Welten geen hoofd Nationale Politie; Bik belangrijkste kandidaathttp://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/283419/Welten-geen-hoofd-Nationale-Politie-Bik-belangrijkste-kandidaat.htmdonderdag 9 december 2010 09:05
Minister Ivo Opstelten (VVD) van Veiligheid en Justitie zet vaart achter de invoering van de Nationale Politie. Half december komt hij met een conceptwetsvoorstel en een brief aan de Tweede Kamer.
Welten wordt genoemd als hoofd van de Nationale Politie
In het Regeerakkoord is afgesproken de huidige vijfentwintig regiokorpsen terug te brengen naar tien. Achter de schermen zijn de voorbereidingen in volle gang.
Opstelten wil graag een politieman of -vrouw aan het hoofd van de Nationale Politie.
Functie
Voor die functie circuleren de namen van korpschef Bernard Welten van Amsterdam-Amstelland en Ruud Bik van het Korps Landelijke Politiediensten als belangrijkste kandidaten.
Naar verwachting wordt directeur-generaal Dick Schoof van Veiligheid de nieuwe directeur-generaal politie. Hij komt dan tussen Opstelten en het hoofd politie te staan.
Korpschefs
De tien nieuwe korpschefs zijn straks hun zelfstandigheid kwijt, zegt Opstelten in een interview met het politievakblad Blauw. 'Ze krijgen hun middelen en prioriteiten vanuit de leiding van het nationale korps, maar ook vanuit het lokale gezag, de burgemeester en het openbaar ministerie.'
De discussie over invoering van nationale politie sleept al jaren. De vijfentwintig regiokorpsen fungeerden lange tijd als zelfstandige koninkrijkjes. Pas de laatste jaren is er sprake van meer samenwerking, maar nog altijd is onder meer de uitwisseling van informatie verre van optimaal.
Reactie Welten
Welten heeft intussen laten weten dat hij niet beschikbaar is voor de functie. Hij dient zijn contract, dat loopt tot eind 2011, uit bij de politie Amsterdam-Amstelland.
'Ik ben niet benaderd om hoofd van de nationale politie te worden en ik ben voor die functie ook niet beschikbaar. Er zijn in de regio Amsterdam-Amstelland veel ambities en plannen voor 2011 en ik wil me daar als korpschef voor blijven inzetten,' aldus Welten in een verklaring aan elsevier.nl.
Hierdoor wordt Bik de belangrijkste kandidaat voor de nieuwe functie.