Op zich is het niet zo heel moeilijk. Er zijn (heel) wat BOA's, met name in de Boven Regionale teams en landelijke teams, die nu al een aanstelling hebben voor het hele land.. Ik zou dus denken dat kan bij allemaal... Misschien wat naief, maar ach...
Tja, maar helaas het is de politie. Voor Amsterdam (heb ik begrepen) zijn de BOA's enkel voor dat korps aangesteld. En omdat het korps straks niet meer bestaat .....
. Het gros van de boa's zit dus te wachten op uitsluitsel:
- zit ik zo zonder baan
- kan ik blijven doen wat ik nu ook doe
- wat mag/moet ik straks gaan doen
- en ....
en wij (als verkeersdienst/ VHT Amsterdam) weten niet waar we aan toe zijn als bijvoorbeeld zometeen onze afdeling MatZak (MATeriele ZAKen en allemaal Boa's) opgedoekt wordt. Want er is in de inrichtingsplannen NaPo totaal niet over nagedacht dat "onze" afdeling Matzak een hele hoop doet:
- ondersteuning bij controles (VHT en VD)
- beheer verkeerscontrole materieel (2 aanhangers met pilonnen, flares, lion/ honac, etc etc)
- klein onderhoud voertuigen
- vervanging klein materieel (porto tasjes/ batterijen etc, pepper-spray, spreeksleutels, portofoons, blabla)
- sleutelregistratie en beheer reserve sleutels
- beheer voertuigen (registratie km standen, tijdig onderhoud, wisselen zomer/ winterbanden, updaten stom-stom, vervangen defecte uitrusting voertuigen etc etc)
- en weet ik veel wat nog meer (ik werk niet bij ze dus er zal nog veeeeel meer zijn)
Laatst was er al een discussie waarbij werd uitgelegd aan een BoBo van de NaPo dat wij met onze huidige wagenpark (5 voertuigen V50/v70 en 1x gos/ +/- 17 pan's en 4 ulms) absoluut niet kunnen voorspellen wanneer onze voertuigen met periodiek onderhoud moeten. Dat werd niet helemaal begrepen, totdat de cijfers op tafel kwamen. De dagelijkse waarheid is dat wij op het ogenblik (anno 01-01-2013) operationeel hebben:
1 Volvo V50 (*defect 3 Volvo's V50/ 1 Volvo V70)
1 Gos Volkswagen Gti
1 houran (wel VHT niet VD)
1 Vw Golf 1.langzaam (chef van dienst)
onbekend aantal Pan's en ulm (niet mijn "vakgebied")
En nu de cijfers: die ene operationele Volvo rijdt gemiddeld meer dan 300 km per dienst, 3 diensten per dag = 1000 km per dag. Elke analfabeet snapt dan dat je binnen 15 dagen met onderhoud moet, maar ja ...... stel dat de Volvo er al 11900 km op heeft zitten.....hoe snel moet je dan vervanging voor die ene Volvo geregeld hebben?
? MatZak weet dat en doet er alles aan om ervoor te zorgen dat wij tijdig een andere auto hebben. Maar in de NaPo...
rara toverhoed dat is helaas niet mee genomen in de inrichtingplannen van de NaPo, dus heffen ze MatZak op en zitten wij met Volvo's die .....
tja je kan niet aan alles denken....