op een aantal fronten toch heel wat feilen''.
Van Aartsen (VVD) zei dat vrijdagavond in het radioprogramma Tros Kamerbreed. Volgens hem is er in de afgelopen jaren een hele nauwe samenwerking tussen justitie en het openbaar bestuur ontstaan. Van Aartsen vreest dat de nieuwe wet hier afbreuk aan doet.

De huidige 25 regiokorpsen en het Korps landelijke politiediensten moeten opgaan in één landelijk korps dat zal bestaan uit tien regionale eenheden, een landelijke eenheid en een ondersteunde dienst voor bedrijfsvoeringstaken, zoals ICT en personeelszaken.

De Tweede Kamer is akkoord. De Senaat buigt zich er binnenkort over. VVD-minister Ivo Opstelten (Veiligheid) heeft de organisatie van de nationale politie inmiddels op onderdelen aangepast.
Bron: http://www.nu.nl/politiek/2842340/van-aartsen-roept-verwerpen-politiewet.html
Senior GGP / Oost-Brabant


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #243 Gepost op: 23 juni 2012, 13:49:06
Op de site van de Eerste Kamer zijn ook de opmerkingen van drie deskundigen te vinden, die n.a.v. een verzoek van de Vaste Commissie voor Veiligheid en Justitie commentaar hebben gegeven op het wetsvoorstel.

Notitie Hr. Fijnaut (betekende wetenschapper met een flinke staat van dienst op het gebied politiezorg)

Notitie Hr. Hennekens, voormalig lid Raad van State

Notitie Hr. Lamers, vice voorzitter VNG

Er staan behoorlijke kritische noten in deze reacties vind ik. Onder andere de opkomst van gemeentelijke handhaving wordt ook aangehaald.

Voor wie geen zin heeft om hele verhandelingen te lezen, kan in het vergaderverslag de kernpunten van kritiek van deze heren lezen.

Een aantal punten die ik wel interessant vond:
- (Hennekens) Er wordt herhaaldelijk gesteld dat de politie geworteld is dan wel moet zijn in de lokale samenleving respectievelijk de plaatselijke gemeenschap. De gemeente heeft geen enkele juridische garantie in de wet op de politionele taakvervulling. Zij is afhankelijk van de wijze waarop de territoriale onderdelen van de politie worden bepaald. De politie blijkt bepaald niet geworteld in de gemeenten, maar juist daarvan losgeweekt te zijn. Op z’n minst zou er per gemeente een politiepost moeten zijn, maar dat is niet het geval. De stelling in de toelichting zou steun verdienen in de wet, doch de gemeenten krijgen die plaats daar niet.

- (Hennekens) Als onderdeel van de daadwerkelijke rechtsordehandhaving is steeds aangemerkt de algemene preventieve zorg. Met name die zorg betreft de handhaving van de openbare orde. Belangrijk element daarvan is het straattoezicht en de algemene surveillance. In Kamerstukken – memorie van antwoord aan de Eerste Kamer pagina 42 en 32 459, nr. 7, pagina 7 – wordt gesteld dat de minister dit geen door de politie te verrichten taak voor de gemeente meer vindt. Dat dit een gemeen-telijke taak is, bevestigt de zorg waarmee de burgemeester belast is en tot uitvoering waarvan de politie verplicht is. De politie neemt evenwel in strijd daarmee en in strijd met de wettelijk taak daar afstand van en de minister acht dit juist. De openbare-ordetaak van de burgemeester wordt hierdoor in hoge mate en in strijd met de wet ondermijnd.

- (Hennekens) Hoewel de burgemeester van een gemeente als gezagsdrager bevoegd is tot en verantwoordelijk is voor de openbare orde en hulpverlening, heeft lang niet iedere burgemeester de beschikking over bepaalde vaste aan de gemeente verbonden politiefunctionarissen, hetgeen in strijd is met zijn opdracht tot zorg voor de openbare orde.

- (Hennekens) In Nederland zijn naast de reguliere politie inmiddels nog twee soorten politie ontstaan met medewerking en al dan niet uitdrukkelijke stimulans van rijkswege. Momenteel zijn ruim 20 000 gemeentelijke toezichthouders werkzaam, waaronder ook het straattoezicht valt. Het ligt in het verschiet, mede gelet op de stellingname van de politie zelf en van de minister, dat uiteindelijk de plaatselijke openbare-ordetaak volledig afhankelijk wordt van dit soort organisaties. (...)
Het strafrechtelijk optreden zal door dit wetsvoorstel worden gediend. Van de stelling dat dit voorstel meer blauw op straat zal brengen, blijkt helemaal niets, omdat het juist de burgemeester dient te zijn die voor het behalen van dat resultaat de bevoegdheid dient te krijgen. Doordat het ministerie met name de strafrechtelijke organisatie samen met het college van PG’s dirigeert, zal dit voor ons land uitdraaien op Kriminalpolizei. De voorbode daarvan is al zichtbaar bij regionale politie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #244 Gepost op: 23 juni 2012, 14:15:13
(hier verder, voordat m'n hele bericht weer verloren gaat door op een verkeerd knopje te klikken ;))

- (Fijnaut) Als je geen sterk georganiseerde reguliere politie hebt, wordt het voor een democratie en een rechtsstaat moeilijk om de politiefunctie onder controle te houden. Ook daarom ben ik voor een nationaal politiekorps en betreur ik het, evenals de vorige spreker, dat de problematiek van de bijzondere politiediensten, van de Koninklijke Marechaussee, van de gemeentelijke toezichthouders en zeker ook de privatisering van de politiefunctie helemaal buiten beeld zijn gebleven. Ik begrijp dat je niet alles tegelijk kunt doen, maar er had toch minstens het een en ander over gezegd moeten worden, want het heeft grote consequenties voor de manier waarop je de nationale politie zou willen organiseren.

- (Fijnaut) In de eerste plaats valt het op, zeker in de Nederlandse politietraditie, dat het eenzaam is aan de top met een minister van Veiligheid en Justitie, waarbij er geen rol meer is voor de minister van Binnenlandse Zaken en ook niet meer voor de commissarissen van de Koningin. Die keuze roept natuurlijk wel de vraag op van het tegenwicht ten aanzien van die – ik zeg niet alleen-heerser, want dat bedoel ik helemaal niet – minister, zowel het tegenwicht op het ministerieel parlementair niveau als het tegenwicht op de lagere niveaus in het politiebestel.

- (Fijnaut) Het tweede punt dat ik noem, is de indeling van de nationale politie op basis van de gerechtelijke indeling. Als je de discussies volgt over de nieuwe gerechtelijke indeling, moet je concluderen dat die zijn ingegeven door de doelmatigheid en de kwaliteit van de rechterlijke en met name de rechtsprekende macht. Het heeft eigenlijk niets te maken met de politiële taakuitvoering of met het doelmatig beheer of de organisatie van de politie. Dat is op zichzelf al eigenaardig. Mijn standpunt daarin is – ik heb dat in mijn stuk verder uitgewerkt – dat het niet anders maar beter zou zijn geweest om de nationale politie op te hangen aan de 34 grote gemeenten in Nederland. (...) Dan zou je heel andere en veel werkbaarder verhoudingen binnen de Nederlandse politie creëren.
(...)
Dan de operationele inrichting. Ten eerste wil ik aanhaken bij wat ik zei over de regionale indeling. Operationeel gezien ontstaat daarmee een verdeling van het politiekorps op vier en misschien wel vijf niveaus, die een bron van grote problemen kan worden.

- (Lamers) In de eerste plaats de lokale verankering van de politie. Die komt naar onze mening zwaar onder druk te staan. Het hele proces heeft een top/down-karakter. Ik benadruk vooral dat de burgemeester, behalve zijn recht op instemming bij de benoeming van een hoofd van een territoriale eenheid, in de wet geen instrumenten heeft om zijn lokaal gezag over de politie daadwerkelijk te realiseren, niet bij de vaststelling van de politiecapaciteit, niet bij calamiteiten en niet bij evenementen die hij incidenteel met meerdere politieagenten zou willen bestrijken. Dat geldt overigens ook voor de officier van justitie, maar de burgemeester heeft een algemene politieke en bestuurlijke verantwoordelijkheid, waarbij hij verantwoording aflegt aan de gemeenteraad. Die positie is anders dan die van het OM.
(...)
Om die democratische inbedding te verankeren, zou je ook nog naar de gemeenteraad kunnen kijken. Helaas krijgt de gemeenteraad geen instrumenten om in de veiligheidsketen dingen af te dwingen.

- (Lamers) Een lichtpuntje is wel dat er in de Tweede Kamer een motie is aangenomen waarmee wordt verzocht om te verzekeren dat via de basisteams elke gemeente voldoende mensen en middelen ter beschikking heeft voor het uitvoeren van lokale prioriteiten. Het enige wat je daarvan in de wet terugvindt, is het belang van de wijkagenten, maar dat is wel heel dun. Ik merk verder op dat er een veel grotere nadruk komt op de strafrecht-handhaving, ten koste van de lokale veiligheid. Het is al gezegd dat dit wetsvoorstel het einde betekent van het duale politiebestel. In het oude bestel was er nog een balans tussen enerzijds de minister van Justitie en anderzijds het gezag van het Openbaar Ministerie en de minister van Binnenlandse Zaken, die belast was met de veiligheid. Die balans verdwijnt nu definitief. Dit wetsontwerp is duidelijk geënt op de justitiële organisatie.

- (Lamers) Vanochtend is al gezegd dat de indeling in tien regio’s geen enkele bestuurlijke logica kent. Het toeval van de gerechtelijke kaart hangt samen met de capaciteit van het Openbaar Ministerie. Er ligt geen logica van inhoudelijke of bestuurlijke aard aan ten grondslag. Gekker nog, we hebben in dit land een goede bestuurlijke kaart. Dat is de Wet gemeenschappelijke regelingen, met de samenwerkingskaart die daarbij hoort. Er is niet gekozen voor toepassing van deze wet. We zijn bang dat de tien regio’s nu leidend gaan worden. Er komen tien meldkamers. Er wordt nu al gespeculeerd over opschaling van de GHOR en de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu spreekt inmiddels zelfs over tien RUD’s. (=regionale uitvoeringsdiensten cq. milieudienst).



Interessant om te zien dat punten van kritiek die in dit topic zijn aangehaald ook te zien zijn in de commentaren van deze deskundigen. Met name vwb de gebiedsindelingen, opkomst van lokale en andere handhavingsdiensten en bestuurlijke inbedding.

Overigens is dit wel een eenzijdige weergave; ik heb alleen de kritiekpunten naar voren gebracht. Door de deskundigen worden zeker ook positieve punten aangehaald, zoals het ontstaan van een slagvaardiger organisatie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #245 Gepost op: 23 juni 2012, 21:04:19
Behandeling in de 1e kamer vindt plaats op 2 en 3 juli geloof ik. Zal mij benieuwen.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #246 Gepost op: 25 juni 2012, 18:34:16
Het inrichtingsplan Nationale Politie staat online.Voor de geinteresseerde 270 paginas leesvoer
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/06/25/inrichtingsplan-natinale-politie.html




C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #248 Gepost op: 25 juni 2012, 22:39:47
Zonder dollen, ben als leek wel erg nieuwsgierig morgen even pdfje printen bij een copyshop. :)

Back to business...quote:
"Op momenten dat een basisteam een tekort aan mankracht heeft, kan het een beroep doen op een flexteam. Elk politiedistrict krijgt een flexteam van minimaal 20 mensen. Hun belangrijkste taak wordt de ondersteuning van de basisteams."
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/12426767/__Nationale_Politie_in_43_districten__.html

Flexteam...moet ik denken aan een (extra) groep dienders met piketdiensten ?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #249 Gepost op: 25 juni 2012, 23:28:20
Zonder dollen, ben als leek wel erg nieuwsgierig morgen even pdfje printen bij een copyshop. :)

Back to business...quote:
"Op momenten dat een basisteam een tekort aan mankracht heeft, kan het een beroep doen op een flexteam. Elk politiedistrict krijgt een flexteam van minimaal 20 mensen. Hun belangrijkste taak wordt de ondersteuning van de basisteams."
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/12426767/__Nationale_Politie_in_43_districten__.html

Flexteam...moet ik denken aan een (extra) groep dienders met piketdiensten ?
Zoals bedoeld in de meeste bedijfstakken: nee. Meestal wordt met een flexteam een team bedoeld van mensen die als er onverhoopt uitval is de openstaande tijden invult als een bepaalde functie niet of tijdelijk niet vervuld kan worden (bijvoorbeeld door langdurige ziekte of zwangerschap (bij vrouwen))
Hobby Bobby eenheid Den Haag